Ga naar inhoud

Z3 Airbag computer vervangen


TimoDino

Aanbevolen berichten

Dank voor de schema's daar ga ik nog een keer naar kijken.

 

Van de 6 foutcodes die de airbagmodule geeft zijn er dus 4 die zich laten resetten en blijven er 2 over, die van de gordelsloten.

De 6 foutcodes blijven terugkomen als het contact aan en uit is geweest. maar daarover straks meer.

 

Vandaag bedacht ik me dat als de nieuwe airbagmodule gecodeerd is zonder gordelsloten hij een foutcode zou kunnen geven als hij ze wel ziet.

Ik heb dus bij de bijrijdersstoel de stekker van het gordelslot losgehaald en na het verwijderen van de foutcodes is de foutcode van de bijrijder inderdaad verdwenen.

Dit werkte ook bij de chauffeursstoel. Na het wissen van de foutcodes ging mijn Airbaglampje in mijn cockpit eindelijk uit.

 

Helaas is dit niet het einde van het verhaal. Enerzijds wil ik kijken of ik de module toch niet kan coderen met gordelsloten.

Via dit filmpje ben ik daar weer een beetje dichterbij. https://www.youtube.com/watch?v=3qTVWPkF3x4 

Ik begrijp nu hoe het werkt maar nu nog de juiste aansturing vinden. Daar buig ik me later wel weer over.

 

Groter probleem is echter dat als ik mijn contact uit en weer aan zet, ik 4 codes van de oorspronkelijke 6 codes terug krijg.

Deze codes staan in verband met de 4 airbags. In eerste instantie geeft ie hierop dus fouten maar die laten zich wel verwijderen maar komen weer terug als het contact uit is geweest.

Daar moet ik nu weer in duiken. iemand ideeën?

 

6mh5qmslj15vl.jpg

 

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb even gekeken in mijn modules (Z4 2.5 2004), deze zijn een jaar of twee terug door de dealer allemaal geüpdatet. In de SBSR (voor rechts), zie ik o.m. : "GURTSCHLOSS_RE / aktiv".

Zo is er ook een bestand SBSL (links). De in die bestanden aanwezige waarden kan je met NCSEpert wijzigen. De kwestie is het uitzoeken van wat de kretologie (Duits) betekent / waar het op slaat en -niet onbelangrijk-  welke instellingen mogelijk zijn. Aktiv / nicht aktiv gaat nog wel een keer, maar er kunnen ook waardes gewijzigd worden.

Het kan nog zijn dat ik in de verkeerde module software voor je heb gekeken.... Je mag zeggen hoe de betreffende modulesoftware heet, dan bekijk ik dat voor je.

Wat ook kan, ik heb de software van alle modules gekopieerd en daarmee beschikbaar. Ik kan je zo'n bestandje via de mail sturen, kan je vergelijken met de software in jouw Z en … eventueel laden.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

De meldingen over de side aribags kunnen oplossen.

Blijven nu alleen de meldingen MRSA links en rechts over.

Contacten nogmaals na gekeken en in de contactspray gezet.

Maar tot zover helaas geen resultaat.

In het Airbag (ARB) bestand staan de MRS3 sensoren netjes vermeld..

Maar moet ik dan toch nog verder iets wijzigen in een andere module.

Ik heb een aantal modules al uitgelezen maar ik kom daar geen vermeldingen tegen die verwijzen naar de sensoren.

 

Zouden dan toch beide sensoren kapot zijn?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.