Ga naar inhoud

koeling


mark

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteren met een maat naar de oldtimerbeurs [autotron] geweest,maar helaas kwamen we langdurig vast te staan in de file en toen liep de temp.meter op naar bijna het 3e streepje:is dat normaal? het zit me niet lekker omdat vorig jaar de waterpomp en thermostaat zijn vervangen;ook toen begon het op deze manier,dat de meter bij stilstand oploopt.

Ze hebben vorig jr. ook het systeem onder druk gezet en de koppakking was 100%.

Mijn vraag is dus:is het normaal dat de temp.meter oploopt in de file,hebben anderen dat ook?

Uit voorzorg heb ik wel de kachel op vol gezet zodat er warmte wegkon en hij liep dan ook niet verder op dan een kleine ¾ op de meter.

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik denk niet dat het iets is. Bij mij staat de temp meter al vrij snel in het midden en als je een tijdje stapvoets of file rijdt mag deze best iets hoger staan, 3/4 dus.

Uiteindelijk zal de ventilator toch ook aanslaan.

Ik heb m'n z3 al 5 jaar en nog nooit is die te heet geworden.

Link naar reactie
Dat is NIET normaal, dat metertje moet ten alle tijde pijlrecht naar boven wijzen. Zelfs 1300 bloedhete kilometers naar Spanje heeft mijn meter nooit afgeweken van zijn plek. Ik gok de termostaat. Die begeven het nog al snel, onvoorspelbare apparaatjes. Koelvloeistof niveau al gechecked???

Dit is ook mijn ervaring; Na een uur in de file op de A10 met een buitentemperatuur van 32 graden blijft bij mij de wijzer precies in het midden staan. (ventilator maakt dan wel overuren)

Link naar reactie

Net vloeistofpeil gecheckt en is in orde.

Ik dacht dat de ventilator altijd meedraait,is dat toch een zelfdenkende?want dan kan 't weleens daaraan liggen:heb 'm nog nooit aan horen slaan.

En mijn thermostaat is al 2x vervangen[vorige zomer voor 't laatst,toen kon ik nog net Ekris bereiken met kokende moter].

Ook vreemd is dat als ik rij,de meter de ene keer voor 't midden staat,maar meestal rechts v.h. midden;maar dit is al heel lang zo.

Ik heb weinig zin om de thermostaat voor de 3e keer te laten vervangen...

Link naar reactie

Of je doet het zelf. :m:

Ook ik heb in de drukte gestaan met 30 graden onderweg naar Spanje. Zelfs dan geeft het wijzertje geen krimp. En sinds de ervaringen van Ivodl kijk ik er toch wel regelmatig op. :foto: Mijn symptonen bij een defecte thermostaat waren, dat het wijzertje iets rechts van het midden stond, of net iets links.

Maar, een 2.8 is natuurlijk geen 1.9

Link naar reactie

Eigenlijk weet jet het antwoord wel. BMW heeft een koelsysteem ontwikkelt dat onder alle voorkomende situaties stabiel is. Hard rijden, file, onder nul, boven nul, bedenk het maar, het wijzertje blijft mooi in het midden en het systeem kan het makkelijk aan. Volgens mij is de bedrijfstemperatuur 82 graden.

Link naar reactie

Heb je al eens aan de Viscose koppeling ( zit op de ventilatorvin en poelie, bij demontage let op hij heeft linkse schroefdraad )gedacht, als alles in verder in orde is, zoals je schrijft is dat meestal de boosdoener.

De ventilator geeft dan geen koeling doordat hij geen vermogen heeft omdat hij niet gekoppelt is in ieder geval te weinig bij file rijden.

Hij zal nooit aanslaan , er zit geen motor in dat is het mooie van de koppeling.

Link naar reactie

ik heb vanmiddag nog gecheckt,maar de ventilator draaide gewoon mee;volgens mij draait 'íe altijd mee [maar dat weet ik niet zeker].

nog de stad in geweest,maar geen koelingprobleem,dus ik kijk 't nog even aan,vooralsnog lijkt er nu niks aan de hand.

ik kan nog vermelden dat sinds vorige zomer waterpomp en thermostaat zijn vervangen de meter meestal rechts v.h. midden staat,dus ik ben dit als normaal gaan beschouwen,maar vreemd vind ik 't wel nu ik lees dat 'ie bij iedereen in het midden staat.

in oktober beurt/apk dus dan attendeer ik ze er wel op,als 't tot die tijd tenminste goed gaat... ;)

Link naar reactie

Heb je nooit dat mooie blazende geluid bij een warme motor als je wegrijd met een warm gedraaide motor in de zomer???Beetje vreemde omschrijving maar de meeste zullen wel weten wat ik bedoel.

Link naar reactie
Heb je nooit dat mooie blazende geluid bij een warme motor als je wegrijd met een warm gedraaide motor in de zomer???Beetje vreemde omschrijving maar de meeste zullen wel weten wat ik bedoel.

