Ga naar inhoud

E85 plaats microfoon


Aanbevolen berichten

  • Administrator

Vraag: heeft iemand recent nog ervaring opgedaan met een microfoon in de lampunit boven de binnenspiegel?

 

Kennelijk hadden de allereerste Z4s de (OEM) microfoon in  de lampunit boven de binnenspiegel. Als ik naar de mijne kijk, zit daar ook een roostertje waar een microfoon achter kan, net zoals in dit filmpje van Bavsound:

 

 

BMW is daar snel vanaf gestapt, omdat dit in 2003 tot teveel bijgeluiden leidde. Toen is de microfoon verplaatst naar de stuurkolom. 

 

image.jpeg.bc728f6617cc111550f87703c4050142.jpeg

 

Daar pakt de microfoon ook wat meer "3D" geluid op dan in de lampunit bij de binnenspiegel: op de stuurkolom steekt het rooster veel meer uit ten opzichte van het vlakke rooster in de lampunit.

 

Ik heb een aftermarket Bluetooth oplossing besteld en had via Ebay in Engeland een gebruikte stuurkolomafdekking met microfoonroostertje op de kop getikt (niet die op het plaatje hierboven). Dacht ik, want die is kwijt geraakt in de post. Het nu enige fatsoenlijke alternatief zou uit de USA moeten komen, met een veel langere levertijd (ergens tussen 1 juli en eind augustus). Nog 1 a 2 mnd wachten vind ik wat veel .

 

Vandaar de vraag: heeft iemand recent nog wel eens de geluidskwaliteit getest bij inbouw in de lampunit boven de binnenspiegel?

 

Achtergrond van die vraag is ook dat je vaak leest dat de kwaliteit van de microfoons enorm is toegenomen  sinds 2003. Ofwel, wat toen een probleem was is dat nu misschien niet meer ...  (Bij Bavsound raden ze deze methode immers ook aan .) 

 

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hi.

Ik vraag me dan ook af, wat de ervaringen in praktijk zijn ivm wind. 
Zelf heb ik de microfoon naast de radio, niet zo mooi afgewerkt als in de video, maar de verstaanbaarheid is wel goed

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, dat is eigenlijk precies mijn vraag: wat zijn de praktijkervaringen. 
 

Ik wil de microfoon niet zien in het interieur. Ik vind zichtbare kabels, microfoons, telefoonhouders, etc. een beetje afbreuk doen aan de OEM look.


Als alternatief koop ik een stuurkolomafdekking met gat voor de microfoon, opnieuw via Ebay in de UK en een nieuwe OEM microfoon. Dat is niet zo gek veel duurder dan het USA alternatief, maar wel 3x zo duur als mijn bij de post kwijt geraakte complete setje ... Voelt bovendien wat prijzig om 40 piek neer te leggen voor effectief alleen het roostertje (de rest van die nieuwe microfoon zou ik niet gebruiken).
 

Tweede alternatief is om zelf wat te rommelen met draad en dun schuim om tot een microfoon roostertje te komen. Enige verschil met OEM is dan dat je tegen een schuimpje aankijkt op de stuurkolom in plaats van een roostertje...

Link naar reactie

Wil hem ook niet zien, ik zoek nog een oplossing. Op dit moment is het ook het enige wat je ziet...een microfoon, geen kabels. 
Heb zelfs een tijdje gehad, dat de microfoon, met kabel in het dashboard kastje lag, als de telefoon ging, pakte ik hem er uit ;-(

Misschien een nieuwe draad: E85 microfoon oplossingen? 😉

Link naar reactie

Ik heb vorig jaar via e-bay een Bluetooth setje gescoord wat, behalve voor streaming, ook gebruikt kan worden om te bellen. Het bedrade microfoontje heb ik idd op de originele plaats, dus aan de linkerkant van het 'binnenverlichtingsroostertje' gemonteerd.

 

Op zich allemaal keurig weggewerkt, je ziet er letterlijk niks van, maar ik snap wel waarom BMW er in latere uitvoeringen voor gekozen heeft om de mic een andere plaats te geven.

 

Als je gesprekspartner ook in een auto zit, denk ik dat het een behoorlijk verwarrend gesprek wordt; als de andere kant in een rustige, niet lawaaiige omgeving is, is het nog wel te volgen.

 

Dat geldt overigens voor de situatie als je zelf met de kap dicht rijdt. Met kap open, in elk geval met snelweg-snelheden, kun je hem beter even aan de kant zetten.

