Ga naar inhoud

vraagjes aan de electronicanerds onder ons ;)


napoje

Aanbevolen berichten

1. Zoek wat meer info/ervaring mb op het inbouwen van nieuwe speakers. Ik heb een setje Focal speakers besteld. Nu wil ik de bedrading ook opnieuw trekken. Hoe hebben jullie gedaan? Ik denk dat ik de ouwe bedrading laat zitten en de nieuwe erbij zetten en aan een nieuw isoblok koppel en het oude gewoon loskoppel of is dat stom gedacht?

Focal-130A-M.png

2. Als ik contact maak gaat mijn headunit – mits eerst aangezet – weer uit. Hij vergeet welke cd en nummer er opstond. Ook onthoud hij de calibratie van mijn snelheidgestuurde volumeregeling niet. Kan het zijn dat de permanente 12v onderbroken word door het alarm/startonderbreker? Ik heb wel eens gehoord dat je bij sommige headunits pemanent 12v en geschakeld moet/kan omdraaien, maar dat leverde geen resultaat (lees: hij deed niets meer)

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

1) geen pobleem, je kunt inderdaad het blok loskoppelen. Trek dan direkt een fijn dikkere draad naar je speakers. Heb je toevallig het BMW HiFi systeem (dus met versterkertje achterin)? Want dan kan het moeilijker worden. verder: Hoe diep zijn die Focal woofers? Je hebt maar iets van 75 mm diepte in het shutbord, meen ik.

En waar heb je ze besteld, mssichien wil ik ook nog upgraden... ^_^

2) veel headunits moeten inderdaad perm 12 V en contact/acc 12 Volt hebben. Die laatste zorgt er alleen maar voor dat de radio aan- cq uitgaat als het contact aanzet. Je kunt bijv. bijde draden van de radio perm 12 V geven, dan moet je alleen de radio zelf aan/uit zetten.

Perm 12 V schakelen via startonderbreker lijkt me vreemd, maar misschien :lol:

Link naar reactie
2) veel headunits moeten inderdaad perm 12 V en contact/acc 12 Volt hebben. Die laatste zorgt er alleen maar voor dat de radio aan- cq uitgaat als het contact aanzet. Je kunt bijv. bijde draden van de radio perm 12 V geven, dan moet je alleen de radio zelf aan/uit zetten.

Perm 12 V schakelen via startonderbreker lijkt me vreemd, maar misschien  ^_^

Uit de manual:

Rode draad A7 aansluiten op permanente voeding. moet geschikt zijn voor stroom van 10A

Geel/rode draad A4 aansluiten op geschakelde 12V voeding.

Is dit niet anders dan standaard hieronder?

A-BLOK

A1 = telefoon mute/toerental pulse

A2 = afstandsbediening/massa

A3 = afstandsbediening

A4 = oranje (geel), permanente 12V in

A5 = blauw, geschakelde 12V uitgang

A6 = geel/zwart, verlichting aan/uit-toets

A7 = rood, geschakelde 12 V in

A8 = zwart (bruin), massa

isoa1.gif

schema bmw blok

Link naar reactie

Hmm, vreemd inderdaad. Omdraaien zou moeten werken, zou je zeggen. Wat je ook wel eens hoort, is dat je de zekering om moet steken. Mijn oude larion had dat: er zat een steekzekering achterop en die kon je op 2 manieren erin steken.

Verschil is vaak bij VW of Japanse auto's ^_^

Meer info (al eens eerder gepost bij links);

http://www.selfmadehifi.de/kfz-iso.htm

Link naar reactie
ehhh: als je contact uitzet, kán je radio wel aan, Napoje?

nee ivo. dat gaat niet. en als ik contact maak (niet starten) kan ik hem aanzetten. Start ik is ie weer uit.

svdo.jpg

Steekzekering is inderdaad aanwezig... kan je die gewoon omdraaien? <_<

VDO-Dayton (Philips)

an ISO angelehnt

unten ISO mit

1 GALA (Speed)

2 Signal vom Rückfahscheinwerfer

3 Tel. Mute

4 Dauerplus

5 remote out / ANT

6 light in

7 Schaltplus

8 Masse

aber was ist "Dauerplus" und "Schaltplus"?

Link naar reactie
en als ik nu eens permanent 12v op a4 en a7 zet? of kan dat niet?

dat is wat ik in mijn eerste post zei :huh:

Je kunt bijv. bijde draden van de radio perm 12 V geven, dan moet je alleen de radio zelf aan/uit zetten.

Dus A4 op zowel punt 4 als 7 aansluiten van de radio :muur:

Moet werken.

