Ga naar inhoud

Het grote (xenon) verlichting draadje


Superduper

Aanbevolen berichten

  • Reacties 207
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inderdaad super, superduper,

Ik heb het al eerder aangegeven, dat ik belangstelling heb.

Net even de lamp er uit gehaald, de haakse fitting is van hella , de H7 lamp steek je in de fitting (de lamp is dus demontabel uit de fitting)

Dus dit moet simpel zijn.

Ik meld me bij deze aan voor een set.

Groet aad

Nu met foto voor de duidelijkheid

lampie.jpg

Link naar reactie
Lijkt me een beetje overdreven allemaal. In een Hella ballast zit een prima filter.

En voor de piekstroom hoef je het niet te doen; de inschakel stroom van twee 55 watt halogeen pitten is minsten zo hoog.

Image1.gif

hmmm, ik geef liever toch maar een paar euro extra uit aan een relais :cooltext:

Dus,

U(volt)xI(stroom)=P(watt)

12x17= 204 Watt

Zeer goed opgelet Ivo! Dit kun je de standaard bedrading/relais niet aandoen

ahoewel het wel voor een hele korte tijd is en we niet weten op welk type balast

deze grafieken gebaseerd zijn.

Supreduper zou een multimeter er serie tussen kunnen zetten en gelijkstroom

kunnen meten!

Link naar reactie

Ivo, heb je meer informatie over dit plaatje? Waar komt het vandaan, en is er iets bekend over de matrialen die nu gemeten zijn?

De enige zaken die ik weet of kan bedenken:

1. De standaard zekering van 7.5 ging kapot na een seconde of 5 branden. Er zit nu 20 in die het prima houd, maar ik zou kunnen experimenteren of een 15 het ook zou houden.

2. als je naar de rechterflank van de grafiek kijkt, stabiliseert hij op 4A. Dat zou betekenen dat hij 48W verbruikt en onze lampen zijn 35 W. Zou dan niet het hele zaakje iets minder zijn? Ik geef toe dat de piek inderdaad hoog is.

Ik zou eens wat kunnen meten, maar heb geen scoop oid dus het zal de uiteindelijke stabiele stroom worden. Ik weet niet of mijn metertje snel genoeg is of het maximum kan onthouden. Een ander grapje is dat alles nu netjes is weggewerkt en ik er misschien niet meer goed bij kan. Of kan ik de stroom direct op de accupolen meten? (lang geleden deze shit)

Remmuz, jij zei dat de inschakelspanning(stroom?) bij halogeen ook erg hoog was; heb je hier getallen van?

Link naar reactie

Het plaatje heb ik van iemand die een Hella autolamp op zijn fiets (!) heeft gebouwd. Het gaat op een Hella 35W Xenon lamp met een Hella ballast, dus lijkt me erg ter zake doende :cooltext:

Klikkie: http://members.home.nl/ienenpet/Xenon/Xenon.htm (let vooral ook op het schema wat hij gebruikt ...)

Je ziet vaak dat mensen hun zekering ophogen om deze piek te kunnen opvangen, maar dat is natuurlijk niet zoals het eigenlijk hoort.

Nogmaals, met een kleine aanpassing (relaitje enzo) is dit probleem opgevangen :)

Link naar reactie
Het plaatje heb ik van iemand die een Hella autolamp op zijn fiets (!) heeft gebouwd. Het gaat op een Hella 35W Xenon lamp met een Hella ballast, dus lijkt me erg ter zake doende :cooltext:

Klikkie: http://members.home.nl/ienenpet/Xenon/Xenon.htm (let vooral ook op het schema wat hij gebruikt ...)

Je ziet vaak dat mensen hun zekering ophogen om deze piek te kunnen opvangen, maar dat is natuurlijk niet zoals het eigenlijk hoort.

Nogmaals, met een kleine aanpassing (relaitje enzo) is dit probleem opgevangen :)

Goeie link. Die man is enthousiast bezig met zijn fiets (kostbaar setje zo) maar hij pakt het grondig aan. Nu je dat leest is het zeker ter zake doende.

Dat je een zekering aanpast is inderdaad wel wat ontwijkend gedrag, maar dat zaakje boven de 7.5 A uitkomt is niet te ontwijken. Dat je een zekering pakt die alles aankan is het probleem ontkennen inderdaad.

Ik heb hem net weer gesproken en het toeval wil dat hij ook electronica heeft gestudeerd en dus weet wat we bedoelen. Hij heeft al eerder de sets doorgemeten en de piek lag tussen de 13-15A, wat dus al minder is dan op de grafiek (maar nog steeds 180W).

Mocht er iemand inderdaad zo handig zijn om voor een paar tientjes een relaisschakeling kan maken voor extra beveiliging dan slaan de mensen dat denk ik niet af. Als mensen een onderdelen lijst hebben dan kan ik even kijken wat ik bij conrad kan bestellen (bedrijfsaccount :) ).

Over de prijs: er was al gegokt op een aantal van 10 dus er zit weinig ruimte meer in. Eventuele speling zit misschien nog in de montage kosten als we met meerdere tegelijk komen.

Link naar reactie

Nou het klinkt allemaal aannemelijk. Als ik in 1 keer een goeie set inclusief custom-made beveiliging kan krijgen met korting, ben ik gek :) als ik het niet doe.

Ik zeg dus: GAAN :)

Zoals al gezegd heb ik er geen haast mee... dus mensen:

bestel maar, bestel maar, bestel maar :cooltext:

Link naar reactie

Geloof me, voor montage hebben we hem niet nodig, denk ik... of denken anderen daar anders over? Ik bedoel, die EUR 50,- (minimaal denk ik) hou ik liever in de zak.

Qua relais-schakeling: ik kan wel ff een lijstje maken;

  • 2 stuks Hella 30A relais
  • 5 meter 4 mm2 rode draad (of 2.5 mm is eigenlijk ook al zat dik)
  • 5 meter zwarte 2,5 mm2 draad (terugkomende draad trekt natuurlijk net zoveel stroom als de rode)
  • 1 meter zwarte 1,5 mm2 draad (om het signaal van de lichtschakelaar te splitsen naar de 2 relais)
  • 2,5 mm2 zekering houder met 20 A zekering
  • 6,3 mm platte kabelschoentjes rood, geschikt voor 2,5 mm2 en passend op het relais
  • AMP splitsblokje (je weet wel, zo'n opknijp aftak dingetje (1 draad in en 2 uit)
  • Kabeloogjes voor aan de + en - pool
  • eventueel rolletje 1.5 mm2 draad om standaard kabels van de ballasten te verlengen, de andere kabel kunnen we natuurlijk ook op rol kopen bij Conrad

Link naar reactie
Dat zou betekenen dat hij 48W verbruikt en onze lampen zijn 35 W. Zou dan niet het hele zaakje iets minder zijn?

tja, dat zou kunnen, maar de beste man gebruikt (ook) een 35W lamp, dus de rest zal wel verlies in de ballast zijn (warmte) :cooltext:

Link naar reactie
Geloof me, voor montage hebben we hem niet nodig, denk ik... of denken anderen daar anders over? Ik bedoel, die EUR 50,- (minimaal denk ik) hou ik liever in de zak.

Qua relais-schakeling: ik kan wel ff een lijstje maken;

  • 2 stuks Hella 30A relais
  • 5 meter 4 mm2 rode draad (of 2.5 mm is eigenlijk ook al zat dik)
  • 5 meter zwarte 2,5 mm2 draad (terugkomende draad trekt natuurlijk net zoveel stroom als de rode)
  • 1 meter zwarte 1,5 mm2 draad (om het signaal van de lichtschakelaar te splitsen naar de 2 relais)
  • 2,5 mm2 zekering houder met 20 A zekering
  • 6,3 mm platte kabelschoentjes rood, geschikt voor 2,5 mm2 en passend op het relais
  • AMP splitsblokje (je weet wel, zo'n opknijp aftak dingetje (1 draad in en 2 uit)
  • Kabeloogjes voor aan de + en - pool
  • eventueel rolletje 1.5 mm2 draad om standaard kabels van de ballasten te verlengen, de andere kabel kunnen we natuurlijk ook op rol kopen bij Conrad

Over de montage: als je de standaard fitting kan gebruiken kan je het uteraard prima zelf monteren. Voor het bewerken van de adapter is meer nodig. Bovendien is hij er in geval van problemen zelf bij en kan je hem direct aanspreken. Als we hem een vergoeding geven voor de tijd en benzine kosten zal het niet zo heel veel zijn, en bovendien de kitjes moeten ook bij ons komen.

Ik zal eens bij Conrad kijken waar ik op uitkom met je lijstje.

tja, dat zou kunnen, maar de beste man gebruikt (ook) een 35W lamp, dus de rest zal wel verlies in de ballast zijn (warmte) 

Maar dat wist ik toen nog niet, hè. :cooltext:

Link naar reactie

Ik heb inmiddels de eigenaar van xenon-verlichting deze link gekregen zodat hij eventuele vragen ook kan oppikken. Is neem ik aan geen probleem.

