Ga naar inhoud

Car care


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

Star Wax bevat soorten siliconen-polymeren

Het is algemeen bekend dat siliconen door de lak heen gaan. Nu zal het gaan om

kleine concentraties in deze wax maar zal op langere duur toch shade aanrichten.

Weet niet of je een lak loop hebt. maar hiermee zie je heel snel aantasting wat

met blote oog nog niet waarneembaar is. Mijn ervaring dat chemische waxen

slechter zijn voor je wax als 100% natuurlijke.

Ik zeg niet dat de wax slecht is. Het zal zeker de levendduur van je lak

verlengen! Dit omdat de aantasting van buitenaf erger is dan die van de wax.

Alleen zullen sommige natuurlijke producten deze levendsduur nog langer strekken.

Btw, vliegen bevatten zuren warmee ze hun voedsel oplossen zodat ze het kunnen

opslurpen. Deze zuren (eigelijk alle zuren en oplosmiddelen) zijn zeer slecht

voor de lak! Ik heb regelmatig gezien met loop wat vogelpoep met je lak doet

het lijkt wel een krater! Dat zijn ook de zuren die hun werk doen.

Nu weet ik dat het een moeilijk begrip is van wat is nu natuurlijk en wat chemisch.

Voordat we bij de snaar theorie terecht komen waar alles uit bestaat :foto: Mischien

is het dan wel mogenlijk je lak in een parallele universum te plaatsen waar hij

nooit verouderd. Affein hier was Albert nog niet dus laten we het er dan ook

maar bij houden.

Ps . Ook deel ik niet de ervaring dat carnauba wax stof aantrekt. Mocht het dit doen

waait het er direct van af. Deze wax vormt ook gewoon een harde toplaag!

Link naar reactie
Weet iemand of de speciale Z3 Wax nog verkrijgbaar is bij Zymöl ?

Denk dat na nog 2 beurten mijn potje ver op is. En ben zo tevreden

over. Nu vind ik dat smeerbaar goud nergends meer.

img10272284830.jpeg

Olaf

Hey Olaf,

Very long time, no hear :foto:

Maar nee, Z3 wax is er niet meer, heb een paar maanden geleden zelf mijn laatste potje nog verkocht :rolleyes:

Link naar reactie

pfff heb al spijt van men reactie

ik weet wat mijn klanten gebruiken en hoelang ze het al gebuiken.

komt jou ervaring uit de praktijk of blijft het bij theorie.

anders moet je de complete lijn van swisval eens proberen,was vroeger swissoil. goeie marketing overigens

succes verder

m vr gr marco

Link naar reactie

Zeg ook niet dat het slecht is ofzo. Mijn post ging over het zoeken

van Z3 wax van Zymol. Heb helemaal geen interesse in andeere

wax. Heb goede ervaring met Zymol wil daar dan ook niet van af!

Mischien heb ik wat te hevig gereageerd. Ik stort me meestal nogal

op dingen :blink:

Damn, ben helemaal pissed op die klote UCI en tour de france

organisatie. Die rasmussen helemaal zwart maken en uit de tour

willen kicken zonder enige reden. Die Fransen habben nu natuurlijk

helemaal niets en willen ze zich zo laten gelden. BAH!

Ivo, jammer. Maar geef zoektocht nog niet op. Idd weer even geleden

maar moet toch ooit die M status eens halen :thumbup:

Olaf

Link naar reactie

hebben jullie al eens geprobeerd om bij zymol info te verkrijgen welke wax van zymol hier het dichtste bij komt.

via google vind je verschillende waxen die qua verpakking en kleur en carnueba hetzelfde lijken.

mss dat je met 1 belletje of 1 mail de juiste wax kan krijgen

succes marcoz3

Link naar reactie

Zymol Cream voor de lichtere kleuren, Carbon voor donkere kleuren. Dat zijn de instappers zeg maar die overeen zullen komen met de Z3 wax. Wil je het een stapje verder nemen koop je Concours. Maar met een wax alleen zul je nooit het beste resultaat bereiken, ook al smeer je er een wax van €200,- op. Voorbereiding is simpelweg alles.

