Ga naar inhoud

Z4 Bluetooth / iPhone interface


Aanbevolen berichten

Z4 E85 2003; oplossing voor iPhone interface?

Beste Z-vrienden, wat is op dit moment de beste en mooiste oplossing om je iPhone (en dus de muziek) gekoppeld te krijgen via het audio systeem van mijn Z4 E85 uit 2003? Ik zie Dension, GROM en een site van CarInterface.. Zelf inbouwen is geen optie voor mij dus graag ook advies waar ik dit het beste kan laten doen. Afstand is niet direct een probleem maar eerste voorkeur voor midden NL 😉 Bedankt alvast voor de hulp!

aangepast door 2.5si
Titel wat universeler gemaakt met het oog op de zoekresultaten
Link naar reactie

Heb je een Aux aansluiting? Goedkoopste is een Aux aansluiting laten inbouwen, informatie hieromtrent is te vinden op dit Forum, aux-module zelf kost meen ik EUR 60 bij Ekris webshop.

 

Als alternatief kun je, mits je een cd-wisselaar hebt, deze aansluiting gebruiken voor een Dension en kun je via BlueTooth afspelen. 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou nog even afwachten als ik jou was, omdat (a) de geluidskwaliteit via AUX suboptimaaal kan zijn en per definitie geen stuurwielbediening geeft; en (b) ik toevallig van het weekend iets moois besteld heb dat volgens berichten op andere fora voor een paar tientjes een mooie Bluetooth streaming oplossing biedt (automatische herkenning, betere geluidskwaliteit, hardwire èn met stuurwielbediening).

 

Ik zal daarover wat laten weten zodra ik hem heb kunnen inbouwen... 

  • Like 1
Link naar reactie
5 minuten geleden, 2.5si zei:

Ik zou nog even afwachten als ik jou was, omdat (a) de geluidskwaliteit via AUX suboptimaaal kan zijn en per definitie geen stuurwielbediening geeft; en (b) ik toevallig van het weekend iets moois besteld heb dat volgens berichten op andere fora voor een paar tientjes een mooie Bluetooth streaming oplossing biedt (automatische herkenning, betere geluidskwaliteit, hardwire èn met stuurwielbediening).

 

Ik zal daarover wat laten weten zodra ik hem heb kunnen inbouwen... 

Zeer benieuwd.

Link naar reactie

Dank allen voor de reactie’s. CarInterface kan een Bluetooth oplossing leveren. Dat heeft wel mijn voorkeur boven een losse aux aansluiting. Maar ik wacht graag even de oplossing van 2,5Si af 🙂 

Link naar reactie

Ik heb 2 weken geleden dit ingebouwd:

https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-BMW-3-6pin-CD-Wechsleranschluss
heb hem zelf gekocht via eBay maar dit is zelfde. 
werkt prima. Bediening via stuur.

prima geluidskwaliteit. Aansluiten via cd wisselaar aansluiting in kofferbak. Was beetje gepruts om de stekkertjes los te krijgen maar daarna stekkers erin en klaar.


Weet niet of de bekabeling voor de cd wisselaar in iedere e85 aanwezig is maar daar is hier op het forum vast wel te vinden.

aangepast door Gersh
Link naar reactie
  • Administrator

^Precies die is het, maar dan de variant die je achterop de headunit aansluit. De kofferbakvariant die jij hebt kan probemen geven met DSP, de headunit variant zou dat niet moeten doen. Je kunt ook wel een DSP brug kopen, maar dan ben je meteen 5 a 6 tientjes duurder uit. 

 

Ik ga het zien. Als ik toch DSP problemen heb (in de roadster met DSP) bouw ik deze wel in de QP (zonder DSP) in ...  

Link naar reactie

Vandaag inderdaad even bij Ruud in Reeuwijk langs gereden en afspraak gemaakt voor  plaatsen van een gateway. In mijn Z4 zit ook DSP. Kan dat een issue geven dan? Ik heb overigens geen CD wisselaar  en geen stuurbediening. 

Link naar reactie

Verstandig! Ik vond het (met mijn onhandigheid) nog een heel gepruts om de Bluetooth aan te sluiten (maar gelukkig wel gelukt).

En wat betreft de DSP zorgt Ruud ongetwijfeld dat je de juiste versie van de gateway hebt. 

Link naar reactie
10 uren geleden, Gersh zei:

Maar het beste advies is natuurlijk: rij even langs Ruud in Reeuwijk, dat is zo te zien vlakbij. Die kan je prima verder helpen! 

