Ga naar inhoud

vraagjes aan de electronicanerds onder ons ;)


napoje

Aanbevolen berichten

Tja,

Ik ben van plan mijn hele HiFi set eruit te slopen en alles opnieuw te bedraden met fatsoenlijk spul.

Ik heb namelijk een soort van versterker achterin liggen (in die plastic bak rechts, waar ook de wisselaar zit) waaruit volgens mij alle speakers nu gevoed worden, 10 in het totaal. Maar dat klinkt dus niet :muur:

Ik heb die bak eens open gehad maar toen maar snel weer dicht gedaan :D

Nu wil ik kijken of ik stukken bedrading kan gebruiken, maar nogmaals, ik denk alles opnieuw te gaan trekken. ^_^

Hopelijk zit er bij de Focals een beetje goede bedrading, dat denk ik eigenlijk wel :lol:

sorry maar er zat GEEN bedrading bij de focals.... bij mij dan....

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

speakers worden NOOIT met bedrading geleverd. Ik kan wel tips geven wat betreft bedrading in het algemeen:

Lijnsignaal kabels: dus dat zijn de kabel TUSSEN je verschillende apparatuur in. (daar staat dus zwakstroom op) dienen alleen voor de overdracht van signaal. D'r wordt niks versterkt. Er is dus ook geen verlies van vermogen in deze kabels. Het is WEL belangrijk om de kwaliteit te behouden. Dat doe je door een kabel met goede afscherming te gebruiken. Bij de meeste electronicawinkels hebben ze signaalkabel van Tasker. Dat is prima spul. Ga maar niet voor die glimmende goud/chrome rommel in allerlei flitsende kleurtje die je bij de witgoedhandel krijgt. Dat is meestal namaak van echt high-end spul wat je alleen bij de Hifispeciaalzaak kunt krijgen. Wat je bij de hifispeciaalzaak vindt is echter (peperduur) spul voor puristen en streeft z'n doel een beetje voorbij.

Speaker kabels: Dit is zeg maar "krachtstroom". Hierdoor wordt de "power" van je muziek getransporteerd naar je speakers. Die "power" neemt af naarmate de kabel dunner en langer is. Oftewel de ideale speaker kabel is een dik koper snoer (of zilver voor klassieke muziek) van een paar cm. Dit is uiteraard niet haalbaar. Maar je kunt een hoop compenseren door een goedgewonden dikke speaker kabel te kopen. Het is ook belangrijk dat de kabels voor Links en Rechts EVENLANG zijn. Zo niet, zal de langere kabel meer verlies veroorzaken met als gevolg dat die kant zachter weergegeven wordt. Dan is het uiteraard nog belangrijk dat plus op plus, en min op min aangesloten wordt (lijkt me logisch) Het is een misvatting dat dit niet uit zou maken. Het geluid komt anders n.l. uit fase te staan en dan is je hele stereo beeld naar de klote en bovendien mis je een hoop lage tonen. Het speaker kabel heb ik ook gewoon bij de electronicaspeciaalzaak gekocht. Let wel: niet op bezuinigen! Een beetje behoorlijke kabel kost al snel 1 tot 2 euro per meter. Het beste is om naar de hifizaak te gaan en daar hifispeakerk kabel te kopen. Merken zoals Nordost, Cable talk, QED, Monster Cable, van den Hul, zijn echte hifi merken en is goed spul. Je kan ook genoegen nemen met een (professioneel) merk zoals Tasker. Dat hebben wij hier in alle studio's liggen. Dit is vaak veel goedkoper maar bijna net zo goed. Het wordt alleen niet zo omhoog gehyped en is "geoon" zwart in plaats van hippe kleurtje met doorzichtige mantels enzo :muur:

Link naar reactie
speakers worden NOOIT met bedrading geleverd.

wat een onzin :lol:

Ik heb al tientallen auto's van speakers voorzien, en de meeste setjes zijn voorzien van een stukkie kabel :lol: , zo ook degene die nu in mijn MC zitten :blush:

Verder is huiskameraudio een ander hoofdstuk dan car-audio, maar geode kabels blijven belangrijk :lmao:

Link naar reactie

Snoertjes misschien wel

2127d520.jpg

Maar goeie, dikke, geisoleerde speaker kabels heb ik er nog nooit bij geleverd gezien. Mag je altijd zelf (apart) aanschaffen.

Anders wil ik best een met jou leverantiers zaken doen, zeker gezien de prijs van van deze kabels :blush:

Cl_700.jpg

Link naar reactie

VECHTEN VECHTEN :lmao:

Napoje, je hebt gelijk, het zijn vaak troepkabeltjes, maar tegenwoordig al heel wat dikker dan vroeger met die 0,25 mm2 beldraad :lol:

Die tulp pluggen ga ik overigens niet gebruiken voor mijn speakers :lol: , en coaxiale speaker kabel vind ik onzin in mijn auto.

Ik trek gewoon wat 4 kwadraat (denk ik), heb ik toch nog liggen. Anders koop ik wat 2 kwadraat, da's dik zat :blush:

Link naar reactie
Ga hier maar even verder met de eerste vraag van Napoje,hoe aan te sluiten van de Focals??Kan het zo eenvoudig als ik denk,de oude speakers loskoppellen en de nieuwe erop,wel met de filters ertussen.Of zitten er nog ergens filters verstopt.Voor de tweeters moet je de hele binnenbekleding loshalen en moet je dan alleen de tweeters omwissellen.

????????

Huub :blush:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.