Ga naar inhoud

Belangrijk!!! Z4 E89 Relais vervangen preventief


CorvH

Aanbevolen berichten

Vandaag de twee relais gemonteerd. Die eruit kwamen waren van de 17e week 2010 dus nog de originele.

Heb geprobeerd ze open te wrikken met een schroevendraaiertje maar nog niet gelukt. Wil ze ook niet kapot maken want bewaar ze liever als reserve. (Hoewel ik begrijp dat als het misgaat er ook geen houden aan is.

ik friemel vanavond nog wel een beetje steviger. Ben nl heel benieuwd OF en zo ja hoe ernstig ze zijn ingebrand.

adit is trouwens mijn 1e bericht op dit forum als kersverse E89 eigenaar. Zal proberen een foto erbij te zetten. Eerst maar eens uitzoeken hoe ik deze onder 1 MB krijgen kan.

aangepast door Sjef
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Bedankt voor deze tip. Ben via Google op deze post/forum uitgekomen na eerdere ‘dak ellende’ mbt een kabelbreuk. Voor de geïnteresseerden, de huidige prijs bij ekris is 32,48 voor 2 stuks bij afhalen, direct maar even besteld!

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

De motor in de achterklep is voorzien van 2 kleine microswitches met dunne draadjes die de neiging hebben te breken. deze zijn prima zelf te solderen of desnoods te vervangen. Bmw vervangt zelf de complete unit a 850,- ex....het solderen kostte mij 4,- en houd al jaren.

(e89/2012/100.000km) waarom deze draadjes breken(ze bewegen niet) is mij onbekend?

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op 22-10-2019 om 15:47, CorvH zei:

Is inderdaad een klusje van 5 minuten, zijn niet de kosten als je rekent wat er anders kapot kan gaan.

Mijn E89 is van 2009 dus al 10 jaar x keer dak open/dicht.

ik kan me ook wel voorstellen dat deze relais kapot kunnen gaan, zijn natuurlijk geen echte kwaliteit dingen.

 

Maar ik op z'n minst hier al wel een topic over verwacht, al is het alleen maar ter info.

 

Link naar reactie
  • Administrator

Even het topic vanaf het begin doornemen: er staat een filmpje in over de vervanging en ook  het onderdeelnummer staat erin. 
 

Vervanging is echt een fluitje van een cent: vijf minuten werk is al wat pessimistisch. up:

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Aangezien de twijfels over mijn aanbeveling hier op het forum erg groot zijn, wil ik dat graag uitleggen.

 

De volgende vertaling is voor mij gemaakt door Google

 

Er zijn 2 mogelijke soorten fouten:

 

1) een relais breekt, het dak loopt maar een halve cyclus en stopt in het midden. Dan a eenvoudige relaisvervanging is voldoende, op voorwaarde dat de kofferbak kan worden geopend en de pomp kan worden bereikt in deze storingssituatie.

 

2) in zeldzame gevallen kunnen relaiscontacten blijven hangen bij het schakelen van hoge gelijkspannings stromen (40-50A). Dit is een bekend probleem in de elektrotechniek.

Bij de E89 betekent dit dat de hydraulische pomp continu draait, na enkele minuten oververhit raakt en vervolgens wordt vernietigd. Door de circuittechniek die BMW gebruikt, gebeurt dit ook als de auto stilstaat vergrendeld zonder contactsleutel.

 

Ter info: de relais worden 4x geschakeld bij elke bediening van het dak, aangezien ze de draairichting van de pomp in het midden van de beweging omschakelen. Niet één keer bij het openen of sluiten.

 

Helaas kan dit zeldzame 2e geval zich op elk moment voordoen, ongeacht de leeftijd van de relais. Maar het risico van deze zeldzame fout neemt onevenredig toe met de leeftijd van het relais.

 

Vandaar mijn aanbeveling om deze twee relais uit voorzorg elke 5 jaar te vervangen het risico.

Een op deze manier vernietigde hydraulische pomp kost € 3.000 plus installatie. Dat is veel geld.

 

Meer details zijn te vinden in het ZRoadster forum, hieronder vertaald naar het Nederlands.

 

Groeten, RobbiZ4, de dakenman.

 

https://www-zroadster-com.translate.goog/forum/threads/z4-e89-grundlagen-dachhydraulik.133304/page-2?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp#post-2763037

  • Thanks 1
Link naar reactie

In deze video ziet u de relais die we openen bij het schakelen van de hydraulische pomp op onze daktestbank.

 

Dat is een werkend Z4-dak in onze kelder waar we veel van deze systematische tests op doen.

 

Bij elke schakelhandeling ontstaan er groene vonken van brandend koper, dat door de hoge gelijkstromen uit de contacten wordt getrokken. Dit is de fysieke slijtage van de relaiscontacten. Als ze te warm worden, plakken ze aan elkaar.

 

 

En dit zeldzame geval kan zich statistisch op elk moment voordoen, ongeacht leeftijd of gebruiksfrequentie! Het is dan uw pomp die wordt vernietigd.

aangepast door RobbiZ4
Link naar reactie

Het “veiligheidssysteem” is dat als de pomp oververhit raakt, de bekrachtiging van het relais af word gegooid. Echter dit heeft dus geen enkel nut omdat de contacten fysiek aan elkaar kleven. De enige manier om dat te stoppen is de relais trekken of de accu los koppelen. Voor beiden moet je heel snel in de kofferruimte zijn. 
 

omdat het zo goed als niks kost heb ik ze vorig jaar maar preventief vervangen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Ewout zei:

Het “veiligheidssysteem” is dat als de pomp oververhit raakt, de bekrachtiging van het relais af word gegooid.
 

Helaas is dit fout.

De relais zijn ALLEEN verantwoordelijk voor het veranderen van de draairichting van de hydraulische pomp. De temperatuurbewaking van de pompmotor is alleen actief tijdens de 23 seconden dakbediening, maar niet wanneer de hydraulische pomp ongecontroleerd draait.

Link naar reactie
16 uren geleden, Ewout zei:

Het “veiligheidssysteem” is dat als de pomp oververhit raakt, de bekrachtiging van het relais af word gegooid.

Misschien heb ik je verkeerd begrepen of is het verkeerd vertaald door Google.

Link naar reactie

Was Ich meinte zu sagen war, dass normal gesprochen der Hydraulikpumpe “gesichert” ist wenn das ding überhitzt, also dann wird das relais nicht mehr betätigt. Nur hat dass keinen Zweck mehr wenn die Kontakten nicht mehr lösen können. Der einzige weg dann der Pumpe zu stoppen ist der Relais raus ziehen oder Batterie abklemmen. Dann muss man schnell im Kofferraum sein. 
 

Dass war also eine Ahnung von mir, kann sein wie Sie sagen es ist anders. Ich habe nicht im elektrisches Schema geguckt. Ich hätte mir gedacht der überhitzungs Sicherung unterbricht einfach der Strom.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Bekend probleem bij relais, zeker na heel veel schakelmomenten met hoge stromen.

 

Na de eerste minimale vervuiling op het contactpunt gaat de overgangsweerstand omhoog en wordt er lokaal meer gedissipeerd, die hitte zorgt voor verdere achteruitgang van het contact. Een sneeuwbaleffect dus, en uiteindelijk resulteert het in 1 v/d 2 foutmodi: Het contact is helemaal weg, of het relais blijft plakken. Dan lassen de contacten zichzelf als het ware vast door de hitte.

Sommigen proberen de contacten dan weer schoon te schuren, maar dat is echt geen goede oplossing want de plating van de contacten is aangetast en die krijg je niet terug. Gewoon het hele relais vervangen, indien mogelijk liefst voor een zwaarder type dat hogere stromen kan schakelen.

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 1 jaar later...

Ik heb het preventief vervangen van de beide relais opgenomen in het lijstje voor de aflever-inspectie van mijn E89. Baat het niet dan schaadt het niet.

 

P.S. Ik kreeg vandaag bericht van de leverende BMW-dealer. De relais worden standaard vervangen bij het rijklaar maken. Het lijkt erop dat er bij BMW dus ook een instructie circuleert.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.