 

Hi, Ik heb geen wisselaar, wel een Dension Gateway BT light , zelf aangesloten, werkt al jaren prima. Heb ook DSP en sinds kort een stuurwiel met bediening, die ook super werkt. Belangrijk is niet of je een wisselaar hebt, maar of je een radio hebt die geschikt is voor een wisselaar, denk ik. Ik heb BMW radio business cd.
Ben geen voorstander van een aux aansluiting, want dan moet je telefoon bekabeld verbinden, wat niet handig is, tegenwoordig, want je wilt ook al laden (ivm flitsmeister of zo). Succes!.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Dat soort oplossingen (Dension. Grom, etc.) zijn natuurlijk ook prima, maar hebben wel een heel ander kostenplaatje.

Link naar reactie
  • Administrator
Op 4-5-2020 om 21:23, 2.5si zei:

Ik zal daarover wat laten weten zodra ik hem heb kunnen inbouwen... 

 

En

 

Op 4-5-2020 om 21:29, bofkont zei:

Zeer benieuwd.

 

Zie hier: ontvangen, ingeplugd en (meer dan) goed bevonden voor het geld!

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Er is / komt trouwens nog weer een véél betere oplossing:

 

 

Maar die kost dan ook wel weer US$ 235 - in de tweede pre-order ronde - voor alleen de basismodule (excl. verzenden en dus bijvoorbeeld ook exclusief de kabel voor telefonie) en gebruikt (in ieder geval vooralsnog) de moeilijker toegankelijke CD-wisselaar aansluiting in de kofferruimte.

 

Qua kosten e.d. niet echt vergelijkbaar met de Biurlink, een Bluetooth adapter op je AUX aansluiting of de Bluemusic.

 

Maar wel met de Dension, GROMM, Zemex, etc. en dan biedt deze nieuwe BlueBus voor grofweg hetzelfde geld ook weer nieuwe mogelijkheden (in ieder geval in een E39, maar laten we er even van uitgaan dat de Bluebus in de  Z4 dezelfde functionaliteit heeft).   

Link naar reactie

Heren, even een opmerking van mij. Ik heb ook een zelfde Bluetooth module van Carinterface gemonteerd in de kofferbak op de aansluiting van de CD wisselaar. (Deze vervalt dan dus) Het werkt helemaal goed, maar even het volgende. Ik had daarvoor de carinterface module die je rechtstreeks achter je radiounit plaatst gekozen, maar daar kreeg ik de Bluetooth niet goed mee werkend in combinatie met bestaande carkit via bmw audiosysteem. Geen idee waarom. Ook de man van Carinterface wist het niet. Achteraf gezien staat het duidelijk aangegeven in de handleiding. Ik heb audio navigatie met klapscherm. Weet niet of dit wel werkt met andere radio units. misschien handig om te weten. 

Link naar reactie
Op 5-5-2020 om 15:17, GuusZ403 zei:

Vandaag inderdaad even bij Ruud in Reeuwijk langs gereden en afspraak gemaakt voor  plaatsen van een gateway. In mijn Z4 zit ook DSP. Kan dat een issue geven dan? Ik heb overigens geen CD wisselaar  en geen stuurbediening. 

 

Op 5-5-2020 om 17:35, Gersh zei:

Verstandig! Ik vond het (met mijn onhandigheid) nog een heel gepruts om de Bluetooth aan te sluiten (maar gelukkig wel gelukt).

En wat betreft de DSP zorgt Ruud ongetwijfeld dat je de juiste versie van de gateway hebt. 

Update 19 mei 2020: helaas kan volgens Ruud de DSP een issue geven met de Gateway oplossing die hij kan leveren. Dus ik zal een andere oplossing moeten vinden. 

Op 5-5-2020 om 18:39, haroldv zei:

 

Hi, Ik heb geen wisselaar, wel een Dension Gateway BT light , zelf aangesloten, werkt al jaren prima. Heb ook DSP en sinds kort een stuurwiel met bediening, die ook super werkt. Belangrijk is niet of je een wisselaar hebt, maar of je een radio hebt die geschikt is voor een wisselaar, denk ik. Ik heb BMW radio business cd.
Ben geen voorstander van een aux aansluiting, want dan moet je telefoon bekabeld verbinden, wat niet handig is, tegenwoordig, want je wilt ook al laden (ivm flitsmeister of zo). Succes!.

 

Update 19 mei 2020: helaas kan volgens Ruud de DSP een issue geven met de Gateway oplossing die hij kan leveren. Dus ik zal een andere oplossing moeten vinden.  Dension Gateway is een optie.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik weet niet of ik je nog volg: de Gateway die Ruud kan leveren is dan dus geen Dension Gateway? Ik vraag het omdat "Gateway" een productnaam van Dension is.

Link naar reactie

Hi, ik weet niet of Ruud een Dension of een andere Gateway zou plaatsen. Vanwege de DSP is zijn oplossing niet mogelijk. Zoekend op Internet kom ik bij Dension ook het verhaal tegen dat in combi met DSP en niet of niet goed gaat werken. Dus ik zal een andere oplossing moeten vinden of simpelweg naar de radio of een CD luisteren. Misschien dat er nog andere oplossingen zijn en anders gaat het gewoon over! 

