Ga naar inhoud

Het grote (xenon) verlichting draadje


Superduper

Aanbevolen berichten

  • Reacties 207
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cgi-bin/...arch_srcID=2960

Aanpassing regels voor Xenon-verlichting

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Het is een hype op dit moment op de diverse autofora. :rolleyes:

Link naar reactie
Niks voor mij dus, veel te veel werk :(

Regeltjes, regeltjes, regeltjes.

ik denk dat dit inderdaad de doodsteek wordt voor alle NL handelaartjes in Xenon :rolleyes:

Met name die automatische hoogteregeling is natuurlijk niet te doen ... :D

Link naar reactie

En dat is weer een nekslag voor de Nederlandse ondernemertjes.... men heeft liever dat een UWV meer te doen heeft......... :rolleyes:

Maar goed, als ik het goed lees heeft het uiteindelijk voor de ZzZ niet zoveel invloed, op wat koplamp sproeiertjes na dan. :(

Link naar reactie
Maar goed, als ik het goed lees heeft het uiteindelijk voor de ZzZ niet zoveel invloed, op wat koplamp sproeiertjes na dan. :(

ehhhh, en je gaat dus een niveauregeling inbouwen :rolleyes:

Xenon af fabriek heeft een AUTOMATISHE lichtbundelverstelling, die dus bij elke belading van de auto, de lampen even hoog laat schijnen. Dat heeft een ZZZ NIET standaard, hoor :D

Link naar reactie
automatische niveau regeling hebben waardoor de koplampen bij belading niet meer omhoog schijnen

Dat wordt lastiger.... en wat een onzin bovendien! Ik denk trouwens dat mijn koplampen de schoonste van de buurt zijn.. :rolleyes:

Waar haal ik die onzin nou weer vandaan dan?

lastiger?? Elke ZzZ heeft al niveau regeling van de koplampen.. :(

Vandaag de wasinstallatie voor de koplampen opgehaald bij de dealer. Had ik al een tijdje geleden besteld, is geen alledaags produkt, was in back order.

Voor de automatische elektrische hoogte verstelling heb ik een hele goede oplossing bedacht, de hoogte is nu verstelbaar met het draaiknopje, dat het geheel elektrisch aanstuurt, de elektromotor is er. Dus geen zorgen voor de dag van morgen.

Super, bij jou wil ik graag morgen op de klusdag de maten van afstanden op de bumper van de wasinstallatie opmeten, ik las n.l. dat jij die installatie op je auto hebt.

Link naar reactie
Moeten we trouwens voor de inbouw de koplampen loshalen? Anders wacht ik even tot morgen met die witte glaasjes inbouwen.

Ik dacht probeer het vast in onze eigen oven.

Het inbouwen komt op hetzelfde neer als een lampje verwisselen.(xenon verlichting, bij jou auto )

Alle onderdelen van de wasinstallatie 11 stuks kosten mij 114,62 euro ik neem het morgen wel mee, krijg je een indruk van het geheel.

Link naar reactie
Xenon af fabriek heeft een AUTOMATISHE lichtbundelverstelling, die dus bij elke belading van de auto, de lampen even hoog laat schijnen. Dat heeft een ZZZ NIET standaard, hoor :(

Onze ZzZ's worden nogal vol beladen!! Hooguit een weekend tasje of 2 B) Ik denk dat je niveau regeling zoals standaard in de Z voorlopig wel voldoende is hoor.

Link naar reactie

Xenon af fabriek heeft een AUTOMATISHE lichtbundelverstelling, die dus bij elke belading van de auto, de lampen even hoog laat schijnen. Dat heeft een ZZZ NIET standaard, hoor  B)

Onze ZzZ's worden nogal vol beladen!! Hooguit een weekend tasje of 2 :D Ik denk dat je niveau regeling zoals standaard in de Z voorlopig wel voldoende is hoor.

hmmm, nou, de eis is automatische verstelling, dus ik denk dat je met je volgende APK gewoonweg een probleem hebt. :(

Link naar reactie

Die elektronische/automatische niveauregeling in een fabrieksafxenoninstalatie reageert toch al bij een onevenheid in de weg en corrigeert dan en dat doet onze niveauregeling jammergenoeg niet.

Link naar reactie

hm........... dan verwachten ze dat iedereen gelijk een gyroscoop inbouwd aangesloten op een electromotor???? :(

Ik moet nog maar zien wat er van deze regelingen terecht gaat komen.. Wat er staat is vaak niet wat er gedaan wordt..

Link naar reactie
Er staat toch vanaf 2006, dus wat is het probleem? Alle auto's voor 2006 zijn niet verplicht deze automatische hoogteverstelling te hebben. :(

Sledge......... er staat Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.

Als ik het dus goed lees dus........

Link naar reactie

Vanaf 2006 die achteraf......

dus.......voorbeeld:

Wij zitten in de toekomst, het is juli 2006, en ik ga mijn auto uitrusten met xenon. Dan MOET ik automatische hoogte regeling laten inbouwen.

Zo lees ik het. :( Maar ik zie je hekelpunt..... vreemd, en moeilijk te controleren.

Link naar reactie

en:

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Dus in 2006 APK-tje: je moet dezelfde voorzieningen hebben als fabrieksxenon, er wordt gewoon geen onderscheid meer gemaakt. Eigenlijk logisch, maar wel vervelend.

:(

Link naar reactie

Geloof me: ze kunnen toch nooit weten WANNEER je het achteraf hebt ingebouwd. Je moet gewoon voldoen aan de seisen, fabrieksoptie of niet... :(

Link naar reactie

Dit zijn echt weer van die typische on-uitgedachte kabinetsoplossingen. Bedacht door mensen die er niet over na denken en ook geen verstand van hebben.

Beetje hetzelfde als: niet mogen bellen in de auto maar wel mogen roken. Beiden gevallen heb je 1 hand niet aan het stuur.

Link naar reactie

Goed, lees nu net dit stukje en verslik me toch wel even. Dat is inderdaad lekker zeg!! :huh: Ik denk dat het ondoenlijk wordt om dit achteraf in te bouwen.

Dat wordt dus bij de APK weer de lampen omwisselen. :D

Zit dat dan nu al in de auto;s die standaard xenon hebben zoals porsche, Nissan 350Z, Honda S2000?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.