Ga naar inhoud

Sticky Steering


DBVS

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Vorige week 2 keer een rit van 100 km gemaakt met open dak en verwarming vol aan op de voeten, gisteren dezelfde rit zonder verwarming maar toch redelijk warm weer buiten. Totaal geen last meer van sticky steering. Denk dat de fix in één keer gelukt is :default_punk:

  • Like 1
Link naar reactie

Dat ziet er idd wel naar uit!

Je zou de wagen voor de zekerheid nog eens een paar uur in de volle zon kunnen zetten op een warme dag, als er dan geen weerstand in het stuur zit weet je genoeg.

Maar heel mooi alvast!! mooi dat het voor weinig opgelost kan worden op deze manier.

Link naar reactie

Veel reacties op sticky steering. 👍 Ruud (Roodkapje) heeft laatst een nieuw raammechanisme geplaatst, mijn dakmotor verplaatst en de stuurring verdraaid. Hij stond nu helemaal opengedraaid, waardoor je een beetje rare losse stuurbekrachtiging krijgt. Een soort gevoel van speling op hogere snelheden. Heb de ring daarna zelf aangepast. Als je weet hoe het moet is het goed zelf te doen. Alleen is het liggen op je rug met je hoofd tussen de pedalen niet echt aan te raden! 😂 Jammer dat de aanpassing in Duitsland redelijk kostbaar is.  Lijkt me de enige goede oplossing met gegarandeerd goed resultaat....

Link naar reactie

Inderdaad DBVS het is met de ring stellen echt maatwerk en per E85 verschillend, die van mij stond eerst ook te ver opengedraaid waardoor het heel erg licht sturen ineens was.

Tandje terug en nu perfect, nu afwachten of het ook zo blijft anders is het alsnog naar Duitsland voor een nieuw lager.

585 euro blijft idd wel geld, maar een compleet nieuw stuurhuis inclusief montage ben je tegenwoordig tegen de 3000 euro kwijt.

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik heb ook eerst de ring verdraaid maar het blijft volgens mij toch een lapmiddel. Ik heb me een beetje ingelezen en het probleem zit dus (meestal) niet in het lager (anders zou het verdraaien van de ring ook geen zin hebben). Het probleem zit in de rondsel/tandwiel overbrenging (haakse overbrenging) van de elektrische stuurbekrachtigingsmotor naar de stuuras. Door de ring te verdraaien wordt het (metalen)rondsel meer of minder op het (kunststof) tandwiel gedrukt. Het probleem is echter dat als het geheel warmer wordt de speling verminderd en dus het gevoel van sticky steering weer ontstaat. Oorzaak van het probleem is het verdwijnen van de smering tussen het rondsel en het tandwiel, oplossing: vet aanbrengen in het rondsel huis.

Ik heb beide schroeven die je losdraait om de excenterring te verdraaien verwijderd, vervolgens kun je de motor naar rechts trekken en kun je het (droge) rondsel en in het gat het (droge) tandwiel zien. Ik heb beide goed voorzien van (kunststof) vet. Alles weer terug gebouwd en tot nu toe geen probleem meer.

 

image.png.02f60ad560f571580952ac5cfed671e4.png

Link naar reactie

Smartbart, Tja wat je zegt komt mij logisch over maar daar in Monchengladbach waar ik mijn lager heb laten vervangen van mijn vorige Z4 gaat er prat op dat juist het lager de oorzaak zou zijn.

Of zouden ze ook het deel opnieuw smeren wat jij zegt??  Ze doen deze fix daar al jaren voor mensen uit heel Europa.

Ik heb vorig jaar mijn ring laten verstellen met die hitte golf , en geen last meer gehad van sticky steering.

Link naar reactie

Hoi Bofkont,

 

Dat lager ziet er meestal ook niet heel best uit maar daar komt nagenoeg geen kracht op.

Die lui in Monchengladbach halen de stuurkolom uit elkaar en ook de electromotor eraf en smeren daarna alles opnieuw. Dus hun reparatie is eigenlijk de beste oplossing maar volgens mij meestal niet nodig.

Link naar reactie

Ja idd Smartbat goed punt.

Maar voor die 585 euro is het wel veruit de beste optie vind ik nog steeds.

De ring fix is een goedkoop lapmiddel, maar wel effectief voor zolang het werkt.

aangepast door bofkont
Link naar reactie
Op 13-5-2020 om 01:18, Ewout zei:

Door dinosauriërs techniek te gebruiken? :cool:

 

Inderdaad, hydraulische stuurbekrachtiging van de Z4M is veel geschikter voor dinosauriers. Dat heeft met hun onhandige motoriek te maken, ze hebben moeite met fijne stuurbewegingen en zijn zeer allergisch voor sticky steering.