Voordelen van een carnauba wax is zijn diepe glans, en natte look. Syntetische wax soorten geven extra duurzaamheid en doen tegenwoordig echt niet meer onder voor carnauba gebasseerde wax. En dat deze schadelijk voor de lak zijn heb ik nog nooit gehoord, wellicht vroeger toen ze nog siliconen konden bevatten. Zal het eens navragen. :rolleyes:

Link naar reactie

Helemaal eens. Voorbereiding is echt heel belangrijk!

Wassen met Clear zodat echt alle vuil aankoek eraf is.

HD-Cleanse voor verwijderen van oxidatie en zodat de Wax hecht.

Nu Wax aanbrengen.

Optioneel is Clay gebruiken voor HD-Cleanse.

Echt het resultaat is ongeloofenlijk!

Link naar reactie

Ons karretje hebben we 2 maanden geleden met ProTech laten behandelen.

Errig duur, maar ook errig fijn;

Doordat het een duurzame teflonlaag is, kun je met veel heter water je auto wassen.

Gaat er ook niet af als je met wat spiritus de boomharspuntjes,

met insectenverwijderaar de vliegenspatten of

met teerverwijderaard die zwarte spetters weg poetst.

In het kort mijn stappenplan:

In een rugspuit (Gardena. Bij de Gamma 16 euro) doe ik een sterke concentratie shampoo en heet water.

Daarmee de gehele auto innevelen. Bij wind zelfs 2x, want dan droogt het snel op.

Vervolgens met de hogedrukspuit (kleinste Bosch Aquatac, 90 euro, levert veilige waterdruk) afspuiten.

Daarna de auto met washandschoen zo heet mogelijk afwassen. Hierbij alleen in de lengterichting vegen.

Tussentijds weer afsproeien.

Na de laatste keer afproeien de hele auto met heet water + een scheut afwasazijn naspoelen om alle kalk van de auto te krijgen.

Tenslotte droog zemen. Hiervoor gebruik ik een Autoglym en ProTech zeem. 100x beter dan een Sorbo zeem.

Als ik extra glans wil, zeem ik 'm niet droog, maar zet ik 'm in de Maxi Shine van ProTech.

Aanbrengen met een natte doek, uitwrijven met microvezeldoekje.

Ook de ruiten, want daarmee vliegt de regen er vanaf zonder strepen of witte was. Highly Recommended!

De velgen doe ik als laatste.

Doordat ze zeker om de 2 weken een goeie beurt krijgen, gaat alle stof er nog af zonder Velgenreiniger.

Voor de remklauwen en de binnenkant gebruik ik 't spul echter toch.

Om goed aan de binnenkant te komen gebruik ik een rattenstaart. Bij de Blokker enkele euro's duur.

Met een verfkwast ZONDER metalen manchet (1 euro bij de Gamma) doe ik alle kiertjes en gaatjes.

Afspoelen en klaar.

De binnenkant van ruiten doe ik met Car Glass Polish van Autoglym. Vele male beter dan alle vloeibare middeltjes.

Vinyl en banden doe ik met Rubber & Vynil Care en (nog beter) ProTech Bumperreiniger.

:rolleyes:

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Afgelopen dagen goede ervaring op gedaan met de Autoglym Super Resin Polish. Kan ik iedereen aanbevelen ! <_<

De ZZZ is vrijdag middag goed gewassen en vervolgens in 2 etappes met 't handje :muur: (ontzettende spierpijn op dit moment) geheel ingewreven met dit lekker ruikende goedje.

Na drogen losjes opgewreven. Lak is weer superglad en de ZZZ ziet er nog beter uit als bij de aflevering ! :thumbup:

Ben net nog even gaan kijken hoe de waterdruppels nu hun 'random walk' vinden over de ZZZ...... prachtig !

Voor echt verweerde lakken zul je wellicht naar een product moeten grijpen dat meer polished, deze doet dat slechts heel fijntjes.

Kortom, we zijn klaar voor het goede weer, tijd voor de glasses B)

Link naar reactie

Ik zie dat dit topic al een paar jaar oud is.

De genoemde producten zijn mogelijk al achterhaald door nieuwere.

Zijn deze beter ?

Wie heeft er recente ervaring .

Zelf heb ik gezocht naar een wax met carnabau.

De vele autozaken in de omgeving hadden dit niet (ook konden zij meguiars of ZYMOL niet bestellen)

Laat ik nou bij de makro een wax tegenkomen met carnabau >>> Valma Excalibur

De verwerking was goed (gemakkelijk) , heerlijke geur en een glad resultaat.

Goede glans , maar ik heb geen vergelijking met deze auto.

Duurzaamheid , nog niet bekend.

De auto is wat doffer geworden na 3 weken , maar zit onder het stof.

Vandaag was het rijden geblazen en niet schoonmaken <_<

Gisteren in de regen rolden de druppels lekker over de motorkap. Dus dat was nog OK.

Ik lees graag jullie recente ervaringen

Groeten PEET

Link naar reactie
Wordt er niet meer gepoetst ???

uh, nee. Nadat ie bij Emanuel is geweest hoef je 'm alleen nog maar te aaien met een sponsje. :nono: Blijft er meer tijd over voor rijden! :thumbup::thumbup:

Enne, nadat je Z een dagje bij Emanuel en Reggie is gaan logeren ruikt ie weer als nieuw. Mooi dof leer. Zelfs mijn beige/dunkelbeige interieur (met beige matten, origineel!) waren weer net zoals in 1998!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wat kan ik het beste gebruiken voor het schoonmaken van m'n rode lederen stuur?

Het stuur word een beetje zwart van m'n handen. :P Heb laatst even een stukje geprobeerd met "Meguiars Gold Class rich leather cleaner/conditioner". Maar hierdoor gaf het stuur rood af aan de doek en verliest het z'n kleur, dat is dus niet de bedoeling. :thumbup:

Ik hoorde van iemand dat wasbenzine niet zo agresief is en goed voor het ontvetten van leder?! lijkt mij toch iets te agresief. :thumbup:

Spul is trouwens wel goed voor onderhoud van het leder. Maakt het weer fris en glanst niet. schoonmaken doet het niet echt.

Ik heb vandaag een polish set van "Novus" besteld voor het verwijderen van krassen van hard en zacht plastic.

Schijnt volgens ervaringen op andere fora goed te werken tegen krassen in de cabrioruit en steenslag op de koplamp.

set bestaat uit: een grove polish, fijne polish en daarna een wax.

Ik laat jullie weten wat m'n ervaring ermee is.

2200.jpg

Link naar reactie
Wat kan ik het beste gebruiken voor het schoonmaken van m'n rode lederen stuur?

Het beste kun je naar http://www.colourlock.nl gaan. Daar kunnen ze een refresher + gel aanmaken op de kleur van jouw stuur.

Koop zo'n heel setje (kost €114), maar dan heb je de complete bescherming van je lederen interieur. Zorg dat je elephant ledervet hebt besteld, dat zorgt ervoor dat je interieur nog beter bestand is tegen water en vuil.

Dat zwarte wat je ziet is ontstaan door de zuren/vuil in je handen. Dit trekt in het leer. Dit kan zelf pas omhoog komen, op het moment dat je je leer gaat schoonmaken. Dit is zogenaamd eiwitachtig vuil, wat zich in/onder de kleurlaag nestelt en aantast. Het leer lijkt dan nog mooi, maar bij het simpele schoonmaken haal je het weg. Heb ik gehad in mijn TT op het stuur, waar je je handen neer legt.

De schoonmaak middelen van colourlock zijn allemaal niet agressief en niet bijtend/schadelijk voor je leer. Ik ben er een groot voorstander van. Beste setje wat ik ooit gebruikt heb op mijn leer.

P.S.: je kunt zo'n setje kopen en dan doen we je stuur op die poets dag? Laat ik ff zien hoe je het het beste kunt doen.

