Ga naar inhoud

Airbag lampje brandt na openen dashbord kastje


GuusZ403

Aanbevolen berichten

Airbag lampje brandt na openen dashbord kastje

Best Z-vrienden, volgende item is een probleem dat ik sinds aan paar weken heb. Tijdens de tweede rit na aankoop is het airbag lampje weer gaan branden.. Gisteren reset laten doen om te kijken of het terug zou komen. Volgens de garage geeft foutcode aan dat er ergens een probleem is in bedrading dan wel een aansluiting onder de passagierstoel. Vanmiddag tijdens een rit opende mijn partner het dashbord kastje en pats...daar ging het lampje weer aan. Iemand een idee waar het probleem kan zitten dan wel een oplossing? Alvast dank voor de reacties!

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Je garage kan zo uitlezen waar het aan ligt: die krijgen een foutcode die aangeeft in welk deel van het systeem het zit, terwijl jij maar één lampje ziet branden.

 

Ze moeten dus eerst even kijken wát ze resetten.

 

Als je dashboardkastje  goed vast zit (dus geen speling in het deel achter de klep ten opzichte van het grotere vaste deel van je dashboard), denk ik niet dat het (openen van het) dashboardkastje de oorzaak kan zijn. Dan eerder de beweging van je partner op de stoel om het kastje te openen. 
 

Achter je dashboardkastje zit wel veel electronica (zekeringenkast, aantal relais en de GM5 module), maar als alles vast zit is daar geen fysiek contact mee bij het openen / gebruiken van het kastje.

 

Lang verhaal kort: even opnieuw uitlezen en dan gericht zoeken op basis van de foutcode.

Link naar reactie

Toen je het kastje opende, hoorde je ook een knal en kreeg je een duw in je gezicht? Dan zou het wel eens terecht kunnen zijn dat het lampje brandt.

 

Sorry, flauw. Als alternatief om 'm uit te laten lezen kun je ook voor een appel en een ei de BMWscanner tool kopen en het even zelf doen. Meest waarschijnlijk is inderdaad een draadbreukje in de kabelboom naar de airbag, en als je hem zelf uitleest en steeds reset kun je misschien wel achterhalen waar de kabelbreuk of geoxideerde connector zit die het probleem veroorzaakt. Succes!

Link naar reactie
  • 4 weken later...

De oorzaak is toeval. Het een heeft niets met het andere te maken. De persoon op de bijrijdersstoel is gaan verzitten en heeft het matje in de stoel of de bekabeling onder de stoel onderbroken waardoor de melding 'airbag' komt.

Ik zou de kabels onder je stoel controleren en herstellen. Een resetapparaatje voor deze melding kun je eenvoudig online kopen zodat je de melding vooraan zelf kunt resetten.

Link naar reactie

Is idd bekabeling onder de stoel zoals JK z4 zegt.

Nieuw sensor matje is een vrij dure ingreep, goedkoopste optie is een relais ertussen dat de airbag altijd actief is.

IK heb deze, specifiek voor BMW, elke afzonderlijke module kun je ermee benaderen.

Altijd handig om snel even een fout code te lezen en te resetten.

https://www.amazon.de/gp/product/B01MYUZNR8/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o06_s00?ie=UTF8&psc=1

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank allemaal voor de reactie’s. Inmiddels is er onder garantie naar gekeken. Stoel verwijderd, stekker los en weer vastgezet. Blijkt dat er ooit eerder aan de kabelboom is gewerkt dus wordt vervolgd. Echte oorzaak dus nog niet gevonden. Lampje is nu weer uit en is dat gebleven tijdens een -paar ritten. Dus het is even afwachten en ben er nog mee bezig.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Deze week is er weer onder garantie naar gekeken maar nu door de garage van de zaak waar ik de auto heb gekocht. Probleem zat in de stekker. Iemand had er kennelijk al aan gewerkt maar niet goed gedaan. Combi met dashboard kastje was een grappig toeval. Gisteren flink stuk gereden en lampje is nu uit...en ik hoop dat dat zo blijft! Dank!

Link naar reactie

Helaas....lampje brandt weer sinds gisteren. Probleem zit denk ik echt in de sensor in de stoel. Wordt vervolgd!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.