Ga naar inhoud

Z4 coupe paar maanden buiten parkeren


DaanZ4C

Aanbevolen berichten

Z4 coupe paar maanden buiten parkeren

Ik moet helaas 😢 mijn Z4 coupe (die ik morgen ga ophalen 😀) een paar maanden buiten op de oprit parkeren ivm een verbouwing.

 

Mijn Z4Q wordt dagelijks gebruikt maar had hem liever nu al overdekt geparkeerd maar dit laat dus nog paar maanden op zich wachten. Heeft er iemand tips om mijn Z4 deze maanden toch zo goed mogelijk te beschermen. Vaak wassen neem ik aan..

 

Thanks.

Link naar reactie

Wat ik zou doen is de naad onderaan je kofferruit/kofferklep af en toe even droog maken dat hier niet te lang water in blijft staan. Verder is het gewoon een moderne auto en zou die gewoon een tijdje buiten moeten kunnen staan zonder dat dit problemen oplevert.

Link naar reactie
  • Administrator

Dit is wat mij zo 1,2,3, te binnen schiet:

  1. Inderdaad vaak wassen (behalve als het vriest) 
  2. Airco altijd aan als je rijdt (niet op re-circulatie) om vocht uit het interieur af te voeren 
  3. Af en toe de roostertjes rondom de parafan bladvrij maken 
  4. Eenmalig antivries bij je ruitensproeiervloeistof (en natuurlijk bijvullen als ie weer op is) 
  5. Eenmalig rubbers rondom de deur en kofferklep invetten zodat ze minder snel vast vriezen 
  6. Eenmalig (of later bij twijfel nog eens) de afvoergootjes her en der in de carrosserie op hun werking controleren 
  7. Nooit water, blaadjes en drek in de kier tussen achterruit en klep laten  staan  (als je even de klep opent en omhoog laat komen, loopt het water vanzelf weg via de daarvoor bedoelde gootjes. Ik maak dan zelf die ruimte nog schoon en droog.
  8. Af en toe (na regen) even in je accubak gluren. Als daar water in komt zijn je achterlichten / je derde remlicht / de rubbers vermoedelijk niet meer helemaal waterdicht. 
  9. Af en toe (na regen) even aan je tapijt voelen. Als je daar nattigheid voelt moet je even op zoek naar de oorzaak (vaak simpel, zoals versleten deurfolie) 
  10. Nooit de hardtop verwijderen;  (die krijg je er niet meer op dezelfde manier op).  
  11. Eventueel de verlichting in je kofferbak upgraden (met led lampjes en / of een tweede lichtunit rechts), je staat er immers altijd buiten mee en dan zie je met dat standaardlampje vrijwel niks ...:oldman:

 

Qua kofferbakverlichting: standaard:

 

D1EE4649-F57C-424F-A480-8ACA4E76DCF9.jpeg

 

En na een simpele aanpassing:

 

01B3D17D-6ED8-4351-87A1-B23CB28E67B0.thumb.jpeg.009b09471b9a48172b10b9982751c293.jpeg

 

Mere info hier.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Maurits zei:

Dit is wat mij zo 1,2,3, te binnen schiet:

  1. Inderdaad vaak wassen (behalve als het vriest) 
  2. Airco altijd aan als je rijdt (niet op re-circulatie) om vocht uit het interieur af te voeren 
  3. Af en toe de roostertjes rondom de parafan bladvrij maken 
  4. Eenmalig antivries bij je ruitensproeiervloeistof (en natuurlijk bijvullen als ie weer op is) 
  5. Eenmalig rubbers rondom de deur en kofferklep invetten zodat ze minder snel vast vriezen 
  6. Eenmalig (of later bij twijfel nog eens) de afvoergootjes her en der in de carrosserie op hun werking controleren 
  7. Nooit water, blaadjes en drek in de kier tussen achterruit en klep laten  staan  (als je even de klep opent en omhoog laat komen, loopt het water vanzelf weg via de daarvoor bedoelde gootjes. Ik maak dan zelf die ruimte nog schoon en droog.
  8. Af en toe (na regen) even in je accubak gluren. Als daar water in komt zijn je achterlichten / je derde remlicht / de rubbers vermoedelijk niet meer helemaal waterdicht. 
  9. Af en toe (na regen) even aan je tapijt voelen. Als je daar nattigheid voelt moet je even op zoek naar de oorzaak (vaak simpel, zoals versleten deurfolie) 
  10. Nooit de hardtop verwijderen;  (die krijg je er niet meer op dezelfde manier op).  
  11. Eventueel de verlichting in je kofferbak upgraden (met led lampjes en / of een tweede lichtunit rechts), je staat er immers altijd buiten mee en dan zie je met dat standaardlampje vrijwel niks ...:oldman:

 

Qua kofferbakverlichting: standaard:

 

D1EE4649-F57C-424F-A480-8ACA4E76DCF9.jpeg

 

En na een simpele aanpassing:

 

01B3D17D-6ED8-4351-87A1-B23CB28E67B0.thumb.jpeg.009b09471b9a48172b10b9982751c293.jpeg

 

Mere info hier.

