Ga naar inhoud

Belangrijk!!! Z4 E89 Relais vervangen preventief


CorvH

Aanbevolen berichten

Dakrelais probleem

Ik lees op het duitse forum van problemen van de dakrelais, dit zijn de relais die de hydromotor aansturen en zouden problemen kunnen opleveren.

Bron: https://www.zroadster.com/forum/threads/z4-e85-e89-z8-e52-1er-2er-3ere93-4erf33-6ere64-f12-minir57-ersetzt-die-dachrelais-alle-2-5-jahre-durch-neue.133521/

 

Ik lees hier op het forum er niks over, dus of het is hier niet bekend of komt het probleem maar sporadisch voor?

Gezien het duitse topic wat voor ellende dat daar getoond wordt, neig nu al om de relais te bestellen, morgen de auto ophalen dus gelijk plaatsen?

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Dat draadje op het Duitse forum heb ik ook al wel eens geprobeerd te doorgronden. Probleem is (of was toen in ieder geval) dat topicstarter heel stellig is en anderen zijn mening weer heel stellig betwisten. De topicstarter daar claimt dat dit bij een hele serie BMW modellen voorkomt, waaronder ook de E85. Daar heb ik er werkelijk waar nog nooit iemand over een probleemgeval gehoord, of daar iets over op gelezen.  Ik heb er voor mijn E85 dan ook niks mee gedaan en ga dat ook niet doen.

 

Volgens mij worden in het Duitse topic ook een paar probleemgevallen genoemd voor de E89 die wél aan het dakrelais worden toegeschreven. Als ik het me goed herinner is vervangen bij de E89 ook niet zo'n grote opgave, dus dan zou ik het wel doen als ik jou was. Maar nou niet met extreem grote haast...

Link naar reactie

Is inderdaad een klusje van 5 minuten, zijn niet de kosten als je rekent wat er anders kapot kan gaan.

Mijn E89 is van 2009 dus al 10 jaar x keer dak open/dicht.

ik kan me ook wel voorstellen dat deze relais kapot kunnen gaan, zijn natuurlijk geen echte kwaliteit dingen.

 

Maar ik op z'n minst hier al wel een topic over verwacht, al is het alleen maar ter info.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

@CorvH Cor die van mij is ook van 2009, tot op heden geen probleem mee gehad. Wel pas 50k gelopen. Ben een beetje van "is het niet kapot blijf er dan maar vanaf". Zo heb ik ook eens gelezen dat Sander preventief de hydraulische leidingen heeft vervangen omdat die ook wel eens kapot gaan, maar dan heb je ook wel een handige Harry te pakken. Ik kan dat beslist niet en begin er dus ook niet aan. 

V.w.b. die relais: op het forum zitten ondertussen heel wat E89 rijders, dat tot op heden niemand er over gepost heeft, sterkt mij in mijn mening om er preventief niets aan te doen.

Overigens: ook het Engelse forum staat vol met problemen met het dak etc. 

Maar als je deze fora doorspit heb je nog maar één voornemen over: koop NOOIT een Z4! LOL!

Ik zou lekker met je aanwinst gaan rijden en als je je zekerder voelt met het preventief vervangen, zou ik dat doen, het zijn de kosten tenslotte niet. 

Uiteraard mag je dan een topic en how-to posten, ha ha.

Link naar reactie

Nu bijna 3 jaar in het bezit van de e89 (2011) en nu met 85 k. Tot op heden geen enkel probleem met het dak, ik rij ongeveer 4k per jaar en als het kan open. Ik denk dat ik per jaar plusminus 25 keer het dak open doe.
 

Tot op heden geen enkele storing behalve een keer dat een losse keukenrol onder de linker hefboom lag en dat het dak halverwege stopte. Het zat goed klem en ik kreeg de rol er niet tussen uit en het dak niet omhoog. Kontakt afgezet en even wachten. Toen kontakt weer aan en toen kon ik het dak dichtdoen. 
 

Als ik met het dak bezig ben loopt eigenlijk ook altijd de motor, beter voor je accu. Met de sleutel open of dichtdoen werkt, maar ik gebruik het niet. Wel rijdend (tot 30km) open en dichtdoen gebruik ik wel.

Link naar reactie

Hier net zo. 2010, 87k, bijna dagelijks in gebruik en helft van gebruik open. Dus heel vaak open en dicht. 
 

Overigens rest van de auto nog niks bijzonders mee gehad, heb wel specifiek voor een zonder turbogedoe gekozen. Zou er zonder bedenkingen zo weer een halen.

