Ga naar inhoud

Z4 faceliftmodel 2006-2007 4-of 6 cilinder?


Pri1962

Aanbevolen berichten

Z4 faceliftmodel 2006-2007 4-of 6 cilinder?

Ik wil mijn fraaie en orginele NL Z3 van 2001 gaan vervangen voor een wat jongere Z4, liefst faceliftmodel vanaf 2006.

Op zich heeft een 6 cilinder wel iets moois natuurlijk, maar wordt wel erg weinig aangeboden.

Staan veel zgn. Introduction uitvoeringen op de diverse verkoopsites, allemaal dus de 2.0 4 cilinder.

Misschien hebben die wel het voordeel van de handmatige kap waardoor de motor van kapbediening geen issue is, maar is de 4 cilinder wel een goede keuze?

Zijn er nog speciale zaken waar op te letten?

 

Hoor graag jullie mening en advies? Bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

De N52 2.5l 6 Zou ik niet aandurven wegens onvoorspelbaar olieverbruik. De 3.0 zit je safe, heeft andere zuigers. De viercilinders zijn een beetje bedaagd. De N46 staat ook niet bekend als een kwaliteitsproduct. Ook weer hoog olieverbruik. (Klepseals worden hard) Ik zou niet weten waarom je de kap handmatig zou willen bedienen. Als de kapmotor verplaatst is is het probleem dat ie onder water kan komen te staan feitelijk verholpen.

aangepast door Ewout
Link naar reactie

De N46 geeft in de E90 en E87 heel veel problemen met kettingeleiders, valvetronic as en klepseals. Dit zal in een Z4 niet veel beter zijn. De meest verstandige keuze is dan een 3.0Si maar een nette PFL met M54 is eigenlijk qua motorische betrouwbaarheid de beste keuze.

Link naar reactie

Merkwaardig, het klinkt alsof je rationele afwegingen maakt bij een fun-auto 🙂 

 

Waarom wil je upgraden? Wil je per se een facelift? Als dat geen must is zou ik zoeken naar een eerdere Z4 van 2003-2005 met een 6 in lijn, bij voorkeur de 3.0i maar ook een 2.5i rijdt heerlijk weet ik uit ervaring. En die motoren zijn erg goed, beter dan na de facelift.

Of je moet een S54 nemen natuurlijk, dan heb je facelift en een fijne motor, dat was mijn keuze maar dan betaal je wel wat meer bij aanschaf en om hem in topstaat te houden.

 

Voor mij bij zo'n auto altijd een 6 in lijn vanwege het geluid. De perfecte combinatie voor deze fun auto is de combinatie van open rijden en het heerlijke 6 in lijn geluid. Maar als dat jou niks doet en je wilt alleen lekker open touren, kun je ook een 4-cyl pakken.

 

Je stelt een vraag die heel persoonlijk is, en je dus het beste zelf kunt beantwoorden door gewoon een paar auto's te gaan proefrijden.

Link naar reactie

^ Misschien is het ook niet alleen een fun-auto. Genoeg mensen die 'm als daily rijden en dan kan het verbruik ook een significante factor gaan vormen. Ik heb ook geen andere auto naast de Z4, al is dat tegenwoordig een E89 en rijd ik er niet dagelijks mee.

 

Hoe dan ook, ik heb zo'n vijf jaar naar volle tevredenheid in de E85 2.0 gereden. Vermogen is prima in normale omstandigheden, als je vooral lekker wilt toeren. Alleen in de bergen vond ik wel dat er wat vermogen miste.

 

Nooit serieuze problemen gehad met de 2.0. Alleen het normale onderhoud en tussen de beurten door heb ik geloof ik één keer een litertje olie bij moeten vullen. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat er wel wat motorische dingetjes aan zaten te komen toen ik 'm wegdeed; de dealer heeft me gewezen op een aantal dingen die nog niet per se op dat moment aangepakt hoefden te worden, maar wel binnen afzienbare tijd. O.a. dat de motor een beetje begon te zweten. Prijsopgaaf om die dingen te herstellen was een dikke duizend euro.

 

Bovendien zal de E85 die je nu koopt per definitie ouder zijn dan toen ik 'm kocht (hij was toen 1,5 jaar) en waarschijnlijk ook al veel meer gereden hebben dan de mijne destijds. In die zin dus niet helemaal vergelijkbaar met mijn ervaringen.

Link naar reactie

Mijn reactie gaat inderdaad uit van mijn eigen situatie, waarbij ik maximaal een paar procent van mijn jaarlijkse kilometers met de Z4 maak.

 

Als het je daily driver is dan is verbruik e.d. uiteraard ook belangrijk, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of de M54 zescylinders zoveel duurder zijn om te rijden. Daar valt ook prima zuinig mee te rijden en ze zijn volgens mij nog wat robuuster dan de viercylinders, hoewel ik geen statistische data heb om dat te onderbouwen.

 

Anyway, blijft een kwestie van proefrijden en dan kiezen.

 

Wel iets om op te letten als het je daily is en je een handbak wilt: Zesbak. Die hebben de 2.2i en 2.5i pre-facelift niet standaard en dan maakt hij op de snelweg wel veel toeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.