 

Ga maar na: Op de weg zie je eigenlijk nooit dinos in reguliere Z4s met elektrische stuurbekrachtiging.

  • Haha 1
Link naar reactie

Ben het wel met Timewa eens dat hydraulische stuurbekrachtiging beter is, vooral meer stuurgevoel.

Maar goed later met de facelift van de E85 is het grotendeels opgelost het sticky steering probleem.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 13-4-2020 om 19:50, bofkont zei:

Sticky steering is vaak vrij simpel te verhelpen door het verstellen van de exenterring, bij mij is het vorig jaar ook gedaan door Pro car in Zwolle, maar elke garage zou dit wel kunnen.

Tot nu toe nog steeds geen last weer gehad ook niet vorig jaar in die bloedhete zomer, een mooie indicatie.

Bmw heeft later een officiële fix uitgebracht in tis, het stuurhuis hoeft er niet voor verwijderd te worden, je kunt er net bij met wat handigheid.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-31-steering-column/FA4qjk9W

 

Bij mijn vorige E85 heb ik het lager laten vervangen van het stuurhuis bij een bedrijf in Duitsland, dat is eigenlijk volgens mij de permanente oplossing, maar kost ook even 585 euro.

Het verstellen van de ring is tientjes werk en in de meeste gevallen afdoende.

 

Mijn ramen kreunen ook wat als het erg warm is, zal met het uitzetten van de materialen te maken hebben.

 

Een lokale garage had het eerst geprobleerd, echter zonder resultaat (bleek achteraf dat ze de ring 7 mm de verkeerde kant op hadden gedraaid).

Bij Procar in Zwolle geweest, hier hebben ze de ring eerst terug in normaal gezet, uiteraard zonder resultaat.
Toen de ring 7 mm de goede kant op verdraaid, was een stuk beter maar nog niet helemaal, wederom 4 mm verdraaid en probleem leek voor 90-95% opgelost, totdat we afgelopen zaterdag zo mooi weer hadden, ben tot op heden dus helemaal niet tevreden met het resultaat. Nu wordt er als alternatief voorgesteld om een gaatje te boren en het vet erin te spuiten zoals ook wordt gesuggereerd, doch niet met de zekerheid dat dit ook gaat werken, mogelijk is de ring/lager al teveel versleten. is.

Overweeg nu toch de Duitsland optie voor het vervangen. van de ring.

Link naar reactie

In Duitsland wordt niet de ring vervangen, maar het lager. 

Er is hier en daar de nodige twijfel of dat wel de oorzaak c.q. oplossing van het probleem is, :chinscratch:dus misschien -als je het nog niet gedaan had- staat hier of hier nog wat nuttige informatie.

 

Overigens heb ik de ring (na het spelen met vet op diverse lokaties) verschillende keren moeten bijstellen om tot een goed resultaat te komen, en daarbij ging het wel om meer dan 7 mm. 

 

Succes met het vinden van een oplossing :book:

 

 

Link naar reactie

Het bedrijf in Duitsland heeft er ondertussen honderden gedaan , heb er alle vertrouwen in dat ze weten wat ze daar doen.

Mijn vorige E85 heb ik daar ook het lager laten vervangen, daarna was het perfect.

Dus wil je het gelijk goed hebben zou ik een ritje naar Mönchengladbach maken.

 

Maar precies zoals Shoveltje al aangeeft, vaak is er meer fijn afstelling nodig om tot een goed resultaat te komen met de ring.

Mijne was de 1e keer iets te los gezet, eerst 8mm toen terug naar 4 volgens mij, ik rijdt nu al een jaar probleemloos weer ook met die hele warme dagen.

Maar geen wagen/stuurhuis is gelijk, de mate van slijtage zal er veel mee van doen hebben.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik zit nu bij Rothschenk in Mönchengladbach te wachten op de aanpassing van de stuurinrichting. Volker Rothschenk en zijn zoon hebben een tijd geleden een uitstekende technische oplossing ontwikkeld om sticky steering voor altijd te verhelpen, die hij reeds op 450 Z4’s heeft toegepast. Hij heeft mij gevraagd om iedereen die de alternatieve excenterring aanpassingsmanier wilt proberen, in ieder geval goed te markeren wat de originele stand van de ring is. Mocht deze excenterring aanpassing niet werken, en men alsnog beslist om zijn oplossing door hem te laten doen, het dus erg belangrijk is, dat hij de instelling terug kan zetten op de door BMW destijds ingestelde stand. Deze stand is bij elke Z4 anders. Hij heeft mij net de staat van het kogellager laten zien van mijn stuurinrichting. Daar word je niet blij van…

  • Like 1
Link naar reactie
  • 10 maanden later...
Op 11-5-2020 om 21:39, smartbart zei:

Ik heb ook eerst de ring verdraaid maar het blijft volgens mij toch een lapmiddel. Ik heb me een beetje ingelezen en het probleem zit dus (meestal) niet in het lager (anders zou het verdraaien van de ring ook geen zin hebben). Het probleem zit in de rondsel/tandwiel overbrenging (haakse overbrenging) van de elektrische stuurbekrachtigingsmotor naar de stuuras. Door de ring te verdraaien wordt het (metalen)rondsel meer of minder op het (kunststof) tandwiel gedrukt. Het probleem is echter dat als het geheel warmer wordt de speling verminderd en dus het gevoel van sticky steering weer ontstaat. Oorzaak van het probleem is het verdwijnen van de smering tussen het rondsel en het tandwiel, oplossing: vet aanbrengen in het rondsel huis.

