Ga naar inhoud

rijden met sneeuw


bridders

Aanbevolen berichten

Vanmorgen met de Z3 naar het werk gereden. Kwam bij Boxtel in een sneeuwbui terecht. Op een gegeven moment begon de auto te zwalken, alsof hij begon te glijden (precies daar waar een auto in de berm lag...). En dat terwijl er Dunlop Winter Sport banden gemonteerd zitten.

Meer mensen dit soort ervaring? Ik voelde me er niet prettig bij. Ik reed gewoon rechtdoor, haalde niemand in.

Het valt me ook op dat met regen of in parkeergarages met een epoxy vloer de achterkant erg makkelijk loskomt (uitbreken is een beetje overdreven). In de 320Ci (170 ipv 140 pk) valt dat niet zo op. Heeft dat met het gewicht te maken of zo?

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De Z3 heeft een ouderwetse ophanging en geen ASR (waarschijnlijk in jouw geval). Maar bij gewoon rechtdoorrijden moet het wel flink glad zijn voordat je uitbreekt (of HEEL veel gas geven) ;)

Hoe is de staat van je winterbanden? Genoeg profiel, niet te oud/droog?

Dat er al een andere auto lag, zegt genoeg (ik heb hetzelfde eens meegemaakt op een viaduct lag al een broertje, E36, in de kant, maar ik kon hem nog net recht houden ;) ) :)

Lachuh dus ^_^

Link naar reactie

Bandenprofiel is +/- 6 mm. Leek me ruim voldoende. Leeftijd van de banden kan ik lastig inschatten, namelijk 2e hands gekocht.

Bedoel je met "ASR" de anti-slip regeling? Ik heb "ASC" en staat standaard aan. Het viel me op dat het lampje tussen de toerenteller en de snelheidsmeter niet aanging terwijl dat normaal bij een "drift"aktie dat wel gebeurt. Vermoedelijk lag het nog binnen de grenzen. Het was ook geen uitbreken maar meer een gevoel zoals bij aquaplanning.

Ach, mijn kostbaar bezit is gelukkig heel gebleven en in het vervolg zal ik drie keer achter de oren krabben voordat ik met de Z3 weer met dit weer ga rijden. Wil 'm toch wel iets langer houden.

Link naar reactie

Zelfde probleem een paar weken terug, toen met de eerst echte vorst. Met 30 over de autobaan, en toen dacht ik van, ach die paar auto's kan ik wel hebben. Maar op de linker baan leek het net alsof je met slicks op water reed. :) Met M+S banden, jaartje oud.

Productie datum van de banden kun je nakijken, staat ergens een viercijferige code op de band, bijv 3403, 34ste week in 2003. :)

Link naar reactie
Meer mensen dit soort ervaring? Ik voelde me er niet prettig bij. Ik reed gewoon rechtdoor, haalde niemand in.

zijn je winterbanden niet te breed? Dan heb je meer last van spoorvorming, en dat is met sneeuw natuurlijk niet zo handig :) zeker als je achterwielen verder naar buiten staan als voor...

Ook heb ik in diverse testen gezien dat sommige winterbanden, juist niet zo goed presteren in sneeuw, maar meer alleen zacht zijn en goed in regen. Dat kan ook meehelpen.

Ik heb gisteren expres wat rondgereden op een verlaten industrieterrein om eens te testen hoe mijn winterbandjes in de sneeuw presteren. Ik moet zeggen viel me heel erg mee. Alleen bij sterk accelereren slipt ie even door. Bij gas in bochtjes breekt ie uit natuurlijk en is ie niet meer te houden. Maar ik heb dan ook echte sneeuwbanden, helaas wat minder in het gewone nat.

Op ijs is er denk ik geen 1 band die het nog houdt

Link naar reactie

Ik heb Dunlop sp Wintersport banden. Deze zijn 205/60 R15.

Omdat de zomerbanden achter bijna op zijn vraag ik het direct maar aan de ervarenen/experts in dit forum. Welk merk/type moet ik komend voorjaar kiezen? Nu zitten er Pirelli P6000 onder 225 breed op 16 inch. Ik vind alleen dat deze zo snel slijten. Suggesties?

Link naar reactie
Ik heb Dunlop sp Wintersport banden. Deze zijn 205/60 R15.

Omdat de zomerbanden achter bijna op zijn vraag ik het direct maar aan de ervarenen/experts in dit forum. Welk merk/type moet ik komend voorjaar kiezen? Nu zitten er Pirelli P6000 onder 225 breed op 16 inch. Ik vind alleen dat deze zo snel slijten. Suggesties?

Imho, michilin pilot -_-

Link naar reactie
Ik heb Dunlop sp Wintersport banden. Deze zijn 205/60 R15.

Omdat de zomerbanden achter bijna op zijn vraag ik het direct maar aan de ervarenen/experts in dit forum. Welk merk/type moet ik komend voorjaar kiezen? Nu zitten er Pirelli P6000 onder 225 breed op 16 inch. Ik vind alleen dat deze zo snel slijten. Suggesties?

Imho, michilin pilot ;)

Of de Dunlop Sport Maxx.......... heel happy mee, goeie nat weer band ;) en geweldig op droog wegdek.

Link naar reactie

Pierre vond de Hankooks ook behoorlijk goed. Probleem is: bijna niemand heeft verschillende merken op dezelfde auto geprobeerd. Duitse tests wijzen de duitse als beste aan, amerikaanse tests de amerikaanse enz. enz.

Feit blijft dat de Goodyears en Michelin PS2's overal als beste uit de bus komen De Dunlop en de Piralli P zero nero volgen daar meestal vrij snel achteraan.

Ik lees echter nu dat de Bridgestone Potenza RE 050 A heel erg hoog scoort. Hij wordt tegenwoordig OEM geleverd bij de Z4 en 5 serie, de Enzo Ferrari en de Merc SL55.

autobandentest

tirerack survey

Link naar reactie
Feit blijft dat de Goodyears en Michelin PS2's overal als beste uit de bus komen

tel daarbij op dat de GY's tientallen %-en goedkoper zijn, vet profiel hebben en breed staan en je snapt waarom ik die heb gekozen :m:

Hankook is meer een budget band, niet bar slecht, maar wel veel goedkoper :D

Link naar reactie
Thanks mannen,

Ik denk dat het een paar GY's gaan worden. Redelijk overtuigend.

Ik neem aan dat het geen probleem is dat achter een ander merk banden op ligt als voor?

ai, daar is al veel over gepost. Dat schijnt JUIST WEL een probleem te zijn. waarom weet ik ook niet precies.

Link naar reactie
Thanks mannen,

Ik denk dat het een paar GY's gaan worden. Redelijk overtuigend.

Ik neem aan dat het geen probleem is dat achter een ander merk banden op ligt als voor?

ai, daar is al veel over gepost. Dat schijnt JUIST WEL een probleem te zijn. waarom weet ik ook niet precies.

Goede keuze :rolleyes:

Heb ik 1 jaar volgehouden, nu ook vóór Eagle F1's.

Wordt sterk overdreven (bij normaal verkeersgedrag), dat probleem, maar feit was wel dat mijn voorbanden te oud waren, dus nu voelt het een stuk beter B)

Ik betaalde 125 voor 225/45ZR17 en 159 voor 255/40ZR17 band, GS-D3.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.