Ga naar inhoud

verkeerde motor


Gast Hugo

Aanbevolen berichten

B)

Hallo,

Ik heb in mei 2002 een z3 1.9 uit 1996 gekocht. In juli 2003 ging een onderdeel van de motor kapot. Deze heb ik door een bmw-dealer laten repareren. De garage kwam er toen achter dat er geen 1.9 motor uit 1996, maar een oude 318 IS motor uit 1990 erin lag.

Ik ben dus genaaid door de verkoper. Ik kan niet bewijzen dat ik niet zelf deze motor erin heb gezet, dus volgens mij heb ik pech.

Nu vraag ik me af of iemand een idee heeft waar ik een goeie z3 1.9 motor in de auto kan laten zetten. En hoe duur dit zou zijn.

Is het dan misschien ook mogelijk er meteen een zwaardere motor erin te zetten.

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

zo, je bent zeker zwaar genaaid! B)

Maar je kunt de verkoper toch aangeven wegens oplichting? Ik zou er in ieder geval werk van maken. Ik neem aan dat je particulier gekocht hebt?

Qua inbouwen: Volgens mij is de 2.0 de sterkste 4 cyl voor de z3 (of was de 2.2 ook 4 cyl 170pk ;) )

Maar waarom zou je dat doen?

Link naar reactie

Hallo,

Ik zou de verkoper in ieder geval confronteren met de bevindingen, kijken hoe hij reageert, als het een garage was kun je zeker ergens een klacht indienen.

Heb je geen rechtsbijstand, altijd het proberen waard zeker als je kunt achterhalen waar de motorblok vandaan komt (via BMW).

Motoren ombouwen kan altijd ligt alleen eraan hoe ver je wilt gaan, zo heeft mijn monteur een paar jaar geleden van een 318is een m3 gemaakt maar dan helemaal compleet met assen en remmen.

Het is deze auto geweest die me het M-virus bezorgd heeft B)

Een adres voor motoren is bijv: http://www.bmwhollanders.nl/ maar op internet of de gouden gids vind je er vast nog meer.

groet en succes,

Pierre

PS Trouwens precies de reden waarom ik altijd in Duitsland koop, daar worden dat soort dingen altijd in de oligatoire koopovereenkomst gemeld en als je dan van de eerste eigenaar koopt kun je hem als koper altijd aanpakken, reden waarom ze dit in Duitsland niet zo gauw zullen flikken.

Link naar reactie

Ik de verkoper, een garagebedrijf in rotterdam, geconfronteerd (zelfs met juridische brieven). Hij zegt van niks te weten, en zegt dat ik nadat ik de auto gekocht had zelf wel deze motor erin gezet kan hebben.

De auto komt oorspronkelijk uit duitsland, ik heb bij de RDW proberen te achterhalen of bij de keuring die is uitgevoerd bij invoer het motortype, of nummer is genoteerd. Dit is niet zo, wel had de RDW een zgn 'certificaat van overeenkomst' afgegeven door bmw nederland. Dit certificaat zou aangeven dat de auto op dat moment zou overeenkomen, oa qua motortype , met de specifiaties van de auto in originele staat (of zoiets, ik weet het niet precies). Dus dit zou betekenen dat de motor tijdens invoer de juiste motor zou zijn. Ik heb de auto 5 maanden later gekocht.

Als ik nu had kunnen aantonen dat de verkeerde motor tijdens invoer er al in had gezeten, dan had ik de overeenkomst nietig kunnen verklaren agv 'dwaling'. Volgens mij sta ik nu niet zo sterk, en ik heb geen zin om een rechtzaak aan te spannen met het risico dat ik verlies, kost alleen maar meer geld.

Link naar reactie

Het CVOO is slechts een papiertje dat bij nieuwe auto´s na 1994 afgegeven wordt, dus nieuw zat de juiste motorblok erin, als de RDW het motornr niet gecontroleerd (en dat doen ze volgens mij ook niet, kijken alleen naar het chassisnr) heeft en er geen afwijkingen bij de keuring zijn vastgesteld zou de motor er bij de invoer al ingezeten kunnen hebben. Vraag de verkoper uit Rotterdam waar hij de auto vandaan heeft en waar de koopovereenkomst is (die moet hij als garagebedrijf zeker hebben) Als hij hier geheimzinnig over doet weet je dat hij iets te verbergen heeft, de Duitse verkoper zal zich voor 99% zeker wel verantwoord hebben en op de koopovereenkomst aangegeven hebben dat er een andere motor inzit.

Andere mogelijkheid is proberen te achterhalen waar je huidige motorblok vandaan komt via het motornr??? Dan kom je zo wellicht achter de vorige eigenaar van jou motorblok en de plek waar de motor uit en ingebouwd is!!

groetjes,

Pierre

Link naar reactie

Bij de RDW controleren ze wel degelijk of het type motor in de auto past/hoort.

Bij mijn auto is daar specifiek op gelet, en er stond diezelfde dag een Peugot 306 cabrio met een diesel (!) motor en die had problemen :lol:

Link naar reactie

Ivo, moet je helaas corrigeren, de RDW controleert niet specifiek het motornr. Heb er zojuist nog naar gevraagd. Hoort niet bij het controleprotocol, een diesel in een benzine auto valt een blinde natuurlijk op (een dove waarschijnlijk niet) :lol:

Link naar reactie
Ivo, moet je helaas corrigeren, de RDW controleert niet specifiek het motornr. Heb er zojuist nog naar gevraagd. Hoort niet bij het controleprotocol, een diesel in een benzine auto valt een blinde natuurlijk op (een dove waarschijnlijk niet) :(

Klopt, ze kijken niet naar het motornummer, maar ze kijkken wel of het motortype in de auto geleverd is.

Dus een 318 motor is wellicht een 1800? Of is dat een 1900, net als de Z3 ?

Maar je hebt gelijk, een M Coupe meet een 318 motor zou eerder opvallen :lol:

Link naar reactie
Gast Gast_Hugo

Een 318 is een 1800 motor, dus 115 pk in plaats van de 140 pk van 1900 motor. Dat is balen, bovendien is deze motor ouder. Al met al niet zo leuk allemaal, maar ja wat doe je er aan?

Link naar reactie
Gast Gast_Hugo

Het is wel een ander blok, er hoort een M44 in en geen M42. Bovendien is die M42 uit 1990, en de auto uit 1996. Gelukkig kom ik er nu achter dat ze wel dezelfde pk's hebben.

Link naar reactie
Het is wel een ander blok, er hoort een M44 in en geen M42. Bovendien is die M42 uit 1990, en de auto uit 1996. Gelukkig kom ik er nu achter dat ze wel dezelfde pk's hebben.

OK, duidelijk kut dus :blush:

Link naar reactie
precies!

Maar ik ben er lang genoeg mee bezig geweest (uiteindelijk zonder resultaat) en ik ga nu maar gewoon van de auto genieten!

Uiteindelijk is dat de juiste instelling :lol:

Lekker touren man!

:blush:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.