Ga naar inhoud

Z3 Airbag computer vervangen


TimoDino

Aanbevolen berichten

Z3 Airbag computer vervangen

Inmiddels al weer 3 jaar in het bezit van een Z3. Eerst een 1.9 en de huidige Z3 is een 2.5 Automaat uit 2000. Productie Code: CH93 USA Import .

Het onderhouden en opknappen van de Z3 is een van de zaken die ik leuk vind en ik probeer dan ook zoveel mogelijk zelf te doen.

Ik ben al lekker bezig geweest en heb vele zaken al netjes kunnen maken., waaronder het stuurwiel vervangen en de stoelspeling verholpen, 

Ook ben ik met de raamafstelling bezig geweest waardoor de zij-airbag eruit is geweest.

Afijn je raad het al, ik heb stroom gehad op de auto, zonder dat alles was aangesloten en nu brand het airbag lampje.

 

Reeds gedaan (tips van dit forum):

- Alle connectoren nagekeken, schoongemaakt en waar nodig extra vast gezet met ty-wraps (gordelspanners).

- De sensor-mat van de bijrijdersstoel overbrugd met een bypass-connector.

- Met een eenvoudige OBD reader kon ik geen airbag foutcodes vinden, en fouten wissen leverde ook geen resultaat op.

Vandaag dus bij een garage met BMW ervaring langs gegaan. De garage vond heel veel Airbag gerelateerde codes maar vooral van de airbag computer.

Ik lees in de diverse topics dat door alle werkzaamheden de computer kapot kan gaan door het vele accupolen eraf en erop zetten. Klopt dat?

 

Wat is een handig stappenplan, beginnen bij de airbag computer?

Ik begrijp van diverse topics op het forum dat airbag computers moeten worden ingelezen, met welke hardware software kun je dat het beste doen?

Zijn er mensen in de buurt (Noord-Holland) die deze hardware/software zelf hebben?

 

Het liefste ga ik zelf aan de gang maar alle hulp en tips zijn welkom.

 

Timo

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi, zelf ook een probleem gehad met een kapotte airbag computer van mijn z3 2.0 uit 2000. Een kapotte side inpact sensor sloopte mijn computer. Ik heb dit probleem na veel pijn, moeite en sleutelen zelf opgelost.

Wees eerst zeker dat de computer stuk is. Koop een goede uitleestool. Je moet als je de ronde obd stekker hebt onder de kap deze gebruiken met de airbags. Via de obd2 stekker onder het stuur lukt het niet! Bij mij deed een oude laptop en het programma INPA de trick. Zo een setje hoeft niet duur te zijn en kun je uiteidelijk alles doen met je auto. Ook modules inleren. Bewaar alle foutcodes die je de eerste keer uit de oude computer haalt. Als de computer stuk is, komt dat door een ander apparaat, bv een defecte gordelspanner of zoals bij mij een defecte side inpact sensor. Kapotte computers kun je niet meer inleren en de foutcodes wissen.

Autos uit 2000 hebben een computer die snel stuk gaat. Deze zijn alleen een korte periode gemonteerd geweest, Daarna vervangen door een beter type. Je kunt dit nieuwe type monteren, maar dan moet je ook stukken bekabeling vervangen naar de side inpact sensoren onder de voorstoelen. Volgens mij moet je de sensoren ook vervangen voor een nieuwer type, heeft met de pinbezetting te maken.

Al met al een heel gedoe en een kostbare zaak.

Ik ben me eerst goed gaan inlezen en heb deze link toen gevonden en alles doorgelezen. Hier staat precies wat er aan de hand is en staan de typenummers van de foute computers.

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2322637-Air-bag-control-module-2000-Z3-Roadster

Ik heb uiteindelijk een werkede computer met precies hetzelfde typenummer gevonden en gemonteerd. Daarna ingeleerd en 1 voor 1 alle sensoren/airbags aangesloten. Dan kun je fouten gaan wissen en opsporen welk apparaat kapot is. Dit is een zeer tijdrovend geheel en je moet goed weten wat je doet. Uiteindelijk had ik 2 problemen. De stoelmat van de bijrijdersstoel was kapot en de rechter sensor onder de stoel was stuk. Dit komt door vocht onder de stoel.

Ik raad je aan om de boel onder de vloerbedekking van de stoelen te bekijken en schoon te maken vaak veel roest en vocht.

Toen ik wist dat de rechter inpactsensor stuk was heb ik een nieuwe bij de dealer gekocht en gemonteerd. Dit was een gelukzalig moment toen ik eindelijk het rode airbaglampje had verholpen. Nu hopen dat de computer heel blijft maar doet het al weer 2 jaar nu.

Nou heel verhaal hoop dat je er wat aan hebt en laat de airbag eerst uitlezen met een goede tool. Het hoeft niet te zijn dat ie stuk is. Let op: als je de ronde obd stekker onder de kap hebt deze gebruiken!

Succes ermee.

Vincent

 

Link naar reactie

Ik lees niet dat je al geprobeerd hebt om de accu aansluitingen los te nemen. De auto een poosje geheel spanningsloos zou wellicht kunnen helpen om een reset te krijgen. Als er echt iets stuk is, werkt dat uiteraard niet. Maar zolang dat onzeker is...….

Link naar reactie
  • Administrator

alle methodes genoemd gaan niet helpen 🙂

 

wat wel helpt , is met OBD verloop naar ronde connector te koppelen op de obd port onder de motorkap 

 

de Z3 is een overgangsmodel qua oude en nieuwe obd port..  en heeft dus 2 aansluitingen (onder stuur, en onder motorkap)

 

de airbag stuurmodule is gekoppeld aan de obd onder de motorkap, en kan je dus daar vrij makkelijk resetten met inpa

 

vragen,   just ask!

Link naar reactie

TimoDino ik woon in de kop van Noord Holland en ben in bezit van een Laptop met INPA incl. kabels voor ODB1 en 2. Uitlezen heb ik wel gedaan bij mijn eigen Z3 (zes cilinder 2.0L met automaat) maar programmeren nog nooit. 

 

Link naar reactie
  • Administrator
2 uren geleden, Michb zei:

TimoDino ik woon in de kop van Noord Holland en ben in bezit van een Laptop met INPA incl. kabels voor ODB1 en 2. Uitlezen heb ik wel gedaan bij mijn eigen Z3 (zes cilinder 2.0L met automaat) maar programmeren nog nooit. 

 

Met inpa programmeer je ook niet 😉 

Link naar reactie
Op 20-11-2019 om 08:10, HAL2001 zei:

Maar iets anders. Een Z3 2.5 automaat uit de VS. Dat klinkt bijzonder. 

Officieel 2,3 🙂 

Op 20-11-2019 om 06:45, Vinnie zei:

 

Vincent,

Dank je wel dat geeft een mooie leidraad.

Op 20-11-2019 om 06:45, Vinnie zei:

 

 

Op 20-11-2019 om 17:06, Horus zei:

Ik lees niet dat je al geprobeerd hebt om de accu aansluitingen los te nemen. De auto een poosje geheel spanningsloos zou wellicht kunnen helpen om een reset te krijgen. Als er echt iets stuk is, werkt dat uiteraard niet. Maar zolang dat onzeker is...….

Reeds geprobeerd, helaas geen resultaat.

Thanx voor de tip

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Inmiddels een laptop met INPA geleend. De storingslijst is idd net als de garage had gemeld.

6 Zundkreis ZK5

20 Gurtschloss Farer 

2 Zuendkreis ZK1 gurtstrammer Fahrer

26 Sitzbelegungserkennung 1

3 Zuendkreis ZK2 gurtsprammer Beifahrer

13 Zuendkreis ZK12 Airbag Fahrer stufe 2

1 Zuendkreis ZK0 Airbag Fahrer

17 Versorgungsspannung

240 interner steuergeratfehler

21 gurtschloss beifahrer

 

Zo kunnen er nog meer fouten uit een airbag komen?

Vandaag maar eens een start gemaakt met demonteren.

Beide zij crashsensoren onder de stoelen vandaan gehaald. Tevens de stekkers onder het tappijt vandaan laten steken zodat er straks getest kan worden zonder de stoelen constant te moeten demonteren. 

Helaas is het nog wel wat vochtig onder mijn stoelen omdat ik de rubbers rondom de deuren en ramen nog moet vervangen. Dit staat voor de kerstvakantie op het programma. Dan kan ie namelijk 2 weken naar binnen.

daarna aan de onganse taak begonnen om de middenconsole te demonteren. Wat een achterlijke manier om dat ding te monteren. Dat ging bij mijn MX5 toch wat makkelijker. Maar ja het is uiteindelijk toch gelukt.

 

Goede nieuws is dat zo te zien de crashsensoren er goed uit zien. Geen corrosie te zien op de aansluitingen.

Wel op de aluminium montage platen maar dat maakt denk ik niet zoveel uit. De nummers van de sensoren komen overeen met "Real OEM"

 

Nu het vreemde, het nummer van de airbag computer komt niet overeen met REAL OEM. Het nummer in REAL OEM is 65776908896 maar uit de auto komt 65778386192. 

Real OEM geeft aan dat deze niet terugwerkend verwisselbaar is.

 

Weet iemand of dat misschien een mogelijke oorzaak is waarom al deze fouten in het systeem staan?

 

Link naar reactie

Foutcode 240 geeft aan dat de computer defect is. Hier is niets meer mee te beginnen en zal vervangen moeten worden.

Er kunnen idd heel veel fouten in staan. Was bij mij ook het geval. Echter zijn deze niet meer te wissen. Ook is de computer niet meer te coderen.

 

Als het systeem gewerkt heeft moet je degene kopen met het nummer die in de auto zat. Misschien is ie ooit omgebouwd naar de nieuwe revisie.

Zoek een unit uit een schade auto waar de airbags niet zijn afgegaan. Inbouwen en coderen, dan moet het goed zijn.

 

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog

Vind ik beter dan realoem.

Zoek wel op de vincode van de auto.

 

aangepast door Vinnie
Link naar reactie

@TimoDimo op facebook ook een berichtje achtergelaten. De Temic met nummer 65778386192 kom je wel tegen ook bij bedrijven die hem kunnen resetten/ herprogrammeren het lijkt erop dat je de F0 240 error hebt. een fout die de module lockt. en/of een probleem met de EEProm aangeeft. Oplossing zou het herprogrammeren/resetten van de module zijn. O.a. de volgende site zag ik. https://www.orangechiptuning.nl/airbag-resetten

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met de klus.

Ik zag net de reactie van @Vinnie op diverse forums wordt er toch gesproken over het programmeren van de module. Kan zijn dat sommige echt defect zijn en niet meer te repareren, maar voor onder de 100 euro zou ik een poging doen. Zoals gezegd zelf geen ervaring mee, lees alleen mee op de forums.

 

Link naar reactie

Vandaag even contact gehad met Orange Chiptuning.

Zij gaven aan dat het altijd beter is om uit te gaan van een module zoals in de onderdelen catalogussen wordt aangegeven.

In mijn geval dus een module met het nummer: 65776908896.

 

Nu is deze wat zeldzaam, en ik vraag me af hoe dat zit met het lijstje "Verwisselbaar en niet verwisselbaar"

Daar staan een aantal nummers tussen die wel beschikbaar zijn.

Maar ja loop ik dan tegen hetzelfde probleem aan?

Link naar reactie

Het is 100% zeker dat het een hardware fout is. Er gaat een component fysiek stuk en kan niet met software worden gefixt. Het is niet hetzelfde als het wissen van crashdata/lock.

Die van mij en meerdere mensen met dezelfde module konden de foutcodes niet meer wissen. Ook opnieuw coderen (inlezen/aanmelden/programmeren of hoe je het wil noemen) werkt niet. De foutcode 240 (interne fehler zegt: moduul stuk). De dealer zegt: koop een nieuwe, maar deze word niet meer geleverd, want slechte modules. Dus ombouwen andere airbagcomputer en de daarbijbehorende side inpact sensoren onder de stoel + kabelboom. Want nieuwere moduul pinbezetting is anders. Heb ik niet gedaan, want idioot duur. 

Maar probeer met alle mogelijke middelen de computer opnieuw te coderen. Ik ben benieuwd.

Lees de link op bimmerforums nog eens goed door.

Link naar reactie

Ik lees ook iets over vocht onder de stoelen en dat daar de stekkerverbindingen van de side impact sensoren aanwezig zijn. Vocht en stekkerverbindingen zijn geen vrienden. Ik zou eerst er voor zorgen dat het systeem optimaal zijn werk kan doen. Dus geen narigheid met vocht, stekkers en kabels.

Link naar reactie

Ik blijf erbij dat op een aantal forums er beschreven wordt dat soms alleen het programma uit de EEProm is gewist en dat het opnieuw programmeren mogelijk is. @Vinnie prima dat jij een andere mening hebt, maar ik probeer ook alleen maar mee te denken. Dat de foutcode zegt dat de module stuk is klopt, maar het kan meerdere oorzaken hebben..

Link naar reactie

Uiteraard los je hardware problemen niet op door software aanpassingen. Van een goed werkende module kan de software ge-update worden zodra er een verbeterde (nieuwere) versie beschikbaar is. De vraag is dan wat de wijzigingen zijn in de nieuwe versie. M.a.w. heeft de update een relatie met jouw module fouten cq worden die opgelost? Zo niet dan kan je een gok wagen door de software opnieuw te installeren. In theorie zou de software verstoord kunnen zijn door een of ander magnetisch veld.

Komt dat niet goed, dan toch maar een andere module met de benodigde initialisatie lijkt me.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Inmiddelds heb ik een andere airbag computer gevonden. Deze airbagcomputer is degene die volgens mijn VINnuber in REALOEM de juiste is.

En idd vrijwel alle codes verdwijnen op 2 na.

Beide hebben te maken met de gordelsloten (niet de gordelspanners) , deze ziet hij aan beide zijden niet.

De stekkers zitten onder de stoelen in de kabelboom, zijn niet beschadigd zo te zien en  zijn niet gecorrodeerd.

 

Moeten deze gordelsloten nu gecodeerd worden in de nieuwe computer, en zo ja hoe doe ik dat?

Ik heb een INPA laptop ter beschikking met ook NCS expert.

Hopelijk kan iemand me op weg helpen.

 

unap40ut.jpg 

 

m3ysrf2c2e2v.jpg

 

c4rter1r7r.jpg

 

Link naar reactie

Heb je geprobeerd de foutcodes te resetten? Komen ze terug? Je had naar ik aan neem de accu los gekoppeld; alles spanningsloos dus bij de installatie van de vervangende module. Je zou dat nu nog eens kunnen doen (koe/haas).

Gegeven het feit dat beide gordelsloten fout lijken, zit het m.i. niet in de schakelaar onder de stoel(en).  Het moet ergens eerder in het systeem zitten. Kan je via TIS in combinatie met de foutcode wellicht dichter bij de oorzaak komen?

Link naar reactie

In mijn auto zijn de gordelsloten niet aangesloten op de airbagcomputer.

Wellicht toch verkeerde combinatie airbag ecu en gordelspanners.

Zoek een elektrisch schema van jou auto. Nieuwe gordelspanners hebben altijd een gordelslot schakelaar, alleen word ie niet altijd aangesloten.

Alleen ecu,s moeten gecodeerd worden. Apparaten die hier op zijn aangesloten zijn er wel of niet.

Link naar reactie

TimpDIno op facebook een reactie gestuurd met foto elektrisch schema voor de gordelsluitingen. Zijn verschillende schema's, maar bij alle jaren geldt, dat de passagiers sluiting op punt 8 van de connector binnenkomt van de SRS Module en de ander op punt 12 Code connector X74. Er zijn schema's uit 1998, 2000 en 2002. Dit haal ik uit het Service Manual van Bentley. In het schema van 1998 zie ik weerstanden getekend. Deze zouden in de gordelswitch zijn opgenomen. Bij de nieuwer schema's is het als box getekend, zonder dat je de inhoud ziet.

 

Als ik het schema uit 1998 goed interpreteer, dan moet je op punt twaalf een weerstandsverandering zien. Als de switch gesloten is, wordt er een weerstand overbrugd en zal de weerstand lager zijn. Op Facebook een foto van het 1998 schema gestuurd.

 

Volgens mij kun je het beste de connector van de SRS module los nemen en dan de weerstand  tussen punt 12 of 8 naar aarde meten. Dan je moet een verandering van weerstand zien.

 

Als het schema niet leesbaar is op Facebook of je moet van een ander jaar het schema hebben, stuur me dan een PB op facebook of hier, dan maak ik er een scan van.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.