Ga naar inhoud

Nikasil in de M52 motor

DJLeonardo

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had een tijdje geleden een Maserati. Daarin zat een aluminium blok. De bussen in dat blok worden versterkt met Nikasil, een coating van nikkel en silicium. Het is heel hard en licht en glijd beter in combinatie met olie. Het probleem is dat het niet tegen zwavel kan. Wat helaas altijd wel een beetje in benzine zit.

Het gevolg is dat het de nikasil coating wegrot en er gewoon olie lekt, de compressie afneemt enz. Geen leuk verhaal dus. Er ontstaat karterdruk en de olie spuit gewoon dwars door de turbo schoepen het luchtfilterhuis is in.

Nu lees ik dus net dat de M52 blokken ook een tijdje een Nikasil coating hebben gehad, maar dat BMW het probleem zag en weer terug is gegaan naar het gebruik van Alusil. Het probleem is nu dat de motor in de M52 al in '94 in de e36 werd gebruikt en ergens in 96/97 is mijn auto gemaakt. Maar ik weet niet wanneer het gebruik van de Nikasil motor is opgehouden.

bron 1

bron 2

morgen ochtend hang ik aan de telefoon met de dealer, maar iets zegt mij dat zij het ook niet gaan weten.

Nog iemand suggesties? :rolleyes:

• Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Op www.bimmer.info lees ik: Steel liners were introduced into production at Week 10 in 1998, i.e. March 1998. Cars built before then will have Nikasil liners.

Als ik even doorzoek:

Continental Europe (through essentially not getting high sulphur fuel) appears to be largely unaffected by the Nikasil problem: it would appear that they did not suffer from imports of high sulphur fuel. I have not heard of any problems with Nikasil cars on the Continent, nor have I found any reference to any difficulties.

Ik maak me dus weinig zorgen.

Geplaatst:

Heb dit bij de bmw motoren niet meegemaakt en nooit eerder van gehoord dat hier problemen over waren.

Mijn versie hierover gewoon blijven ademhalen en lekker genieten van je Z.

Als je overal over in gaat zitten slaap je niet lekker meer :blink:

Geplaatst:

Ik denk ook niet er op de korte termijn problemen te verwachten zijn. De benzine in nederland is behoorlijk prima. Hoe de effecten op de lange termijn zijn is echter afwachten :blink:

Geplaatst:

hm.........zoals ik al eerder zei, ik ben toch echt niet van plan deze auto nog 100.000 km te houden :blink:

Geplaatst:

Dan weet je het hé? Allleen maar de "goeie" benzine kopen.......... Niet meer bij "witte" pompjes de goedkope benzine halen :blink:

Geplaatst:

BMW Nederland gebeld:

inderdaad een Nikasil auto. Er gold een garantie regeling voor Amerikaanse en Israelische Nikasil auto's. De M52 is alleen nooit in de US geweest. Volgens de helpdesk gold het probleem dus inderdaad voor de slechtere benzines, en dus niet de europese. Octaan getal 90 en lager zou een gevaar kunnen zijn.

De tijd zal het leren.... :blink:

Geplaatst:
BMW Nederland gebeld:

inderdaad een Nikasil auto. Er gold een garantie regeling voor Amerikaanse en Israelische Nikasil auto's. De M52 is alleen nooit in de US geweest. Volgens de helpdesk gold het probleem dus inderdaad voor de slechtere benzines, en dus niet de europese. Octaan getal 90 en lager zou een gevaar kunnen zijn.

De tijd zal het leren.... :blink:

:fez: en goed in de verse motorolie houden !! :lol:

Geplaatst:

Je kunt Nikasil cilynders wel repareren door ze eerst de oude laag weg te halen m.b.v. electrolyse van een nieuwe laag te voorzien. daarna worden ze weer gehoond (uitgefreest als het ware) en dan heb je weer nieuwe. Dat proces is geloof ik wel ietwat kostbaar.

Nikasil schijnt ook veel te worden gebruikt in blokken voor motorfietsen. Ik ben alleen nog geen nikasil reparatie bedrijf tegengekomen voor de auto-cylinders. Er was toen ik de Maser had ook sprake van om dat te doen maar toen heb ik de auto toch maar teruggebracht :blink:

Het schijnt ook voor Porsches gebruikt te worden/zijn geweest Weet jij dat Ruud? Had die van jou dat ook?

Geplaatst:
:smart: De bekende stormen in glazen water????

Ik denk niet dat je voor dat soort dingen je kop in het zand moet steken. Dat heb ik wel geleerd. Dus dit soort dingen moet je ff goed uitzoeken. Niks storm, gewoon een glas water :lmao:

Geplaatst:

Dat bedoel ik, BMW heeft geen officiele recall gedaan voor alle motoren.

Op de "niet officiele" site die jou van informatie voorziet wordt gesteld

Unfortunately for BMW, the USA and the UK are two of these areas. These also happen to be two of BMW's largest markets! Incidentally, Germany and Continental Europe appears to be largely unaffected by the Nikasil problem

BMW AG heeft voor Europa geen uitspraken gedaan over vervanging......... moet ik nog verder mijn kop in het zand steken?

Geplaatst:

Ik denk dat je best begrijpt wat ik bedoel.

moet ik nog verder mijn kop in het zand steken?

Dat moet je natuurlijk zelf weten :smart:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen