Ga naar inhoud

Misfire cilinder

malle pietje

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tijdens het rijden viel opeens één cilinder uit. Rustig naar huis gereden (paar km) en de volgende dag helaas nog hetzelfde. 

Uitgelezen, code 02745 (CDKMD03) die wijst op eigenlijk alle cilinders. 

Omdat cilinder 4 de eerste in opsomming is, heb ik de bobines van 3 en 4 even gewisseld, zonder effect. 

De bougies van beiden zijn identiek dus dat zal hem ook niet zijn. 

Mijn onderbuik vertelt me dat ik hier niet hoef te zoeken in de bobines of bougies, maar eerder in een andere hoek die alles met elkaar verbind.t. 

Iemand nu al suggesties? 

Ik zoek nog even verder en kijk of ik wat bobines kan verwisselen. Helaas heb ik geen inpa meer voorhanden om betere data te verzalemen. 

Geplaatst:

Als je het aandurft de motor een tijdje te laten draaien kan je met een infrarood thermometer zien welke cilinder niet 'meedoet', dat beperkt je zoektocht naar oorzaken al een beetje.

De drie meest voor de hand liggende oorzaken van misfires: bobines, bougies, injectoren.

Ik had laatst iets vergelijkbaars met onze daily: structurele misfires. In eerste instantie alleen incidenteel onder vollast, later bij ieder toerental. 

Gelukkig gaf mijn generieke OBD-lezer netjes aan dat het om cilinder 5 ging. Voor de zekerheid de foutcodes gewist en opnieuw geprobeerd, waarbij weer cilinder 5 als boosdoener werd benoemd.

Daarna: 

Bobines wisselen: geen verschil.

Bougies gecheckt en gewisseld: geen verschil.

Als laatste heb ik de druk van het brandstofsysteem gehaald en de injector gelicht: daar zat aardig wat vuil bovenin het filter ('t is de laatste injector op de brandstofrail).

Ik heb de injector vervangen en intussen weer een paar duizend km probleemloos gereden...

Als het de injector NIET is zal je het bijvoorbeeld in de bekabeling van de bobines of de brandstofvoorziening (drukregelaar?) moeten zoeken, dat kan een hele speurtocht worden...

Geplaatst:

Ga inderdaad beginnen om met draaiende motor de bobines te controleren, om te bepalen om welke cilinder(s) het echt gaat. 

En dan maar uitwisselen van bobines en bougies om te kijken of dat verschil maakt. 

Ik verwacht op basis van wat ik nu geprobeerd heb geen verschil en dus richting de injector te moeten zoeken. 

Geplaatst: (aangepast)

Kleine update, cilinder 6 (de achterste) is de boosdoener. De bougie ziet er prima uit, bobines gewisseld zonder resultaat dus de injectoren verwijderd en laten testen. Resultaat is hopelijk morgen bekend.

Edit: aan de injectoren mankeert niets volgens de tester. 

Voor de zekerheid gooi ik er nog maar een nieuwe bougie in. 

Als dat het niet is....🤔

aangepast door malle pietje
  • Confused 1

Nu je weet welke cilinder het is kan je de ontsteking dubbelchecken...

Haal de bougie van cilinder 6 los en controleer de elektrode-afstand.

Koppel 'm aan de bobine en leg 'm op een geleidend deel van het motorblok.

Idealiter doe je dit in een donkere ruimte, als je nu probeert te starten:

• vonkende bougie = goed
  • niet vonkende bougie = foute boel

(je kan dan door proberen met verschillende bobines/bougies uitsluiten of het een van beide componenten is, of de bedrading)

aangepast door pimgmx
Geplaatst:

Dank pimgmx! Je hebt me nog even back to basics helpen denken. Probleem is nu opgelost!

Kennelijk de bobine test toch onzorgvuldig gedaan, want nadat ik het bougie-op-aarde testje had gedaan, en cilinder 6 nog steeds geen vonk gaf, toch nog eens bobine 6 met 5 gewisseld. En ja hoor. Het probleem ging mee naar 5🫣. Nieuwe bobine gehaald en probleem opgelost. 

Nieuwe bougies a € 120 en injectoren check € 180,- voor niks gedaan. Nouja, dan is dat ook maar weer gedaan. 

Dank allen voor het meedenken! 

Nu nog het motormanagement lampje weg zien te krijgen. Carly krijgt m niet weg. 

• Thanks 1

Fijn dat het is opgelost!!

Als alle bobines er even lang inzitten zou ik overwegen de resterende vijf ook te vervangen, of minstens één nieuwe als reserve bij de hand te hebben…

aangepast door pimgmx

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen