Ga naar inhoud

nieuwe speakers


napoje

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan mijn speakers te upgraden maar heb geen flauw idee welke aangezien ik hier de ballen verstand van heb. Moet wel een beetje betaalbaar blijven dus die jehnert boards vallen sowiezo af. Iemand goede ervaringen met een bepaald merk?

Link naar reactie
  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet dat Ivo zijn Z3 ook met goede luidsprekers heeft geupgraded.

Mischien kun je hem effe een mail sturen :unsure:

ik hoor het hier wel... 't is zijn forum nietwaar :fez:

heb wat gevonden maar snap er geen hout van, filters blabla... ik ben niet zo'n electrotechneut. Is dat mac audio trouwens wat?

Link naar reactie

Rockford Fosgate

Audio inbouw bedrijf goed bekend mat de ZzZ roadsters en al hun beperkingen qua geluid.

Op hun site hebben ze links naar de producten die gebruikt worden.

Ik heb mijn Polk set voor 200 Euri's. Heb bewust voor de wat duurdere gekozen zodoende geen apart versterker aan te hoeven sluiten. Verder heb ik een kleine subwoofer in mijn kofferbak laten plaatsen. Het voordeel van deze is een redelijk groot vermogen door ingebouwde versterker, klein ( neemt een heel klein hoekje in beslag in je achterbak) Sterke genoeg om de lage tonen door je metalen achterschot in je cabine te laten resoneren.

Niet dat ik nu meedoe aan de boombox rage, maar de subwoofer vult het geluid aan met de hele lage frequentie die je vaak mist in auto's. Auto audio is nooit ideaal, maar je kan er aardig in de buurt komen.

Link naar reactie

Ga aankomende week de audio aanpakken, voorin een composetje van Pyle, achterin een composetje van Sony beide sets 13cm.

In de box waar de softtop invalt ga ik 1 of 2 poorten maken om de basgeluiden die nu opgesloten blijven in de koffer daardoorheen te laten gaan zodat die beter naar buiten komen. :unsure:

Link naar reactie
maar snap er geen hout van, filters blabla... ik ben niet zo'n electrotechneut. Is dat mac audio trouwens wat?

Filters scheiden de hoge en de lage tonen, en verdelen die over de componenten die daar voor gemaakt zijn.

hoge tonen -> laag-af filter (high-pass) -> gaan naar de tweeter (dat kleine ding)

lage tonen -> hoog-af filter (low-pass) -> gaan naar de woofer (de grotere jongens)

Je hebt ook full-range spekers, dan zit er een woofer en tweeter in 1 unit

Overigens kan het niet zo veel kwaad om hoog tonen door een woofer te sturen aangezien die ze toch niet weer kan geven. Het is echter vaak wel schadelijk om lage tonen door een tweeter te jagen. Dat houdt ie meestal niet lang vol.

Dan is er nog een verschil tussen aktief en passief filteren.

Passief: er zit een weerstandje tussen de eindversterker en de speaker die al het ongewilde wegfiltert, het voordeel is dat het goedkoop is. Het nadeel is dat het minder mooi klinkt en verlies van vermogen met zich mee brengt.

Aktief: het signaal wordt VOORDAT het versterkt wordt (met de eindversterker) al gefilterd. Met als gevolg dat het weergeven van hoge tonen (lage tonen kosten meer energie) bijna niks kost. Het rendement is dan dus beter. Je merkt dat ook in de klank.

Voorversterker: regelaar van volume en andere funties

Eindversterker: versterkt het daadwerkelijke geluid

Meestal zitten voor en eindversterker in 1 kastje, dit heet dan een geintegreerde versterker.

Om extra speakers aan te sluiten heb je dus alleen een extra eindverterker (eindtrap) nodig die je dan op de voorverterker UITGANGEN aansluit (als ie ze heeft)

Link naar reactie
Ga aankomende week de audio aanpakken, voorin een composetje van Pyle, achterin een composetje van Sony beide sets 13cm.

In de box waar de softtop invalt ga ik 1 of 2 poorten maken om de basgeluiden die nu opgesloten blijven in de koffer daardoorheen te laten gaan zodat die beter naar buiten komen. :unsure:

Dat zou ik niet doen. Omdat je dan een poort creert. Deze poort zal sommige frequenties versterken en andere verzwakken net als de basreflexpoort van een huiskamer speaker. Deze poorten zijn echter helemaal berekent, daarom klinken ze evenwichtig. Je weet nooit wat er gebeurd als je zomaar een poort maakt. De kofferbak fingeert nu als een speakerkast met een gesloten systeem. Die klinken zowieso evenwichtiger. Basreflexpoorten worden n.l. alleen gemaakt om meer sublaag weer te geven wat de kast eigenlijk niet kan vanwege de grootte. Echter een kofferbak is groot genoeg en een subwoofer gemaakt om lage tonen weer te geven.

Je mag het van mij proberen, maar de kasn is groot dat je teleurgestelt wordt en dan heb je al een gat gemaakt. Als je meer laag wil moet je of de sub harder zetten of de speakers in je kabine vervangen voor betere. (niet per se grotere, je kan ook zgn "longthrow" woofers kopen. Die hebben een grotere uitslag zodat ze makkelijker lage tonen kunnen weergeven.

Link naar reactie

Heb in de koffer alleen een subwoofer liggen die is voorzien van een poort, maar de lage tonen blijven opgesloten in de koffer, wil een opening maken om ze beter te horen, ik hoor al veel meer als ik de koffer open doe :blink:

Link naar reactie

Ik zou persoonlijk ook niet gaan voor de optie van een bass poort door je achterkant :huh: Heb daarom bewust gekozen voor een subwoofer die in de kofferbak zit en de gehele kofferbak als klankast gebruikt. Je hebt hier zoveel opties voor... ralley tubes van bv Caliper, heel goed te doen met het nadeel dat je veel ruimte verliest of de kleine subwoofer van Pioneer...zoals ik heb, hou je zogoed als alle ruimte over... en boomen dat het doet!!! :D Alles natuurlijk puur subjectief, maar er is zat resonantie de rest van de auto in.

Een subwoofer wil je niet echt horen :blink: , die voel je alleen maar...

Link naar reactie

De hoorbare lage tonen krijg je natuurlijk alleen maar met een goeie compo set. Krachtige woofer in je schutboard voor en sterke tweeter in je deur, alles valt of staat met het filter. die moet gewoon goed zijn. Dat is me opgevallen met de Polks, die zijn gewoon goed (en niet omdat ik ze heb :blink: )

Link naar reactie
De hoorbare lage tonen krijg je natuurlijk alleen maar met een goeie compo set. Krachtige woofer in je schutboard voor en sterke tweeter in je deur, alles valt of staat met het filter. die moet gewoon goed zijn. Dat is me opgevallen met de Polks, die zijn gewoon goed (en niet omdat ik ze heb :blink: )

filter is heel belangrijk...Helaas kan je niet zomaar een betere filer uitkiezen want hij noet passen bij de speakers....

Als je echt een extreem goede speaker en filter combinatie wil zou je eigenlijk dit moeten hebben. Helaas maken ze geen losse speakers geschikt voor auto's

Link naar reactie

Heeft alleen in de ZzZ zo verdomd weinig zin. De speakers zitten compleet weggepropt bij je voeten. De hoge tonen zul je nooit goed horen. Of je moet gelijk je deur panelen aanpakken en die ombouwen a la Jehnert... is er minder geluids restrictie.

Ik blijf erbij, in een roadster heb je het meest aan een goeie compo set. al zeker als je open rijdt.. Dan is je geluid al helemaal een drama :blink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.