Ga naar inhoud

Audio upgrade


libro

Aanbevolen berichten

Hi all,

Ik ben sinds begin juni (na een ernstig lange zoektocht) in bezit van een topaz blauwe BMW Z3 2.8 Roadster uit '99. Nu ik klaar ben met het opknappen van de garagebox, wordt het tijd voor het volgende klusprojectje. Ik wilde de audio van de bimmer eens upgraden, want die standaard speakers zijn (hoe zeg ik dit netjes zonder mensen te beledigen :muur: ) 'minder'. Volume is voor mij geen doel, helderheid (met open-kap) wel. Ik heb enkele opties onderzocht, maar ben even nieuwsgierig naar jullie ervaringen:

Optie 1:

upgraden compo set + versterker

Optie 2:

optie 1 + woofer in de kofferbak

- veel negatieve adviezen over ontvangen ivm cabrio rijden

Optie 3:

optie 1 + woofer in het 1001 dingen-vakje (zie www.z3bass.com, of zelf fabrieken van carbonfiberdoek)

- slopen doet altijd een beetje pijn :blink:

Optie 4:

Jehnert deurpanelen + versterker

jehnert.jpg

- erg kostbaar (+/- €2000)

Groeten,

Paul

Link naar reactie
  • Reacties 143
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ikke heb grotere speakers op de originele plekken voor, achter de originele laten zitten, en achter de bijrijdersstoel een blaupunkt actieve subwoofer, jullie weten wel moet allemaal zonder brokken ruckrustbar zijn. Al met al ook wel tevreden zeker voor een cabrio aardige sound. Haalt het echter niet bij Jehnert maar die zijn natuurlijk ook fors duurder, zeker als je de panelen ook nog in de juiste leerkleur laat bekleden :blink:

Link naar reactie

net even in de prijslijst op jehnert.com gekeken, maar de 2 panelen zijn ook daar nog redelijk prijzig (2woofer: €679 / 4woofer: € 1019).

Vervolgens is het even twijfelen over de juiste versterker; de meeste Jehnert leveranciers willen de 4 woofers zodanig schakelen dat er 4Ohm aan totale weerstand overblijft (2 parallel in een cluster en die 2 clusters weer serieel). Theoretisch zou dit door één 2-kanaals versterker gevoed moeten kunnen worden, maar ik heb toch mijn twijfels. Misschien is een 4 kanaals in dit geval beter. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een Hifonics Zeus (ZX6400/ZX8000) 4-kanaals.

Uitgaande van +/- €250 voor isolatie materiaal & bekabeling komt het totaalplaatje op +/- € 1700. Hiervoor moet ik toch eerst even de oprotpremie van mijn baas binnen hebben :lol: (de bank met de oranje leeuw).

Pierre, heb je foto's van jouw oplossing, ik zie namelijk niet gek veel ruimte achter de bijrijdersstoel, behalve een stuk foam voor het gat van een kabelboom.

Begrijp ik nu ook goed dat het 'standaard' Harman-Kardon setje past in het 1001-dingen vakje zonder sloopwerk. Dat lijkt mij erg vreemd, gezien deze ruimte ernstig klein is (5ltr).

Tobias, ik zou graag eens willen luisteren wanneer je de Jehnert geinstalleerd hebt, misschien helpt mij dat in mijn keuze. Heb je al een idee wanneer je wil starten met klussen?

Link naar reactie
net even in de prijslijst op jehnert.com gekeken, maar de 2 panelen zijn ook daar nog redelijk prijzig (2woofer: €679 / 4woofer: € 1019).

Vervolgens is het even twijfelen over de juiste versterker; de meeste Jehnert leveranciers willen de 4 woofers zodanig schakelen dat er 4Ohm aan totale weerstand overblijft (2 parallel in een cluster en die 2 clusters weer serieel). Theoretisch zou dit door één 2-kanaals versterker gevoed moeten kunnen worden, maar ik heb toch mijn twijfels. Misschien is een 4 kanaals in dit geval beter. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een Hifonics Zeus (ZX6400/ZX8000) 4-kanaals.

Uitgaande van +/- €250 voor isolatie materiaal & bekabeling komt het totaalplaatje op +/- € 1700. Hiervoor moet ik toch eerst even de oprotpremie van mijn baas binnen hebben  ;) (de bank met de oranje leeuw).

