Ga naar inhoud

Afgebroken kunststof deel in carter, wat is het?


Put

Aanbevolen berichten

Afgebroken kunststof deel in carter, wat is het?

Hallo forumleden,

 

Ik ben preventief de drijfstang lagers van mijn Z3M (1998) aan het vervangen. Daarbij de carter pan verwijderd. In de carter pan vond ik een afgebroken kunststof deel (zie foto’s). Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en wat er afgebroken is? Om de afmetingen van het deel te kunnen schatten, heb ik op 1 van de foto’s een AA batterij ernaast gelegd.

 

alvast dank voor jullie reacties!

 

Ronald

55B3D19B-4781-4EEF-AB51-CBC14B188F93.jpeg

8458569C-F154-4789-AE37-B4CB54C22B0D.jpeg

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik denk dat wat pigmx zegt klopt. Ik heb nog even in het Service manual gekeken wat ik heb. Ik denk het grootste stuk te herkennen op een foto in het boek.  Is een kettinggeleider. Hoeveel kilometer heeft je zet gelopen?

Link naar reactie

Dank voor  jullie reacties! Zou inderdaad wel eens een stuk kettinggeleider kunnen zijn. @Michb ik heb zelf ook een service manual. Bentley Manual “BMW Z3 Roadster 1996-1998”. Daarin kon ik het niet vinden. Heb je misschien dezelfde manual? En zo ja, welke foto bedoel je dan? Heb wel een tekening die er wat op lijkt, maar toch anders is. Zie foto. 

4572804E-23ED-4F76-8074-DEAF90161930.jpeg

Link naar reactie

‘De Bentley’ is handig, maar niet altijd even volledig, heeft ervaring mij geleerd.

 

BMW TIS is dan een betere bron, die vind je bijvoorbeeld (google is your friend) hier: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-z3-m-3.2-roa/

 

De vorm met de ribjes op jouw foto suggereert het uiteinde van een kettingspanner, die zien er qua vorm bij de meeste autofabrikanten hetzelfde uit.

 

Als je het blok toch al zo ver open hebt liggen voor de lagers, lijkt het me verstandig om ook de distributie bloot te leggen vóór je de boel weer in elkaar schroeft...

Link naar reactie

He Pimgmx,

 

helemaal met je eens. De distributie zal ook bloot moeten. Voor het vervangen van de lagers besloten om blok in de auto te laten zitten en van onder te werken. Achteraf toch even blok eruit moeten pakken ;-(. 

Link naar reactie

Aan de afbeelding te oordelen in vergelijk met je foto's, moeten er dus nog meer stukken zijn, wellicht nog op zijn originele positie bij de ketting? Ik vraag me ook af of het blok nog wel netjes zonder al te veel bijgeluid liep. Moet haast wel extra lawaai hebben gegeven.

Link naar reactie

Blok liep eigenlijk zo goed als perfect, gelukkig, maar ik hoorde een licht tikje na een mooie Eifel-rit, wat ik eerder niet hoorde. Omdat ik bang was voor mijn drijfstanglagers, heb ik die eruit gehaald. Deze zijn echter nog goed, maar toch maar even vervangen nu. Daarbij kwam ik dit afgebroken stuk kettingspanner tegen. Ik maak hem even open en zal de resultaten hier posten. Wordt vervolgd, dus.

 

Dank voor alle hulp zover!

Link naar reactie

Ik heb een avondje YouTube video’s gekeken over problemen met het S50B32 blok. Daar zie ik dat meestal de rechter ketting geleider afbreekt. Bij mij is het echter de linker, tenminste te zien aan het afgebroken onderdeeltje. 
 

Iemand nog tips om met zo min mogelijk sleutelwerk de ketting en de geleiders te vervangen?

Link naar reactie

Herkenbaar dit, ook bij (met name de vroegere) S54 motoren brokkelen er wel eens stukken van de kettingspanner af. Wonderwel lopen ze dan meestal gewoon door zonder echte problemen, maar het kan natuurlijk nooit goed zijn voor belasting en levensduur v/d ketting. Ook de timing van je motor zal met name bij lastwisselingen niet optimaal zijn lijkt me.