Ik heb beide schroeven die je losdraait om de excenterring te verdraaien verwijderd, vervolgens kun je de motor naar rechts trekken en kun je het (droge) rondsel en in het gat het (droge) tandwiel zien. Ik heb beide goed voorzien van (kunststof) vet. Alles weer terug gebouwd en tot nu toe geen probleem meer.

 

image.png.02f60ad560f571580952ac5cfed671e4.png

 

Hoeveel tijd ben je onweer kwijt voor het in en uitbouw van de stuurkolom?

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 7 maanden later...
Op 13/04/2020 om 19:50, bofkont zei:

Sticky steering is vaak vrij simpel te verhelpen door het verstellen van de exenterring, bij mij is het vorig jaar ook gedaan door Pro car in Zwolle, maar elke garage zou dit wel kunnen.

Tot nu toe nog steeds geen last weer gehad ook niet vorig jaar in die bloedhete zomer, een mooie indicatie.

Bmw heeft later een officiële fix uitgebracht in tis, het stuurhuis hoeft er niet voor verwijderd te worden, je kunt er net bij met wat handigheid.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-31-steering-column/FA4qjk9W

 

Bij mijn vorige E85 heb ik het lager laten vervangen van het stuurhuis bij een bedrijf in Duitsland, dat is eigenlijk volgens mij de permanente oplossing, maar kost ook even 585 euro.

Het verstellen van de ring is tientjes werk en in de meeste gevallen afdoende.

 

Mijn ramen kreunen ook wat als het erg warm is, zal met het uitzetten van de materialen te maken hebben.

 

Hé Bofkont, Klopt het dat de link is afgesloten door BMW. Betreffende sticky steering. Is er ook nog een andere link?

Alvast bedankt 

Groetjes Leon

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Afgelopen 3 dagen getoerd door de Eifel en na een tijd echt wel problemen gekregen met sticky steering. Stevig doorrijden en hoge temperaturen gaven het probleem aan.

Wat een vervelend gevoel, zeker op smalle, slingerende wegjes waar je echt wel controle over je Z4 wil houden.

Morgen weer naar huis en meteen kontakt opnemen met de mannen in Mönchengladbach. 

Had gehoopt dat de mijne er geen last van zou hebben ( 04-2006 ) 🫤

aangepast door Rol68
Link naar reactie

Ik heb in Duitsland de lagers van de stuurkolom van mijn Alpina RS laten vervangen, en het resultaat is subliem. Volgens een garage die veel Z4's in onderhoud heeft is mijn RS veruit de best sturende Z4 waarin hij ooit gereden heeft. De afgelopen dagen ook bij >30 'C geen enkel verschil te merken qua stuurgedrag. Mijn Z4 gaat binnenkort ook voor dezelfde behandeling.

 

IMG_1248.JPG

 

IMG_1250.JPG

aangepast door Alpiemeltje
Link naar reactie
Op 13/06/2023 om 21:12, Alpiemeltje zei:

...Volgens een garage die veel Z4's in onderhoud heeft is mijn RS veruit de best sturende Z4 waarin hij ooit gereden heeft....

 

 

 

 

 

Mooie verbetering! Maar de best sturende Z4.... beter dan de hydraulische stuurbekrachtiging van de Z4M? Die vind ik toch echt stukker beter dan de standaard E85 besturing, en ik meen vrij goed te kunnen vergelijken met beide auto's langdurig in bezit.

Neemt niet weg dat dit wel de beste structurele oplossing voor sticky steering lijkt, beter dan de actie van het stellen met de boutjes losdraaien en op de gok de wormwielen iets verder uit elkaar plaatsen - wat inmiddels de officiele BMW fix is voor sticky steering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op 31/03/2023 om 16:47, leonardo zei:

Hé Bofkont, Klopt het dat de link is afgesloten door BMW. Betreffende sticky steering. Is er ook nog een andere link?

Alvast bedankt 

Groetjes Leon

 

 

 

Je kunt via een backdoor account gewoon op de site komen hoor. Hierbij even de instructie voor degene die er niet in kan:

 

 

sticky_steering.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.