Ga naar inhoud

Z4 Bluetooth / iPhone interface


Aanbevolen berichten

  • Administrator

@Griffendahl: je bent me voor, maar je hebt helemaal gelijk! :wink:

 

De Bluemusic modules kosten rond de 4 tientjes (inclusief verzending) + eventueel een Quadlock Erweiterungskabel (beide een goede woordwaarde bij Scrabble) voor rond een tientje. 

 

Als de functionaliteiten van de Bluemusic genoeg voor je zijn, dan heb je voor weinig geld een puike oplossing met goed geluid, die NIET conflicteert met DSP. Als je meer functionailteit wilt, tsja, dan moet je iets anders (en duurders kopen).  Daarbij zijn met name artiest en titelweergave een dingetje (biedt Bluemusic NIET) en inderdaad DAB+ (biedt Bluemusic ook NIET). Als je er ook mee wilt bellen, je telefoonboek loopt ook NIET via de module, je moet dus in je telefoon een nummer opzoeken, invoeren en bellen. 

 

Wat kan de Bluemusic dan wel? Stuurbediening audiotracks, automatisch weer verbinden als je in en uit de auto gaat, en een geluidskwaliteit die bij mij beter is dan met de OEM CD-wisselaar (en daarmee dus oneindig veel beter dan via een AUX aansluiting, waarbij je bovendien ook na moet denken over de spanningsvoorziening van je Bluetooth module en telkens opnieuw moet pairen met zo'n ding), dus ZONDER conflict met DSP. Bij duurdere modules heb je vaak nog een extra DSP adapter / bridge nodig.

 

Je hebt vier varianten van het ding; twee mèt microfoon en twee zonder en twee die je achter het dashboard inplugt en twee die je zoals @Gersh heeft gedaan in de kofferbak op de aansluitingen van de CD wisselaar inplugt. 

 

Ik heb er twee in gebruik, zowel in de roadster (nu met microfoon) als in de coupe (zonder microfoon, die heeft eerst kort in de roadster gezeten). MIjn avonturen hier en hier. Als je voor die Bluemusic gaat zou ik ALTIJD voor montage achter de OEM headunit gaan en niet in de kofferbak. Montage in de kofferbak biedt geen enkel voordeel, maar leidt wel tot extra uitdagingen (montage is moeilijker, als je de variant met microfoon wilt heb je een verlengkabelk nodig, die naar het interieur doorgevoerd moet worden, etc.). Voor montage achter de headunit hoef je in feite alleen je headunit er uit te kunnen halen en de zekeringenkast weten te vinden ... 

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Maurits zei:

Montage in de kofferbak biedt geen enkel voordeel, maar leidt wel tot extra uitdagingen (montage is moeilijker, als je de variant met microfoon wilt heb je een verlengkabelk nodig, die naar het interieur doorgevoerd moet worden, etc.). Voor montage achter de headunit hoef je in feite alleen je headunit er uit te kunnen halen en de zekeringenkast weten te vinden ... 

 

 

 

Montage in de kofferbak is dan juist weer makkelijker bij bijvoorbeeld een E46 of E39, je bent daar makkelijker bij de CD-wisselaar als bij de headunit.

Link naar reactie
  • Administrator

@Mauriceb: maar absoluut niet voor een bedrag dat in de buurt komt van vier tientjes. :wink: Maar als je geen DSP hebt, geen ingebouwde carkit en / of je zaken als titelweergave belangrijk vindt, dan is zoiets natuurlijk een topoplossing.

 

@Griffendahl:  Ja, dat klopt, maar bij de E85 / E86 moet je dan eerst de bekleding van de achterwand van het zitcompartiment verwijderen. Dat is best te doen, maar toch wel een klusje (zeker bij de E86!). BIj de E46/E39 zit dat natuurlijk veel makkelijker in de zijkant van de kofferruimte.

 

Bij de E85/e86 moet je om bij de headunit te komen wel het middelste vemtilatierooster eruit werken en dat kan de eerste keer lastig zijn. Maar daar zijn veel tutorials voor en het is een beetje als fietsen: als je het eenmaal gedaan hebt verleer je het nooit meer. Als dat rooster er uit is, zit de radio nog maar met twee grote kruiskopschroeven vast.

Link naar reactie

Zo zie je maar dat ieder zijn eigen wijze heeft. Met mijn onhandigheid durfde ik niet de headunit en ventilatieroosters los te schroeven. Via de kofferbak (e85) was de bekleding zo aan de kant geschoven en de stekker gevonden. Alleen de stekker los krijgen was gedoe, maar met een tangetje uiteindelijk ook wel te doen. 

Link naar reactie

HI. Goede info, dank allen.
Het gaat me alleen om de spotify. Carkit heeft ie immers al, dus kan ik die origineel BMW gebruiken
Track info is niet nodig. De iPhone hangt er toch al, te navigeren, vind ik daarbij niet echt belangrijk.