 

Ik heb de mijne toevallig net vervangen bij mijn Z4M omdat ik de complete motor er uit heb gehaald, initieel om de lagerschalen te vervangen maar toen besloten om 'm weer helemaal in nieuwstaat te brengen. Dus alle slijtagedelen en seals vervang ik. Daarbij heb ik ook de kettingspanners vervangen. De mijne waren op zich nog goed, maar er was een klein hapje aan de onderkant afgebrokkeld en ik heb 1 klein kunststof deel van de spanner teruggevonden toen ik de carterpan schoonmaakte.

 

Kijk eerst naar de Repair Manuals en exploded views op Newtis en BMWfans.info. Bij mijn auto was de BMW procedure om de hele kop er af te halen om de spanner te vervangen(!). Dat was echter niet nodig, ik kon ze prima vervangen toen het timinghuis en kleppendeksel er af waren. Genoeg ruimte om via de Vanos en via de onderkant beide spanners los te halen. Bij mijn motor is er ook nog een 3e kunststof spanner bij de ketting van de oliepomp trouwens, ook meteen vervangen als je toch bezig bent. En vergeet niet om de o-ringen en alle andere seals te vervangen.

 

Tot slot 2 plaatjes van mijn kettingspanners. Je kunt ook duidelijk het "treinspoor" van de ketting zien.

 

Succes! 

 

 

 

Kettingspanner_S54_1.jpg

Kettingspanner_S54_2.jpg

Nog even voor de goede orde: Dit is wel een flink tijdrovende klus, die je het beste kunt combineren met het vervangen/vernieuwen van alle stijtagedelen.

Ik weet niet of het bij jouw auto kan zonder dat je de motor er "even" uit haalt.

Heel goed vooraf inlezen dus. Succes!

Link naar reactie

Timewa, dank je wel voor deze uitgebreide reactie! Duidelijk verhaal. Vraagje mbt de vanos. Heb je deze er wel of niet af moeten halen om de de ketting te vervangen? Maw was het verwijderen van het timinghuis en kleppendeksel voldoende?

Link naar reactie

Hoi Put,

 

Ik heb de Vanos er niet in z'n geheel afgehaald. Aangezien mijn Vanos perfect werkt en ik een van de laatste S54s heb waarin problemen zoals de zwakke bouten op Vanos tandwielen niet meer spelen, heb ik besloten om alleen de seals aan de buitenkant en bij de Solenoids te vervangen.

 

Je kunt de kettingspanners prima vervangen zonder dat je iets met de Vanos hoeft te doen.

 

Let wel, dat is bij de S54, bij jouw motor zou het anders kunnen zijn. Maar ik verwacht het niet aangezien die motoren in veel opzichten hetzelfde zijn.

 

Succes!

Tim

Trouwens, check ook even je klepspeling als je toch je kleppendeksel er af hebt.

 

De kleppen waren bij mij nog niet eerder gesteld. Nu dus wel en het was er echt wel tijd voor. Bij mij heeft Oscar BMW service Enschede het gedaan, een vakman die precies weet wat hij doet.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Na een geruime tijd niet al te veel aan mijn M Roadster te hebben gedaan, heb ik de draad weer opgepakt. Ondertussen ben ik zover dat ik de kettinggeleiders van de distributieketting los wil halen. Uit het bericht van Tim hierboven, begrijp ik dat dat bij een S54 blok kan, zonder de complete vanos, laat staan de cilinderkop, eraf te moeten halen. Kan dat bij een S50B32 blok ook?

 

Ik heb er al een paar avondjes Youtube s50B32 filmpjes kijken opzitten, maar ik zie niet hoe ik de kettinggeleiders loskrijg en kan vervangen, zonder de cilinderkop eraf te halen. Heeft iemand hier ervaring mee of de gouden tip?

 

Zoals te zien op onderstaande foto is van de stationaire kettinggeleider de punt afgebroken.

2afgebroken-geleider.jpg.ca4f9ccfbb4778423f44f7620ab01bf1.jpg

Daarom wil ik deze (en de rest) vervangen. Echter zie ik niet hoe ik deze kan verwijderen, omdat deze aan de bovenkant in het voorste metalen deel van de "cilinderkop" steekt.