Link naar reactie

Mij is niet duidelijk of je nu wel/niet dsp hebt. Heb je dat uitgezocht?

als er iemand is die weet wat je dan moet hebben en het kan plaatsen is het Ruud.

Onderstaande oplossing sluit je aan op de wisselaar aansluiting.  Als je door scrollt naar beneden op die pagina zie je ook de extra optie indien je dsp hebt.

https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-BMW-3-6pin-CD-Wechsleranschluss

Kortom: als je weet wat er in je auto zit, is er altijd een oplossing. 

Link naar reactie
  • Administrator

Dat laatste is zeker waar. Maar ik zou bij MusikimAuto niet de variant nemen die je aan de wisselaaraansluiting hangt, maar de variant die je achter de radio hangt. Kost hetzelfde, maar leidt niet tot DSP problemen. Is dus veel goedkoper dan de kofferbakvariant mèt DSP brug. Installatie is bovendien makkelijker.

 

Die variant kan iedereen voor je “installeren” die weet hoe je radio er uit moet.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Mag ik hier nog even op inhaken ,ik zie door de bomen het bos niet meer...

 

Heb vanavond een andere Z4 3.0i, met navi en DSP gekocht (en M-stoelen: yes!!)
Fijn dat alles origineel werkt (carkit/stuurbediening), maar mis spotify.
Wil geen AUX kabel, wil draadloos (iPhone12pro).
En hecht nog niet veel waarde aan de cd-speler.
Kan iemand me helpen...wat moet ik dan kopen?
(ik weet hoe ik achter de radio moet komen).

aangepast door haroldv
Link naar reactie

Ik zou me nog wel een keer afvragen of je daadwerkelijk draadloos wilt. Het streamen van audio vraagt ook wel het een en ander van de telefoon qua accu en zo. Ook de reden waarom draadloos Carplay in de basis gewoon waardeloos is.

 

Overigens heb ik zelf besloten (nog niet tot aankoop over gegaan) om voor de Grom te gaan, omdat dit optioneel ook de mogelijkheid geeft voor DAB+ geintegreerd op je navi. Maar misschien dat die keuze voor mij dan weer iets simpeler is omdat ik geen DSP heb.

aangepast door Griffendahl
Link naar reactie

Hi, dank

Had het in mijn 2.5i en ook in de 540i, helemaal prima. Accu iPhone red het wel, vaak toch navi aan, dus aan lader.

CarPlay, ook draadloos, bevalt me in de 540i super, zeker niet waardeloos.
Gebruik het vaker dan de BMW Idrive systeem 😉
Dus heb andere ervaring dan jij.

DAB+ is leuk, maar ik wil spotify kunnen luisteren.

 

Groeten!
 

Link naar reactie

Ik heb die Bluemusic adapter genomen, via bluetooth en werkt prima met spotify. Kan je via eBay.de bestellen.

Bij mij dus via de kofferbak aangesloten op de wisselaar aansluiting. Let wel op dat je de DSP variant neemt. Geluidskwaliteit is prima. 

 

Bediening gaat via stuurwiel. Alleen je kan de info zoals artiest en nummer niet zien. Volgens mij kan dat met de GROM variant wel? Maar was voor mij niet belangrijk. Dat zie ik wel op mijn iPhone.

 

Ik heb ook nog een variant via de aux ingang geprobeerd. Geluidskwaliteit was merkbaar slechter en geen bediening via het stuur, maar .. doordat je die inplugt op je aux hoef je niks te installeren. Voor de korte termijn werkte dat dus uitstekend.

 

Achteraf gezien had ik, denk ik, de variant met de handsfree carkit willen nemen, maar ach zo vaak bel ik niet in de auto.

 

Ik vond inbouw via de kofferbak overigens nog wel wat gepruts, dus een bezoekje aan Ruud voor inbouw kan nooit kwaad 😉

 

 

 

 

 

aangepast door Gersh
Link naar reactie

Andere ervaring, ik had in mijn eerste auto met Carplay uit 2016 de boel omgebouwd naar draadloos. Dat deed echter op langere ritten (die ik vaak maakte) zo'n aanslag op de accu van de iPhone dat ik al gauw weer de kabel gebruikte. Inmiddels zit ik op de 3e Carplay auto en heb ik niet eens meer de moeite genomen voor draadloos. Al zou het in combinatie met Qi wel een optie kunnen zijn.

 

Maar volgens mij is voor jou dan de optie die Maurits ook gebruikt voldoende zijn, die kost haast niks en doet wat jij wilt.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.