Ga naar inhoud

Het grote Rolbeugel topic


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Het enige dat ik weet van de rolbeugels van mijn zzz 2.8 2000 ( facelift ) dat ze van Hartge zijn.

Weet iemand of deze bij een ongeval enige protectie bieden ?

fred.

De Hartge rolbeugels hebben de zelfde bevestiging als de originele dus bieden de volledige protectie :wave:

Link naar reactie
De Hartge rolbeugels hebben de zelfde bevestiging als de originele dus bieden de volledige protectie :wave:
Is dat zo? Zie openingspost; dat het past betekent volgens mij niet automatisch dat het ook nut heeft. (ik vind het iets te belangrijk om maar iets aan te nemen)
De enigen veilig bevonden beugels, zijn die van BMW-OEM, Alumex(#2) en AC-Schnitzer.
Link naar reactie

Hartge komt niet in het lijstje voor, wist niet eens dat zei ook rolbeugels lever(d)en. Of ze veilig zijn weet ik niet, neem eens contact op met de Nederlandse importeur anders. Hartge Nederland ( Henny van Doorn Tuning)

Wanneer je echte bescherming wilt zul je in ieder geval de bevestigingspunten moeten oplassen. Deze hadden de eerste modellen ('96) nog niet, en op de latere modellen is dit allemaal mooi voorbereid.

Link naar reactie

Volgens de testen waren idd de door Sledge beschreven merken de enige die een crash test doorstonden. Kan het even niet zo snel meer vinden.

Een holle buis is een holle buis, weinig constructie. Wellicht heeft de "oude" test iets te maken gehad met de sterkte van de buizen zelf? Niet geheel onbelangrijk, zelfs een pijp krijg je plat namelijk.

Maar goed als degelijk Duits merk, zal er wel een TuV certificaat bij zitten (plus stempel ergens op de beugel) als het werkelijk de vplledige "protectie" geeft.

Link naar reactie

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk............ het heeft ook helemaal geen nut om veel geld uit te geven aan allerlei testen, om uberhaupt testen uit te voeren toch? Als ze het nou gewoon gelijk aan de juiste persoon gevraagd hadden........ :P

Link naar reactie
Meaning? oh, het staat op een website, dus moet het wel goed zijn? :D

Maar goed, laat ik er maar over ophouden.

Het zal allemaal wel :wave:

Ik ga hier zeker met jou mee in elk geval, veiligheid is iets waar je niet snel aan denkt bij het opleuken van je bak maar voor mij is het wel zeer belangrijk.

Beroepshalve heb ik hier ook dagelijks mee te maken en zelfs wanneer je alles afdekt dan kan het nog wel eens fout gaan (helaas) maar toch minder snel.

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

ik heb gisteren een 2e handse rolbeugel voor mijn Z3 bwjaar 1997 gekocht.

Volgens de verkoper is het plaatsen van die rolbeugel erg simpel, 2 bouten van de windkap los draaien, en daarna het gat waar die windkap heeft gezeten passend maken(dat wil zeggen het gat wat groter vijlen) en zo kan die rolbeugel gemonteerd worden. Mooi niet!!!

Ondanks dat ik die 2 bouten los heb gedraaid, kan ik de windkap niet los krijgen.

Wie kan mij hier helpen???

Alvast bedankt

Bert

Link naar reactie

Heb je OEM BMW rollbars? De technische jongens hier zullen wel een antwoord hebben, maar ik vind het een vreemd verhaal: vijlen aan je Z3 om rolbeugels te kunnen plaatsen.

Link naar reactie
Heb je OEM BMW rollbars? De technische jongens hier zullen wel een antwoord hebben, maar ik vind het een vreemd verhaal: vijlen aan je Z3 om rolbeugels te kunnen plaatsen.

het gat waar de windscherm heeft gezeten is nl kleiner dan de diameter van de robeugel ( vijlen is een verkeerde term, het moet "boren"misschien? :D :m:

Link naar reactie

IMHO moet je dan aangepaste, voor rolbeugels bedoelde "torens" hebben. Je rolbeugels zullen daarin gewoon passen. Maar nogmaals, de technisch beter onderlegde jongens hier zullen er wel een passend antwoord op hebben.

Link naar reactie
Het klinkt logisch, het gat groter maken. Mijn gevoel zegt dat het hier niet gaat om rolbeugels voor de veiligheid maar om 'sierbeugels'. Klopt dat?

Dat moet wel anders zal toch het hele tussenstuk er uit moeten om op de kale carrosserie de andere helft te bevestigen. Er zijn geen rolbeugels die maar op 1 punt vast zitten.

Het eruithalen van het windscherm zou moeten lukken maar zit wel enigszins geklemd met een schijf(die door de moer wordt uitgezet in het gat.). Dus wel enige kracht is vereist.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • 1 jaar later...

Forumgenoten,

Om nóg een extra dimensie toe te voegen ben ik bezig nieuwe speakers en een eindversterker te installeren in mijn Z3. :thumbup:

Ik wil daarvoor het grote opbergvak bereiken. Ik stuit daarbij echter op een probleem met mijn rolbeugel.

Mijn rolbeugel is van het onderstaande type:

rolbeugel.th.jpg

Kan iemand mij aangeven hoe je deze rolbeugel kunt demonteren zodat ik het grote opbergvak en de speakers achter de stoelen kan bereiken?

Moet ik bijvoorbeeld de scharnieren van de klep losmaken? Ik denk nl. dat ik de klep dan toch niet loskrijg en verder van huis raak. :newblush:

Link naar reactie

Dit is je handleiding voor het bevestigen van de rolbeugels. (zijn eigenlijk alleen maar sierbeugels en niet voor veiligheid)

Zoals je kunt lezen zitten ze geklemd dus kun kun je ze er door te draaien li-re eruit halen .

succes

Handleiding chrome rolbeugels

Benodigdheden: schroevendraaier, hamer, stofzuiger, een vijl, 2 x noppenplastic, stanley mesje.

Stap 1: Afdekkapjes verwijderen.

Met behulp van een schroevendraaier de beide ronde kapjes / muntjes verwijderen

op de kunststof heuveltjes achter de stoelen.

Stap 2: Isolatiemateriaal verwijderen

Onder de ronde kapjes, bevind zich aan de linker en rechterzijde een isolatieschuim van 3 centimeter dikte, gevolgd door een zwart kunststof afdekkingplaatje van 2 millimeter dik.

Met behulp van een hamer en een schroevendraaier deze beide delen verwijderen.

Onder dit schuim zit namelijk de holle buis, voor plaatsing van de rolbeugels.

Vervolgens alle loszittende delen met behulp van de stofzuiger verwijderen, zodat de geleidingsbuis schoon is voor plaatsing van de chrome rolbeugel.

Stap 3: Plaatsing

Voordat u de rolbeugels kunt plaatsen, dient u de 2 gaten circa 2 millimeter langs de rand af /uit te vijlen, zodat de buis van de rolbeugel net door het gaat kan zakken in de daarvoor bestemde holle buis.

De rolbeugels hebben af- fabriek een uitsparing, in de vorm van een L, deze uitsparing kunt u niet gebruiken voor het fixeren van de rolbeugels.

Stap 4: vastzetten van de rolbeugels

De rolbeugels worden geleverd in noppenplastic, welke u vervolgens weer kunt gebruiken voor het fixeren van de rolbeugels.

U stop een strook van circa 30 centimeter in de holle buis en laat een deel van circa 10 centimeter boven de kunststof heuveltjes uitkomen.

Nu schuift u de buis van de rolbeugel met een draaibeweging van links naar rechts de holle buis in.

U merkt dat de buis weerstand gaat bieden en dat is nu juist de bedoeling.

Als de buis het kunststof oppervlak heeft bereikt, snijdt u de laatste overgebleven delen van het noppenplastic weg met behulp van een stanley mesje.

Stap 5: afwerking rolbeugels

Om de rolbeugels netjes af te werken, kunt u met behulp van zwarte isolatietape de randjes ter hoogte van de heuveltjes nog even netjes aftapen, zodat het lasnaadje niet meer zichtbaar wordt

17390551.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.