Link naar reactie
met een sponsje

Nooit een spons gebruiken met wassen! Een spons heeft het nare effect dat je als het ware het vuil over je lak heen wrijft. In eerste instantie lijkt je auto mooi schoon, maar wanneer de zon er fel op staat zie je van die mooie (hele lichte) kringen in je lak...

Het kan zijn dat je het nog niet hebt, maar dan heb je geluk of dan heeft emanuel het er mooi uit gepolijst :)

Zorg dat je een wasmitt koopt: dat is een hoog polige washandschoen. Deze neem het vuil op, waardoor je niets over je lak wrijft.

Gebruik daarnaast 2 emmers: één emmer om je wasmitt mee schoon te wrijven en een andere emmer waar je je uitgewreven wasmitt weer uit voorziet van schoon sopje.

Gebruik voor de lol eens 2 doorzichtige emmers, dan zie je waarom je 2 emmers moet gebruiken. Het ene water is zwart en je sop-water is mooi schoon aan het eind van de wasbeurt.

Dit resulteert in minder waskrassen en een mooiere glans :)

P.S.: als je echt snel en goed wilt wassen, koop je toch een schuimlans: zet j m mooi in de sneeuw en het groffe vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon. Hoef je alleen nog het fijne vuil eraf te wassen :)

Link naar reactie

Bij de Action hebben ze van die enorme microvezelsponzen. Het zijn net hoogpolige tapijtjes op een spons.

Kosten geloof ik 1,39 per stuk maar die werken ook werelds voor inzepen.

Ze hebben nu ook insectenverwijderaar voor de auto. Ook geen geld, en vaak wel goeie producten daar.

Al glijden alle insekten bij mij altijd meteen van m'n waxlaag af :)

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
Ik zie dat dit topic al een paar jaar oud is.

De genoemde producten zijn mogelijk al achterhaald door nieuwere.

Zijn deze beter ?

Wie heeft er recente ervaring .

Ik lees graag jullie recente ervaringen

Groeten PEET

Aan het begin van de winter is de Z3 dik in de was gezet.

Er is de afgelopen maande weinig mee gereden.

Half maart (= lente kriebels) heb ik, naast een verhoogde paringsdrang, ook de neiging om de Z3 weer eens dik in de was te zetten.

Anno 2008/2009 gebruik ik een poetsmiddel/wax met PTFE (=Teflon!!!).

Oplettende lezertjes :rambo: van dit forum denken nu, TEFLON???? dat gebruiken die Lak-seal bedrijven toch altijd en kan je als particulier nergens kopen :ph34r:

Het in is iedergeval in de handel als een platte, blauwe flacon van Turtle Wax en heeft als toevoeging "plus PTFE".

Ik gebruik het al een jaar en ben er dik tevreden over. De dikke regendruppels biggelen over de glimmende motorkap en de auto is na een wasbeurt met de tuinslang weer stralend schoon.

Ik breng het dik op, maar poets het zachtjes uit (Als je hard wrijft wordt je poetsdoek snel vuiler, (dus wrijf je er eigenlijk weer veel van af)!

Vandaag werden ook de ramen gereinigd met glasreiniger, het dasbord met cockpitspray en de stoelen met lederreiniger + lederwax + daarna een open rit door de alblasserwaard met volop crocussen en narcissen.

Kortom, ........laat de zomer maar komen :thumbup:

Link naar reactie

Grappig, ik heb dit heerlijke lenteweekend ook "naar iets gezocht om met de Z te doen", behalve rijden. :thumbup:

Dus ik dacht ook dat het leer wel weer eens een behandeling kon gebruiken, dus heb ik de koepel van het dash ingesmeerd met "Lederpflege" spulletje van BMW. De stoelen wilde ik eerst reinigen, maar de spuitbus met leerpoetsspul was kaputt :rambo: ! Dus even PM naar Emanueal en Reggie voor een flesje van hun Leerreiniger. :ph34r:

Link naar reactie
Had je ook verhoogde paringsdrang? :thumbup:

Tuurlijk, waarom dacht je dat ik de coupe uit de garage heb gereden, check out the hips :rambo:

IMG_6159.JPG

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.