2geleiders-in-cilinderkop.jpg.16fcadae3752af5bfb8a48108082cfc3.jpg

Er is nauwelijks ruimte om de geleider naar voren te trekken (1-2 mm) en zeker niet genoeg om deze van de "bearing bolts" (de palletjes) af te krijgen. Nu kunnen die "bearing bolts" bij de stationaire geleider los gedraaid worden, maar de geleider heeft een plastic  deel over de zeskant en ik kan de geleider niet ver genoeg naar voren trekken om er een steeksleutel tussen te krijgen. Dus losdraaien lukt ook niet.

 

Mocht dat al lukken, zit ik nog met feit dat de bovenste "bearing bolt" de geleider ook nog vasthoudt. Ik kan me voorstellen dat (als de geleider onder los is) ik de geleider tegen de klok in kan draaien, zodat de punt van de geleider uit de "cililnderkop" wegdraait. Maar, dan zit het palletje waar de olieketting geleider tegenaan veert in de weg.

2draaien-van-internet.jpg.5355f3c4d68308322bd5037c1a0b10a9.jpg

2pal-olie-ketting.jpg.5cee864a70bc7185581462c2561b4f31.jpg

Kortom: ik zie even geen uitweg.

 

Dan volgt daarna nog de (linker) bewegende geleider (waar de kettingspanner tegenaan drukt), die ook in de cilinderkop zit een ook niet naar voren weggehaald kan worden. De "bearing bolt" (het palletje onder) waar deze op zit, heeft geen schroefdraad, dus losdraaien lijkt daar geen optie. Ook hier: geen idee hoe ik verder moet.

 

@Tim, als je dit leest, ik neem aan dat dit probleem zich bij jouw s54 niet voordeed?

Link naar reactie

Bij mij is het alweer even geleden dat ik ze verving, dus even uit mijn hoofd:

 

Volgens mij was er bij de S54 iets meer ruimte bij ketting & geleiders als ik de foto zo zie. Maar het onderste tandwiel ziet er hetzelfde uit. Dat heb ik los gehaald waarna de ketting dus gewoon los hangt. Op het scharnierpunt van de kettinggeleiders kun je de bouten losdraaien. Bij de S54 is een deel v/d geleider ook ontoegankelijk, verzonken zeg maar - in jouw foto aan de bovenkant bij de cylinderkop. Maar na losdraaien v/d bussen (imbus meen ik me te herinneren), kun je de geleider daar toch uit de as krijgen. Daarmee heb je voldoende speling om de geleiders er in z'n geheel af te manouvreren.

 

Let wel even op als je de tandwielen los haalt dat je:

A) De tanden & kettingpositie markeert. Ik doe dat met een witte verfmarkeerstift, en tie-wraps door de ketting. In principe niet nodig als je de motor weer op tijd zet volgens BMW instructies maar liever een extra markering voor de zekerheid.

B) Die 4 bouten zijn rekbouten, dus die moet je sowieso nieuw bestellen en vervangen. Bij de S54 is volgens mij ook voorgeschreven om te loctiten, check dat even.

 

Met ketting los, alle relevante bouten los, kettingspanner los en wat manouvreren zou het dan toch moeten lukken.

 

Mocht het zo zijn dat het bij de S50 wezenlijk anders is en het lukt echt niet, dan moet toch de kop er even af. Klinkt misschien als rigoreus maar valt best mee als je toch al zoveel los hebt. Koppakking en rekbouten zijn echter niet goedkoop voor deze motoren, en als de originele koppakking goed is is het zonde, dus eerst proberen zonder.

 

aangepast door timewa
Link naar reactie

Vandaag een beetje progressie geboekt:

tandwielen van de krukas, steeksleutel plat gemaakt en daarmee net genoeg ruimte gekregen om onderste palletje los te draaien. 

Als ik de palletjes van de ketting geleider van de oliepomp eruit krijg, zou het moeten lukken. Maar, die geven geen krimp. Iemand tips?

5A9E1331-C565-41DB-A933-1F284700A0B9.jpeg

8ADAE441-D9FB-4831-8528-7A9D9CBD07C2.jpeg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.