Dit om even te voorkomen dat iedereen hem apart ook nog gaat bellen, en we allerlei verschillende verhalen gaan krijgen. Dit dreigde vanmorgen even te gaan gebeuren.

Dus: over de montagekosten hoeven we ons niet vreselijk veel zorgen te maken. Zoals ik al eerder meldde is het voldoen als hij uit de kosten is (benzine, matriaal en tijd) en dat is met een groep denk ik prima te dragen.

Hulp is natuurlijk welkom als er bv stekker gemodificeerd moeten worden of andere dingen gesoldeerd ;)

Link naar reactie

Als je zelf een stekker wil modifiseren vanaf model 2000,

het onderdeelnr. van opel is 1226084 omschrijving Fitting dimlicht 5.50 ex.

Het is wel zo de BMW stekker is veel duurder maar ziet er visueel veel beter uit,

de BMW stekker verander ik , en de Opel voor eventuele terug plaatsing.

De relais zal ik zeker inbouwen, als dit nodig is, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik werk bij een onderzoeksinstituut in de technische physica

daar zal ik er de nodige metingen op los laten, om tot een goed oordeel te komen,

ik hoor te veel meningen, het is natuurlijk wel zo als je de relais gelijk inbouwd

ga je voor het beste.

Link naar reactie
Als je zelf een stekker wil modifiseren vanaf model 2000,

het onderdeelnr. van opel is 1226084 omschrijving Fitting dimlicht 5.50 ex.

Het is wel zo de BMW stekker is veel duurder maar ziet er visueel veel beter uit,

de BMW stekker verander ik , en de Opel voor eventuele terug plaatsing.

De relais zal ik zeker inbouwen, als dit nodig is, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik werk bij een onderzoeksinstituut in de technische physica

daar zal ik er de nodige metingen op los laten, om tot een goed oordeel te komen,

ik hoor te veel meningen, het is natuurlijk wel zo als je de relais gelijk inbouwd

ga je voor het beste.

Merkwaardig want het opel onderdeel en het BMW onderdeel heeft precies dezelfde hella code en ik vond niet echt de één er beter uitzien dan de ander. Daarom zou ik juist het opel onderdeel modificeren en het BMW onderdeel houden voor eventuele terugbouw naar origineel.

Ik ben wel benieuwd naar je metingen, doe je die ook 'voor' en 'na' inbouw van de relais beveiling?

Over de keuring: Elke z3 heeft een hoogteverstelling van de koplampen, zowel electronisch als manueel (met schroefjes op het lampenhuis). De keuring van het lichtbeeld mag en zal dus geen problemen opleveren.

Link naar reactie

Vind wel jammer. Moet je weer allemaaal troep (relais etc.) onder je moterkap

gaan monteren. Ik ga eens nakijken wat de standaard BMW relais kunnen hebben

en mischien alleen de bedrading vervangen naar 2.5mm2 of 1.5mm2. Ik ga me

hier even voor zetten vanaaf. Mischien een iets beter schema opezetten vind

het nogal omslachtig.

Mischien klein junction boxje waar de ballasten bijde inkunnen en de relais om

het geheel wat op te schonen.

Ik ga het in iedergeval zelf installeren!

Link naar reactie
Vind wel jammer. Moet je weer allemaaal troep (relais etc.) onder je moterkap

gaan monteren. Ik ga eens nakijken wat de standaard BMW relais kunnen hebben

en mischien alleen de bedrading vervangen naar 2.5mm2 of 1.5mm2. Ik ga me

hier even voor zetten vanaaf. Mischien een iets beter schema opezetten vind

het nogal omslachtig.

Mischien klein junction boxje waar de ballasten bijde inkunnen en de relais om

het geheel wat op te schonen.

Ik ga het in iedergeval zelf installeren!

Ik had er net ook die discussie over met de eigenaar van Xenon verlichting. Het wordt ook niet gedaan als je bij een nieuwe auto de optie Xenon besteld, en dan gaan dezelfde onderdelen gewoon op de bestaande bekabeling; geen centje pijn dus en al helemaal geen rommel. Zoals het nu bij mij zit zie je net de randjes van de ballasts en verder niets.

Link naar reactie
Als je zelf een stekker wil modifiseren vanaf model 2000,

het onderdeelnr. van opel is 1226084 omschrijving Fitting dimlicht 5.50 ex.

Het is wel zo de BMW stekker is veel duurder maar ziet er visueel veel beter uit,

de BMW stekker verander ik , en de Opel voor eventuele terug plaatsing.

Past deze fitting dan niet in een '97 model?

Ik zal straks eerst even kijken welk type lamp er bij mij in zit.

Ik zal gelijk even wat foto's maken.

