Ga naar inhoud

Fun en betrouwbare daily?!


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Mensen, ik ben even inspiratieloos. Misschien hebben julle een idee.

 

Achtergrond I

 

Ik heb:

- één vrouw;

- twee kleine kinderen (4 mnd en 3, dus beide zitjes);

- één E85 3.01 die ik niet dagelijks wil gebruiken;

- één Volvo V70 D5 met trekhaak;

- één 316i E91 M-sport, business, bla die bla edition;

- één aanhanger;

- een huis buiten de bebouwde kom.

 

Achtergrond II

 

- Voor alles wat praktisch is (vervoer hele gezin, aanhanger trekken, vervoer MTB, etc.) gebruiken we de V70. Die had van mij al lang weg gemogen, maar van mijn vrouw niet. Om een niet helemaal meer te achterhalen reden is dat al vanaf haar jeugd haar droomauto. Voor woon-werkverkeer, etc, rijdt mijn vrouw dan ook in de Volvo.

- De E85 is zo gekoesterd dat die alleen maar bij mooi weer buiten mag komen .

- De E91 wordt door mij gebruikt (1) voor woon-werk verkeer, (2) als ik ergens alleen naar toe moet en (3) door mijn vrouw als ik iets praktisch met de Volvo aan het doen ben (aanhanger trekken enzo)

- De E91 is ..... SAAAAAAAAIIIIIIII !!!

 

De wens

 

Ik zit dus 90% van de tijd alleen in de E91. Praktsiche dingen kunnen eigenlijk wel om de E91 heen gepland worden. Zo ontstond de wens om een betrouwbare daily te hebben voor tot grofweg 15.000 km per jaar en met een hoge fun factor. Kosten - afgezien van afschrijving - mogen wel hoger zijn dan van de E91, maar niet extreem veel hoger. Aanschafprijs  tot zeg 20k. Een trekhaak, 4 zitplaatsen, etc.: het zijn allemaal geen harde vereisten, want er is omheen te plannen.

 

De nieuwe daily kan onder een car port staan, maar moet er ook tegen kunnen als dat eens niet zo is. Bovendien moet ik er het hele jaar mee kunnen doorkarren.

 

De oplossing I

 

De oplossing leek simpel (en binnen dit forum te passen): een Z4 qp. Maar dan wel per sé met M stoelen en van na september 2006. En  - op last van mijn vrouw - per sé met PDC en op standaard velgen. Het aanbod (Nederland, Belgie, Luxemburg en Duitsland tot 200 km vanaf Nijmegen) is klein en dus overzichtelijk. Ik heb er afgelopen weekend 3 in het Noorden van het land bekeken bekeken en de staat of het verhaal van alledrie viel me enorm tegen.

 

Om er één uit te lichten; leek op papier en over de telefoon precies goed. Ik dacht voor vertrek: die wordt het. Ook duidelijk (ooit) geld aan uitgegeven door een liefhebber. Carrosserie goed genoeg, interieur enorm goed (op een niet meer sluitend zonnebrilhoudertje na), maar: water in de kofferbak, een onduidelijke scheur in een lasnaad onder de motorkap, roest aan de passagiersdeur, onder de auto wat slecht aansluitende afdekkingen / missende boutjes en zo nog wat ellende,  Andere twee: andere wezenlijke tekortkomingen.

 

Tenzij er een nieuwe topper op de  markt komt wordt de Z4 qp het dus niet.

 

De oplossing II

 

Vraag is: als het geen Z4 qp wordt, waar zouden jullie dan aan denken? Ik heb al gedacht aan een Nissan 350Z / 370Z, een Audi S5, en zo nog wel het een en ander, maar als je uitkomt op beperkt budget, betrouwbaarheid en niet al te hoge "running costs" dan kun je dat soort alternatieven eigenlijk meteen weer wegstrepen. Een 3-serie met zwaardere motorisering is misschien voor even leuk, maar daarna ook weer saai ... Een roadster / cabrio hoef ik niet; die heb ik al. Diesel ook liever niet: die zijn te duur voor de kilometers die ik er mee maak en de toekomstbestendigheid is onzeker.

 

Een E89 is geen oplossing, een tweede E85 ook niet. Een Alpina B3 zou misschien nog wat zijn, maar als je niet terug wilt naar de E46, dan is dat qua budget van max 20k bijna niet mogelijk. 

 

Iemand een goede suggestie qua merk en model die past binnen het plaatje? 4-zits of 2+2 is een pro, maar hoeft dus niet (anders was ik ook niet naar de Z4 qp gaan kijken). Alles mag. Mits: voldoende vermogen voor fun, voldoende betrouwbaar als daily en budgettair te doen.

 

Ik weet het: het is een luxe probleem ... Maar dit is een autofourm en daar zijn  heel veel problemen luxeproblemen ... :wink:

 

    

Link naar reactie

Jammer dat je de E89 zo duidelijk afserveert al zie ik niet de echte reden. Ik en velen met mij rijden hem als daily en het is echt een fijn ding. Het dak hoeft niet open, je mag hem dicht laten! Maar het is wel lekker om na je werk ff de wind in de haren te hebben. Een powerbak heb je al dus juist de standaard motorisering zal zorgen dat je lekker tot rust komt. 
 

Het enige andere dat ik kan bedenken is een Jaguar coupé. Al het andere (voor het budget) daar word je diep bedroefd van. Ik wel iig.

 

benieuwd waar anderen mee komen. En wat het straks gaat worden. 

Link naar reactie

Heerlijke luxeproblemen, Maurits... 😉

 

In de tweedeursctegorie zie ik niet heel veel in de combinatie 'fun & betrouwbaar', behalve wat je al noemde.

Een Einzer Coupé, eventualiter? Naar mijn onbescheiden mening een van de best rijdende auto's die BMW de laatste tijd gebouwd heeft.

 

Benzen lijken me niet jouw kopje thee, en een Maserati GT is schitterend en rijdt zo goed als-ie eruit ziet, maar is een financiële tijdbom.

Gezien mijn interesses zou ik je een Jaguar XK8/XKR moeten aanraden, maar als die niet vanaf dag nul goed onderhouden is, kan het hoofdstuk 'running costs' uitmonden in een nachtmerrie. Maar... Een goed onderhouden/aangepakte XKR is niet onprettig.

(mocht je in die hoek willen kijken, PM me maar voor tips!)

 

Qua vierdeurs alternatieven ben ik bevooroordeeld: een Audi S4/S6/S8 van rond de milleniumwissel?

Dan blijf je goed binnen budget,  ze hebben atmosferische motoren die wel een paar km's kunnen hebben, en 's winters kan je dankzij Quattro lekker doortuffen. Heel hard afschrijven zullen ze waarschijnlijk niet meer. Je kan een deel van je aanschafbudget achterhouden in een onderhoudspotje wegens leeftijd/kilometrage om financiële verrassingen te voorkomen.

Alledrie zitten ze benoorden de 300pk, de motorische funfactor is daarmee wel aanwezig lijkt me.

En voor onderhoud: niet idioot ver van jullie vandaan zit de speciale-Audi-roodkapje, die zeer schappelijke tarieven hanteert.

't Belangrijkste wat tegen ze spreekt is dorst; die 4.2 V8 is niet vies van een slokje...

 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

^ De aanschaf van een Audi vereist wel het aanleren van de bijbehorende rijstijl. En mogelijk de aanschaf van een  (al dan niet legitiem) Gucci nektasje. 

 

Om maar te zeggen; er kleeft een bepaald imago aan. 

 

Ik ga eens over de vraag nadenken, maar het eerste dat in me opkwam was een snelle Mini. 

  • Haha 3
Link naar reactie

Idd een lekker luxe probleem haha.

Een S5 zou ik zeer zeker niet overwegen als je het over een saaie auto hebt die bovendien ook nog eens onbetrouwbaar is.

De V8 valt qua prestaties heel erg tegen voor een V8, en de ketting/ spanner plus nog wat extra zaken maken het een onbetrouwbaar ding met hoge kosten.

