Ga naar inhoud

Benzinemeter


Sunbimmer

Aanbevolen berichten

  • Administrator
Beetje een kwestie van je wagen te kennen vrees ik.

En je zal heus niet na 5km aan de kant staan in de stad wanneer je de autostrade afkomt met nog brandstof voor 70km... :nono:

Ik ken hem ondertussen wat beter :thumbup: ;) Zelfs als de boordcomputer aangeeft dat ik nog 0 km te gaan heb, kan ik met gemak nog 30 km doorrijden ... Ik zeg niet dat het heel goed is om altijd te doen, maar het is wel een geruststellende gedachte als het een keer zo uitkomt ....

Link naar reactie
  • 3 jaren later...
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Even een oud topic een schopje geven:

Ik stoor me aan het volgende: mijn benzinemeter is niet accuraat. Bij volle tank heb is alles OK. Dan staat de naald uiterst rechts. Na circa 150-200 KM zou hij op half moeten staan maar staat hij op 4/5 tank. Op het moment dat hij op half staat, zit er nog ongeveer 10 liter in de tank… en dan gaat de naald snel naar beneden…

Er is overigens in september 2011 een nieuwe pomp in gekomen. Probleem was er al in na aankoop in november 2011. Ik irriteer me eraan en wil het oplossen. Alleen de vraag: how to? Wat is er defect aldus de geleerden? Hoe kan ik controleren of die vacuumklep functioneert?

aangepast door gsusivo
Link naar reactie
Ik stoor me aan het volgende: mijn benzinemeter is niet accuraat.

In software-engineering jargon: a feature, not a bug...

Zie ook de eerdere reacties in dit topic (en mijn eigen ervaring): een bekende Z-kwaal die hooguit erger wordt als de constructie voor de variabele weerstand minder begint te worden. Ik vermoed dat het weerstandsplaatje op z'n laatste benen loopt.

Vacuümklep? Ik heb geen praktijkervaring met het onderdeel, maar op basis van de eerder door Ruud geposte tekening: een defecte klep zou geen/te weinig lucht meer van buiten aanzuigen (om de verbruikte benzine in de tank te vervangen) en daarmee de tank langzaam vacuüm trekken. Hierdoor wordt het weerstandsplaatje zwaarder belast dan nodig, waardoor het breekt/beschadigt.

Als die klep écht op is (hier spreek ik wél uit ervaring, maar bij een non-Z) zal je merken dat de tankdop lastig losgaat als de tank ver leeg is, en loskomen met gesis (instromende lucht) gepaard gaat.

Mijn meter is eveneens verre van accuraat (zeker het laatste kwart van de meterschaal is een soort Russisch roulette), en ik heb gekozen voor een ouderwetse-doch-doeltreffende oplossing: rijden op de dagteller...

Link naar reactie

Ik rijd veiligheidshalve altijd op de dagteller. Maar ik heb ook bij andere zzz gezien dat het anders kan.

Dat ding is nog onbetrouwbaarder dan onze Haagse politiek.

Zodra ik een brandstofpomp voor weinig op de kop kan tikken...dan zal ik dat doen!

Link naar reactie

Ik heb me ooit voorgenomen hier eens nader onderzoek naar te doen en dat is er maar ten dele van gekomen.

Ik heb wel al van het begin af aan de standen genoteerd bij het tanken, zodat ik een soort van ijkcurve zou moeten kunnen maken. Al zal deze in het lage bereik want onnauwkeurig zijn, omdat ik 'm niet vaak leeg rijd...

Ik vermoed echter dat er een probleem blijft, omdat er geen 'continue' weerstandgever in zit, maar een plaatje met discrete stappen. Ik verwacht dat hiermee het aantal mogelijke niveaus in het 'bijna leeg' bereik simpelweg onvoldoende is om nog een zinnige weergave van de daadwerkelijke inhoud te kunnen geven.

Beter nog zou het zijn om eens een nog werkende tank-met-vlotter te onderzoeken.

Dan is er nog een electronische oplossingdenkbaar: uit de twee ingangssignalen (benzineniveau en wegpuls) samen met een RTC het gemiddelde verbruik berekenen en tegen de tijd dat het niveau in het onbetrouwbare gebied komt overgaan op het weergeven van een educated guess. Nodig: een programmeerbaar chippie, ontstoorde voeding, non-volatile memory.

Nog niet aan toegekomen. Ga ik op korte termijn ook niet aan toekomen, maar wie zin heeft kan gerust contact met me opnemen en dan denk ik graag nog even mee!

Link naar reactie
  • Administrator

^Gsuvio

Op een gegeven moment begon hij bij mij te flipperen van vol in een keer naar leeg met rood

flikkerend lampje. Plaatje bleek gebroken en er was een stukje missing.

^Tja

Als je inderdaad ziet dat de beweging vd vlotter onder in de tank

via een stangetje word overgebracht op een weerstandsplaatje van 4x2cm kan het

naar mijn mening ook nooit erg precies zijn.

Link naar reactie

Ach, het is simpel, ik tank bij 300 km. Nooit een probleem, de meter is gewoon niet betrouwbaar....... Het went.

Link naar reactie

Ik heb het ook al enkele keren meegemaakt, 's avonds thuiskomen en naald v.d. benzinemeter net boven het resreve(geen lampje aan)

's ochtends bij het starten, brandt dan plotseling het lampje en staat de naald ietsje lager, onze zzz staat wel heel lichtjes bergop. Maar echt wel heel lichtjes.

Ik veonderstel dat het daar wel mee te maken heeft.

gr

aangepast door rscl
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

De benzinemeter is weer eens kapot gegaan. De pompunit hen ik al vaak vervangen en ook het vacuumklepje is tweemaal, vernieuwd. Onlangs is door mijn garage het klepje getest en het blijkt te werken (het trilt bij aansturing). Een tijd terug heb ik in de rubber ring in de tankdop twee openingen gesneden zodat de tank voldoende van buitenlucht wordt voorzien en een vacuüm in de tank wordt voorkomen. Dat leidde echter tot benzinegeur in de bochten. Ook gaf de boordcomputer soms een storing aan in de mengverhouding. Ik heb toen een nieuwe complete rubberring in de tankdop gezet en een gaatje (1,5 mm) geboord in de tankdop. Na enkele malen tanken was de meter weer kapot. Blijkbaar wordt er soms zo hard aan de tank gezogen dat de luchttoevoer via het gaatje onvoldoende is om een vacuüm te voorkomen. Er zal ergens een beluchting naar de tank moeten zijn, zou die verstopt kunnen zitten?

Dat er soms vacuüm op de tank komt hoort natuurlijk niet maar het opsporen van de oorzaak heb ik opgegeven. Ik wil nu aan symptoombestrijding gaan doen door in de zuigslang een restrictie (blokkade met klein gaatje van 1,5 mm) op te nemen en daarnaast te zorgen dat de tank belucht wordt via een grotere opening (ik denk aan 6 mm). Dan zou er nooit meer een grote onderdruk in de tank kunnen zijn. De doorlaat van de toevoer is dan 16x groter dan de doorvoer in de zuigleiding.

Nu moet ik er achter komen hoe het zit met deze leidingen. En daar heb ik graag hulp bij van dit deskundige forum. Het volgende heb ik al gevonden maar ik weet niet zeker of het klopt. Vanaf het vacuumklepje op de motor loopt een slang die onder de motorkap overgaat in een blauwe plastic slang van circa 10 mm. Deze loopt door naar het koolstoffilter, slang 3 in figuur 2? Aan het koolstoffilter (een cilinder bij het linker achterwiel) zitten drie slangen. Aan een kant zitten twee blauwe slangen (circa 10 mm). Eentje loop naar voren en de andere loopt naar boven (richting bovenkant tank). Aan de andere kant van het koolfilter zit een zwarte plastic slang van circa 12 mm die ook naar boven loopt, slang 4 in figuur 2?. Hoe zit het nu met de lucht/dampstromen? Zou het zijn dat de dikke zwarte slang de tank afzuigt via het filter naar de vacuümklep? De tweede blauwe slang die naar boven loopt is voor buitenlucht?

Figuur 1: tank

Figuur 2: koolfilter

Figuur 3: vacuümklep

Ik had drie plaatjes, maar...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.