Ga naar inhoud

Hemelbekleding Hardtop vervangen


Z4Tuur

Aanbevolen berichten

Hemelbekleding Hardtop vervangen

Afgelopen winter is, na een relatief warme dag, de hemelbekleding los gelaten van mijn hardtop.

Opnieuw lijmen was eigenlijk geen optie aangezien de schuimlaag die er tussen zit aan het oplossen was.

Waardoor die schuimlaag dat deed is mij eigenlijk een raadsel, ik vermoed echter dat het gewoon ouderdom zal zijn.

Hoe dan ook er zal een nieuwe  bekleding moeten komen.

Ikzelf heb echter totaal geen ervaring met bekleden van wat dan ook, dus het was voor mij een nieuwe uitdaging.

 

Op het www vond ik een firma die hemelbekleding per meter kon leveren.

Het is Joan's Comfortschuim BV in IJmuiden.

Het mooie van dit bedrijf is dat je eerst stalen kan bestellen.

Ik heb dus eerst drie verschillende soorten besteld tw, gewone zwarte skyliner, velours en alcantara.

 

De gewone skyliner is niet echt zwart echter in het materiaal zit wel veel rek. en dat is wel handig bij het plooien om de randen.

De velours skyliner is mooi zwart maar wel iets minder rek.

De alcantara hemel en wandbekleding is opzich het mooiste, echter wel weer wat stugger dan velours.

Verder zijn de zij panelen en het deel onder de achterruit nog prima, deze wilde ik niet vervangen dus is mijn keuze op velours  gevallen.

 

Ik heb geen foto van de doorgezakte bekleding dus je moet het doen met de Hardtop zonder harde binnenschil.

Hardtop-15.jpg

 

De plastic binnenschil is vrij makkelijk te verwijderen, 

Eerst moet je de trim aan de onderzijde van het raam verwijderen, deze zit vast met 4 clipjes.

De clipjes kan je los maken door de schroef met een goed passende kruiskop schroevendraaier.los te draaien.

Doe dit echter wel voorzichtig want  de kruiskop op de schroef draai je erg makkelijk dol.

 

Er zijn 5 clipjes aan de voorzijde en 2x 3 clipjes aan de zijkanten.

Bij de raamopeningen zitten 2x 2 klemmen, deze kan je los krijgen door een stevige ruk te geven aan de binnenschil.

Als laatste zitten tussen het dak en de binnenschil aan de raamzijde 3 drukkers, deze komen ook met een ruk los.

Nu kan je de binnenschil van het dak halen door eerst een punt die tegen het achterraam zit naar binnen te buigen.

 

Nu komt het schoonmaken.

De schuimlaag is een plakkende zooi geworden

Hardtop-10.jpg

Met een borstel is het meeste te verwijderen.

 

Echter het laatste beetje is wat lastiger, 

Hardtop-11.jpg

Het laatste bruine goedje kan je echter makkelijk er af krijgen door de gehele binnenschil in te spuiten met Dasty ontvetter.

Inwrijven met een borstel en een tijdje laten intrekken, om vervolgens met een tuinslang alles af te spoelen.

Als laatste het dak in de zon laten drogen.

 

De binnenzijde van de schil is trouwens voorzien van een soort vezels, dit is mee gegoten of geperst met de schil.

Hardtop-12.jpg

 

met de bekleding heb ik 2 spuitbussen hittebestendige lijmspray besteld. Achteraf was maar 1 nodig..

Hardtop-1.jpg

 

Eerst de vlakke binnenzijde voor de helft ingespoten en meteen  daarna de bekleding.

Hardtop-2.jpg

10 minuten wachten....

 

nu heb ik van het volgende niet veel foto's gemaakt aan gezien ik vrij snel moest werken.

Met verf rollers de bekleding aangedrukt, En daar waar plooien ontstaan de bekleding los getrokken en onder spanning weer vast gerold.

Hardtop-3.jpg

Ik had trouwens ook een spuitbus met lijm verwijderaar mee besteld,. En dat was maar goed ook, want die lijmspray komt werkelijk overal.

 

Langs de randen heb ik daar waar nodig de bekleding ingeknipt, om de randen geplooid en vervolgens vast gelijmd.

Hardtop-4.jpg

 

Het is niet zo goed te zien, maar ik heb voor het monteren eerst de gaten voor de clipjes met een schroevendraaier doorgeprikt.

Hardtop-6.jpg

 

Het monteren van de binnenschil is het omgekeerde van het demonteren.

Enigste waar je op moet letten is dat het nylon draadje wat aan de middelste afdek dop zit, gelijk met een clipje gemonteerd moet worden.

 

Bij de zij kapjes heb ik wat tape geplakt zodat de bekleding minder snel beschadigd.

Hardtop-7.jpg

 

Je ziet hier iets wat kleur verschil maar dat was bij  de oude bekleding ook zo.

Hardtop-8.jpg

 

En zo ziet het er nu uit,

Hardtop-9.jpg

 

Op naar de volgende winter....

 

 

 

 

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 1 maand later...
  • Administrator

^ Nee, dat is tegenwoordig een kwestie van fora, eBay, tweedehands.be en MP goed in de gaten houden en geluk hebben.

 

EDIT: deze lijken nog niet verkocht te zijn: https://www.zroadster.com/forum/threads/abdeckungen-fuer-das-z4-hardtop.137742/

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.