Ga naar inhoud

Z4 Coupe wielen/ velgen mods..?


DaanZ4C

Aanbevolen berichten

Z4 Coupe wielen/ velgen mods..?

Ben benieuwd naar jullie mening, ideeën betreft andere velgen op mijn E86.

 

De velgen die er nu onder liggen maken de auto origineel zoals de bedoeling was bij BMW. Maar soms vind ik dat er nog iets te veel ruimte is in de wielkasten...

Hebben jullie ervaring met 19' velgen ipv de 18', ik vind zelf CSL velgen heel mooi.

 

Of heeft er iemand goede ervaringen met iets verlagen. Binnenkort een afspraak bij Carrec waar mee ik onder andere wil bekijken of we het onderstel kunnen upgraden en evt dus iets verlagen. 

 

Alle input is meer dan welkom.

 

WhatsApp Image 2020-10-27 at 10.32.22.jpeg

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, volop ervaring met 19 inch op mijn E85s en E86.

 

Ik zou even beginnnen met inventariseren van je precieze wensen wilt wat je er aan wilt uitgeven. 

 

Als geld minder belangrijk is zou ik voor een combinatie gaan van:

 

- fatsoenlijke velgen;

- fatsoenlijke banden; en

- een fatsoenlijke schroefset.

 

Dan kijk je wel snel tegen een bedrag van EUR 2500,-  a 3000,- aan.

 

Als je als basisregel aanhoudt dat je 19 inch wel kwijt kunt in je wielkasten zolang de ET waarde niet lager wordt dan ET35 en je bij de originele bandbreedtes blijft (dus 225 voor en 255 achter) past het eigenlijk altijd wel.

 

Dat geldt ook voor 18 inch trouwens. Dat betekent dus ook dat je voor grofweg 500 piek klaar zou kunnen zijn door voor (10 a 12 mm) en achter (15 mm) spacers te plaatsen en een setje Eibach veren (als je nu al een M onderstel hebt levert dat een verlaging van 15 mm op, als je een gewoon onderstel hebt 30 mm) te monteren. 

 

Maar het resultaat daarvan is echt niet te vergelijken met dat van een fatsoenlijke schroefset (zoals bijvoorbeeld van KW), met fatsoenlijke CSL replica's (van VMR of AVUS bijvoorbeeld) en fatsoenlijke banden (non RFT van bijvoorbeeld Continental / Good Year / Vredestein / Michelin). Zeker niet als je nu nog op RFT banden rijdt, wat BMW destijds een logische keuze vond voor de E86. 

 

Nog een paar scenario's uit mijn "persoonlijke portefeuille" ter inspiratie:

 

19 inch ET 35 rondom met 225/35 en 255/30, M onderstel ZONDER verdere verlaging

 

3C5E1CB1-08EC-4156-BE38-0F4A6CF001D3.thumb.jpeg.b683f32755c3bb15e5c4a21e62a915f1.jpeg

 

FDBF329D-CF11-4FB2-BAF6-099D57A01D8A.thumb.jpeg.82c27d30b40551f0b2916b65a637995d.jpeg

 

19 inch voor ET34 met 225/35, achter ET 37 255/30 en een KW1 onderstel (niet heel laag afgesteld):

 

DE1D41A4-4863-43DF-9BBA-82BB44418680.thumb.jpeg.4f19312816f9a1648823f237cdfe14a6.jpeg

 

Op hetzelfde KW1 onderstel, maar dan ongeveer 10 a 15 mm lager afgesteld en met ET 35 rondom:

 

68145319-A188-4B05-861D-D6BF4CB0BA08.thumb.jpeg.24660bd7c5659fd5edff7973dcded71c.jpeg

 

spacer.png

 

Twee keer op 19 inch met ET35 rondom en M onderstel + Eibach veren

 

8535075068_2cc699afab_b.jpg

 

14699430403_89b5b03173_b.jpg

 

Link naar reactie

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, en mooie! pics.

1 uur terug, Maurits zei:

Ik zou even beginnnen met inventariseren van je precieze wensen wilt wat je er aan wilt uitgeven. 

Ja daar wordt aan gewerkt. Maar looks, comfort (RFT zijn heel hard), budget is er helaas altijd maar er is wel wat uit te geven. Wacht ook af wat ze bij Carrec adviseren.

 

 

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Hi Daan,

wat heb je uiteindelijk gedaan met je wielen en/of verlagen?

 

Ik heb me suf gezocht over info en voorbeelden, ook op Amerikaanse en Duitse sites. Ben zelf voor 18 inch gegaan, want vind 19 te groot op een Z4 Coupe. Hoewel ik sommige BBS wielen erg mooi vind, zijn die toch wel erg duur wat mij betreft. Ook wilde ik heel graag brons. Ben uiteindelijk bij Ultraleggera's uitgekomen. Met de nieuwe Bridgestone Potenza Sport. Ik heb al een M onderstel, dus vond verder verlagen niet nodig.

 

profiel.thumb.jpg.87aaa3e6c9489d2f030513e466e92483.jpg

aangepast door Arnoldone
  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Op 29-10-2020 om 10:54, Maurits zei:

Ja, volop ervaring met 19 inch op mijn E85s en E86.

 

Ik zou even beginnnen met inventariseren van je precieze wensen wilt wat je er aan wilt uitgeven. 

 

Als geld minder belangrijk is zou ik voor een combinatie gaan van:

 

- fatsoenlijke velgen;

- fatsoenlijke banden; en

- een fatsoenlijke schroefset.

 

Dan kijk je wel snel tegen een bedrag van EUR 2500,-  a 3000,- aan.

 

Als je als basisregel aanhoudt dat je 19 inch wel kwijt kunt in je wielkasten zolang de ET waarde niet lager wordt dan ET35 en je bij de originele bandbreedtes blijft (dus 225 voor en 255 achter) past het eigenlijk altijd wel.

 

Dat geldt ook voor 18 inch trouwens. Dat betekent dus ook dat je voor grofweg 500 piek klaar zou kunnen zijn door voor (10 a 12 mm) en achter (15 mm) spacers te plaatsen en een setje Eibach veren (als je nu al een M onderstel hebt levert dat een verlaging van 15 mm op, als je een gewoon onderstel hebt 30 mm) te monteren. 

 

Maar het resultaat daarvan is echt niet te vergelijken met dat van een fatsoenlijke schroefset (zoals bijvoorbeeld van KW), met fatsoenlijke CSL replica's (van VMR of AVUS bijvoorbeeld) en fatsoenlijke banden (non RFT van bijvoorbeeld Continental / Good Year / Vredestein / Michelin). Zeker niet als je nu nog op RFT banden rijdt, wat BMW destijds een logische keuze vond voor de E86. 

 

Nog een paar scenario's uit mijn "persoonlijke portefeuille" ter inspiratie:

 

19 inch ET 35 rondom met 225/35 en 255/30, M onderstel ZONDER verdere verlaging

 

3C5E1CB1-08EC-4156-BE38-0F4A6CF001D3.thumb.jpeg.b683f32755c3bb15e5c4a21e62a915f1.jpeg

 

FDBF329D-CF11-4FB2-BAF6-099D57A01D8A.thumb.jpeg.82c27d30b40551f0b2916b65a637995d.jpeg

 

19 inch voor ET34 met 225/35, achter ET 37 255/30 en een KW1 onderstel (niet heel laag afgesteld):

 

DE1D41A4-4863-43DF-9BBA-82BB44418680.thumb.jpeg.4f19312816f9a1648823f237cdfe14a6.jpeg

 

Op hetzelfde KW1 onderstel, maar dan ongeveer 10 a 15 mm lager afgesteld en met ET 35 rondom:

 

68145319-A188-4B05-861D-D6BF4CB0BA08.thumb.jpeg.24660bd7c5659fd5edff7973dcded71c.jpeg

 

spacer.png

 

Twee keer op 19 inch met ET35 rondom en M onderstel + Eibach veren

 

8535075068_2cc699afab_b.jpg

 

14699430403_89b5b03173_b.jpg

 


 

Welk type velg is deze op de E86 😍😍

 

 

 

Link naar reactie

Hoi Daan, ik vind de originele wielen die je nu hebt juist veel mooier dan de 19" opties van de andere plaatjes. Ik vind niet-originele en te grote wielen vaak echt afbreuk doen aan een auto, hoewel een E86 in principe nog net wel 19" kan hebben. Maar verlagen zou ik zelf nooit willen als het ten koste van de origineel bedoelde rijeigenschappen gaat.

 

Echter, zoveel mensen zoveel meningen dus volgens mij kan niemand je echt goed adviseren. Ik zou in jouw geval niet voor andere wielen gaan maar alleen jij zelf kunt bepalen wat je mooi en leuk vindt. Doe eens een E86 image search en scroll aandachtig door de plaatjes tot je wielen ziet die jij zelf het mooiste vindt.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 29/10/2020 om 10:54, Maurits zei:

Ja, volop ervaring met 19 inch op mijn E85s en E86.

