Ga naar inhoud

Hoe breed kan ik gaan met velgen ?


Mr. Jones

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij af hoe breed ik kan gaan met velgen voor men 1.9 Z3 bj.02 ....

Ik had gedacht voor eventueel voor 18" te gaan, maar 17" is eigenlijk ook nog deftig.

Het liefst zie ik deze stijl:

ZZZ3.JPG

Vooraan iets van boord en achteraan heel veel boord :blink:

Nu zou ik dus ook heel graag de exacte maten weten [inch, breedte en ET] wat mogelijk is om onder men wagen te plaatsen. Want deze waarden zal ik nodig hebben als de tijd rijp is om naar de bandenboer te stappen.

Alvast bedankt

Mr. Jones

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Pierre weet ondertussen al dat ik van die stijl hou. Heb nl. enige interesse in zijn ACS velgen. Maar ben er nog niet helemaal uit. En langs de andere kant vind ik dan die RH ZW1/ZW4 velgen [ZW1 op de foto] dan weer het van het. [Heb atijd al een zwak gehad voor die velgen :blink:] Ook denk ik dat ik achteraan breder moet kunnen gaan qua boord dan die achterste ACS velgen van Pierre. Maar daarom dan ook deze topic zodat alles duidelijk zal worden.

Link naar reactie

mij lijkt:

achter max 9 inch breed met een et van rond de 35. aantal inch diameter maakt niet zoveel uit, als de totale afrolomvang incl band maar gelijk blijft. Vóór 7,5 - 8 inch breed met eenzelfde et.

Breder lijkt me wel mogelijk, maar alleen met flink wat trek en klopwerk.... Pierre correct if I'm wrong :blink:

Link naar reactie

De breedte hangt af van de ET waarde en de velgbreedte.

Aan de voorkant is het makkelijk: 8,5J ET30 is het maximum, voor iedere 1/2 J die je breder neemt moet je bij deze waarde ET 6 bijtellen dus 9J ET36.

Let hier echter op, als je veel breder dan 9J gaat krijg je problemen met je veerpoot loopt ie aan de binnenkant aan.

Aan de achterkant is 91/2J ET22 (he Rob :schater: ) de maximale waarde, ga je naar 10J moet je er dus weer 6 bijtellen en wordt het 10J ET28.

Let op, deze maximale breedtes zien alleen uit op een verlaagde auto, is hij dat niet dan zou ik een stuk smaller gaan. :blink:

PS Allemaal waardes zonder omkloppen van de randen of omrollen :angry:

Link naar reactie
Pierre weet ondertussen al dat ik van die stijl hou. Heb nl. enige interesse in zijn ACS velgen. Maar ben er nog niet helemaal uit. En langs de andere kant vind ik dan die RH ZW1/ZW4 velgen [ZW1 op de foto] dan weer het van het. [Heb atijd al een zwak gehad voor die velgen :blink:] Ook denk ik dat ik achteraan breder moet kunnen gaan qua boord dan die achterste ACS velgen van Pierre. Maar daarom dan ook deze topic zodat alles duidelijk zal worden.

De RH velgen in ZW1 van 10J breed die er maximaal in 17 inch zijn (en niet in 18) hebben idd een 2,54cm (1 inch) bredere rand achter dan de 10J Schnitzer velgen.

Dan heb je nog de ZW4 velg die er ook in 18 inch is, deze hebben echter een smallere rand achter en zijn er maar maximaal in 9J breed.

Oftewel iets kleiner in 17 inch met een bredere rand(boord) achter, of de grotere (lees mooiere :schater:) 18 inch maar dan met een smallere rand achter.

groet,

Pierre

Link naar reactie

Kan ik natuurlijk zo niet beoordelen, hangt af van het merk banden en de ET waarde van de velgen.

Denk echter dat een maatje breder nooit een probleem is.

Kijk eens goed naar hoeveel plaats je nog hebt, en let ff op het merk banden, zo is Dunlop meestal erg smal in verhouding en GoodYear erg breed :angry:

Link naar reactie
De RH velgen in ZW1 van 10J breed die er maximaal in 17 inch zijn (en niet in 18) hebben idd een 2,54cm (1 inch) bredere rand achter dan de 10J Schnitzer velgen.