Pierre, heb je foto's van jouw oplossing, ik zie namelijk niet gek veel ruimte achter de bijrijdersstoel, behalve een stuk foam voor het gat van een kabelboom.

Begrijp ik nu ook goed dat het 'standaard' Harman-Kardon setje past in het 1001-dingen vakje zonder sloopwerk. Dat lijkt mij erg vreemd, gezien deze ruimte ernstig klein is (5ltr).

Tobias, ik zou graag eens willen luisteren wanneer je de Jehnert geinstalleerd hebt, misschien helpt mij dat in mijn keuze. Heb je al een idee wanneer je wil starten met klussen?

Eerst de 18e ff bij iemand luisteren en dan aanschaffen.

In Nederland kosten de panelen met 4 woofers €1095 + € 300 meer voor origineel leer+ de inbouwkosten +/- €250 en eventueel een versterker maar die heb ik nog liggen en probeer die eerst uit vooraleer ik een nieuwe koop.

Versterkers van 150/200watt RMS per kanaal worden aanbevolen, maar ik hoorde dat het al vet speelt op de autoradio zelf. :m:

Heb overigens nog een HK subje in de aanbieding,€100 want dat heb ik er zelf ook voor betaald :lol:

Link naar reactie

750W uit 2 kleine woofertjes, die vervolgens gewoon in het plastic rammelbakje gestopt zitten :schater::schater::schater:

nee, ik denk dat dit niet handig is, omdat het windrekje recht boven de woofertjes komt, en dat gaat ongetwijfeld resoneren.

Tobias, ga jij voor de 4-woofer uitvoering? ik denk dat ik dan even jouw project afwacht om te horen wat het resultaat is.

Ik heb zojuist een emailtje naar Cora gestuurd met de vraag of ik de 18e mee kan :lmao: :lmao: maar ik denk niet dat je de jehnert dan al ingebouwd zult hebben. Ben je van plan om het allemaal zelf te gaan doen? Btw in het boekje van jehnert wordt beweerd dat ze altijd origineel BMW leer gebruiken, dus die 300 extra kan ik even niet verklaren.

Link naar reactie

Ga voor 4 woofers, origineel leer zal je toch moeten betalen en ik laat het denk ik inbouwen, na de 18e. :lmao:

Zit ook nog een levertijd aanvast van 3 weken :lmao:

Panelen zijn standaard altijd in met zwart overtrokken kunststof, leer is extra.

Link naar reactie
ff een vraagje: Kan er mij iemand zeggen hoe groot [inch] de boxen in de z3 zijn ? [boxen aan de voeten, tweeters in de deuren & boxen achter de zetels] Ik zou deze nl. graag vervangen. Heb hier al ge-searched maar niets gevonden.

hier en hier

ben erg tevreden over die focals. Tweeters passen overigens gewoon in de standaard gaten achter het deurpaneel. Mooi gedefinieerd en vooral strak geluid. Maar als je van beukestein wilt moet je toch echt een subwoovert.

Link naar reactie
Bij je voeten zijn ze 13 cm =5.5inch?

De tweeters zou ik niet weten maar zal zo rond de 4à5 cm zijn.

Achter de stoelen waren ze bij mij 10cm die heb ik vervangen door 13cm :D

Thx ;)

Die speakers achter de stoelen, heb je daarvoor aanpassingen moeten doen ? Of passen die daar perfect achter ?

Iemand trouwens een idee hoe je de speakers kunt verwijderen aan de voeten en achter de stoelen ? Heb me vandaag niet kunnen inhouden en heb me een setje aangeschaft van Phoenix Gold voor aan de voeten. Dus als ik weet hoe ik die speakers daar kan veranderen dan sta ik toch al nen stap verder.

@ libro: Sorry dat ik je topic gebruikte om men vragen te stellen maar vond het zo zinloos om daarvoor een nieuw topic te openen. Men excuses daarvoor.

Edit: Oeps napoje, had pag.2 nog niet gezien. Thx voor de links. Nu kan ik morgen aan de slag om vooraan die panelen los te peuteren.

aangepast door Mr. Jones
Link naar reactie
Pierre, heb je foto's van jouw oplossing, ik zie namelijk niet gek veel ruimte achter de bijrijdersstoel, behalve een stuk foam voor het gat van een kabelboom.

