Ga naar inhoud

RON 91 getankt


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

De pingelsensor van de ;) staat afgeregeld op 98, overige Z3's op 95 (3.0 weet ik niet zeker). Heb ik me eens laten vertellen :lmao:

ahaaaaa :muur: dat is nou weer nuttige info. Het LIJKT me dat de 3.0 dan ook wel op 95 staat afgesteld. Overigens geeft dit dan wel aan dat 98 tanken echt overbodig is voor normale Z-jes....

Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

pingelen/dieselen heeft (volgens mij) vooral te maken met temp en druk, dus de cilinderslag en compressie verhouding van de motoren is vaak een indicatie voor pingelgevoeligheid (ook 3x woordwaarde Ivo).

De 2.8 is een volledig vierkante motor met een compressieverhouding van 10,2

De 3.0 is overvierkant en heeft een compressieverhouding van 10,2

De m is overvierkant en heeft een compressieverhouding van 11,5

die hoge compressie van de m is zeker de reden waarom 98 nodig is. De langere slag van de 3.0 weet ik niet zeker hoeveel extra (wrijvings-)warmte deze genereert. Zou kunnen dat hij wel 95 mag. Ik herinner het me alleen anders. K'zal navragen.

hier nog een leuke brochure met allerlei techniek (o.a. vanos) van de Duitse z3 website.

Link naar reactie
Denken jullie ook wel eens dat Billy-bob Venster zijn programmas W95 en W98 heeft genoemd als een verdere verwijzing naar de autoindustrie????

Pffff vinden jullie mijn Billy-bob Venster grapje niet eens de moeite waard om te beantwoorden. pfff :):(:lol:

Link naar reactie
Denken jullie ook wel eens dat Billy-bob Venster zijn programmas W95 en W98 heeft genoemd als een verdere verwijzing naar de autoindustrie????

Pffff vinden jullie mijn Billy-bob Venster grapje niet eens de moeite waard om te beantwoorden. pfff :lol::(:(

jamaar ik ben een beetje blond want ik snap 'm gewoon niet :)

Link naar reactie
ik ken geen XP benzine :lol:

aha billy-bob is Bill Gates... :(

ja sorry hoor. Ik ken alleen Steve Jobs, de rest sluit ik me voor af :(

tja, het zou wat zijn als we ineens allemaal gedwongen werden om V-power te tanken omdat 95 en 98 niet meer te krijgen is bij de pomp. :)

Link naar reactie
Maar weten jullie de nieuwe commerciele naam van longhorn dan nog niet????

....

Microsoft V(ista) power

oh, niet windows 2007 dan?

:schater::schater::schater::schater::schater::schater:

Link naar reactie

nu gelezen.. maar begrijp het nog steeds niet:

In Nederland is gekozen voor een RON van 97. Dat betekent dat het net geen Super Plus mag heten, dus heeft Shell voor Super gekozen (meestal Eurosuper genoemd of kortweg Euro 95). Je krijgt dus waar voor je (extra) geld in de vorm van een octaanbonus. V-Power 95, zo zullen we het maar noemen, bevat nog minder zwavel dan Pura en heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat.
dus...? is het nu 95 of 97 en dus heeft het een lager octaan getal dan euro 98? lekker dan...

En wordt deze site soms stiekum gesponsord door Shell? :)

Hoe we ook mogen denken over de keuze voor verschillende soorten V-Power, Shell toont aan dat er met benzines nog heel wat te beïnvloeden valt als het om het verbrandingsverloop gaat.

En is dit over V-power wel eens bewezen?

heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat. Dat is gunstig voor het verbruik of het prestatieniveau. Ook het additievenpakket is gemoderniseerd om het inspuitsysteem en de verbrandingskamer in staat van nieuw te brengen of te houden.
Link naar reactie

afgelopen zomer op vak in amerika viel me op dat bij de meeste pompen in de wat uitgestrektere streken je alleen 87 , 89, en 91 kon tanken en heel soms 95.

dus als ik het goed begrijp heb je dan met je m coupetje een probleem.

mensen , benzine is benzine , op elke ron gehalte zal de auto het wel doen , alleen prestatie en verbruik liggen anders.

Link naar reactie

Heb een paar weken geleden de RON95 in Duitsland getankt (Eur 1,23) en merk geen verschil met het vloeibaar goud in NL.

Heb maar een 1.8 ;) , dus misschien komt het daardoor?

Anyway, staat duidelijk op de tankklep, dus waarom niet

rob

Link naar reactie
Heb een paar weken geleden de RON95 in Duitsland getankt (Eur 1,23) en merk geen verschil met het vloeibaar goud in NL.

Heb maar een 1.8 :muur: , dus misschien komt het daardoor?

Anyway, staat duidelijk op de tankklep, dus waarom niet

rob

Juist! Staat duidelijk op de tankklep en ook nog in het boekje van de destbetreffende uitvoeringen. Ik snap de discussie niet zo goed, weten we het allemaal beter, deugen de aanbevelingen/voorschriften van BMW niet? ;)

Link naar reactie

gevonden op het wep:(www.amt.nl)

Vraag:

Ik heb onlangs gelezen dat, tenminste in België, de verkoop van Superplus 98 vele maten hoger ligt dan nodig is volgens de behoefte van het wagenpark. Met andere woorden: veel automobilisten verkiezen met Superplus te rijden terwijl hun auto slechts Euro 95 nodig heeft. Tijdens gesprekken met verschillende personen blijkt dat men telkens een andere reden opgeeft om met de toch aanzienlijk duurdere Superplus te rijden. De motor zou er bijvoorbeeld beter en zuiniger op lopen. Wat is volgens u de waarheid?

Antwoord:

Er is een aantal jaren geleden afgesproken tussen de autofabrikanten en de brandstofleveranciers dat het hoogste octaangetal in Europa 95 RON zou zijn. Deze benzine heeft daarom Eurosuper als naam gekregen. De automobielfabrikanten hebben sindsdien hun motoren afgestemd op Eurosuper. Het octaangetal legt de compressieverhouding, de vulling en de voorontstekingshoek aan banden. Met de (onverwachte) komst van ongelode 98 RON benzine kwamen de autofabrikanten voor een keuze te staan: óf de eerder gemaakte afspraak nakomen óf de motoren aanpassen aan de zogenoemde Superplus benzine. Op papier is voor alle motoren 95 RON benzine voorgeschreven, ze kunnen er dus probleemloos op draaien. De praktijk is echter dat de Europese motorfabrikanten hun motoren hebben afgestemd op 98 RON. Dat verklaart de toename van de compressieverhouding en wordt ook steeds vaker toegegeven in de technische beschrijvingen. Deze nieuwe motorengeneratie levert dankzij de hogere compressieverhouding en het aangepaste ontstekings- en inspuittijdstip betere prestaties of verbruikt minder brandstof. Zodra Eurosuper wordt getankt stelt de pingelsensor detoneren vast en wordt het ontstekingstijdstip verlaat. Daardoor nemen de prestaties af of het verbruik toe. Voor alle duidelijkheid: als een motor voor 95 RON benzine is gebouwd, verandert er niets aan de prestaties of het verbruik als er 98 RON wordt getankt. Het omgekeerde is wel het geval. Motorschades doen zich niet meer voor omdat het motormanagement die voorkomt.

duss je kunt met een M ook wel 95 tanken maar dan loopt ie niet optimaal, dus hoger verbruik en mindere prestaties. ( je bent uiteindelijk hetzelfde geld kwijt aan benzine )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.