Dan heb je nog de ZW4 velg die er ook in 18 inch is, deze hebben echter een smallere rand achter en zijn er maar maximaal in 9J breed.

Hoe weet je dat deze hun boord 2,54cm breder is dan de ACS velgen ? Want als je de ET gaat gaan vergelijken blijkt dat de ET waarde van de ACS velgen kleiner is dan die van de ZW1 velgen. En volgens mij is toch hoe kleiner de ET waarde, hoe groter de boord. (bij Cup-velgen toch)

Als je op de site van RH gaat zien blijkt dat de ZW4 velgen 18" toch bestaan in 10J breed. Maar uit de ET waarden blijkt dan dat deze velgen dan de grootste ET waarden heeft in vgl. met de andere 2 soorten. Dus dan ook de kleinste boord volgens mij.

Die ET waarden, moeten deze in mm uitgedrukt worden ? Ik weet dat het de afstand is van de velg-ster tot het middenste van de velg.

Hier ik heb ik de waarden van de drie velgen eens op een rijtje. Wie eventueel de ontbrekende waarden kan invullen bij "Boord" gelieve dit dan te vermelden. :angry:

RH ZW1: 17"

  • V: 8,5*17 ET53 Boord: ca. ?cm
  • A: 10*17 ET35 Boord: ca. 12,5cm

RH ZW4: 18"

  • V: 8,5*18 ET59 Boord: ca. ?cm
  • A: 10*18 ET40 Boord: ca. ?cm

ACS Rennsport: 18"

  • V: 8,5*18 ET38 Boord: ca. 4cm
  • A: 10*18 ET32 Boord: ca. 10cm

Link naar reactie
De RH velgen in ZW1 van 10J breed die er maximaal in 17 inch zijn (en niet in 18) hebben idd een 2,54cm (1 inch) bredere rand achter dan de 10J Schnitzer velgen.

Dan heb je nog de ZW4 velg die er ook in 18 inch is, deze hebben echter een smallere rand achter en zijn er maar maximaal in 9J breed.

Hoe weet je dat deze hun boord 2,54cm breder is dan de ACS velgen ? Want als je de ET gaat gaan vergelijken blijkt dat de ET waarde van de ACS velgen kleiner is dan die van de ZW1 velgen. En volgens mij is toch hoe kleiner de ET waarde, hoe groter de boord. (bij Cup-velgen toch)

Als je op de site van RH gaat zien blijkt dat de ZW4 velgen 18" toch bestaan in 10J breed. Maar uit de ET waarden blijkt dan dat deze velgen dan de grootste ET waarden heeft in vgl. met de andere 2 soorten. Dus dan ook de kleinste boord volgens mij.

Die ET waarden, moeten deze in mm uitgedrukt worden ? Ik weet dat het de afstand is van de velg-ster tot het middenste van de velg.

Hier ik heb ik de waarden van de drie velgen eens op een rijtje. Wie eventueel de ontbrekende waarden kan invullen bij "Boord" gelieve dit dan te vermelden. :huh:

RH ZW1: 17"

  • V: 8,5*17 ET53 Boord: ca. ?cm
  • A: 10*17 ET35 Boord: ca. 12,5cm

RH ZW4: 18"

  • V: 8,5*18 ET59 Boord: ca. ?cm
  • A: 10*18 ET40 Boord: ca. ?cm

ACS Rennsport: 18"

  • V: 8,5*18 ET38 Boord: ca. 4cm
  • A: 10*18 ET32 Boord: ca. 10cm

Het klopt niet dat hoe kleiner de ET waarde hoe groter het boord is want de RH velgen staan bol waardoor je als het ware de schroefgaten en dus ook de ET waarde hoger kan zijn maar het boord breder, terwijl bij de Schnitzers de schroefgaten gewoon recht staan (zelfs nog een beetje naar binnen) en dus de boord ietsje smaller wordt.

Van te voren heb ik geschat maar nu echt reaearch gepleegd en gezocht op de RH site. De 10 cm van de schnitzer achter was een schatting had ik nog niet echt gemeten. Hij leek veel breder. :angry:

Ik kom tot de volgende waardes voor de Z3 volgens de site van RH:

RH ZW1: 17"

  • V: 8,5*17 ET53 Boord: ca. 1,75J = 3.90cm
  • A: 9,0*17 ET47 Boord: ca. 2.25J = 5,71cm

RH ZW4: 18"

  • V: 8,5*18 ET59 Boord: ca. 1,75J = 3.90cm
  • A: 9,0*18 ET53 Boord: ca. 2.25J = 5.71cm

ACS Rennsport: 18"

  • V: 8,5*18 ET38 Boord: ca. 1,75J = 3.90cm
  • A: 10*18 ET32 Boord: ca. 2.50J = 6.35cm

De 10 J en 9,5 J velg is er wel als ZW4 en ook in ZW1 maar je moet er bij de RH velgen rekening mee houden dat ze deze voor verschillende automerken maken zo is de steek meestal 5/112. Om op 5/120 te komen moet je een adapter gebruiken van minimaal 20mm, die moet je dus van de afgebeelde ET waardes aftrekken.

Hierdoor kun je de 10J variant dus niet gebruiken, dan kom je immers uit op een ET waarde van (40-20=20) 20 en dat gaat niet passen.

Hoop dat het te volgen is!

groet,

Pierre

PS Kijk eens op de site en zoek op auto Z3 roadster coupe dan vind je de breedte die maximaal past volgens RH. Als je het gutachten opvraagt kom je ook de breedte van het boord tegen. Kijk hier en kijk naar felgenhaelfte aussen dat is de breedte van het boord.

Link naar reactie

Heb net nog ff op velgen gezocht op de RH-page en gezien dat er voor de ///M roadster wel de 9,5J variant is. Kijk je hier Deze is er dus volgens RH niet voor de gewone ZZZ, echter moet theoretisch met een ET46-20mm (voor de adapter) =26 wel passen :D

De breedte van het boord is hierbij 2.75J is 6.98cm!

Link naar reactie

Bedankt Pierre voor al de moeite die je al gedaan hebt.

Ivm met die adapters van RH. Ik had op men vorige wagen, E36 Compact, gewone RH-Cups geplaatst en die werkten ook met een adapter. Maar die adapter werd "in" het midden van de velg-ster geplaatst. Die velg zonder adapter kon je onmogelijk plaatsen op je wagen. Het werkt wel op dezelfde manier wanneer je de velg gaat plaatsen. Je plaatst eerst de adapter, daarover plaats je de velg die je dan ook bevestigt met bouten. Dit systeem was ook geen enkel probleem voor de keuring omdat dit niet hetzelfde is als een afstandsschijf.

Dus in feite zou het dan toch mogelijk moeten zijn om tot 10J breed te kunnen gaan achteraan. Want als je ook de gegevens afgaat die jij opgesomt hebt van de drie velgen dan blijkt dat bij de RH's vooraan de breedte hetzelfde blijft zoals ik die ook had genoteerd. Maar enkel de breedte achteraan verschilt door dat zogezegde gebruik van die adapter. Infeite zou de breedte vooraan toch ook moete verschillen want vooraan zouden toch ook die adapters moeten gebruikt worden...

Link naar reactie

Het is idd hetzelfde systeem, je hebt de adapter nodig om van 5/112 op de BMW steek van 5/120 te komen.

De adapter is minimaal 20mm breed en gaat dan met 5mm omhoog tot maximaal 40mm.

Bij de door RH genoemde ET waardes moet je de breedte van de adapter aftrekken, dus minimaal 20mm. Dit geldt dus zowel voor de voorkant als ook voor de achterkant, anders kun je de velg niet monteren. :o

Nu is de 10J velg ET40 met de adapter kom je dan op 10J ET20 uit en dat is echt te breed gaat niet passen, bij 10J moet je maximaal rekenen op een ET van 28!! En dan staat ie al een stukje buiten het spatbord, moet je al een relatief smalle band verbouwen ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.