Link naar reactie
Als je zelf een stekker wil modifiseren vanaf model 2000,

het onderdeelnr. van opel is 1226084 omschrijving Fitting dimlicht 5.50 ex.

Het is wel zo de BMW stekker is veel duurder maar ziet er visueel veel beter uit,

de BMW stekker verander ik , en de Opel voor eventuele terug plaatsing.

De relais zal ik zeker inbouwen, als dit nodig is, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik werk bij een onderzoeksinstituut in de technische physica

daar zal ik er de nodige metingen op los laten, om tot een goed oordeel te komen,

ik hoor te veel meningen, het is natuurlijk wel zo als je de relais gelijk inbouwd

ga je voor het beste.

Merkwaardig want het opel onderdeel en het BMW onderdeel heeft precies dezelfde hella code en ik vond niet echt de één er beter uitzien dan de ander. Daarom zou ik juist het opel onderdeel modificeren en het BMW onderdeel houden voor eventuele terugbouw naar origineel.

Ik ben wel benieuwd naar je metingen, doe je die ook 'voor' en 'na' inbouw van de relais beveiling?

Over de keuring: Elke z3 heeft een hoogteverstelling van de koplampen, zowel electronisch als manueel (met schroefjes op het lampenhuis). De keuring van het lichtbeeld mag en zal dus geen problemen opleveren.

Heb de stekker aangepast , eerst uitwendig krijg hem niet in het lamphuis

alles nagemeten wat blijkt de dikte van de O ring van bmw is 3,20mm - opel 3,65 mm

als je voor de opel fitting gaat moet je de ring overzetten.

Op de fitting terug te komen , de spuitgiet machines daar zit veel verschil in.

Hella besteed dat echt overal uit, BMW zal een hogere kwaliteitsnorm hebben.

De meting kan ik separaat of aan de auto doen, dat bekijk ik nog even.

Link naar reactie
Als je zelf een stekker wil modifiseren vanaf model 2000,

het onderdeelnr. van opel is 1226084 omschrijving Fitting dimlicht 5.50 ex.

Het is wel zo de BMW stekker is veel duurder maar ziet er visueel veel beter uit,

de BMW stekker verander ik , en de Opel voor eventuele terug plaatsing.

De relais zal ik zeker inbouwen, als dit nodig is, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik werk bij een onderzoeksinstituut in de technische physica

daar zal ik er de nodige metingen op los laten, om tot een goed oordeel te komen,

ik hoor te veel meningen, het is natuurlijk wel zo als je de relais gelijk inbouwd

ga je voor het beste.

Merkwaardig want het opel onderdeel en het BMW onderdeel heeft precies dezelfde hella code en ik vond niet echt de één er beter uitzien dan de ander. Daarom zou ik juist het opel onderdeel modificeren en het BMW onderdeel houden voor eventuele terugbouw naar origineel.

Ik ben wel benieuwd naar je metingen, doe je die ook 'voor' en 'na' inbouw van de relais beveiling?

Over de keuring: Elke z3 heeft een hoogteverstelling van de koplampen, zowel electronisch als manueel (met schroefjes op het lampenhuis). De keuring van het lichtbeeld mag en zal dus geen problemen opleveren.

Heb de stekker aangepast , eerst uitwendig krijg hem niet in het lamphuis

alles nagemeten wat blijkt de dikte van de O ring van bmw is 3,20mm - opel 3,65 mm

als je voor de opel fitting gaat moet je de ring overzetten.

Op de fitting terug te komen , de spuitgiet machines daar zit veel verschil in.

Hella besteed dat echt overal uit, BMW zal een hogere kaliteitsnorm hebben.

De meting kan ik separaat of aan de auto doen, dat bekijk ik nog even.

:(

Ik heb er toch echt nu twee opel fittingen inzitten. Ik kon geen verschil ontdekken.

Verschil in kwaliteit zal dan wel in de productielocaties zitten. Valt me mee dat BMW dan niet zijn logotjes erin laat persen ;)

Link naar reactie
Piekstroom geld de goude regel 3-4x I nominaal.

Dus standaar halogeen is 35W

P:U=I

35:12=2.91A

4xIn=Piekstroom

4x2.91A=11.64A

Dat scheelt al minder met de Xenon !

Standaard halogeen is toch 55W?

P:U=I

55:12=4.58A

4xIn=Piekstroom

4x4.58A=18.33A

Dat scheelt al veeeel minder met de Xenon! ;) Of zit ik er nu naast....want dit is wel heel veel.

Maarrre, er zit standaard een 7.5A zekering voor de koplampen dus dan zou die lang niet afdoende zijn om dit op te vangen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.