Ga naar inhoud

Accuspanning


Aanbevolen berichten

Accuspanning

Gisteren mijn accuspanning gemeten. Deze is 16 volt bij niet gestarte motor. Kan dit goed zijn? Ooit geleerd dat dit ongeveer 14.4 volt moet zijn. BMW Z4 E85 3.0i 2003 

aangepast door Peerreke
Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Accu af koppelen; na een poosje rust, nogmaals de spanning meten. Nog steeds in ruste hoger dan 12.8 V., dan zou ik de accu laten testen bij een professional. Zij laden de accu (om zeker te zijn van een goede start van de test); daarna wort de spanning gemeten en dan belast vergelijkbaar met het starten van de motor. Daarna wordt het spanningsverloop bekeken (hoe snel weer terug op het voltage van voor de belasting proef). Een hogere spanning in afgekoppelde toestand dan 12,8 V is m.i. nagenoeg onmogelijk.

Heeft de auto een alarm installatie met een eigen stroomvoorziening voor het geval de accu gedemonteerd wordt; kan de hogere spanning daar vandaan komen? Of heb je iets van een Marterverschrikker aan boord, die een hogere spanning af zou kunnen geven? Dit alles wordt omzeild door de accu polen los te nemen en dan de accu spanning te meten

Link naar reactie

Wel raar dat de onbelaste accuspanning zonder draaiende dynamo juist hoger is, dat is geen gebruikelijk defect bij loodaccu's. Ben je heel zeker dat je multimeter goed is? Meet eens een referentie of gebruik een goede andere (Fluke e.d.) multimeter.

 

Wat meet je bij belasting, zonder draaiende motor maar met contact aan? Heb je überhaupt klachten?

Link naar reactie

Ik ga zeker nog meten met beide accupolen los, andere multimeter en belast, met en zonder draaiende motor. Ik laat het weten. Het enige probleem dat ik heb is met de centrale vergrendeling. Bijrijderskant gaat met 2 harde tikken open, soms alleen via de centrale vergrendelknop in de auto en jl vrijdag met de warmte weigerde de auto helemaal om open te gaan, zowel op de afstandbediening als met de sleutel in het slot. Weet niet of de accuspanning hiermee te maken heeft.

aangepast door Peerreke
Link naar reactie

Ben eruit wat de accuspanning van 16v betreft. Batterij multimeter bijna leeg. Nu geeft accu netjes 12.4 volt aan bij niet draaiende motor. Nu het probleem van de centrale vergrendeling nog oplossen. Iemand een idee?

Link naar reactie

Ja, je accuspaning is mogelijk te laag! Het is weliswaar een 12V systeem, maar je accu hoort een rustspanning van 12,72V te hebben bij 100% opgeladen. Bij 12,4V zit je al op 30% ontladen.

Link naar reactie

Mooi dat je er uit bent qua accuspanning. Ik had al zo'n vermoeden dat het aan de multimeter lag, want zonder draaiende motor is een accuspanning van 16V volgens mij onmogelijk.

 

Wat je deurslot betreft: Mijn vorige Z4 had ook een deurslot dat steeds moeizamer ging, heb ik op een gegeven moment vervangen en toen was alles weer OK. Is een probleem dat wel vaker voorkomt. Een nieuw deurslot is niet heel duur, en vervangen is goed zelf te doen.

 

@Ewout: Je kunt niet zo letterlijk uit gaan van 12.72V en dan een lineair verloop, zo eenvoudig is het ook weer niet bij accu's. Er zijn verschillende types loodaccu's allemaal met een nominale celspanning net boven de 2 volt per cel (en altijd 6 cellen in serie), maar de exacte spanning is van veel zaken afhankelijk. Als richtwaarde kun je zeggen dat als de accuspanning onder de 12V zakt, er meestal wat mis is. Een normale spanning bij draaiende motor en werkende dynamo is 13.4-14.2V. Als de accu na verloop minder wordt stijgt ook de inwendige weerstand en  zul je bij draaiende motor eventueel een hogere spanning zien (afhankelijk van spanningsregelaar in de auto) en bij belasting zonder draaiende motor juist een grote spanningsval.

 

De BMS op nieuwere BMWs die op de accuklem zit, meet spanning, stroom en temperatuur en kan na een paar cycli modelleren wat de SoC (state of charge) en capaciteit van de accu is. Dat kan nooit bepaald worden op basis van de momentane spanning alleen.  

Link naar reactie
  • Administrator

Nog over het ontgrendelen: je deurslot kan zeker een probleem zijn en vervangen daarvan zorgt bovendien ook nog eens voor een minder blikkerig gevoel bij het sluiten van de deur. up:

 

Maar er zijn ook andere orozaken mogelijk. Zeker zo vaak is dit het begin van het einde van de twee relais voor de vergrendeling op de GM5 module. Dat gaat meestal ook niet in één keer, maar meestal weigeren ze eerst dienst onder bepaalde omstandigheden (zoals warmte) en na een tijdje permanent.

 

De relaitjes zelf kosten absoluut  de wereld niet, maar als je dat niet zelf kunt heb je iemand nodig die fijn genoeg kan solderen om de oude er af te solderen en de nieuwe erop te solderen. Ruud (Autobedrijf van Vuuren in Reeuwijk) laat dat bijvoorbeeld doen door iemand met jarenlange ervaring in TV-reparaties.

 

Hier vind je het soort relais dat je nodig hebt en ook een filmpje over de vervanging. Her en der op het forum ook genoeg berichten over mensen die dit probleem hebben gehad (ik ook).

 

Of het de relais zijn moet je op het gehoor kunnen vaststellen op het moment dat het probleem zich voordoet. Een relais "klikt" immers. De klik moet je horen bij de GM5 module en die zit achter je dahsboardkastje (wit rechthoekig doosje met drie rechthoekige aansluitingen met veel draden per stekkerblok)..

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Goedemorgen, nog steeds problemen. Nu beide centrale deurvergrendlingen in de deuren vervangen door nieuwe, inderdaad geen blikkerig geluid meer. Nu het probleem dat de afstandbedieningen van de sleutels het alleen doen als ik heel dicht bij de auto sta. Allebei de deuren gaan dan wel netjes open. (GM5 relais beide vervangen vorig jaar) Wat kan het nog zijn?

Link naar reactie

Mooi dat de deursloten vervangen zijn! Nog even over de deursloten en de betreffende relais in de GM5 module. M.i. zou het maar zo kunnen zijn dat de sloten de basis vormen voor de defecte relais. Moeilijk (stroef) werkende sloten vragen mogelijk zoveel stroom, dat de relais contacten daaronder te lijden hebben en steeds meer koolafzetting krijgen hetgeen de werking ook weer niet ten goede komt. Uiteindelijk defecte relais'.

Zou het wat helpen om de deursloten (preventief) te 'servicen', zodat de relais' gespaard blijven?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.