Ga naar inhoud

Winter stalling voor de Z3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weer tijd voor de winterslaap:

Hoe stallen jullie de Z3?

Voetjes van de vloer? Om platte banden te voorkomen. Maar hoe is de beste manier om die te doen.

En dan de motor, hoe vaak starten?

Voorbeelden en ervaringen zijn welkom

• Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Geplaatst:

Voetjes van de vloer is geen goed idee, dan gaat de ophanging 'uithangen': wat weer slecht is voor rubbers, schokdempers, etc.
In plaats daarvan zou ik óf van die blokken met een ronding erin die veel voor campers/caravans gebruikt worden nemen, of (nog veel simperel!) de bandenspanning een stevig stuk verhogen tijdens de stallingsperiode.

Ik had/heb een paar auto's die maar een handjevol kilometers per jaar doen, en mijn ervaring leert dat dit recept voldoende is:

• verhoog de bandenspanning zolang de auto gestald is.
  • rijd daarna de banden enkele tientallen kilometers met beleid (dus: geen idioot hoge snelheden) warm, om eventuele vervorming te corrigeren. Wees niet verrast als de eerste paar kilometers een beetje bumpy zijn.
  • kort laten afkoelen en dan de bandenspanning weer tot normaal reduceren.

Andere tips voor stalling/opslag:

• zorg dat de tank zo vol mogelijk is als je de auto wegzet: dat voorkomt condensatie in de tank en dus water in je benzine. Ik tank om die reden alleen 98 voor de 'overwinteraars', dat is minder hygroscopisch dan 95.
  • koppel de accu af en/of hang 'm aan een druppellader.
  • mocht je een autohoes gebruiken: zorg dat die van een ademend materiaal is; 'dichte' hoezen houden vocht binnen met bijvoorbeeld risico op schimmelvorming in je interieur.
  • vertrouw je de luchtvochtigheid in de stalling niet 100%: zet een vochtvreter in het interieur.
  • als het kan: laat beide ramen open op een minuscule kier voor ventilatie, 1-2 cm is voldoende.
  • als je 'm alleen voor de winter stilzet is tussentijds starten geen must, mocht je dat wél doen: laat de motor lang genoeg lopen om alle vloeistoffen fatsoenlijk op te warmen en rond te pompen, neem daar gerust 20-30 minuten de tijd voor.
  • schrik niet van een tikkende motor bij de 1e keer starten na de winterslaap: het duurt een tijdje voor de hydraulische klepstoters voldoende olie hebben gehad!
Geplaatst:

Kijk, hier kan ik wat mee.........

Bedankt voor het snelle antwoord en meedenken.

• Like 1
  • 4 weken later...
Geplaatst:

De motor moet je in ieder geval niet regelmatig starten tijdens het stallen. 
Van stationair draaien warmt de motorolie niet voldoende op en krijg je er enkel meer vocht (condens) in. Daarnaast heeft een motor niets te lijden van een aantal maanden staan. Van koude starts slijt deze daarentegen wel.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen