Ga naar inhoud

Vermogen 2.5i...verliefd op je eigen auto


haroldv

Aanbevolen berichten

Vermogen 2.5i...verliefd op je eigen auto

Hi

 

Ja, misschien domme vraag, maar zit in een dilemma....ik overweeg al jaren om een 911 te kopen (zoals mijn zoon vandaag zei...koop er nou eens een, je praat er al mijn hele leven (19) over. 
Maar ja...ik ben dol op mijn Z4 (E85) en dit kost relatief niets meer. 911 is een jongens droom, maar is mij dat geld waard? (ik rij er al een paar keer paar jaar in namelijk)
Dus vraag ik me af, heeft het nog zin om mijn geliefde Z4 een upgrade te geven. Want beetje 'opleuken' kan ook mijn behoefte naar wat anders stillen.
(De Z4 is al de auto die ik het langst in mijn bezig heb gehad). Wat is dan een upgrade? Meer pk's (ca. 300 ipv 192) zou fijn zijn, ander stuur (M) zou ook fijn zijn.
Maar heeft dat zin...de motor heeft al 210.000 gelopen en om nu nog een Z4M te kopen...dan trek ik door... naar een 911, denk ik.

Kan het blok, met deze km-stand, nog een upgrade aan? 

 

Is hierover een advies te geven, het is immers vooral emotie (van mij).

Link naar reactie

Volgens mij krijg je jouw z4 moeilijk op 300pk zonder er een turbo of compressor op te laten zetten. Maar daar kan @GuidoK veel nuttiger dingen over zeggen dan ik 😉.

 

Wat betreft de emoties, daar kan ik niets rationeels tegen inbrengen. Mijn emoties blijven al jaren kleven aan BMW 💪 .

Link naar reactie

Ik zou de Z lekker laten zoals die is en er "gewoon" een 911 bij doen.

Wat @Emi al schrijft, tunen naar 300 pk gaat het nodige kosten, deze motoren zijn niet of nauwelijks te chiptunen, dus dat wordt het nodige vervangen en aanvullen met een turbo / compressor. 

Vraag me ook af wat ervan met je olieverbruik gaat gebeuren, deze motor kan een slokje lusten en hem oppeppen naar dit soort vermogens gaat in ieder geval ten koste van je betrouwbaarheid denkt ik.

En een E89 3.is al overwogen? Nu met de recente modelwissel komt er genoeg op de markt en in de winter is het een kopersmarkt.....

Link naar reactie

Ik zou me afvragen; waar zit de emotie in? 

In iets nieuws? 

In een BMW? In de Z4 die je nu hebt of eventueel een andere?

Bij Porsche 911? 

En vooral gaan voor daar waar de emotie ligt.

 

Succes met je keuze

Link naar reactie

Voor de gelegenheid even opgezocht hoe een Z4 M cabrio qua snelheid presteert ten opzichte van een 911 uit dezelfde periode. Ze zijn ongeveer even snel: 

 

Vehicles

BMW Z4 M V S Porsche 911 Carrera S Cab (997)
  2006 - 2009   2005 - 2009
       
 
Gearbox: manual 6 gear   manual 6 gear
 
Power 343 PS @ 7900     355 PS @ 6600
Torque 365 Nm @ 4900     400 Nm @ 4600
Weight claimed / verified EU 1 1485 kg / 1563 kg 1     1505 kg / 1636 kg 1
Weight/Power ratio 4.6 kg/PS 1     4.6 kg/PS 1
 

Average Verified Performance*

         
400m 1З‚З s.     1З‚1 s.
Km 24‚2 s.     2З‚6 s.
   
0 to 40 1‚6 s.     1‚Ƽ s.
0 to 60 2‚Ƽ s.     2‚З s.
0 to 80 З‚8 s.     З‚6 s.
0 to 100 Ƽ‚1 s.     4‚9 s.
0 to 120 7 s.     6‚9 s.
0 to 130 7‚9 s.     7‚7 s.
0 to 140 8‚7 s.     8‚9 s.
0 to 160 11‚З s.     11‚З s.
0 to 180 14‚З s.     14 s.
0 to 200 17‚Ƽ s.     17‚1 s.
0 to 220 2З‚7 s.     21‚6 s.
   
40 to 140 min 7 s.     7‚1 s.
60 to 100 in 4 Ƽ‚Ƽ s.     Ƽ‚6 s.
80 to 100 in 4 2‚6 s.     2‚Ƽ s.
80 to 100 in 5 З‚2 s.     З‚З s.
80 to 100 in 6 4‚З s.     4‚7 s.
80 to 120 min З s.     З‚1 s.
80 to 120 in 4 Ƽ‚1 s.     Ƽ s.
80 to 120 in 5 6‚7 s.     6‚9 s.
80 to 120 in 6 8‚9 s.     9‚Ƽ s.
80 to 140 in 4 7‚6 s.     7‚Ƽ s.
80 to 140 in 5 9‚8 s.     10‚З s.
80 to 140 in 6 1З‚4 s.     14 s.
80 to 160 in 4 10‚З s.     11‚9 s.
80 to 160 in 5 1З‚2 s.     1З‚Ƽ s.
80 to 160 in 6 18‚2 s.     18‚6 s.
80 to 180 min 10‚1 s.     10‚1 s.
80 to 180 in 4 1З‚З s.     12‚7 s.
80 to 180 in 5 16‚9 s.     16 s.
80 to 180 in 6 2З‚2 s.     2З s.
   
50 to 0 8‚Ƽ m.     8‚Ƽ m.
60 to 0 12‚Ƽ m.     12‚Ƽ m.
100 to 0 З6‚4 m.     ЗЗ‚7 m.
200 to 0 141‚6 m.     1З9‚2 m.
Kph as default unit
 
Fastest lap on the track :
   
Hockenheim short 1:16.70     1:16.80
 

 

 

Bron:

http://www.zeperfs.com/en/duel1375-3666.htm

 

 

 

Link naar reactie

Jongensdroom lekker jongensdroom laten.
 

Kan me een aflevering van Top Gear herinneren dat ze in hun jongensdromen reden. Viel dat ff tegen, haha. Maar goed, je rijdt er af en toe een zeg je. Welk type is dat dan en zou je die ook willen hebben? Waarom doe je het niet gewoon?

Link naar reactie

Hi.

 

Om een aantal post samen te vatten:
De emotie zit in mijn eigen Z4, gewoon mooie dingen meegemaakt in een belangrijke tijd in mijn leven. Dus die gaat niet zomaar weg.

En vind de auto prachtig, vooral van linksachter, echt briljant.
Waarom dan toch twijfel...tja, eens wat nieuws. Oh ja...ik rij prive alleen in de Z4, de 540i is bijtellingsvrij. En de Z4 is van binnen, wel oud.
E89 wel over nagedacht, vooral omdat die goedkoper is dan een 997. 996 is geen optie, als ik wat nieuws wil, dan is een 997 mooier (van binnen en buiten).
Ik ken iemand met een 911, die al jaren er 1 rijdt. Dus heb alle versies vanaf 996 gereden, tot 991 (nu).

Kan idd zijn dat als ik een 911 bezit...het tegenvalt. Ik ben vooral 'bang' voor de kosten, na aanschaf ook.
En ja...misschien dat ik dan nog de Z4 houd, zit echter met parkeerproblemen dan. 

Dus dacht ik...ipv veel geld in een andere auto te steken (997), misschien slimmer om iets met de Z4 te doen.

Het interieur van een Z4M kan je niet vergelijken met een 997, mijn inziens, wel met een 996. Vermogen is idd vergelijkbaar.

 

Snappie?

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Tunen naar 300 pk heeft Alpina al voor je gedaan met de Roadster S. Ik heb ze allebei, een Z4 met M54B30 en een RS met een S52B34 motor. Het verschil in vermogen is best groot, maar voor normaal gebruik heb je aan die 69 pk extra eigenlijk niet zo heel veel. Een 911 is natuurlijk wel een heel ander verhaal. Dat is een echte sportwagen terwijl een Z4 een sportieve roadster is. Kostenplaatje ziet er natuurlijk ook heel anders uit. Aan een Z4 kun je zelf prima sleutelen terwijl de voor een 911 elke keer een brug nodig hebt. Onderdelenprijzen schelen ook een 'klein' beetje.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik herken je gevoel Harold!

 

Ik denk er ook al jaren over om een 911 te kopen, ook omdat dit een jongensdroom is èn omdat ik er eigenlijk al jaren van uitga dat niet de vraag is of ik het een keer doe, maar vooral wanneer dat is. 

 

Een mogelijk scenario bij mij is om de coupé in te ruilen op een 997 cabrio die dan in de garage mag staan en om de Z4 roadster dan verwarmd elders "weg te zetten". (Er zit hier in het dorp ook een oldtimerstalling.) Als ik daar dan niks meer mee blijk te doen kan ik die altijd nog verkopen.

 

Wat me nog tegenhoudt is a) dat ik nu precies weet wat ik heb (zowel de roadster als de coupé zijn voor hun leeftijd eigenlijk heel betrouwbaar) en b) de kostencomponent.

 

De onderhoudskosten van de beide Z4s aan de ene kant zijn enorm laag. Ik ben bang dat in vergelijking daarmee de kosten van een 997 enorm hoog zijn. Zowel qua aanschaf (als je een handgeschakelde 997 3.8 met wat opties wilt mag je "blij" zijn met een aanschafprijs van rond de 50k), als qua afschrijving en onderhoud bij semi-dagelijks gebruik (zeg 10 a 15 dkm per jaar ,maar wel het hele jaar door).  En de intens slechte afwerking van de binnenkant van de 997. Je ziet bijna geen exemplaren zonder afgeragde knoppen en met alle plastics vol krassen. Dat doet voor mij dan toch afbreuk aan het gevoel dat dit is wat ik al jaren wilde. 

 

Aan de andere kant: ik kan morgen ook dood neervallen en als ik het nu niet doe, wanneer dan wel?  En dus zit ik toch iedere winter weer nauwgezet het 911 aanbod in de gaten te houden ...    Wat ik uiteindelijk ga doen? Geen idee! :default_171:

 

 

En of je nog iets moet doen aan je huidige Z4? Ik heb zowel aan mijn vorige roadster als aan de huidige roadster enorm veel gedaan (inclusief een compressor op de huidige roadster) en aan de coupé toch ondertussen ook best wel wat zaken. Ik sta daar nog steeds helemaal achter, maar de gedachte om alsnog een 911 te kopen blijft sluimeren...   

Link naar reactie

Hi Maurits,

 

Nee, twijfel nog altijd, heb wel inmiddels een 3.0 gekocht. Iedereen verklaarde me voor de gek, zelfde kleur als de 2.5, zelfde bouwjaar. Maar ja, ik wilde de 3.0 en deze was perfect qua optie's (M-stoelen).
De twijfel zal blijven, het is veel geld, angst voor teleurstelling, al zijn de 911's ook aardig stabiel in prijs.

Ik had begin van de Coronavirus door moeten pakken, toen heb ik zelfs een bod gedaan. Nu zijn ze meer waard 😉

 

Ach ja, een mens moet wat te wensen houden, met mijn beperkte, maar o zo lekkere wagenpark, mag je niet klagen.

 

Beste wensen voor 2022!

Link naar reactie

Hallo Harold,

Iedereen heeft een eigen advies en advies ga ik je niet geven. Een 911 was altijd ook mijn jongensdroom. Vele jaren terug toen ik nog single was had ik de mogelijkheid van een bekende een carrera 3.2 cabrio te kopen (voor weinig). Ik twijfelde, ook vanwege mogelijke kosten en blijf bij mijn Golf1 cabrio. Tot op de dag van vandaag heb ik er spijt van dat ik het niet gedaan heb!

 

Heb in September mijn Golf1 GTI weggedaan en vervolgens de Z4 gekocht. Als ik morgen weer de keuze moest  maken wist ik het wel.

 

Succes met dit dilemma....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.