 

Met andere woorden, het werkt maar daar is het meeste dan ook wel mee gezegd. Streaming en zo werkt overigens perfect, maar daar ging dit topic niet over. 😉

 

Maar ik wil met alle liefde en plezier en keer wat testjes uitvoeren met de geïnteresseerden, want misschien waren die eerdere gesprekken niet representatief... 🤔

 

 

Link naar reactie

Vorig jaar toen ik de Z4 nog had, heb ik de radio vervangen voor een Pioneer unit met BT. Deze microfoon heb ik toen in het rooster bij de verlichting geplaatst.

 

Met de kap gesloten, waren gesprekken geen probleem uiteraard. Met de kap open, waren gesprekken tot 100KM goed te doen, boven deze snelheid was het moeilijk verstaanbaar voor beide partijen.

 

Let wel, Pioneer heeft wel een active noise cancling en ruis filter op hun microfoons.

 

De Parrot ck3100 die ik daarvoor had ingebouwd zat boven op het stuurkolom geplaatst. Dit omdat de parrot een meer gevoelige microfoon heeft en ook meer last heeft van omgevingsgeluid.

 

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, het eerste rondje rommelen heeft niet tot resutaat geleid. Ik dacht: ik koop via Ebay een stuurkolomafdekking met “microfoongat” en bevestig daarin de aftermarketmicrofoon. Dan zie je een plofklapje in plaats van een roostertje, maar wel op de OEM plek. Vond ik nog niet zo storend:

 

F3F83053-2F47-4461-BC31-2C3A1812A096.thumb.jpeg.cbd83a42193926fe31923276caf24cff.jpeg

 

700FF0B0-E12E-4C2D-86A8-E257283DFB18.thumb.jpeg.395e5771e16920a247eff92eac316940.jpeg

 

CCD0F22F-8CA1-4581-8914-E0247D51E308.thumb.jpeg.f222282f4677b1389fcd0e00bffdc376.jpeg

 

So far so good. Maar waar ik geen rekening mee had gehouden (en wat de vorm van de OEM microfoon verklaart) is dat de microfoon zo de achterste rand van het stuur kust. Die achterste rand zie je ook al op de tweede foto hierboven. Er is echt extreem weinig tussenruimte op die plek.
 

Nou heeft de E85 een vrij matig afwerkingsniveau, maar deze kier is toch wal al te groot... :cynical:

 

27D56079-EFEC-4A8C-9B61-1E66983B7CD5.thumb.jpeg.762cc8d683ddfbcd222f0f71ff69a341.jpeg

 

Kan nog wel iets kleiner, maar echt fantastisch wordt het niet.

 

Terug naar de tekentafel dus maar! Ik heb nog wel wat ideetjes, en bij de lamp boven de binnenspiegel kan altijd nog.

Link naar reactie
  • Administrator

Zo. De aanhouder wint. De microfoon zit alsnog op de gewenste plek, in de via Ebay gekochte stuurkolomafdekking met OEM microfoongat.

 

Er bleken twee boosdoeners: 

 

1. Ik denk een beginnersfout :headwall:: ik ging uit van de situatie zoals ik hem aantrof (in een 17,5 jaar oude auto, waarvan ik de derde eigenaar ben). Dat wil zeggen: er zat geen schroef in de bovenste stuurkolomafdekking. Ook niet bij het Ebay onderdeel. Maar die hoort er wel in om die bovenkant op zijn plaats te houden. Toen ik nog eens in TIS keek zag ik dat ze ook die schroef noemden. :idea:: Die heb ik alsnog in de “splitpen” van de bovenste afdekking geplaatst en dan zit alles veel mooier in elkaar.

 

2. Het voetje waarmee vrijwel al die aftermarket microfoontjes geleverd worden bleek  eigenlijk het meest in de weg te zitten. Als je dat eraf haalt, de draad van de microfoon door de bovenste afdekking leidt (microfoon bungelt dan dus nog los), dan beide delen van de afdekking van de stuurkolom monteert en pas dan de microfoon in de juiste positie plaatst, .... , dan past het en blijft alles mooi zitten!

 

Hieronder het "totaalbeeld" :

 

BDDED534-A5BB-4CA9-AEC1-8AFA8878B6F4.thumb.jpeg.251b1b2e55b617128f6e82af4250ced7.jpeg

 

A2EAF6D3-B1DF-4A04-B09C-C63BAC3AA8D0.thumb.jpeg.9875436c1107ab815f12f8a37fa375ac.jpeg

 

0B943602-4E86-41FA-9F11-680354DD13F1.thumb.jpeg.d0e390287268ca93165ae378f63f1109.jpeg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Administrator

Het knopje van de Sprintbooster. Dat heb ik daar in 2013 tijdelijk ondergebracht, het zou maar zo kunnen dat dit de definitieve plaats blijkt te zijn .... :cynical:

 

By the way: ik heb nog zo'n zelfde OEM afdekkap stuurkolom, met OEM microfoongat over. Als iemand interesse heeft, stuur maar even een PM.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.