In de schietsport noemen ze dat een akoestische bevrediging ;) ;) :muur:

Link naar reactie

Heb ik in mijn schietverleden nooit van gehoord maar was ook een andere disipline heb redelijk fanatiek aan handboogschieten gedaan.daar had je ook het perfecte schot was dus ook een akoustische bevrediging ;)

Link naar reactie

Effe terug naar je eigenlijke vraag en opmerkingen. Je schrijft dat de pomp en thermostaat eerder vervangen zijn. Waarom was dat dan ? En inderdaad wat Huub schrijft, als de koelvin aanslaat hoor je hem buiten echt wel blazen. Als de thermostaat de juiste temperatuur heeft en de koelvin slaat op tijd aan blijft alleen de radiateur over. Het koelwater moet wel door de radiateur kunnen stromen om af te koelen en om de motor te koelen.

Link naar reactie

vorig jaar is de waterpomp vervangen omdat 'ie defect was en dan doen ze ook gelijk de thermostaat omdat 'ie door de hete motor weleens defect zou kunnen zijn:daarom heeft Ekris die ook vervangen.

als ik gasgeef hoor ik inderdaad dat mooie blaasgeluid;dat de motortemp. het aantal omwentelingen van de fan bepaalt wist ik niet;lijkt me een beter systeem dan een zelfdenkende ventilator die alleen aanslaat bij hoge temp. met een vreselijk lawaai.

maar de fan draait dus altijd mee,ik hoor tenminste altijd dat blaasgeluid wat met het toerenaantal meegaat;veel gas=veel ''wind''.

mijn vermoeden is toch een haperende thermostaat [Z3 schijnt thermostaten te verslijten als 'n hoer 'n matras].

de radiator lijkt in orde en het koelwaterniveau is op peil.

ik was vorige zomer allang ''blij'' dat het de waterpomp was en niet de koppakking,want dat is een aderlating van €1200...

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Alle BMW's van de laatste 15 jaar hebben een "stabiele" temperatuurmeter. Dat wil zeggen dat op bedrijfstemperatuur de meter altijd precies in het midden staat. Ook als de koelvloeistof warmer is dan 90 graden. Pas bij gevaarlijke toename van de temperatuur zal de meter richting het rode gebied oplopen. BMW doet dit om de bestuurder een rustig gevoel te geven. Het fluctueren van de temp meter zou de bestuurder kunnen afleiden volgens de techneuten van BMW. De temperatuur schommelt dus wel degelijk, zoals bij elke auto!

Link naar reactie
Alle BMW's van de laatste 15 jaar hebben een "stabiele" temperatuurmeter. Dat wil zeggen dat op bedrijfstemperatuur de meter altijd precies in het midden staat. Ook als de koelvloeistof warmer is dan 90 graden. Pas bij gevaarlijke toename van de temperatuur zal de meter richting het rode gebied oplopen. BMW doet dit om de bestuurder een rustig gevoel te geven. Het fluctueren van de temp meter zou de bestuurder kunnen afleiden volgens de techneuten van BMW. De temperatuur schommelt dus wel degelijk, zoals bij elke auto!

HMm, dat wist ik niet. Eigenlijk belachelijk. Als er een meter in mijn auto zit, moet ie aangeven wat ie meet. NIet 3 standen: te koud, goed, te warm. Dat kan ook met een lampje, heb je geen analoge meter voor zitten.

Dit lijkt mij lastig als je echt een probleem hebt. Als hij pas iets gaat aangeven als er wat verkeerd aan het gaan is, heb je minder tijd om actie te ondernemen.

Zo hadden ze de snelheidsmeter ook tot 120 kunnen laten gaan. Daarboven rij je 'harder dan toegestaan' :) :foto:

Link naar reactie
Hoe kan er nagegaan worden dat de viscokoppelingen nog goed werken? Bij koude motor kan ik de schroef tegenhouden met de hand (met handschoen) Maar hoe na te gaan bij warme motor?

Greetz en tnx

Rudi

;) Je kan er beter maar vanaf blijven met je handen :D

motor warm rijden en dan stationair laten draaien, slaat de koppeling vanzelf in :D

Link naar reactie
Alle BMW's van de laatste 15 jaar hebben een "stabiele" temperatuurmeter. Dat wil zeggen dat op bedrijfstemperatuur de meter altijd precies in het midden staat. Ook als de koelvloeistof warmer is dan 90 graden. Pas bij gevaarlijke toename van de temperatuur zal de meter richting het rode gebied oplopen. BMW doet dit om de bestuurder een rustig gevoel te geven. Het fluctueren van de temp meter zou de bestuurder kunnen afleiden volgens de techneuten van BMW. De temperatuur schommelt dus wel degelijk, zoals bij elke auto!

Hoe weet je dat? B)

Overigens gaat het verhaal van de 3 standen niet helemaal op volgens mij want je ziet de meter weldegelijk oplopen naarmate het koelwater warmer wordt. Dus 3 "maar" standen heeft ie niet.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.