Link naar reactie

Goedemorgen,

 

Met de hulp van @Maurits de Bluemusic gekocht op Amazon.

https://www.amazon.de/Bluetooth-geeignet-Flachpin-Quadlock-Generation/dp/B0773QRL6K/ref=sr_1_1?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=Bluemusic+bluetooth+bmw+flachpin&qid=1605817294&sr=8-1

 

Installatie is ongelofelijk simpel, als je het luchtfilter eruit krijgt (had ik vaker gedaan, genoeg video's over te vinden).
Denk 10 min en alles werkt (ook met DSP en zonder DSP converter)! En dat voor 'weinig'.

Aanrader!

Maurits ook hier bedankt!

 

Harold

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Op 18-11-2020 om 12:42, Maurits zei:

@Griffendahl: je bent me voor, maar je hebt helemaal gelijk! :wink:

 

De Bluemusic modules kosten rond de 4 tientjes (inclusief verzending) + eventueel een Quadlock Erweiterungskabel (beide een goede woordwaarde bij Scrabble) voor rond een tientje. 

 

Als de functionaliteiten van de Bluemusic genoeg voor je zijn, dan heb je voor weinig geld een puike oplossing met goed geluid, die NIET conflicteert met DSP. Als je meer functionailteit wilt, tsja, dan moet je iets anders (en duurders kopen).  Daarbij zijn met name artiest en titelweergave een dingetje (biedt Bluemusic NIET) en inderdaad DAB+ (biedt Bluemusic ook NIET). Als je er ook mee wilt bellen, je telefoonboek loopt ook NIET via de module, je moet dus in je telefoon een nummer opzoeken, invoeren en bellen. 

 

Wat kan de Bluemusic dan wel? Stuurbediening audiotracks, automatisch weer verbinden als je in en uit de auto gaat, en een geluidskwaliteit die bij mij beter is dan met de OEM CD-wisselaar (en daarmee dus oneindig veel beter dan via een AUX aansluiting, waarbij je bovendien ook na moet denken over de spanningsvoorziening van je Bluetooth module en telkens opnieuw moet pairen met zo'n ding), dus ZONDER conflict met DSP. Bij duurdere modules heb je vaak nog een extra DSP adapter / bridge nodig.

 

Je hebt vier varianten van het ding; twee mèt microfoon en twee zonder en twee die je achter het dashboard inplugt en twee die je zoals @Gersh heeft gedaan in de kofferbak op de aansluitingen van de CD wisselaar inplugt. 

 

Ik heb er twee in gebruik, zowel in de roadster (nu met microfoon) als in de coupe (zonder microfoon, die heeft eerst kort in de roadster gezeten). MIjn avonturen hier en hier. Als je voor die Bluemusic gaat zou ik ALTIJD voor montage achter de OEM headunit gaan en niet in de kofferbak. Montage in de kofferbak biedt geen enkel voordeel, maar leidt wel tot extra uitdagingen (montage is moeilijker, als je de variant met microfoon wilt heb je een verlengkabelk nodig, die naar het interieur doorgevoerd moet worden, etc.). Voor montage achter de headunit hoef je in feite alleen je headunit er uit te kunnen halen en de zekeringenkast weten te vinden ... 

 

 

Ik heb gister ook zo’n module aan mijn radio geklikt, echter had ik na pairen geen geluid, en even later deed de radio het helemaal niet meer, module eraf en toen deed gelukkig alles het weer, nu las ik hier dat de zekering van de cd wisselaar eruit moet, dit had ik dus niet gedaan, zou dat het probleem geweest kunnen zijn.  Ik had bij de module helemaal geen beschrijving, maar dacht zelf aansluiten en gaan, 

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, de zekering moet er wel uit. Daarom is een handleiding zo af en toe best handig :wink: 

 

Weet je wel zeker a) dat het een Bluemusic module is en b) dat het er één is die bedoeld is om achter de headunit te installeren?

 

Er zijn namelijk nogal wet (semi)soortgelijke modules die je niet altijd op dezeldfe manier aansluit.

Link naar reactie
1 uur terug, Maurits zei:

Ja, de zekering moet er wel uit. Daarom is een handleiding zo af en toe best handig :wink: 

 

Weet je wel zeker a) dat het een Bluemusic module is en b) dat het er één is die bedoeld is om achter de headunit te installeren?

 

Er zijn namelijk nogal wet (semi)soortgelijke modules die je niet altijd op dezeldfe manier aansluit.

Ja dat is een goeie, ik heb geen idee meer waar ik hem gekocht heb, maar het is er in ieder geval 1 met een microphone. Ik ga hem er weer inzetten als het wat beter weer is, dan haal ik de zekering eruit. Ik laat het je weten als het gelukt is. 

Link naar reactie
4 minuten geleden, george69 zei:

Ja dat is een goeie, ik heb geen idee meer waar ik hem gekocht heb, maar het is er in ieder geval 1 met een microphone. Ik ga hem er weer inzetten als het wat beter weer is, dan haal ik de zekering eruit. Ik laat het je weten als het gelukt is. 

Gevonden is een cheap ding van Ali express, heet biurlink, zie foto, maar ik laat het weten of hij het gaat doen 

13B76193-E940-4E1A-9D02-44AA659FA6EB.png

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ja, maar dat lijkt er fysiek misschien een beteje op, maar is een heel ander product.

 

Deze Biurlink gebruikt de AUX ingang (die je radio dan wel moet aankunnen, de allersimpelste Z4 radio's kunnen dat niet . De zekering van je CD-wisselaar trekken helpt je dan dus niks verder. 

 

Ik heb zelf ook zo'n Biurlink van Aliexpress gehad (maar dan zonder de Quadlock verliengingskabel en dus zelf even stroom aftappen): zo'n  kan qua geluidskwaliteit totaal niet tippen aan een oplosisng die via de CD-wisselaar aansluiting loopt. 

 

Zeker als je er dus problemen meekrijgt zoals dat je radio helemaal uitvalt zou ik die Bieurlink laten voor wat het is, je verlies nemen voordat je iets wezenlijks beschadigt en een oplossing kiezen die via de CD-wisselaar loopt. Hoeft je de kop ook niet te kosten... 

Link naar reactie
2 uren geleden, Maurits zei:

^ Ja, maar dat lijkt er fysiek misschien een beteje op, maar is een heel ander product.

 

Deze Biurlink gebruikt de AUX ingang (die je radio dan wel moet aankunnen, de allersimpelste Z4 radio's kunnen dat niet . De zekering van je CD-wisselaar trekken helpt je dan dus niks verder. 

 

Ik heb zelf ook zo'n Biurlink van Aliexpress gehad (maar dan zonder de Quadlock verliengingskabel en dus zelf even stroom aftappen): zo'n  kan qua geluidskwaliteit totaal niet tippen aan een oplosisng die via de CD-wisselaar aansluiting loopt. 

 

Zeker als je er dus problemen meekrijgt zoals dat je radio helemaal uitvalt zou ik die Bieurlink laten voor wat het is, je verlies nemen voordat je iets wezenlijks beschadigt en alsnog een oplosisng kiezen die via de CD-wisselaar loopt> hoeft je de kop ook niet te kosten... 

Oke bedankt, dan laten we het idd voor wat het is. Dan ga ik op zoek naar een beter product, ik wil tenslotte de radio niet om zeep helpen.  Bedankt Maurits 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 8-2-2021 om 22:44, george69 zei:

Oke bedankt, dan laten we het idd voor wat het is. Dan ga ik op zoek naar een beter product, ik wil tenslotte de radio niet om zeep helpen.  Bedankt Maurits 

Nou vandaag de bluemusic ingebouwd, zat er zo in, want ik had ondertussen ervaring met het rooster eruit halen. Was wel even zoeken hoe en wat met de zekeringkast, maar ook dat is gelukt. De bluemusic werkt meteen, dus daar ben  ik blij mee. Nu nog een mooi plekje voor de microphone vinden.

 

van het weekend maar eens lekker van genieten 


alsnog bedankt voor de tip

 

Link naar reactie
  • Administrator

Mooi man! up:

 

Over de microfoon valt nog wel wat te zeggen: BMW is bij de productie van de Z4 begonnen met het inbouwen van de OEM microfoon in het lampje in het midden van de bovenkant van de A-stijl. Als je dat er uit wipt, zie je daar als het ware ook een leeg vakje achter een grille.

 

Maar BMW is daarmee gestopt omdat je dan toch teveel rijgeluid kreeg. BMW heeft de microfoon vervolgens ingebouwd bovenop de stuurkolom. Dat kun je met die microfoon van de Bluemusic ook prima doen; zie hier:

 

Dan moet je of zelf je originele afdekking te lijf gaan en daar een uitsnede in maken, of een gebruikte afdekking op de kop tikken, bijvoorbeeld via Ebay of via een sloper. Die dingen komen best regelmatig voorbij. 

 

Je kunt de microfoon natuurlijk ook bovenop de stuurkolom plakken, in de tellerbak, of boven de tellerbak op het dasboard, maar dat ziet er allemaal meteen zo aftermarket uit. Andere plaatsen (zoals in de hoek waar de A-stijl aansluit op het dashboard, of aan de zonneklep voor de bestuurder) zorgen voor meer afstand tot je mond, dus wat slechtere kwaliteit.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.