Idd de kabelboom gaat hier bij mij ook doorheen en de actieve sub van ca 3-4 cm dik staat rechtop achter de stoel, scheelt dus 3 cm minder stoel naar achterruimte voor de bijrijder. ;)

Link naar reactie
Bij je voeten zijn ze 13 cm =5.5inch?

De tweeters zou ik niet weten maar zal zo rond de 4à5 cm zijn.

Achter de stoelen waren ze bij mij 10cm die heb ik vervangen door 13cm :)

Thx :D

Die speakers achter de stoelen, heb je daarvoor aanpassingen moeten doen ? Of passen die daar perfect achter ?

Iemand trouwens een idee hoe je de speakers kunt verwijderen aan de voeten en achter de stoelen ? Heb me vandaag niet kunnen inhouden en heb me een setje aangeschaft van Phoenix Gold voor aan de voeten. Dus als ik weet hoe ik die speakers daar kan veranderen dan sta ik toch al nen stap verder.

@ libro: Sorry dat ik je topic gebruikte om men vragen te stellen maar vond het zo zinloos om daarvoor een nieuw topic te openen. Men excuses daarvoor.

Edit: Oeps napoje, had pag.2 nog niet gezien. Thx voor de links. Nu kan ik morgen aan de slag om vooraan die panelen los te peuteren.

Gaatje achter de stoelen moet wel groter gemaakt ;)

Link naar reactie

Heb daarjuist alles verwijderd aan de bestuurderskant. Blijkt nu dat er aan de originele boxen een soort van kleine versterkertjes/filtertjes hangen. Wat moet ik doen ?

Heb nu nl. kleine boxjes van Phoenix Gold waar ook nog es kleine tweeters aanzitten. Als ik deze aansluit aan dat versterkertje speelt dat zelfs zo goed niet als de originele. Moet dat versterkertje der vantussen [zal het dan beter spelen ??] of moet ik gewoon die PG's nu inruilen tegen andere maar dan zonder die tweetertjes, kleine woofertjes dan. Help me, please...

Edit: Heb nu die ene orig. box met die versterker/filter aan de bestuurderskant er uit gelaten aangezien die toch kapot is. Nu blijkt dat men box aan passagierskant nu ook niet meer speelt. Klopt dit ? Moeten ze beide aangesloten zijn of anders speelt er geen één...

aangepast door Mr. Jones
Link naar reactie

je hebt geen composetje maar van die woofers met tweeters erin??? geen idee. ik heb geen actief systeem. Je kan ff proberen kabels direct naar je headunit te trekken en een nieuw isoblock ofzo te halen.

Link naar reactie

ik heb een composetje gekocht... filters heb ik geplaats onder: Links de voetsteun, en rechts onder dashboardkastje. daar zitten allerlei modules en een vakje was leeg alwaar bij mij nu het filter zit. wordt wel iets ingewikkelder met de standaard bekabeling. Moet natuurlijk wel via het filter lopen. Zodoende: neem de tijd en trek meteen nieuwe "dikkere" kabels. Ook dat scheelt veel in de vervorming namelijk. Ik heb het originele gewoon laten zitten, en daarnaast nieuwe getrokken, en die gekoppelt aan eennieuw iso blok. Immer Rückrustbar om met Pierrre te spreken.

Link naar reactie

Is het veel werk om nieuwe kabels te trekken ? En voor dat aan te sluiten aan dat iso blok.. heb daar nl. niet echt ervaring mee B)

Kijk, dit bedoel ik met dat aanhangsel aan die originele boxen & wat ik niet weet wat ik ermee moet doen:

OEM%20#3.jpg

Die gele pijl duidt de plek aan waar zo een fiche moet worden ingeklikt.

OEM%20#2.jpg

Mijn gedacht is gewoon om dus achter die andere boxen te gaan en die aan te sluiten, maar ik weet niet wat aan te vangen met dat aanhangsel. Je moet me begrijpen, ik wil niet te ver gaan. Heb nog maar net men auto en wil niet gaan overdrijven ook. En aangezien ik er ook niet zo heel veel van ken :D:D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.