Link naar reactie
  • Administrator
1 uur terug, Frenkie zei:

Uiteraard mag je dan een topic en how-to posten, ha ha.

 

:wink: Die is er al, zelfs in video vorm (zie ook het Duitse draadje):

 

 

Geen ingewikkelde klus dus. up:

 

 

Link naar reactie

Kun je zien dat zo'n pomp ook best wel op een logische plek kan zitten....😉

 

Ik begrijp ook wel dat er misschien helemaal nooit wat gebeurt met de relais, maar stel je hebt problemen, neem deze info dan mee als
mogelijke oorzaak.

 

Ik denk dat ik ze preventief vervang, heb van de E85 ooit de relais van de GM5 module verwisseld, dat heeft me grijze haren opgeleverd😱,

daar is dit een makkie bij.

  • Like 1
Link naar reactie

 

 

1 uur terug, 2.5si zei:

 

:wink: Die is er al, zelfs in video vorm (zie ook het Duitse draadje):

 

Geen ingewikkelde klus dus. up:

 

 

Ach so, einverstanden, herzlich Dank Herr Inspektor!

aangepast door Frenkie
Link naar reactie

Ik heb deze 2 relais ook net laten vervangen n.a.v. dit bericht op het Duitse forum. Ik heb de kapjes van de oude relais gehaald om eens te kijken naar het inbranden. Nu is mijn E89 van 2009 maar er was niets vreemds te zien aan de contact punten. Ik maak me meer zorgen over de bekabeling van het dak. Als er iets vaak kapot gaat is het dat wel en dan heb je een groot probleem met de E89 aangezien de kofferbak dan niet meer open gaat.

Link naar reactie

@EzZzy Rider kijk even in het topic "achterklep gaat niet open", Leon heeft daar nog een soort van how-to geplaatst. Of er iets op Joeptjoep staat weet ik niet, Google is your best friend.....

Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Dak relais vervanging van de e89

Ik start maar weer eens een klein topic. Het betreft de roze dak relais in de achterbak. Op diverse Amerikaanse fora en feesbook worden filmpjes vertoond over het vervangen van de twee roze dakrelais van de kap van de e89. Het gerucht gaat dat je die rond de 50.000 km (5 jaar) zou moeten vervangen om te voorkomen dat de hydraulische pomp verbrand. Het klusje stelt weinig voor en is niet zo kostbaar (pomp wel).

 

Ik vraag me af of het zomaar vervangen van zo'n relais gebaseerd is op ervaringen, of op onderbuik gevoel, of op intimiderende filmpjes op you tube of op aanwijzingen van BMW zelf etc. Ik heb hier en daar ook eens geïnformeerd maar bij de officiële stealers wordt niet gezegd dat je dat moet doen, behoort zeker niet tot de standaard checklist voor een beurt.

 

Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel relais er in de e89 zitten en die ga je toch ook niet standaard vervangen denk ik dan maar. Nu zal het 'slijten' van een relais misschien beïnvloed worden door het gebruik maar als ik specifiek kijk naar mijn gebruik van de auto (gemiddeld een keer per week) waarbij in winter tijd het dak nauwelijks naar beneden gaat (dat heb je met een ex Coupe rijder) dan haal ik toch wel 20 a 30 keer per jaar van dicht naar open en van open naar dicht.

 

Kortom wie heeft ze vervangen en met welke reden, wie gaat ze vervangen en wie denk net zoals ik, if it works, don't change it.....

Link naar reactie

Je pomp gaat niet per se stuk, het relais gaat stuk. Zegt men. Het relais kan op twee manieren stuk, ofwel het contact wordt niet meer gemaakt (dan werkt de pomp niet meer) ofwel het contact blijft gemaakt (klevende contacten) en dan blijft je pomp draaien tot die oververhit en dan dus stuk gaat.

 

De redenatie is dat de pomp 40A trekt en dat het dus wel kan vonken op de contacten, vooral bij lage accuspanning. 

 

Twee dingen, zorg er dan dus voor dat je motor draait en niet het dak puur op de accu laten werken. Tweede, de startmotor verbruikt nog veel meer stroom en gebruik je ook veel vaker, en ook nog eens als de motor nog niet loopt. Zou die dan niet vaker stuk gaan? Of zijn de relais gewoon onderbemeten voor de dakpompmotor? 
 

hoe dan ook, mochten ze falen zit je gewoon met een probleem. Gezien de relatief lage kosten en eenvoudigheid van het vervangen kiezen veel mensen voor het zekere en vervangen ze de relais. 
 

Wat er allemaal aan problemen nog aan zit te komen weten we natuurlijk nog niet bij de E89. Maar de eerste exemplaren zijn ook al weer over de tien jaar nu.

 

Tja wat is wijheid?

Link naar reactie
  • Administrator

Bij mij staat het op het “to do” lijstje.

Heeft voor mij geen haast.

Maar zoals @Ewout reeds hierboven vermeld ze kosten geen Gods vermogen.  Ik zie veel mensen het dak openen en sluiten puur op de accu, zonder draaiende motor. Denk dat dit niet positief bij draagt. In de handleiding staat dat dit wel kan maar word zeker niet aangeraden.

 

Link naar reactie

Ik heb ze uit voorzorg ook vervangen na lezen FB. Had die week toevallig dat dak niet open/dicht wilde. Nu geen problemen meer gehad (tot nu toe). Kost niet zo veel en is simpel een torx schroef los draaien. 
Snap dat zoiets veel twijfel kan zaaien.  

Link naar reactie

Ja dat was ik vergeten, heb er toen zelfs op gereageerd. Ik open en sluit het dak altijd met een draaiende motor dus ik denk dat het wel zal meevallen. Bij de volgende APK zal ik ze maar laten vervangen, voor die paar tientjes is het het wel waard..... Bedankt @CorvH

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Belangrijk!!! Z4 E89 Relais vervangen preventief

Na de dak problemen van januari dit jaar die uiteindelijk veroorzaakt werd door kabelbreuk aan beide kanten van het dak mechanisme was het afgelopen week weer raak , ik wilde mijn dak open en drukte op de knop maar nada noppes dus ik nam een kijkje bij de dakpomp en die bleek teringheet , auto uitgezet en volgende morgen naar thommy.nl , pomp voelde inmiddels weer normaal koud aan. Maar de melding hydraulisch systeem dak te warm bleef verschijnen op mijn console zodra ik de dak open knop indrukte. Auto uitgelezen geen foutcodes, shit wat nu , nu had ik al eens gelezen dat de relais’s wel eens vervelend konden doen dus 2 op voorhand besteld en die erin gedaan maar helaas geen success, ik balend als een stekker naar huis, zou de pomp stuk zijn , vragen vragen en geen oplossing, volgende dag maar even naar odijk gijsberste, vriendelijke monteur zei gelijk mag ik de motor openmaken want daar zit het probleem meestal, tuluk doe je ding zei ik, en voila de plus en min draad zaten aan elkaar gesmolten zo heet was de motor geweest. Op zoek naar een pompunit, gebruikte want bmw heeft de prijs van de unit van 420 euro opgeschroefd naar 2400 euro , na tip van willem kwam ik uit bij Nollen Autorecycling in Heerhugowaard, die had een jonge gebruikte pomp liggen voor 450 euro, die is voor mij zei ik, afgelopen vrijdag in laten bouwen en voila het dak werkt weer , enkel in 2x drukken ipv 1 keer, shit dat wil ik niet, dus gister weer naar thommy.nl en daar was het heerlijk rustig en wij aan het testen , De Z gaf aan een code A696 , die was erg bekend want die had ik in januari ook. 
 

dus op onderzoek uit met ronald , bekleding losgehaald in achterbak rechts waar de hallsensor zich bevindt en ik ben het dak open en dicht gaan doen, roald zag gelijk dat tijdens de dakbeweging de hallsensor iets verschoof waardoor die geen contact meer maakte, draad vd sensor zat verkeerd dus die verplaatst en vast gezet met een tiewrap als borg, conclusie dak wekt weer als vanouds , maarrr ronald zei wil je de oude relais terugzetten dat scheelt weer 2x13 euro dus ik ze teruggezet, dak open en dicht , dat ging prima, opeens zegt ronald ik hoor iets zoemen , dus ik doe kofferbak en hoor dat de dakmotor op volle toeren blijft draaien, nieuwe relais’s er weer in en dat ook opgelost. Nu weet ik gelijk ook de oorzaak van het doorbranden van de motor. Dus behoed je zelf en vervang snel je relais’s dat scheelt je een hoop ellende en dat voor 2x 13 euries.

 

Gr hans

8DA1766D-3361-405F-8944-E51A21A91AE1.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Hans, de vraag is alleen; hoe lang gaan die relais mee? Ik heb ze wel al klaar liggen maar heb ze nog niet gemonteerd. Mijn auto heeft pas 41.000 gelopen. Als ik jouw verhalen zo hoor heeft jouw auto wel al veel mee gemaakt🤔

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.