Ga naar inhoud

Speakers vervangen.....


Renezzz

Aanbevolen berichten

Zoooo, vanwege het beroerd slechte weer vandaag heb ik m'n kickboardspeakers en m'n 2 'achter-de-stoel' speakers vervangen. ;)

Was een achteraf gezien makkelijke klus die mij meeviel!

Ik ben ongeveer 2,5 uur bezig geweest en alles ziet er weer uit zoals het was... Maar de audio klinkt toch echt een flink stuk beter!

Ik heb me de afgelopen tijd toch steeds meer en meer gaan ergeren aan het bijzonder slechte speakersysteem van m'n ZZZ.... Af en toe vielen de bassen helemaal weg vanwege de speakerversterken aan de bestuurderskant en die dippen in de frequentieband... pffffff

In mijn ZZZ (bouwjaar 2001) is een zgn. 'STEREO' systeem ingebouwd.

Er zijn ook ZZZ met HIFI en Harman Kardon systemen.

In mijn geval betekend dit een 2-tal woofer/tweeter sets voor en een 2-tal 10cm speakers achter.

De deur tweeters heb ik niet vervangen en gelaten zoals het is!

Kickboard-speakers

Ik ben eerst begonnen met het demonteren van de kickboards...

Hiervan is een goeie beschrijving te vinden op deze link:mz3.net

Hier staan overigens nog meer goeie tips en trucks voor het vervangen van de audiosystemen in een Z3 (zowel coupe als roadster).

De bestuurderskant van mijn auto heeft in geval van een 'STEREO'-systeem een 13cm speaker met daaraan vast een actieve versterker die zowel de rechter als de linker speaker aanstuurd.

Hier nog een schema van de bedrading die overeenstemde met de bekabeling in m'n auto!

leftfrontactivewoofer.jpg

Deze speaker met versterker heb ik eruitgeknipt en de bekabeling van de rechterspeaker doorverbonden. De linker speakerbekabeling aangesloten op een van de nieuwe pioneer speakers (TS-E1376).

De rechter speaker (passagierszijde) kon ik 1 op 1 overzetten met de nieuwe pioneer speaker! Geen geknip of geplak met draadjes het paste gewoon!

Het terugplaatsen van de kickboards ging erg eenvoudig en was zo gepiept...

Achterspeakers

Daarna de stoelen in de voorste stand gezet en de twee speakerkapjes achter met behulp van een schroevendraaier onder op losgewipt!

De achter-speakers ziten met kruiskop schroevendraaier vast.

De speakerbekabeling is vastgesoldeerd op de fabrieksspeakers en heb ik losgeknipt. Op de kabeltjes heb ik kabelschoentjes gemonteerd die weer direct op de 10cm speakertjes passen!

De nieuwe pioneer TS-G1048 10cm speakertjes aan de kabels gemonteerd en op hun plaats gezet. Speakerkapjes er weer opgeklikt (let op: ff doordrukken is vereist).

Klaarrrrrr....

En dan de grote test... Radio aan ennnnn jaaa stukken beter!!!!!! ;)

Geen problemen meeer met de achterlijke speakerversterker aan de passagierszijde! (af en toe schakelde de versterker zo maar uit!).

En de muziek klinkt voller over het volledige freqentie gebied (geen vreemde dips meer).

Het was de inverstering van 100 pleuros zeker waard!

Ps...

Als er nog mensen geinterreseerd zijn in een set fabrieksspeakers.... geef maar een gil!

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ziet er goed uit Renezzz.

Zoals reeds eerder besproken in andere topics. Je geluisverbetering haal je echt uit een verbetering/ upgrade van je voor composet. Vreemd dat je gegaan bent voor de optie om het tweetertje en die #$@§ !! filters van de standaart set te houden. Daar zit nu net je meeste winst.

Als eerste merk je natuurlijk wel dat het geluid voller wordt met betere (aftermarket) speakers voor je mid/lage tonen. Als je goed luistert zal je vast opvallen dat de tweeters nu achterblijven. Het is uberhaupt nooit optimaal om een compo set (al is het oriineel BMW!! made in Mexico) gedeeltelijk te vervangen, je verlies in frequenties is namelijk groter

Link naar reactie
Btw.. voor de echte liefhebber heb ik ook wel een set originele, papieren speaker bende van BMW. Voor sommigen onder ons het summum, aangezien "after-market" iets is wat je niet met je ZzZ doet ;) .

Hij is leuk! ;) ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Btw.. voor de echte liefhebber heb ik ook wel een set originele, papieren speaker bende van BMW. Voor sommigen onder ons het summum, aangezien "after-market" iets is wat je niet met je ZzZ doet ;) .

Ik zou ze te koop aanbieden op het Mazda MX5 forum. :drank: Je weet wel, die auto voor mensen die eigenlijk een Z3 willen....

Link naar reactie
Ik zou ze te koop aanbieden op het Mazda MX5 forum. :muur: Je weet wel, die auto voor mensen die eigenlijk een Z3 willen....

Dat is nogal een boute opmerking DJ. De MX5 is een hele mooie wagen en (zeker niet te vergeten) veel langer en succesvoller dan de ZzZ.

Het is alleen jammer dat de Mazda nooit met zwaardere motors is uitgekomen anders had dit autootje een behoorlijke concurrent van de ZzZ kunnen zijn :drank: . (wat de prijzen wellicht ook ooit ten goede was gekomen)

Enne, hier op het Forum kun je ze ook wel kwijt hoor :lol: Alleen een kwestie van de juiste persoon aanspreken. ;)

Link naar reactie
Ik zou ze te koop aanbieden op het Mazda MX5 forum. :) Je weet wel, die auto voor mensen die eigenlijk een Z3 willen....

Dat is nogal een boute opmerking DJ. De MX5 is een hele mooie wagen en (zeker niet te vergeten) veel langer en succesvoller dan de ZzZ.

Het is alleen jammer dat de Mazda nooit met zwaardere motors is uitgekomen anders had dit autootje een behoorlijke concurrent van de ZzZ kunnen zijn :muur: . (wat de prijzen wellicht ook ooit ten goede was gekomen)

Enne, hier op het Forum kun je ze ook wel kwijt hoor ;) Alleen een kwestie van de juiste persoon aanspreken. ;)

Ik ben ook heel bout en bovendien stout :lol: (en dat rijmt ook nog eens)

Maar begrijp ik nou dat ik niks over de MX5 mag zeggen omdat ie langer in produktie is? en omdat ie betaalbaarder is?

Nou dan zeg ik wel niks meer :drank:

MX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOMMX5=STOM

Link naar reactie

Heb net ook alles vervangen, voor heb ik alleen alles opnieuw aangelegd vanaf de radio met nieuwe bedrading met gebruik van de oude 13cm speaker van HAES en het oude versterkertje/filter vervangen door nieuwe scheidingsfilter.

De originele speaker klonk nog beter als de dure SONY en de dure PYLE.

Het spulletje voor draait nu alleen op het PYLE scheidingsfilter en achter de stoelen heb ik 10cm PIONEER geplaatst.

De oude speaker achter de stoelen zijn ook van HAES en +/- 8cm en 8ohm, die klonken echt niet meer mee.

Over de sub ben ik nog niet uit, twijfel nog steeds over het aanleggen van een poort aangezien het nogal wat werk is.

Vooralsnog ben ik nu aardig tevreden over de upgrade, kan nu wat harder spelen als voorheen.

Ik ben zelf nogal basgek maar zolang er geen grotere speakers op de originele plaatsen gemonteerd kunnen worden is dit een hele verbetering. :huh:

De JBL sub doet goed zijn werk maar dreunt erg in de kofferbak, alles trilt, als je op de stoel zit is het net of je een vibrator onder je kont hebt, maar ja subbassen moeten trillen hè, :schater:

Link naar reactie

Bijna de hele dag mee bezig geweest, maar ze zitten er in; mijn nieuwe speakers.

Voorin heb ik gekozen voor de Pioneer TS-E136C compo, achter de voorstoelen heb ik de Pioneer TS-E1076 gemonteerd.

De voor speakers zaten er zo in, achter de voorstoelen ben ik bijna vier uur bezig geweest.

En wat ik al verwachtte; een wereld van verschil! Zeer de moeite waard dus.

Link naar reactie
Zoals reeds eerder besproken in andere topics. Je geluisverbetering haal je echt uit een verbetering/ upgrade van je voor composet. Vreemd dat je gegaan bent voor de optie om het tweetertje en die #$@§ !! filters van de standaart set te houden. Daar zit nu net je meeste winst.

Ben ik het niet helemaal mee eens... Het filtertje voor de hoge frequenties zit in serie op de tweeter.... Het filter voor de lage frequenties zat er in de oude actieve speaker! Ik had geen behoefte om de deurbekleding er van af te halen! De originele tweeter staat nu in serie met de tweeter van de nieuwe pioneer speaker. Ik had verwacht dat dit problemen zou geven... maarrrrr viel allersinds mee. Ik ben het wel met je eens dat als je ook de tweeters vervangt het beste resultaat zal geven. Maar ik vind de verbetering in geluid nu al enorm... genoeg voor mij althans (als niet audiofiel)...

<_<

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Heeft iemand een schema van een Z3 met een HiFi systeem?

Ik heb nl. een BMW/Alpine versterker weggehaald uit mijn QP, maar wil wel graag enkele aanslutingen gebruiken, zoals spanning enzo :lmao:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Hallo,

Heeft er iemand een idee hoe je nieuwe bedrading naar de deur krijgt? Ben vandaag aan de wagen begonnen maar blijkt dat er geen tweeters in de deur zitten, er hangen wel een paar draden maar vind die niet terug in de wagen??? Alle hulp welkom

groeten

Helaas, ik ben a-technisch, weet er echt niets van, maar als er draden hangen maar geen tweeters zou ik zeggen hang er eerst tweeters aan, dan hoef je verder niets te zoeken.

Ik heb deze link voor je, misschien heb je er iets aan, misschien niet. Succes.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.