Ga naar inhoud

Blog: volslagen leek koopt Z4


jeex

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, jeex zei:

 

Volgens opgave van BimmerCode wordt de E85 niet ondersteund, maar ik begrijp dat jij er toch mee werkt. Hoe lees je de Vin-code en km-stand dan uit? Dat zou van vier plekken gehaald moeten worden. Welke OBD2 stekker gebruik je daarbij @Ewout? En je kritiek op Carly is dus niet zozeer technisch maar meer op de prijsstructuur die ze hanteren. Of ook inhoudelijke kritiek?

 

En ik snap wat @Connexie zegt over gerenommeerde bedrijven. Maar ook aan gerenommeerde bedrijven heb ik behoorlijk mijn neus gestoten. Better safe than sorry.


ja sorry ik moet me eigenlijk helemaal niet hiermee bemoeien, want ik heb een E89. BimmerCode is voor jullie E85/86 rijders geen optie inderdaad. Maar ik doelde alleen op mijn eigen situatie. 
 

Maar het doel van jou is dus inderdaad om de modules ter plekke uit te kunnen lezen om vast te stellen of de zaak wel kosjer is. Je zou daarvoor een jaartje een abo kunnen nemen. Als je dan de juiste wagen hebt kun je nog wat handige dingen programmeren en daarna dat ding vergeten. De dongle kan je nog wel verder gebruiken met andere apps en je telefoon.

Link naar reactie
  • Administrator
Op 1-9-2020 om 17:28, jeex zei:

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4985661a-500f-46c8-b59e-73be1668d863/ lijkt dan een aardige optie. Wat doet die S overigens achter de naam? Is dat een speciale uitvoering of zo?

 

Nog even hier op reagerend:

  • die S is op zich wel iets interessants. De occassion hierboven is geen "echte S", maar eerder een "spook S". Hoe dat zit? Voor de facelift was de benaming van de (M54) motoren eenvoudigweg de afgeronde cilinderinhoud + een i voor injectie. Dus 2.01, 2.2i, 2.5i en 3.0i. De hoofdletter S, was een voor de modeellen vóór de facelift door de Nederlandse importeur samengesteld optiepakketje met in ieder geval een automatische kap (Ja, je hebt ze echt ook handbediend. Die zie je alleen bijna nooit.), metallic lak, cruise control, climate control en achteruitrij sensoren. MIsschien mis ik nu nog één of twee opties, maar dit is het idee. Die hoofdletter S kwam in de officiele benaming direct na de motorbenaming. 2.5iS, 3.0iS, dat soort werk. 

    Na de facelift waren de twee zwaarste non-M (N52) motoren opeens "si" (let op: kleine s, vóór de i). Toen had je dus 2.0i, 2.5i, 2.5si en 3.0si.

    Alleen een nieuw Nederlands geleverde Z4 van vóór de facelift  zou dus 2.5iS, 3.0iS, etc. mogen heten. Maar zowel de RDW als autoverkopers gaan nogal losjes met die hoofdletter S om. Als het qua opties in de richting komt is het al snel goed. en wordt de S er toch opgeplakt. De occassion hierboven is in 2003 in Duitsland geleverd en in 2007 geimporteerd. Kan dus per definitie geen 3.0iS zijn. Hij mist bovendien achteruitrijsensoren;
     
  • Het kilometerstandverloop van deze occassion lijkt best logisch als je het tellerrapport ziet Het onderhoudsboekje daarentegen oogt wat karig. Ik zie op de foto sinds 2007 zegge en schrijve één stempel (uit 2020), terwijl uit het tellerrapport blijkt dat de auto geregeld bij een garage is geweest. Ik zou dus zeker naar de rest van die historie vragen.
     
12 uren geleden, 330dM zei:

Maar even wat anders, als jij bij mij kwam een E85 kopen met een OBD adapter om even “wat dingen te checken” weet ik niet of ik daar zo blij mee zou zijn, je kunt er ook dingen flink mee ver-pardon my French, -kloten  🤔

 

Ik zou me daar niet al te druk om maken als ik de koper was. Ofwel je mag de proefrit zonder afgezant van de verkoper doen en dan merkt de verkoper er dus ook niks van als je dat even onderweg doet. Als er wel iemand mee gaat kun je het daar gewoon tegen zeggen en dan kan die meekijken. Carly is een supermakkelijk programma en uitlezen is daarin echt iets anders dan programmeren. 

 

11 uren geleden, Ewout zei:

Als je dan de juiste wagen hebt kun je nog wat handige dingen programmeren en daarna dat ding vergeten. De dongle kan je nog wel verder gebruiken met andere apps en je telefoon.

 

Zo zou ik er ook over denken. Die dongles worden bovendien ook geregeld tweedehands aangeboden. Een paar tientjes vang je dan nog wel denk ik. Dan is de netto investering dus ergens tussen de 50 en 100 piek. Voor dat geld kun je dan in ieder geval die rechter ruit ook zo programmeren dat die "one touch" is en kun je nog wat comfortverhogende opties programmeren. Als je dat ergens laat doen ben je dat geld ook kwijt.

Link naar reactie

@Ewout Bemoei je er maar gewoon mee. Jouw gedacht is ook de mijne. Die eenmalige investering voor Carly verdien je meteen terug met wat kleine handige aanpassingen en een volledige storingslijst en km-stand controle. En als de verkoper dat niet wil, gaat de koop niet door.

 

Vandaag in een mooie Z4 gereden. Automaat, 2.5i met veel toeters en bellen, zou best de S versie kunnen zijn, zoals @Maurits dat uitlegt. Je maakt met je S/s uitleg wel duidelijk hoe verwarrend veel info je krijgt als je hier blanco in stapt. Motortypes M53, N52 of N54, s of S en dan ook nog M en M-pakket. Dat laatste is dan geen echte M maar een auto die er uitziet als M. Zucht.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.