En die steekzekering, als je 3 contacten hebt, kun je het proberen, maar zo te zien heb je gewoon 1 aansluiting hiervoor en kun je hem dus NIET anders erinsteken. Je kunt hem wel 180 graden draaien, maar dat maakt weinig uit <_<

Link naar reactie

UPDATE: heb van het weekeinde de perm 12v gemeten en die blijkt dus inderdaad dood als het contact uit staat. waarschijnlijk heeft een niet al te deskundige het alarm erin gezet. maar om dit helemaal uit te gaan pluizen is mij te veel werk/gedoe. Ik denk dat ik gewoon een draad vanaf het + punt van onder de motorkap naar mijn radio trek. en er een zekering (van 10A) ertussengooi. Of heeft iemand een beter truc?

PS: tjeemigdepeemig wat zijn die filters van die focal set GROOT!

Link naar reactie
UPDATE: heb van het weekeinde de perm 12v gemeten en die blijkt dus inderdaad dood als het contact uit staat. waarschijnlijk heeft een niet al te deskundige het alarm erin gezet. maar om dit helemaal uit te gaan pluizen is mij te veel werk/gedoe. Ik denk dat ik gewoon een draad vanaf het + punt van onder de motorkap naar mijn radio trek. en er een zekering (van 10A) ertussengooi. Of heeft iemand een beter truc?

10A lijkt me genoeg voor een alarm, kweetniet wat zo'n sirene trekt, maar misschien is die zelfs apart gevoed.

Trouwens vreemd: als je perm 12v het niet doet, doet het alarm het toch ook niet :rolleyes: of is het alleen de perm12v naar de radio? :huh:

Direct een draad naar jeradio lijkt me inderdaad het beste plan, wel ff de andere (niet echt perm 12 v) draad onderbreken om vreemde stroomlussen te voorkomen :)

Link naar reactie
UPDATE: heb van het weekeinde de perm 12v gemeten en die blijkt dus inderdaad dood als het contact uit staat. waarschijnlijk heeft een niet al te deskundige het alarm erin gezet. maar om dit helemaal uit te gaan pluizen is mij te veel werk/gedoe. Ik denk dat ik gewoon een draad vanaf het + punt van onder de motorkap naar mijn radio trek. en er een zekering (van 10A) ertussengooi. Of heeft iemand een beter truc?

10A lijkt me genoeg voor een alarm, kweetniet wat zo'n sirene trekt, maar misschien is die zelfs apart gevoed.

Trouwens vreemd: als je perm 12v het niet doet, doet het alarm het toch ook niet :rolleyes: of is het alleen de perm12v naar de radio? :huh:

Direct een draad naar jeradio lijkt me inderdaad het beste plan, wel ff de andere (niet echt perm 12 v) draad onderbreken om vreemde stroomlussen te voorkomen :)

alleen de perm12v naar de radio :) enne... onderbreken, stroomlussen ? hoebedoelje?

Link naar reactie

die zogenaamde 12V permanent die nu naar je radio gaat ff doorknippen en isoleren, vervolgens de verse 12V permanent (die jezelf aangelegd hebt) aansluiten op de draad die je afgeknipt hebt, aan de kant die naar de radio gaat.

Ben ik helder of ga ik te snel :rolleyes:

Link naar reactie

By Your Command

:)

Let dus wel ff op die "oude" 12 Volt draad. Als die ergens contact met massa gaat maken (metalen delen in je dashboard ofzo) kun je kortsluiting / brand krijgen :huh:

Dus goed isoleren (of zekering aan het begin van de kabel (?) verwijderen, maar ik weet niet wat die kabel nog meer voed, alarm ofzo :) )

:rolleyes:

Link naar reactie
nou... ik trek die 12v direct mijn isoblok in en koppel die oude af en isoleer hem dacht ik zelf.

prima plan :rolleyes:

En inderdaad die nieuwe draad zo dicht mogelijk bij het + punt afzekeren ^_^

Link naar reactie

topppie alles gelukt al was het wel heel wat werk om nieuwe bekabeling te leggen. Maar tevens de gelegenheid mooi wat "reverse engineering" te doen. :lmao:

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ga hier maar even verder met de eerste vraag van Napoje,hoe aan te sluiten van de Focals??Kan het zo eenvoudig als ik denk,de oude speakers loskoppellen en de nieuwe erop,wel met de filters ertussen.Of zitten er nog ergens filters verstopt.Voor de tweeters moet je de hele binnenbekleding loshalen en moet je dan alleen de tweeters omwissellen.

Link naar reactie

Tja,

Ik ben van plan mijn hele HiFi set eruit te slopen en alles opnieuw te bedraden met fatsoenlijk spul.

Ik heb namelijk een soort van versterker achterin liggen (in die plastic bak rechts, waar ook de wisselaar zit) waaruit volgens mij alle speakers nu gevoed worden, 10 in het totaal. Maar dat klinkt dus niet ;)

Ik heb die bak eens open gehad maar toen maar snel weer dicht gedaan :)

Nu wil ik kijken of ik stukken bedrading kan gebruiken, maar nogmaals, ik denk alles opnieuw te gaan trekken. ;)

Hopelijk zit er bij de Focals een beetje goede bedrading, dat denk ik eigenlijk wel :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.