 

Ik zou even beginnnen met inventariseren van je precieze wensen wilt wat je er aan wilt uitgeven. 

 

Als geld minder belangrijk is zou ik voor een combinatie gaan van:

 

- fatsoenlijke velgen;

- fatsoenlijke banden; en

- een fatsoenlijke schroefset.

 

Dan kijk je wel snel tegen een bedrag van EUR 2500,-  a 3000,- aan.

 

Als je als basisregel aanhoudt dat je 19 inch wel kwijt kunt in je wielkasten zolang de ET waarde niet lager wordt dan ET35 en je bij de originele bandbreedtes blijft (dus 225 voor en 255 achter) past het eigenlijk altijd wel.

 

Dat geldt ook voor 18 inch trouwens. Dat betekent dus ook dat je voor grofweg 500 piek klaar zou kunnen zijn door voor (10 a 12 mm) en achter (15 mm) spacers te plaatsen en een setje Eibach veren (als je nu al een M onderstel hebt levert dat een verlaging van 15 mm op, als je een gewoon onderstel hebt 30 mm) te monteren. 

 

Maar het resultaat daarvan is echt niet te vergelijken met dat van een fatsoenlijke schroefset (zoals bijvoorbeeld van KW), met fatsoenlijke CSL replica's (van VMR of AVUS bijvoorbeeld) en fatsoenlijke banden (non RFT van bijvoorbeeld Continental / Good Year / Vredestein / Michelin). Zeker niet als je nu nog op RFT banden rijdt, wat BMW destijds een logische keuze vond voor de E86. 

 

Nog een paar scenario's uit mijn "persoonlijke portefeuille" ter inspiratie:

 

19 inch ET 35 rondom met 225/35 en 255/30, M onderstel ZONDER verdere verlaging

 

3C5E1CB1-08EC-4156-BE38-0F4A6CF001D3.thumb.jpeg.b683f32755c3bb15e5c4a21e62a915f1.jpeg

 

FDBF329D-CF11-4FB2-BAF6-099D57A01D8A.thumb.jpeg.82c27d30b40551f0b2916b65a637995d.jpeg

 

19 inch voor ET34 met 225/35, achter ET 37 255/30 en een KW1 onderstel (niet heel laag afgesteld):

 

DE1D41A4-4863-43DF-9BBA-82BB44418680.thumb.jpeg.4f19312816f9a1648823f237cdfe14a6.jpeg

 

Op hetzelfde KW1 onderstel, maar dan ongeveer 10 a 15 mm lager afgesteld en met ET 35 rondom:

 

68145319-A188-4B05-861D-D6BF4CB0BA08.thumb.jpeg.24660bd7c5659fd5edff7973dcded71c.jpeg

 

spacer.png

 

Twee keer op 19 inch met ET35 rondom en M onderstel + Eibach veren

 

8535075068_2cc699afab_b.jpg

 

14699430403_89b5b03173_b.jpg

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Dat is Diewe Impatto. Een Duitse velg, met TUV, die verkocht wordt als ook winterbestendig:

 

01761EE7-D4CC-48DD-8975-CF85B8E00B49.jpeg

 

0629757D-5853-416B-9227-1496759269C7.jpeg

 

9.5J achter past wel, maar dan moet je het wel combineren met de juiste bandenmaat en de juiste ET waarde. Je kunt met 9.5J in 19 inch achter niet veel lager gaan dan ET35 zonder aanpassingen en qua bandenmaat niet echt breder dan 265. Waarom een OEM CSL achtervelg (styling 163) niet past, is omdat die een ET waarde van ET 27 heeft. Dat is dus nog 8 mm extra ten opzichte van wat ik zo'n beetje zie als de ondergrens en komt dus uit de wielkast.

 

Dan kun je (a) de wielkast een tikkie laten uitrollen (ik weet niet of dat in Belgie problemen bij de keuring geeft, in Nederland en Duitsland kan het) (b) OEM CSL voorvelgen rondom  monteren, of (c) op zoek gaan naar een aftermarket set, zoals VMR 703 of deze Avus AC_MB4:

 

57516E11-7407-4710-A45E-503E658B4CCC.jpeg

 

52061632584_e25327f15f_k.jpg

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.