 

top dank je wel voor de tips

 

Link naar reactie

Daar hij elke dag wel wordt gereden zou ik me er totaal niet druk om maken.

Wekelijks een wasbeurt en na het drogen paar pufjes per paneel van deze magie 😎

Direct uitwrijven met een goede microvezeldoek.

https://www.carclean.com/nl/bead-maker-paint-protectant.html

https://www.carclean.com/nl/monello-piccolo-nero-trio-35x35cm.html

Uitkijken 1e paar keer wassen van deze doeken ze geven af, dus alleen zwart goed.

Niet in de droger mooi aan de lijn drogen en geen wasverzachter gebruiken.

aangepast door bofkont
Link naar reactie
Op 25-9-2020 om 15:03, Maurits zei:

Af en toe (na regen) even aan je tapijt voelen. Als je daar nattigheid voelt moet je even op zoek naar de oorzaak (vaak simpel, zoals versleten deurfolie) 

Ja hoor het is behoorlijk nat, bestuurders kant bij pedalen... sh.t!! 😞 Mijn auto staat schuin naar beneden op oprit (oprit is helling) misschien dat dat er mee te maken heeft maar ik kan zo snel niet de oorzaak vinden. Rubbers zien er goed uit, gaatjes in rubber voor afwatering ook open en raam sluit goed omhoog in de rubbers. De passagierskant is droog.

 

Heeft iemand een suggestie hoe ik kan zien waar het water vandaan komt.

 

Dank.

Link naar reactie
  • Administrator

@DaanZ4C: hoe schat je de verkoper in? Die zou het eigenlijk moeten oplossen. Ook van een 13 jaar oude auto mag je verwachten dat die waterdicht is, tenzij anders vermeld. Dat dit niet zo is komt voor zijn risico. Dat is de theorie en de praktijk kan natuurlijk anders zijn doordat de verkoper zich er makkelijk vanaf probeert te maken ("garantie tot aan de deur"), of je hebt er misschien iets anders over afgesproken.

 

Als je er toch zelf mee aan de slag gaat, dan moet je eigenlijk met één man in de auto en één buiten de auto met flinke straal uit een tuinslang kijken of je kunt zien waar het water de auto binnenkomt. De meest voor de hand liggende plek is rondom de plastics op de dorpel. Dus als je zit met de deur open, de plastics links naast je (naast de instaplijst).

 

Als het inderdaad daar is heb je twee hoofdverdachten: het folie in de deur (dat gaat vrijwel altijd kapot als je iets in de deur doet zoals raammechaniek smeren / vervangen), of de rubbers rondom de deur (die scheuren na verloop van tijd). Dat zijn beide typische Z4 én typische "BMW uit die tijd" problemen. Ze zijn gelukkig ook niet al te duur om te (laten) verhelpen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Maurits zei:

@DaanZ4C: hoe schat je de verkoper in? Die zou het eigenlijk moeten oplossen. Ook van een 13 jaar oude auto mag je verwachten dat die waterdicht is, tenzij anders vermeld. Dat dit niet zo is komt voor zijn risico. Dat is de theorie en de praktijk kan natuurlijk anders zijn doordat de verkoper zich er makkelijk vanaf probeert te maken ("garantie tot aan de deur"), of je hebt er misschien iets anders over afgesproken.

 

Als je er toch zelf mee aan de slag gaat, dan moet je eigenlijk met één man in de auto en één buiten de auto met flinke straal uit een tuinslang kijken of je kunt zien waar het water de auto binnenkomt. De meest voor de hand liggende plek is rondom de plastics op de dorpel. Dus als je zit met de deur open, de plastics links naast je (naast de instaplijst).

 

Als het inderdaad daar is heb je twee hoofdverdachten: het folie in de deur (dat gaat vrijwel altijd kapot als je iets in de deur doet zoals raammechaniek smeren / vervangen), of de rubbers rondom de deur (die scheuren na verloop van tijd). Dat zijn beide typische Z4 én typische "BMW uit die tijd" problemen. Ze zijn gelukkig ook niet al te duur om te (laten) verhelpen.

ik ook zeker contact opnemen met de verkoper, maar niet bij om de hoek dus...vandaar

Link naar reactie
  • Administrator

Je zou hem ook eens kunnen vragen of hij er akkoord mee gaat dat een garage meer bij jou in de buurt voor rekening van de verkoper een diagnose stelt, en als het iets simpels is, dat ook verhelpt  voor rekening van de verkoper. Scheelt iedereen tijd en gedoe.  

 

Bij onze gezinsbak heeft me dat toch al een paar dagdelen rijden en in een garage rondhangen gescheeld. up:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.