Zou gewoon nog wat geduld hebben en voor E86 gaan, geniaal mooi en naar mijn mening een van de mooiste coupe's die er te krijgen is.


Dit vind ik persoonlijk ook een topper, zelf ook gereden in het verleden heel erg fijne auto! al is de E46 328ci zeker geen hele snelle auto.

Prachtig origineel exemplaar, vind je weinig meer van.

https://www.autoholwerda.nl/inventory/bmw-328ci-orientblau/

 

De B3 coupe zoals al eerder genoemd ook een topper!!

Zelf zou ik ook eens kijken naar een Alfa 147 GTA 3.2 V6, geweldige auto/motor.

VW scirocco 2.0 TSI ook leuk, maar TSI/ketting perikelen.

Honda CRZ, wel een beetje een buitenbeentje maar wel fun to drive en ontzettend economisch en oerbetrouwbaar.

 

En stiekem een heel erg grote favoriet van mij dit vrouwen autootje 

500C abarth!!!

Geniaal leuk bommetje !! moet je echt eens rijden.

Als ik aan de downsizing moet ga ik voor zoiets.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Metalazo zei:

Al gekeken naar een BMW 4 serie 418i gran coupe?

 

3 cilinder 1,5 liter motor? Nog saaier dan de E91 waar hij vanaf wilt.

aangepast door Emi
Link naar reactie
  • Administrator

Tja beetje moeilijk zoveel leuks voor dat geld...

BMW 6 serie 

BMM M3

Subaru BRZ/Toyota GT86

Porsche 996

Maserati coupe GT

Maserati 3200 GT

Ford Mustang

BMW Z4 QP 

 

ach wat is betrouwbaar....

 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Veel dank voor de suggesties tot nu toe! In ieder geval weer stof tot nadenken.

 

Om alvast in te gaan op een paar suggesties:

 

@Ewout: een E89 valt voor mij af omdat ik simpel gezegd al een roadster heb. Als ik er dan nog één naast zet is er nauwelijks nog een reden om de E85 uit de garage te halen, ook niet meer bij mooi weer.

@Metalazo: het antwoord van @Emi klopt inderdaad: ik wil motorisch wel iets met ballen (in ieder geval ten opzichte van het gewicht).  Ik wil de umpfff die ik nu mis als ik het gaspedaal intrap bij de E91.

@Individual / @Ewout: van Mini's heb ik een tijdje het aanbod heel serieus gevolgd. Meer specifiek van de Countryman Cooper (Works). Maar die hebben - voor het budget - helaas ook geen al te betrouwbare reputatie ...

 

@pimgmx: audi S-en ga ik nog eens naar kijken (ondanks de reputatie, haha)

@bofkont / @martind8b: B3 èn E86s blijf ik sowieso in de gaten houden.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

 

7 minuten geleden, Individual zei:

^ Van driekwart van dat lijstje is wel duidelijk dat de running costs heel veel hoger gaan zijn dan een E91 316i.

Ja, dat ben ik met Jeroen eens.

 

Toyota GT86 / Subaru BRZ valt daar niet op af, maar vind ik toch wat saai voor het geld.

Blijft over van het lijstje (naast de Z4qp): de Ford Mustang en misschien nog ander modern Amerikaans spul. Heb ik me ook nog niet echt in verdiept en moet ik misschien ook eens doen. Goede tip @Ruud_19!

  • Like 1
Link naar reactie

Hmmm, luxe problemen...vervelend! 😉

Ga je voor de combi looks en performance, dan ziet het lijstje er waarschijnlijk heel anders uit dan wanneer je puur voor de fun factor gaat.

 

Auto's waar ik in het verleden wel eens stiekem naar gekeken heb, zonder al te veel kennis van de 'running costs':

- Nissan 350 (370 was toen nog te duur)

- Ford Focus RS

- BMW M3 of M5

- Porsche Cayman

- Subaru Impreza WRX (lang geleden)

- Renault Megane RS

 

Maar, zoals eerder al aangehaald, voor dat bedrag is best wel leuk spul te koop. Ik heb standaard de app van AutoScout24 op m'n telefoon staan, om af en toe eens wat te dromen van leuk spul. 🤔🤩

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, 2.5si zei:

en misschien nog ander modern Amerikaans spul. 

Chrysler Crosfire? Heb ik 3 jaar geleden ook naar gekeken + Maserati coupe?

Valt mij op dat niemand een Alfa of Audi suggereert.

 

Overigens nog steeds blij met mijn speeltje

 

schotland.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

^^ Een Crossfire is een Mercedes SLK met een andere koets. En dan hebben we het over de SLK van de eerste generatie, dus over techniek van inmiddels meer dan 20 jaar oud.

 

Ik vind het overigens een lastige vraag. Er is zoveel te bedenken, dus in welke richting moet je dan zoeken? Je kunt ook denken aan een Abarth 500, een Peugeot RCZ of een Astra OPC. Drie totaal verschillende auto's, die op zich wel passen binnen de vraagstelling.

Link naar reactie
11 uren geleden, Ewout zei:

........... Schitterende kleur zeg! Binnenzijde? Licht? Nee zwart ik zie het al.

Bedankt!  Krijg vaak complimenten op parkeerplaats/benzinestations.

 

IMG_2049a.jpg

IMG_5222.800pic.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

@mohikaan: tegen de Jags en de Maserati spreken de betrouwbaarheid, inzetbaarheid en de running costs als daily. Ga maar na, jij hebt je speeltje net weer opgeborgen voor de winter. :wink:

 

Een kruisbrand zal het inderdaad niet worden; daar kan ik niks positief over bedenken.

 

@Individual het is zeker ook een moeilijke vraag. Want het is ook nog eens heel individueel bepaald wat er wel en niet in aanmerking komt. BIj auto's als een Corsa / Astra OPC staat de matige kwaliteit van interieuronderdelen me bijvoorbeeld tegen. Bij een Peugeot RCZ verwar ik de voorkant altijd met de achterkant. Een Abarth 500 moet ik nog eens onder het vergrootglas leggen. Maar ik heb wel eens een maandje of wat in een gewone 500 gereden en dat vond ik he-le-maal niks.

 

De richting is: power, uitstraling in- en exterieur, geschikt voor inzet als daily (maar tot maar 15k per jaar, geen enorme afstanden dus), overzienbare running costs  en voor zover mogelijk betrouwbaar.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Individual zei:

........ dus over techniek van inmiddels meer dan 20 jaar oud.

Ik vind het overigens een lastige vraag. 

Dat geldt voor een Z3 ook.  Geen reden om niet te kopen.

 

Ik heb zelf destijds op autoscout filters in gesteld

 

Mooie coupe!, max 150000km. minimaal 250Pk. max 20k. De Porsches vallen dan af, want die zijn er niet voor < 20K.

 

 

Zou in jouw geval toch eens een dikke Alfa Giulietta bekijken.  Uitstekende gebruikers ervaringen op Autoweek (meestal door verstokte Alfa liefhebbers)🤣

 

Link naar reactie

Wat betreft de betrouwbaarheid die je wenst, wat verwacht je daarvan? Ik bedoel je schiet de mini af daarop, maar het is toch niet zo dat je continue aan de kant staat met die dingen of bij elke apk weer lekkende schokbrekers hebt?

 

Nou vind ik de Toyota GT86 ook niet heel bijzonder, maar in de juiste trim vind ik die van binnen nog best aardig eerlijk gezegd. Je ziet ze ook niet op elke straathoek. Sterker, denk dat ik er nog nooit een in het wild gezien heb. En betrouwbaarheid, tja. Dat zit wel snor. 

Link naar reactie

Mohikaan ja hoor ik heb een Alfa 147 GTA aanbevolen.

Trouwens wat een prachtige Jag!! blijf een zwak houden voor dit model.

Was vanmorgen in Glimmen dure villa buurt, stond er ook eentje bij een prachtig klassiek oud huis.

De perfecte combi.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.