Ga naar inhoud

Lucht inlaat op z'n ///M's


Aanbevolen berichten

Ik wil graag een ;) nadoen...

Een ram air intake voor m'n luchtfiler. De toevoer in mistlamp gat, eigenlijk net als met een ;)

Dus dan heb je in feite dit:

airintakeM.jpg

maar dan voor een 2.8 bumber en zonder het uitlaatje om de remschijven te koelen

Nou past deze ;) luchtinlaat natuurlijk niet op een 2.8 bumper. Dus had ik gedacht dat onze vriend Erwin Mettlag (Metty voor vrienden) wel iets kon verzinnen. Die verkoopt via zijn site immers mooie mistlampjes met gaas waar nog een hoop lucht doorheen gaat. Als je daar dan een conische inlaat achteraan "plakt" heb je de juist ingredienten voor een echte RAM-AIRINTAKE.

Ongeveer zo:

nebelAir.jpg

Mooie openluchtfiter met behuizing d'r bij... en klaar!

Metty stuurt mij steeds als antwoord dat ie een tekening nodig heeft. Maar ja, tekenen kan ik niet (zoals je ziet)

Iemand ideeen?

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik vraag me eigenlijk al tijden af waarom je zoveel moete zou doen? Er zijn de bestaande sets toch?

GruppeM

er is ook nog één of andere Japanse replica van dit in de handel. (voor veel minder)

BMC

Dinan

Of weet jij iets wat wij niet weten en zijn die sets niet goed? ;)

Verder kun je, lijkt mij, dit artikel eens doornemen en de gaasjes van Sledge in de mistlampen copieren. Heb je ongeveer hetzelfde effect als wat je beoogd (voor denk ik heel wat minder geld). Tenzij je natuurlijk gewoon de kleine ronde mistlampjes wilt ;)

Link naar reactie
Of weet jij iets wat wij niet weten en zijn die sets niet goed? ;)

Tenzij je natuurlijk gewoon de kleine ronde mistlampjes wilt :D

die sets halen hun lucht of bij de koplamp unit vandaan -> te weinig throughput,

of de lucht wordt niet door de rijwind gecomprimeerd, omdat de weg ernaartoe lekt. Wat bij de ;) trouwens ook het geval is.

en mistlampjes vind ik wel fijn, en deze zijn wel mooi (met wit lampje en zwart gaas uiteraard ;) )

Link naar reactie
Als je me die juiste maten geeft kan ik wel een schetsje maken in 3D CAD.

Maar verder is dit ook wel zelf te maken, hoor. Houten (MDF) mal maken, vijlen schuren. Dan invetten met antiek was. dan glasvezelmatjes eromheen ;)

met glasvezelmatten en polyester kan je ook een heel end komen. gewoon van piepschuim een model maken, die heel erg in de wax zetten, matjes eromheen modeleren, polyester of beter nog epoxy eroverheen, drogen en het piepschuim er weer uit raggen.

Napoje heeft in zijn jonge jaren zelf eens een surfplank gemaakt op die manier.

Link naar reactie
die sets halen hun lucht of bij de koplamp unit vandaan -> te weinig throughput,

of de lucht wordt niet door de rijwind gecomprimeerd, omdat de weg ernaartoe lekt. Wat bij de :m: trouwens ook het geval is.

hm........ nou daar staan we dan met onze BMC's en GruppeM..... weeeer geld uitgegeven voor weinig tot niets <_<:blink:

Ik denk dat het wel meevalt hoor, vraag de volgende keer bij Braspenning maar na betreffende de japanse GruppeM replica's.

Link naar reactie
met glasvezelmatten en polyester kan je ook een heel end komen.

Heb ik idd al over nagedacht. Ben vroeger ook met epoxy beziggeweest met me toenmalige zeilboot. Het is best een hoop(en giftig) werk. Probleem is dat je eerst je halve auto uitelkaar moet slopen om te zien hoe je die mal maakt. Dus ik dacht: als er iemand is die het wiel al een keer heeft uitgevonden, dan hoor ik het graag.

@Marc dat zou wel een heel gaaf idee zijn! Maar, hoe kom je aan het ontwerp. Zo'n handige DHZ koning ben ik nou ook weer niet.

Link naar reactie
hm........ nou daar staan we dan met onze BMC's en GruppeM..... weeeer geld uitgegeven voor weinig tot niets ;) :m:

Neehoor, prachtige dingen. Maar het gaat mij meer om het netto resultaat. Een ram-airintake gaat gewoon een stapje verder.

Link naar reactie
hm........ nou daar staan we dan met onze BMC's en GruppeM..... weeeer geld uitgegeven voor weinig tot niets ;)  :m:

Neehoor, prachtige dingen. Maar het gaat mij meer om het netto resultaat. Een ram-airintake gaat gewoon een stapje verder.

Een stapje verder als wat dan,ik heb inprincipe het idee wat jij schetst en er ook nog een BMC er achter???Wat ben jij van plan dan met de luchtfilter???

Is wel voor een M(linkje Napoje ;) )

Link naar reactie
hm........ nou daar staan we dan met onze BMC's en GruppeM..... weeeer geld uitgegeven voor weinig tot niets :D  :blink:

Neehoor, prachtige dingen. Maar het gaat mij meer om het netto resultaat. Een ram-airintake gaat gewoon een stapje verder.

Een stapje verder als wat dan,ik heb inprincipe het idee wat jij schetst en er ook nog een BMC er achter???Wat ben jij van plan dan met de luchtfilter???

Is wel voor een M(linkje Napoje :D )

<_< hoe kwam jij daar ookalweer an...

Link naar reactie
Een stapje verder als wat dan,ik heb inprincipe het idee wat jij schetst en er ook nog een BMC er achter???Wat ben jij van plan dan met de luchtfilter???

Is wel voor een M(linkje Napoje :D )

so the K&N filter can suck air out of the air duct.
Oftewel: de filter lurkt wel aan de de binnenkomende lucht (door de <_< ingang) maar de lucht komt niet ONDER DRUK het luchtfilter binnen.

Wat ik bedoel is eigenlijk hetzelfde als wat er gebeurt met een compressor of turbo, alleen deze aparaten zuigen de lucht aan (al dan niet gekoeld), om het vervolgens onder druk het filter in te duwen. Het voordeel van een turbo is natuurlijk dat je ook druk hebt als je niet of zachtjes rijdt. Dat voordeel heeft ramair niet Maar een turbo kost wel wat :D

Ramair werkt eigenlijk ook een beetje zoals een straalmotor waarbij de binnenstromende lucht samengeperst wordt door de trechtervorm van de luchtinlaat. Zo komt er meer zuurtof binnen die je nodig hebt voor ontbranding.

Het werkt dus tweeledig:

-de lucht wordt wordt door de rijwind in het luchtfilter geblazen, het krijgt dus koude lucht aangboden. Dit is ook al het geval met de standaard luchtinlaten van de BMW's De enige verbetering die een BMC, GruppeM of ///M inlaat doet is de luchtstroom optimaliseren.

-De luchtstroom wordt samengeperst door de conische (trechter) vorm van de luchthapper (!) Er komen dus MEER zuurstof moleculen binnen. Dit doen BMC's GruppeM en ///M inlaten dus NIET.

Tenzij je d'r weer een luchthapper voor plaatst met afgesloten luchtoevoer.

Ik weet niet precies wat jij hebt gedaan Huub...

This is a question we hear a lot. The answer is really quite simple and founded in science. A motor is really an air pump. The idea is to get as much air in and out as quickly as possible. However, stock motors actually do not take in as much air as their displacement indicates. This air comes into the motor under vacuum and is assisted by the weight of the atmosphere pressing down (barometric pressure). This process is not very efficient. This ratio of actual air entering the motor versus the actual displacement of the motor is called volumetric efficiency V.E.

A typical stock fuel injected motor is rated at about 85 % V.E. This means that out of the 350 cubic inches of air your motor could theoretically take in, only 85 % of that volume enters the cylinders. This translates to about 294 cubic inches of air. Some all out race motors can reach near 100 % V.E. and supercharged or turbocharged motors actually exceed 100 % by forcing the air into the motor. Not everyone can afford a supercharger but there is definitely room for improvement for the stock motor if you make it easier for it to get air into the motor for combustion. This is what ram air does.

As speed increases, the air entering through the sealed ram air kit actually becomes pressurized. This positive pressure helps to fill the cylinders more efficiency and raises the V.E. of the motor. As the V.E. increases, the motor becomes more efficient and produces more HP and also gives you better fuel economy. You will also find your throttle response dramatically improved. The motor is working less hard to fill the cylinder and is greatly assisted by the high pressure air. The faster your go, the greater the pressurization effect. This is similar to a mild supercharging effect.

The second benefit of a ram air system is that is supplies the engine with colder air than what it would normally breathe. Colder is more dense and contains more oxygen for the combustion process. For every 10 degree drop in intake air temperature, you can expect 1 % more HP. The ram air kit supplies cold air from the bottom of the car which is forced into the sealed air canister. Unlike the stock system, the ram air kit does not let the motor breathe superheated air from the engine bay. Additionally, the computer detects this colder air and adds additional ignition timing. This makes more HP!

zie ook

hier

duidelijker kan volgens mij niet :blink:

Link naar reactie

Heeft volgens mij alleen een goed effect als je HARD rijdt, en waar kan dat nog in Nederland.

Ik denk dat bij ons een CAI voldoende is, misschien alleen niet voor de racefreaks onder ons.

Op toen mijn Mazda MX6 2.5 heb ik ook zelf een CAI gemaak van 70mm pvc en toen met alu noppenfolie geisoleerd.

Een vet conisch filter erop en een prachtig geluid uit zo`n V6, het effect was toen goed merkbaar, blies de kat op.

Toen werd het filter nog duur. :D

Link naar reactie
Heeft volgens mij alleen een goed effect als je HARD rijdt, en waar kan dat nog in Nederland.

Ik denk dat bij ons een CAI voldoende is, misschien alleen niet voor de racefreaks onder ons.

Op toen mijn Mazda MX6 2.5 heb ik ook zelf een CAI gemaak van 70mm pvc en toen met alu noppenfolie geisoleerd.

Een vet conisch filter erop en een prachtig geluid uit zo`n V6, het effect was toen goed merkbaar, blies de kat op.

Toen werd het filter nog duur. <_<

Mijn idee.... :D

Link naar reactie
Heeft volgens mij alleen een goed effect als je HARD rijdt, en waar kan dat nog in Nederland.

Ik denk dat bij ons een CAI voldoende is, misschien alleen niet voor de racefreaks onder ons.

Op toen mijn Mazda MX6 2.5 heb ik ook zelf een CAI gemaak van 70mm pvc en toen met alu noppenfolie geisoleerd.

Een vet conisch filter erop en een prachtig geluid uit zo`n V6, het effect was toen goed merkbaar, blies de kat op.

Toen werd het filter nog duur. <_<

Je merkt het al boven de 50 km/u.

Mijn bedenking is ook wat er gebeurt als je op de snelweg 120 rijdt. Je verbruikt meer benzine denk ik :D En idd de kat...dat is een punt. Vandaar mijn zoektocht naar een katvervanger. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Link naar reactie

De opgemerkte koudere lucht zal aangerijkt worden met benzine, meer verbruik dus. Misschien een metaal racekat? :blush:

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?...item=m3&wid=127

Maar hoe gaat het als je met zo`n ram air in de regen rijdt, het water dat er inkomt zal ook deels opgezogen worden toch ??

Dat wil ik niet immu motor hebbe.

Als je nu een vervangings-sportluchtfilter koopt en in het filterhuis een aansluiting maakt voor een slang die koudere lucht aanzuigt is dat toch ook goed ?

Link naar reactie
De opgemerkte koudere lucht zal aangerijkt worden met benzine, meer verbruik dus. Misschien een metaal racekat? :blush:

http://www.dutchpowertrading.nl/index.php?...item=m3&wid=127

Maar hoe gaat het als je met zo`n ram air in de regen rijdt, het water dat er inkomt zal ook deels opgezogen worden toch ??

Dat wil ik niet immu motor hebbe.

Als je nu een vervangings-sportluchtfilter koopt en in het filterhuis een aansluiting maakt voor een slang die koudere lucht aanzuigt is dat toch ook goed ?

Maar hoe gaat het als je met zo`n ram air in de regen rijdt, het water dat er inkomt zal ook deels opgezogen worden toch ??
klopt, daar heb je een punt. De ramair kit van het linkje hierboven had daar een voorziening voor. Overigens geldt dat probleem ALTIJD. ook bij gewone atmospherische motoren en ook bij turbo motoren.
Als je nu een vervangings-sportluchtfilter koopt en in het filterhuis een aansluiting maakt voor een slang die koudere lucht aanzuigt is dat toch ook goed ?

Dat wilde ik eerst proberen... maar ik weet niet of het standaardfilterhuis daar geschikt voor is. het is in ieder geval een groot onhandig ding. Je hebt ook luchtfiters met daaromheen een luchtdicht kapsel en een aansluitpunt voor de slang. Is wel handiger.

Link naar reactie

Nog een quote

The Nowack N500 looks like an ordinary MS fitted with afterrnarket wheels and a big brake kit until you notice the two air intakes below the front bumper. The intakes create a ram-air system that fills the primary airboxes at greater veiocity than stock. Under the hood, Nowack's modifications are practically invisible, since the stock airbox has been used.

de rest van dit interessante stukje

Link naar reactie
Ze zijn wel te spreken over het orginele filter hè, de winsten van zo`n duur filter zijn maar marginaal <_<

Ja, ik krijg meer en meer de indruk dat AL die zooi alleen maar is bedoelt om je geld af te troggelen.

Mooi voorbeeld:

Turbonator

wat men ervan vind

Wat vroeger de turbonato was (nu ineens een heel ander ding geworden (zie boven)

eRAM electronic supercharger (yeah right)

Link naar reactie

Gewoon lekker standaard blijven en voor degene die een sportie geluidje willen een vervangingsfilter, als je een Z verkoopt hebben ze hem ook liever orgineel, is er niet zo mee gerotzooit. <_<

Kan je beter aan de crx liefhebber overlaten ala to fast to furious, zo`n ding met al die jurken er omheen en bling bling wielen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.