Ga naar inhoud
  • 0

Koelvloeistof te laag?

Lizzzy

Vraag

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over het koelvloeistofniveau van mijn Z3 (2001). Ik heb er een foto bijgevoegd, omdat ik zelf niet helemaal zeker weet of het niveau (te) laag is. Met koude motor komt 'ie op het tweede streepje van onder.  Zouden jullie eens meewillen kijken?

Deze auto heb ik geërfd van mijn vader en het is ook mijn eerste auto... dus ik heb helaas nog niet zoveel ervaring met dit soort zaken. Daarom hoop ik hier op het forum wat hulp en advies te krijgen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

WhatsApp Image 2025-12-29 at 16.45.51.jpeg

• Antwoorden 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties voor deze vraag

Beste reacties voor deze vraag

Geplaatste afbeeldingen

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Hoi Lizzzy, je koelvloeistofniveau is veel te laag. Het moet ongeveer halverwege het reservoir staan. Als het goed is, is daar het streepje ook wat verder doorgetrokken. Op de foto die ik heb bijgevoegd is het (een beetje vaag) zichtbaar.

IMG_2923.JPG

• 0
Geplaatst: (aangepast)

Dank je wel voor je reactie!!! Ik dacht al dat 'ie te laag was ja. 

Is het in dit geval verstandig om de koelvloeistof eerst bij te vullen en dan een tijdje door te rijden om te kijken wat er met het niveau gebeurt?

De laatste keer dat het ik niveau bekeek was hij nog goed gevuld en in de tussentijd niks zien lekken onder auto. Maar ik begreep dat het in principe een gesloten systeem is, dat niet echt gevuld moet worden. In ieder geval niet zoveel als bij mij nu, dus wellicht dat het toch ergens weg lekt. Mocht iemand nog tips hebben voor andere checks die ik kan doen hoor ik het graag!

aangepast door Lizzzy
  • 0
Geplaatst:

Er zijn 2 soorten koelvloeistof die worden aangeboden in blauwe of roze kleur. Onderzoek dus even welke kleur jij nodig hebt want mengen van types / kleuren is niet de bedoeling. 
Lekkage kan ook op andere plekken plaatsvinden (zoals cilinderkop) en dan kan het dus bijvoorbeeld via je uitlaat tijdens het rijden “lekken”. Kijk even met koude motor of je sporen van water hebt in je motorolie (mayonaise achtige substantie). 

• 0
Geplaatst:

Een laag koelvloeistofniveau kan worden veroorzaakt door allerlei oorzaken. In het geval van een oudere BMW wellicht meerdere oorzaken tegelijk 🙂. Ik denk dat je de auto goed moet nakijken op sporen van lekkage, zowel van bovenaf als van onderaf bekijken. Dus liefst op een brug zetten. Een goede garagist kent de 'verdachte' plekken van deze BMW's vast nog wel. 

• 0
Geplaatst:
Op 01/01/2026 om 11:26, wackywim zei:

Er zijn 2 soorten koelvloeistof die worden aangeboden in blauwe of roze kleur. Onderzoek dus even welke kleur jij nodig hebt want mengen van types / kleuren is niet de bedoeling. 
Lekkage kan ook op andere plekken plaatsvinden (zoals cilinderkop) en dan kan het dus bijvoorbeeld via je uitlaat tijdens het rijden “lekken”. Kijk even met koude motor of je sporen van water hebt in je motorolie (mayonaise achtige substantie). 

Een BMW heeft altijd blauwe koelvloeistof, bijv Kroon SP 11. Je kunt ook elgemene koelvloeistof (vaak groen, op basis van glycol) gebruiken voor bijvullen.
Maar zoals eerder gemeld hoort een koelsysteem geen vloeistof te verliezen, dus beter kijk je waar het lekt. Vaak begint het ergens met wat oud kunststof waar een scheurtje in zit.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen