Ga naar inhoud

Problemen met hoog verbruik (zonder einddemper) en gesputter bij laagbrandstof peil?

Jasper1986

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ik heb sinds kort weer een Z4 E85 2.5i, en dit is m'n 2e. Fijne auto, in zoveel opzichten, maar wel een aantal raadseltjes in dit oude beestje:

Als de brandstoflamp geel wordt en ik op 20% zit, begint de auto steeds meer te "sputteren". Ik kan het gas vol intrappen, maar er is geen soepele vermogensoverdracht naar de achteras. De auto bokt en doet,

en het rijdt niet echt top. Totdat ik de tank weer vul, dan is er letterlijk NIKS aan de hand.

Storingen uitgelezen, maar niks komt tevoorschijn. Tevens is het verbruik van deze Z4 echt drastisch hoger dan m'n vorige, terwijl het blok hetzelfde is. Ik haal ongeveer 11.3 / 100km op de snelweg met cruise control op 120km/h, das niet mals.

De vorige eigenaar heeft de einddemper er onder weggehaald, wat het geluid echt geweldig maakt, maar ik gok dat dit het verbruik niet ten goede komt. Maar in combinatie met het gesputter van de auto op laag benzinepeil vermoed ik dat er wellicht toch meer aan de hand is.

Iemand enige suggestie?

• Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst: (aangepast)

Vervuiling/water in de brandstoftank is mijn eerste gedachte, de tweede (en minder voor de hand liggend) is dat er bij een bijna-lege tank lucht mee aangezogen wordt.

't Vervelende is dat om die 2e theorie te bevestigen of ontkrachtigen je een blik IN de tank moet kunnen werpen, dat heeft nogal wat voeten in aarde...

aangepast door pimgmx
Geplaatst:
Op 10/07/2025 om 17:29, pimgmx zei:

Vervuiling/water in de brandstoftank is mijn eerste gedachte, de tweede (en minder voor de hand liggend) is dat er bij een bijna-lege tank lucht mee aangezogen wordt.

't Vervelende is dat om die 2e theorie te bevestigen of ontkrachtigen je een blik IN de tank moet kunnen werpen, dat heeft nogal wat voeten in aarde...

Hmm, ik ben benieuwd inderdaad. Mijn vorige Z4 was ook een M54B25, maar het verschil tussen deze 2 E85's in verbruik is vrij absurd: Op een volle tank krijg ik hier ongeveer 469km op de boordcomputer voorgeschoteld, bij mn oude was het 695km. 

Als aanvulling, soms als ik 'm start valt het blok ook uit kort na starten, alsof ie net niet lekker draait. Als ik eenmaal rijd is er niks aan de hand, totdat de tank op 25% komt, en dan begint het gedonder..

Geplaatst:

Als het gedonder begint de LMM stekker eens lostrekken? Loopt ie dan goed, vervangen. Een haperende LMM kan ook je verbruik verklaren. En haperen doen ze op de M54. 

Wat het niet verklaart is dat het pas bij een kwart tank begint.. 

Geplaatst:
Op 12/07/2025 om 13:18, 330dM zei:

Als het gedonder begint de LMM stekker eens lostrekken? Loopt ie dan goed, vervangen. Een haperende LMM kan ook je verbruik verklaren. En haperen doen ze op de M54. 

Wat het niet verklaart is dat het pas bij een kwart tank begint.. 

Ja, ik heb ook geen motorstoring of foutcode. Bij mijn vorige Z4 was de LMM een onstuimig ding, maar elke keer als ik daar een issue mee had kreeg ik een melding / motorstoringslampje. Het is een raadselachtig probleem 😕

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen