Ga naar inhoud

tik tik tik tik


PHS

Aanbevolen berichten

tik tik tik tik

....bij (scherpe) bochten.

 

Dit is wat ik hoor uit de voorwielen bij scherpe, op snelheid genomen bochten.

Denk aan hairpins en kort pittig werk.

Kap dicht en je hoort niks.

 

Voor 't eerst gehoord zo'n anderhalf jaar geleden in de Eifel.

Wielen eraf. Niks zien.

Daarna verleden jaar in de Franse Alpen.

Dealer ziet / voelt / ruikt ook niks.

 

Afgelopen zomer in Zwitserland en in oktober in de Dolomieten en Oostenrijk steeds meer.

Alsof er een steen in het profiel zit....maar dan meer metalig qua klank.

En de dealer heeft er in gereden...heeft het gehoord...heeft alles los gehad...en vindt niks.

 

Er is een modificatie geweest voor de 3-serie om een heel klein beetje speling tussen wielnaaf en schijf te dempen.

Dat is nu de denkrichting.

 

Iemand van hier dit eerder meegemaakt?

 

Dit soort werk dus:

(niet en dijkenritje of zo.....)

 

qZD3z9D.jpg

Link naar reactie

Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde gehad. Bij scherpe bochten klonk het net alsof er bij elke wielrotatie en steentje tegen de steenslagkap om de remschijf tikte. Op de Stelviopas hoorde ik het geluid reflecteren tegen de bergwand.

 

Bij thuiskomst auto goed nagekeken. Toen kon ik met het blote oog zien dat de stand van de voorwielen t.o.v. de wielkasten niet op orde was. Eerst zijn onder coulance de draagarmen vervangen. Dat leverde geen verandering. Toen onder coulance de Z4 opnieuw uit laten lijnen en geheel tegen verwachting in was dat de oplossing. Weer twee duimen omhoog voor de manier waarop Auto Laarman altijd voor me klaar staat.

 

Als je spacers hebt dan kun je trouwens perfect zien of beide voorwielen mooi gelijk vallen met de kasten... 😉

 

Ben benieuwd of dat voor jou ook de oplossing is!

aangepast door Toink
Link naar reactie
5 uren geleden, Toink zei:

Heel herkenbaar, ik heb precies hetzelfde gehad. Bij scherpe bochten klonk het net alsof er bij elke wielrotatie en steentje tegen de steenslagkap om de remschijf tikte. Op de Stelviopas hoorde ik het geluid reflecteren tegen de bergwand.

 

Bij thuiskomst auto goed nagekeken. Toen kon ik met het blote oog zien dat de stand van de voorwielen t.o.v. de wielkasten niet op orde was. Eerst zijn onder coulance de draagarmen vervangen. Dat leverde geen verandering. Toen onder coulance de Z4 opnieuw uit laten lijnen en geheel tegen verwachting in was dat de oplossing. Weer twee duimen omhoog voor de manier waarop Auto Laarman altijd voor me klaar staat.

 

Als je spacers hebt dan kun je trouwens perfect zien of beide voorwielen mooi gelijk vallen met de kasten... 😉

 

Ben benieuwd of dat voor jou ook de oplossing is!

 

Dat zou wel erg fijn zijn.

Dank voor post.

Even afspraakje maken bij "mijn" bandenboer en dan maar winter Eifel toertje....

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Opgelost!

 

Gekeken naar:

 

Lengte wielbouten (was goed).

Uitlijning etc (was goed).

Stuurhuisspeling (geen speling).

Schotel van schokdempers (geen speling).

Wiellager speling /  kapotte schaal  (waren goed).

Velgen origineel (waren origineel; schijn wel deze klacht te kunnen geven)

Velg/naaf aanlegvlak (was goed, getest met tussenlegvel).

Stuurstangen (waren goed).

 

Uiteindelijk toch weer terug naar de wielbouten en alle vervangen door nieuw en daarmee ook zeker origineel.

En toen was het weg.

 

Tsja.

 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, mooi dat het weg is in ieder geval! En is er dan nog iets te zeggen over wat op dit punt het verschil is tussen de vervangen wielbouten en de nieuwe en daarmee wat het getik was?

 

Ik zeg maar iets volkomen willekeurigs om mijn vraag te verduidelijken; [voorbeeld] de vervangen bouten zijn o,1mm langer, dat merk je normaal niet, maar bij extreme omstandigheden ontstaat daar toch iets van speling door.[einde voorbeeld]. Of hebben jullie het gelaten bij vaststellen welk onderdeel de oorzaak was en de vervanging daarvan (ook al wel wat werk natuurlijk)?

Link naar reactie
57 minuten geleden, 2.5si zei:

Nou, mooi dat het weg is in ieder geval! En is er dan nog iets te zeggen over wat op dit punt het verschil is tussen de vervangen wielbouten en de nieuwe en daarmee wat het getik was?

 

Ik zeg maar iets volkomen willekeurigs om mijn vraag te verduidelijken; [voorbeeld] de vervangen bouten zijn o,1mm langer, dat merk je normaal niet, maar bij extreme omstandigheden ontstaat daar toch iets van speling door.[einde voorbeeld]. Of hebben jullie het gelaten bij vaststellen welk onderdeel de oorzaak was en de vervanging daarvan (ook al wel wat werk natuurlijk)?

 

Terechte vraag.

 

De bouten die er nu inzitten zijn qua lengte (en ook qua dikte 🙂 ) identiek aan de vervangen exemplaren.

De vervangen exemplaren staken ook niet door, waardoor de tik bij zware belasting hoorbaar zou kunnen worden.

Dit zou zichtbaar zijn geweest door een klein glimmend plekje ergens op de kopse kant van de bout, en dat was niet zo.

Van de vervangen exemplaren kon niet met zekerheid worden vastgesteld of het originele BMW bouten waren.

 

De enige conclusie lijkt te zijn dat een paar van de oude bouten, op het juiste moment vastgedraaid, onvoldoende klem gaven in het conische gat gedeelte van de velg, bij forse zijdelingse belastingen., .

Of dat slijtage of door niet-origineel zijn zullen we niet gaan weten.

 

Dat het tikken steeds erger werd is wel logisch want speling wordt in de regel alleen maar meer.

Was echt een rot geluid wat afgelopen trip ook wel een beetje (klein beetje) van de lol vergald heeft.

 

Nu maar hopen dat de lockdown in alle Europeesche landen op korte termijn gestructureerd wordt opgeheven en er vlot een vaccin komt.

 

Goed voor de economie en de "kwetsbaren"..........en voor Z4 tripjes. Of ben ik nu egoïstisch en behept met tunnelvisie?

 

 

 

aangepast door PHS
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

En het tikken was weer terug tijdens een Alpenritje afgelopen zomer. Was er echt helemaal klaar mee. 🤬
De reden dat het steeds opgelost leek, was dat elke keer de velg eraf ging en, uiteraard, daarna er weer op, waardoor alles weer even lekker strak zat.

Zie de oplossing hieronder (ook voor ouder spul dus....):

 

https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/disc-for-higher-coef/34106887529/

 

This bulletin applies to 2020 BMW 2-6 Series cars equipped with a wheel bolt pattern of 5x120 and 3-8 Series vehicles equipped with a 5x112 wheel bolt pattern.

A ticking noise may be heard from the front wheels while cornering without the brakes being applied. The issue has been traced to microscopic movement of the contact interface between the inner brake disc and the wheel bearing flange of vehicles equipped with lightweight brake discs.

Remove both front brake discs and install a friction ring between the brake disc and the wheel bearing flange.

Clean the wheel bearing flange with a brake cleaner before installing the friction ring. (The rings are available as P/N 34 10 6 887 529.)

 

 

Na een paar honderd kilometer lijkt het nu echt weg. Fingers crossed.

 

aangepast door PHS
Link naar reactie
  • Administrator

Interessant! Heb je het al uitgeprobeerd? Het ding ziet er nogal .... minimaal uit. Ik ben benieuwd naar het effect ervan.

 

1016510_x800.webp

Link naar reactie
1 uur geleden, Maurits zei:

Interessant! Heb je het al uitgeprobeerd? Het ding ziet er nogal .... minimaal uit. Ik ben benieuwd naar het effect ervan.

 

So far so good.

Met warm weer en fors hoeken met dat zware hok.

Geen tikje....

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...
1 minuut geleden, MadMarky zei:

Blijf het bijzonder vinden.

"microscopic movement of the contact interface between the inner brake disc and the wheel bearing flange"

Zou het dan zijn dat bij je remschijven of wielnaven de diameter af fabriek niet helemaal klopt?

 

Zal eerder met de gereden KMers te maken hebben. Inmiddels 176dkm.

Maar is blijkbaar een bekend BMW ding.

 

Ik ben gewoon happy dat het weg is. 🙂 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.