Ga naar inhoud

Koelvloeistof lekkage? Tips nodig (E85 2003)

tmz4

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik ben inmiddels al ruim een halfjaar aan het stoeien met het koelvloeistofniveau. Vanmiddag moest ik opnieuw ruim 800 ml bijvullen, terwijl ik dat twee weken geleden ook al heb gedaan. Een paar uur later ging ik even checken en zonder dat ik ermee gereden heb, staat de vlotter alweer vrijwel onderin. (Zie afbeelding)

11 juli ga ik naar de garage om een druktest uit te laten voeren, helaas kan het niet eerder. Waar zou het waarschijnlijk aan liggen? Expansievat? Radiator? 

Ik hoor graag jullie inzichten!

Bijgevuld maar niet heus.jpeg

• Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Heb je toevallig witte rook, voornamelijk als de motor nog koud is? Als er namelijk geen plas met water onder de wagen ligt, dan verbrand je het gewoon. 
Al naar de oliebijvuldop gekeken? Als daar een koffiemelkachtige drap aanzit, dan weet je genoeg. 

Geplaatst:
8 uren geleden, MacDeluxe zei:

Heb je toevallig witte rook, voornamelijk als de motor nog koud is? Als er namelijk geen plas met water onder de wagen ligt, dan verbrand je het gewoon. 
Al naar de oliebijvuldop gekeken? Als daar een koffiemelkachtige drap aanzit, dan weet je genoeg. 

Hi Mac,

Nee, ik heb geen witte rook en ook geen drap op het oliebijvuldop. Een hele tijd geleden tijdens het optrekken kwam er eenmalig witte rook vrij maar dat is sindsdien nooit meer gebeurd. Vandaag zie ik toevallig dit: 

WhatsAppImage2025-06-24at16_39_34.thumb.jpeg.06e8307440c767dab3c3794563071870.jpeg

Zou het de radiator kunnen zijn?

Geplaatst:
2 uren geleden, tmz4 zei:

Zou het de radiator kunnen zijn?

Of een van de slangen, of...
Ik zou die kunststof afdekkap loshalen, alles goed schoonmaken, en bij stationair draaiende motor kijken wat er gebeurt.

• Like 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst:

Lijkt op een lekke radiator inderdaad. De druktest zal snel uitsluitsel geven bij die hoeveelheden lekkage. 

Tipje mijnerzijds is om de hele bende van je koelsysteem ineens te vervangen. Bij dit soort dingen is het vaak zo dat, als het eerste component het begeeft, de rest snel volgt. En het blijft stinkende kleverige troep, die koelvloeistof. 

Dus waterpomp, thermostaat, radiator en expansievat, rubberen slangen en zeker ook de hard plastic slangen, die de neiging hebben te scheuren. 

Als je het los hebt liggen, is het een overzichtelijke klus om te vervangen. 

155577.jpg

117756.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen