Ga naar inhoud

Z4 Deur gaat niet open van binnen - en buitenzijde

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een naar het schijnt bekend euvel, dat het slot wel open gaat, maar het mechanisme niet reageert op de binnen - of buitenhendel. 

Youtube en google wijzen dan snel in de richting van het deurmechanisme (nr 9). Zeker omdat ik de GM5 module in mei heb laten fixen, net als bowdenkabel nr 7 (origineel BMW). 

Die laatste omdat de deur van buitenaf niet open ging (vooral als de zon er vol op had gestaan) en van binnenuit wel, en je de hendel bijna tot het dak moest trekken om hem open te doen,. Een duidelijk opgerekte kabel. 

Sindsdien geen problemen meer, tot afgelopen week de deur dus ineens niet meer open wilde, van binnen of buiten. 

Gelukkig doet hij het zonder aanwijsbare reden af en toe wel en heb ik een reparatie kunnen doen, zonder van binnenuit de bekleding te moeten verwijderen. 

Op aanwijzen van de diverse bronnen heb ik via Offenga een nieuw mechanise besteld en gemonteerd. 

Gek genoeg werkt die uitstekend, totdat kabel 7 wordt gemonteerd. Het slot weigert dan nog open te gaan. Verwijder je die (als een slangemens van binnenuit de kabel los trekkend), dan reageert het slot weer. 

Zodra kabel 7 op het mechanisme wordt geklikt (dat kan echt maar op 1 manier) span je het mechanisme een klein beetje op. Dat is net voldoende voor het slot om te blokkeren kennelijk. 

Vanmorgen Offenga gesproken en een nieuwe is onderweg (topservice). Toch zit het niet helemaal lekker. Een nieuw mechanisme en een nieuwe kabel, dat zou toch 100% moeten werken.....

Iemand ervaring met dit bijzondere fenomeen? Woensdag meer info! 

image.png.90962fff04f8c3bfb4efa65f16f3ae81.png

Geplaatst:

Ok, probleem opgelost. Ik bleek de bowdenkabel nummer 7, die van het deurslot 9 naar de handgreepmechanisme 4 gaat, aan de deurzijde niet goed te hebben vastgezet. Daardoor stond er teveel spanning op de kabel wanneer ik die aan het slot vast zette. 

De hele ingreep is overigens gepriegel, maar te doen, zeker als je hem er 25 keer uitgehaald en ingezet hebt:) 

Ik zal er een how-to van maken, maar de spoiler is dat de handgreep (1) voor de eerste keer los maken nog het lastigste is. Daarna is het simpel, met de tip dat je het mechanisme (4) er even uit moet halen, wat het leven absoluut eenvoudiger maakt. 

Daarna is de kabel monteren een eitje. 

• Thanks 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen