Ga naar inhoud

Blog: volslagen leek koopt Z4


jeex

Aanbevolen berichten

Blog: volslagen leek koopt Z4

Er gaat een wereld voor me open, of eerder: een parallel universum. Dit avontuur – dat hopelijk eindigt met een blije kop in een Z4 – begon met een simpel rekensommetje, een lijstje met autokosten van de afgelopen 3 jaar in mijn Lexus. Ik rijd 25000 km per jaar en wat blijkt: afschrijving is uiteindelijk duurder dan brandstof. En dat terwijl die Lexus eigenlijk bijzonder weinig afschrijft maar ook gemiddeld 1:20 rijdt.

 

Een gedachtenkronkel bracht mij richting yougtimer-regeling (ondernemer) en toen bedacht ik: zuinig autorijden begint dus bij het zoeken naar een auto met lage afschrijving. Enfin, van het een kwam het ander en de volgende dag maakte ik een proefrit in een Porsche Boxster...

 

Al peinzend over mijn ideale auto, kwamen natuurlijk ook de vorige exemplaren langs. Ooit jarenlang met heel veel plezier een oude Volvo 940 gereden. Heerlijk. Fijner, maar eigenlijk minder karakteristiek was de Saab 95 met maar liefst 105 knopjes inclusief stoelventilatie. Beide auto's haalden met gemak de half miljoen kilometers en schreven in die tijd feitelijk niets meer af, omdat ze oud waren en goed zijn voor heel veel meer kilometers.

 

We hebben dus die Lexus en die houden we. Want daar is de kop af, onderhoudskosten zijn laag en we kennen de auto. Die gaat de komende tien jaar niet meer weg. Dus we hebben vier stoelen ter beschikking. Waarom zou de andere auto dan ook vier stoelen moeten hebben? Twee is genoeg. En die Toyota MR2 is wel superleuk.

 

Cabrio

Met de MR2 in het hoofd was de gedachte van een cabrio tweezitter geboren. We kopen een roadster. Woehaaa. Maar welke? Want die MR2 heeft twee grote nadelen: er kan nog geen toilettas als bagage mee en de motor is wel erg licht. En lichte motoren schrijven weer sneller af dan zware. Youtube bood uitkomst.

 

Dat is dan weer het leuke aan Youtube: aan de hand van wat je uitspookt in Google, gaat Youtube content aanbieden die wellicht bij je past. Volgens dat zelfde algoritme krijgt de domme meute die achter malloten als Baudet en Wilders aanloopt ook alleen nog maar Islamofobe content aangeboden, en wordt de aarde voor flat-earthers bij elk Youtube-bezoekje weer wat platter.

 

Enfin, lang verhaal kort: er bleven drie auto's over die vanwege hun hoge potentiële classic-gehalte relatief weinig afschrijven en bovendien tijdloos zijn. Een classic hoeft immers niet oud of ouderwets te zijn. En ik zal niet de eerste zijn die bij deze drie in een spagaat staat: Audi TT, Porsche Boxster of BMW Z4. Hola, waar is Mercedes gebleven? Ik ben geen aannemer of boer.

 

Wish list:

  • Prijs rond 10.000 EUR
  • Automaat
  • Cruise Control
  • 2.5l of zwaarder

 

Maar eerst moest ik persoonlijk iets verwerken. Ik woon namelijk vlakbij Haren en Haren is behalve Saab-city ook Cabrio-city. En altijd zit in zo'n cabrio een over-the-top midlife-crisis met ernaast een geblondeerde botox-doos. Zoonlief en ik maken daar graag de nodige sarcastische opmerkingen over. Op een zonnige zondag rijden ze bijna in colonne over de Rijksstraatweg om gezien te worden (of om gewoon van A naar B te gaan natuurlijk, maar dat klinkt minder leuk).

 

En hoewel ik mijn midlife-crisis tegelijk met mijn puberteit rond m'n vijfenveertigste heb gedaan – ik ben gaan varen – zag ik mezelf natuurlijk ook ergens in deze colonne rijden. Zonder blonde bimbo, gelukkig. Dat schrikbeeld en alle sarcasme moest ik dus eerst over mijzelf uitstrooien voordat de zoektocht naar een cabrio kon beginnen. Even verwerken, uurtje op de sofa, "wil je erover praten?" hoor ik mijn zoon nog zeggen...

 

Audi TT en Porsche Boxster

Van onze shortlist viel de Audi het eerste af. Hoewel het eigenlijk een briljant ontwerp is, is deze auto van binnen en van buiten vooral een gimmick. Ik geloof echt dat het goede techniek is en zo, maar de ronde vormen zijn te ver doorgevoerd. De auto doet me nog het meest denken aan mijn Lenco draaitafeltje van vroeger. Bomvol tierelantijnen. Dat gaat vervelen, dacht ik. Een proefritje in een vergelijkbare coupe was absoluut lachen. Maar meer ook niet.

 

Een buurtgenoot heeft een Porsche Boxster te koop staan, die ook nog voldoet aan de Wish list. Porsche rijden, cool. Of niet? Vriend van me heeft een 911, en kent inmiddels de nodige politieagenten omdat een Porsche nu eenmaal scherp in de gaten wordt gehouden. Ook klaagt hij over Johnnies en Hassans die hem uitdagen op de snelweg of bij de stoplichten. Irritant.

 

Maar je verwacht wat van zo'n Porsche. De auto deed van binnen nog het meest aan een hoerenkast denken: rood fluweel en rood leer. Hoeft niet van mij. Reed prima, daar niet van, maar niet zo bijzonder als verwacht. De knopjes waren uit een VW Golf geleend en de middenmotor ligt inderdaad vlak achter de stoelen. Wat een herrie. "Mooi motorgeluid he?" zei de verkoper. Alsof hij Mozart op de draaitafel had liggen. Enfin, ook dat hoeft van mij niet.

 

En zo werd de short list een lijstje met maar één naam erop BMW Z4.

 

Zoektocht en fora

Op Youtube werd ik een boel wijzer over de Z4 en met behulp van Wikipedia kwam ik er als volslagen auto-leek achter hoe dat met die benamingen zit. Ik koop dus geen Z4 maar een E85. En de automaat is dus niet zomaar een automaat, maar ofwel een 5-traps, ofwel een 6-traps, ofwel een SMG... Die laatste heb ik mee gereden, de voormalige auto van CorvH alhier. Schitterend, maar SMG is verdorie helemaal geen automaat! Het is een schakelbak die doet alsof. Leuk voor even, maar ik wil niet na hoeven denken over schakelen, want dat hoeft in die Lexus met CVT ook niet.

 

Of stond CorvH op een ander forum? Ineens blijk ik op drie verschillende fora info te moeten en kunnen vinden over de Z4: bmwzforum.nl (hier), z4forum.com en bmwdriversforum heeft er ook een sectie over. Terwijl ik probeer informatie te kanaliseren en te verzamelen, versnippert de informatie zich over meerder gebruikersgroepen.

 

En welke Z4 heeft nou een 5-traps automaat en welke een 6-traps? En waarom zit ik ineens in een Z4 met M afwerking en een M stickertje achterop, terwijl de auto verder een gewone Z4 is? Wat doet die M daar en waarom schraapt deze auto steeds met z'n buik over de straat? Het lijkt wel een teckel. En is zo'n verlaging weer ongedaan te maken? En hoe zit dat met die stekker waarmee je de boardcomputer kunt uitlezen? Moet de auto echt een 3.0 zijn of is 2.5 ook genoeg? Zijn er harde redenen voor die 3.0 of is dat arbitrair?

 

Kortom: ik zweef nog rond in een blur van vraagtekens op zoek naar een geschikte auto, maar de fun is al begonnen. Help...

 

 

 

 

aangepast door jeex
  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb als zakelijke auto en auto naast een 530i (beiden uit 2003) ook een Z4 E85 3.0 automaat gekocht. 

Het zijn technisch goede auto's en rijden is fantastisch leuk. 

De ZF 5-bak automaat krijg je er bij het 2003 model bij. De ZF 6-bak bij nieuwere bouwjaren. 

Ik heb mijn Z4 met 156.000 redelijk goedkoop gekocht maar had na 2 maanden een kapotte automaat. Na revisie is hij weer als nieuw maar ben je wel 2300 lichter. Ik begreep dat de 6-bak nog duurder is om te reviseren en ook vaker kapot gaat. Overigens kan de automaat ook rustig >300k mee zonder omkijken. 

Verder zou ikzelf vooral een cabrio kopen als hij droog kan staan en niet 365 dagen in weer en wind. Maar dat is wellicht wat emotie.

Verder gaat de Z4 rustig 400k+ kilometer mee.

De 2.5 is prima, maar de 3.0 heeft meer koppel en mooier geluid. 

Ik heb de auto overigens niet met de rekenmachine gekocht, wel om ook zakelijk met een lach te rijden.

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, welkom en lekker uitgebreid verhaal. up: Wil je het bij een blog houden, of wil je ook reacties er tussendoor krijgen?

 

Ik ga even uit van het laatste, om dan maar vast wat vraagtekens om te zetten in iets anders:

 

  • iedere Z4 E85 die géén Z4M is, heeft zonder M stickers op de carrosserie de fabriek verlaten. Alle M stickers op de carrosserie zijn daar geplakt als hobbywerk van vorige eigenaren. Je kon op eeen E85 ook wel wat M opties zoals stoelen, stuur, velgen en onderstel (onderstel al vanaf de eerste levering, stoelen en stuur pas vanaf 2004), maar er is nóóit een M line / M afwerking o.i.d. geweest van de E85. Het pluspunt aan M stickers op de carrosserie is dat ze er ook zo weer af gaan met wat visdraad en wat poetsmiddel ...;
  • iedere verlaging is ongedaan te maken. Daarom zou een Z4 waar het onderstel nog niet al te lang geleden vervangen is voor eeen goede schroefset niet gek zijn. Ondertussen zijn de originele schokdempers toch wel over hun hoogtepunt heen, de originele veren wellicht gebroken en met een schroefset kun je de hoogte precies zo instellen als je wilt (en bij wijze van spreken zelfs aanpassen als je bijvoorbeeld een keer op vakantie gaat). Met een schroefset kun je ook nog terug naar de originele hoogte of zelfs nog net iets hoger als je dat zou willen;
  • qua bronnen: de Z sectie op driversforum is niet zo ... "levendig". De laatste post is van najaar 2018 om eens wat te noemen. Scheeelt toch één bron. Maarrrrr, ik zou zeker ook op zroadster.com kijken bij onze Duitse soortgenoten. Vind ik een waardevollere bron dan onze Engelse vrienden; en
  • Een 3.0i heeft los van de motor ook andere koplampen (zilveren inlays in plaats van zwart) en andere nieren (grafieten inlay in plaats van zwart). Verder is een 2.5 prima, maar de 3.0i is veel sneller en heeft inderdaad een mooier geluid. Maar er zijn dus geen harde redenen. Anders dan je misschien zou verwachten heeeft de 3.oi géén noemenswaardig hoger verbruik dan de 2.5i. Er zijn dus zeker geen harde redenen voor de 2.5i :wink:
Link naar reactie

Dank voor de info, heren. The saga continues...

 

Proefritjes in een Z4

De eerste proefrit in een Z4 was samen met mijn lief op een druilerige zaterdagmiddag. De auto in kwestie had een 3.0 schakelbak. Kon me op dat moment niets schelen, ik wilde gewoon in de eerste de beste Z4 rijden die we konden vinden op een druilerige zaterdagmiddag. Dat was overigens de middag dat ik ontdekte dat heel veel autoverkopers op zaterdag gewoon dicht zijn. Bizar.

 

De tweede proefrit was een automaat van een van de grotere tweedehandsautoverkopers van NL. Ik noem geen namen, maar ze zitten met hun gele gevel ook in Zwolle. De auto was glanzend opgepoetst, maar tijdens het ritje bleek al snel dat het een afgeragde rammelbak was. De verkoper had daar bij terugkomst overigens weinig moeite mee. Ook het feit dat de auto praktisch op slicks stond, terwijl de advertentie nieuwe banden vermeldde, vond hij niet boeiend. Dat de prijs ongeveer 30% te hoog was evenmin. Ik stapte met een slecht gevoel uit de auto. Was dit wat ik moest verwachten bij een Z4?

 

Intussen was de lijst met aandachtspunten samengesteld: geluid en beweging van de ramen bij open en sluiten van de deuren. Kap openen en sluiten moet soepel lopen. Sticky stearing, bij 11 graden buiten niet te merken, maar goed. Koplampen melkig of zelfs met condens erin. Klopt de km-stand? Papieren inzien. Jaja, ik was al iets beter voorbereid.

 

Gepokt en gemazeld en tot de tanden gewapend begon ik de derde, maar eigenlijk de eerste serieuze proefrit. Deze auto zou 'm kunnen zijn. Slechts één dingetje was jammer: het was een 2.5i en geen 3.0i. Ik heb mijn zinnen op een 3.0i gezet omdat ik in de Volvo 700/900 wereld geleerd had dat de dikste motoren waardevaster zijn.

 

De eigenaar was een liefhebber en zat naast me de boel te controleren alsof ik zijn vrouw een proefrit gaf. Moet er niet aan denken overigens. Als een rijinstructeur gaf hij bij elke bocht instructie, alsof het mijn eerste rijles was. De auto reed absoluut fijn en nam het slechte gevoel uit Zwolle weg. Bij deze Z4 zit ook een hardtop. Mooie aanvulling. Goede auto, en een mogelijke kandidaat. Alleen die 2.5 liter...

 

Car Creations in Assen had inmiddels de Z4 SMG van CorvH klaar staan. Uitgebreide proefrit gemaakt. Snelweg, dat ging te snel, langs de Drentse hoofdvaart, stukje dorpsweggetjes en toen toch maar weer ingeleverd. Die SMG was heel cool, maar overtuigde me ervan dat ik echt een volautomaat wil. Wel een prachtige auto met een prijs die de auto waard is, maar die hoger is dan ik wil uitgeven.

 

Tweemaal M styling

Toen op een advertentie afgegaan in Noord-Holland. Een ritje van Groningen naar mijn geboortestreek is altijd leuk. Ook weer stukjes NL gezien die ik nog niet goed kende. De auto leek een mooi bod. M-pakket (wat dat ook moge zijn). De auto is zwart, maar door de vorige eigenaar wit gewrapt.

 

Dan kun je je altijd afvragen: was die zwarte lak zo slecht? Waarom wrappen? Maar het was eigenlijk nog erger. De vorige eigenaar had de auto slecht gewrapt en had de bumpers wit laten spuiten. Gevolg was twee soorten lelijk wit en de enige oplossing om dit goed te krijgen is ofwel de hele auto opnieuw laten wrappen, ofwel de boel weer ontwrappen en de bumpers weer laten spuiten.

 

En dan moet ook meteen de auto op andere poten worden gezet. Want deze M-uitvoering blijkt geen echte M te zijn. Men noemt het schijnbaar een M-pakket wat bestaat uit verlaging en wat extra toeters en bellen aan de binnenzijde. Een echte M kwam pas bij de facelift in beeld – jaja, huiswerk gedaan – en heeft een 3.2 liter motor. Mijn beoogde Z3 M reed motorisch mooi, maar schuift als een teckel met de buik over elk drempeltje. Wordt 'm dus niet.

 

En dan vanmiddag in een andere regio van ons schone landje wederom in een M styling Z4 gereden. Alleen deze had niet de M stickertjes en was ook beduidend minder verlaagd. Wel 18 inch wielen. Een plaatje, juist door de ingetogen kleur. Het lijkt er trouwens wel op dat met het begrip M-styling te pas en te onpas gestrooid wordt. Deze zou het hebben, maar was weer anders opgetuigd dan de miswrapte van hiervoor.

 

 

Zoveel Zzzzz's op de weg

Voor de terugweg (met mijn eigen Lexus) koos ik de toeristische route. Bij de eerste kruising schoot er een MX5 voor me. Ouder echtpaar erin, dakje dicht, "we willen geen longontsteking schat..." en lekker aan het toeren. Even later kropen we door een dorpje en stond ik ineens stil naast een E89 met het dak open, want zo'n namiddag was het. De eigenaren zaten ongetwijfeld vlakbij op een terrasje van zon met uitzicht te genieten.

 

Nog even verder voegde een Z3 zich achter me, die ook even vlakbij bleef reden. Prachtig model, werkelijk. Zij waren nauwelijks verdwenen, of voor me, inmiddels op de Autobahn, reed iets roadster-achtigs. Dan is het toch fijn dat zo'n Lexus de nodige power heeft. Het bleek een oudere man met petje in een Boxster te zijn. Toen de weg vrij was, trok hij even het gas open. Dag, Boxster. Een Z4 is toch mooier, bedacht ik me.

 

Overigens werd me recentelijk ook duidelijk dat de leden hier op het forum vlijtig hun Z-tjes tellen tijdens het typen. Een Zzz is dus geen willekeurige Z, maar een Z3. Goed meetellen tijdens het typen en tijdens het lezen alhier is dus belangrijk.

 

Aan het eind van deze middag toeren reed ik de eigen straat in en wat staat daar op de hoek geparkeerd: een Z4 E85. Het moet verdorie niet gekker worden. De eigenaresse was gewoon boodschappen aan het inladen bij de AH. Ook dat kan op een zonnige zondagmiddag.

 

Kilometerstand

De laatste Z4 in mijn reeks proefritten heeft de meeste km's van allemaal. Vrijwel alle Z4's die ik mocht besturen hebben een tellerstand rond de 180 k. Deze laatste zit net iets hoger, maar elke km hiervan is te verantwoorden met alle oorspronkelijke nota's er ook nog bij.

 

Aan alle nota's te zien, is deze auto zo'n beetje volledig gereviseerd. Zo is de dakmotor tweemaal gereviseerd, zijn veren en schokbrekers en fuseekogels vervangen, nieuwe remschijven, nieuwe raammoteren en deursensoren of hoe die dingen maar heten, en ga maar door. `Ofwel de vorige eigenaresse had enorme pech met deze auto, ofwel ze had een scharreltje in de BMW-garage. Ze kwam er wel erg vaak...

 

Kortom: het lijkt dat ik er een gevonden heb.

aangepast door jeex
  • Like 1
Link naar reactie

Leuk te lezen. Mocht je nog geen definitieve keuze gemaakt te hebben, is het een optie om eens op autoscout24.de    te kijken.

Voordeel is dat je middels filters je ideale auto kunt uitzoeken, ( motor, wel/geen automaat, opties aanvingen, max km stand. aantal vorige eigenaars, kleur/materiaal binnenbekleding etc.).

Geef wel de gewenste locatie aan, want Munchen is verder dan je denkt. 

Het importeren is geen probleem, Op google vindt je een paar bedrijven die alles voor je kunnen regelen, zelfs het ophalen en op NL kenteken zetten.

Als je probeert van 1e/2e eigenaar te kopen met max 150.000km. en scheckheft gepleegd (onderhoudsboekje) zal je wel meer moeten betalen, maar krijg je wel een "eerlijke"" auto er voor terug.

En zoals Sir William Royce ooit zei. Quality remains when the price is forgotten.

 

Link naar reactie

Houd er wel rekening mee dat Duitsland geen NAP kent, of welke vorm van kilometerregistratie dan ook. Boekjes kunnen eenvoudig nagemaakt worden.

 

Wat mij tot nu toe opviel is dat de staat van dichtbij wezenlijk anders kan zijn dan de fotos of beschrijving doet vermoeden. En dat was dan nog van een paar onschuldige bezichtigingen in Nederland. Voor mij is elke auto in Duitsland al 2 uur rijden en om die reden zou ik daar al geen zin in hebben. Echt goedkoper vind ik de E85 niet vgl met Nederland. Je doet het dan echt alleen maar om de juiste uitvoering te vinden.

Link naar reactie

De NAP is ingevoerd in 1991, maar wordt pas serieus bijgehouden (RDW) sinds 2014. Voor dat jaar werd er nog volop gerommeld. Ik heb 2 x een Z gekocht in Dld van de eerste eigenaar. Dat waren eerlijke km standen omdat alleen handelaren een teller terug draaien. Km stand is ook vaak af tezien aan de slijtage van de bestuurdersstoel.

Link naar reactie
  • Administrator

Als het je echt om een sluitende kilometer registratie gaat kun je ook in Belgie kijken. Daar willen ook nog wel eens mooie exemplaren staan, maar het aanbod is wat geringer dan in Nl en zeker dan in Du. In Belgie is de Car-pass al vanaf 2006 verplicht en nemen ze bovendien keuringen en modificaties veel serieuzer dan in Nederland.  Gevolg: er wordt veel vaker een kilometerstand geregistreerd dan in Neder;and. Als een auto na 2006 in Belgie van eigenaar is gewisseld, moet er een Car-pass bij de stukekn zitten.

 

Ik ben het niet helemaal eens met Henk dat alleen handelaren kilometerstanden terugdraaien, maar er is natuurlijk wel een veel grotere kans dat handelaren dat doen. Overigens gebeurt dat ook erg vaak pas rondom het moment van invoeren in Nederland. Dus vaak ook door de Nederlandse handelaar die de auto invoert. Ik ben het wel geheel en al met Henk eens dat als je bij een particulier koopt, die vaak veel meer over de auto kan vertellen en als het goed is ook veel uitgebreidere documentatie heeft dan alleen maar het afgestempelde onderhoudsboekje (dus ook aankoopbonnen van onderdelen, bonnen van onderhoud, etc.).

Link naar reactie

Ik heb nu drie keer zelf, met hulp van een kennis, een auto uit Duitsland geïmporteerd. Deze kennis doet dat beroepsmatig, hij adviseert eigenlijk om alleen bij de dealerbedrijven te kopen. Particulieren rommelen volgens hem teveel met de kilometerstanden, er zijn diverse reportages geweest op de Duitse TV van "mannetjes" die aan huis tellers kunnen manipuleren. 

Maar als je op zoek bent naar een E85 dan vallen dealerbedrijven af, die hebben ze gewoon niet meer, gaan de handel in.

Ik zou toch ook het Duitse forum in de gaten houden, daar zitten net als hier de liefhebbers. Schat in dat er wat gaat verschuiven: de nieuwe Z4 is er, kopers ruilen hun E85 of E89 in, en deze komen dan weer beschikbaar als zoveelste hands.

Het is nu ook de tijd om te kopen, want einde seizoen en sommigen willen er versneld vanaf.

Gewoon Autoscout met zoekopdracht "aan" zetten, forum bijhouden en geduld uitoefenen, dan komt je Z vanzelf voorbij.

In die tussenliggende tijd mag je natuurlijk blijven bloggen....

Link naar reactie

@jeex via het Duitse forum deze gevonden:

https://www.zroadster.com/forum/threads/verkaufe-meinen-z4-3-0-automatik-lpg-kw-v3-webasto-mit-thermocall.137411/

 

Daar kan je van alles over vinden, maar hij is van een liefhebber, die openheid van zaken geeft..

LPG kom je vaker tegen in D en B, dat moet je willen. Deze heeft ook nog de M stoelen, daar wordt de spreekwoordelijke moord voor gedaan in de Z wereld, alleen zijn deze exemplaren handmatig, dat is dan weer wat minder.

O ja Duitsers hebben geen humor zegt men, en houden ook niet erg van prijs gepingel.

Link naar reactie

@jeex Even gekoekeld: http://www.duitse-auto-import.nl/auto_import.html, het kan dus wel, afhankelijk van het type gas installatie. Maar of je een Z4 op gas wil rijden, is een vraag die je zelf moet beantwoorden. Hangt o.m. af van het aantal kilometers dat je jaarlijks gaat rijden.

Overigens toeval dat nu net deze gas Z4 eruit komt rollen bij een eerste snelle  search, het is echt een zeldzaamheid een Z op lpg.

Mijn post was meer bedoeld om je op weg te helpen in je " zoekt en gij zult vinden" queeste.

aangepast door Frenkie
Link naar reactie
10 uren geleden, 2.5si zei:

Ik ben het niet helemaal eens met Henk dat alleen handelaren kilometerstanden terugdraaien, maar er is natuurlijk wel een veel grotere kans dat handelaren dat doen. 

Particulieren (zoals ik) kunnen het niet zelf doen. De meeste particulieren weten niet waar ze het kunnen laten doen, en de gemiddelde particulier is over het algemeen eerlijker dan de gemiddelde handelaar.

Link naar reactie

Mijn zomer speeltje is naar de winterstalling gegaan. Ben toevallig vandaag op zoek gegaan naar een boodschappen autootje om  de wintermaanden door te komen.

Na zorgvuldige selectie de geschikte kandidaat wezen bekijken.

Bevindingen:

De Km stand was 160K ilv 140K. Ondanks de toezegging, was er helemaal geen onderhoudsboekje (alle andere documentatie/gebruiksaanwijzingen,  was er wel).

Die 160K was dus daarin niet te controleren.

Er zat een gat in de wang van de bestuurdersstoel (niet zichtbaar op internet foto).  Is het normaal dat een stoel totalloss is na 160Km?.

Auto startte niet. Dat lukte wel met een snellader. Heb de motor 1 minuut laten lopen. Na uitstappen sloeg de motor af. Vlgs verkoper omdat de accu leeg was.

Vlgs mij moet de dynamo het dan toch overnemen?.

 

Kortom. geen proefrit gemaakt en snel weggegaan. Zonde van de rit en tijd. 

Link naar reactie

Ik ben al aardig wat LPG Z4's tegengekomen tijdens mijn zoektocht. Moet eigenlijk wel LPI G3 zijn voor optimaal rendement. Die Webasto zal dus opnieuw gekeurd en wellicht ook verbouwd moeten worden. Zoals gezegd: al eens meegemaakt. Ik zie wel.

 

Volgens Carly kun je de echte km's uitlezen met de app. Benieuwd of dat ook zo is. Carly schijnt ook allerlei trucjes met mijn Lexus te kunnen. Ik ga er dus maar een bestellen.

Link naar reactie
11 minuten geleden, mohikaan zei:

Kortom. geen proefrit gemaakt en snel weggegaan. Zonde van de rit en tijd. 


Ergerlijk is dat he? En nog, hele hordes mensen trappen erin, mooie verhaaltjes en zalvende woorden.

Link naar reactie

Ik heb hier een Z4 3.0iS van de 2e eigenaar (ikzelf dus) met 71 dkm op de teller, handgeschakeld! en origineel Nederlands geleverd, die ik in principe komend voorjaar wil gaan verkopen.

De auto verkeerd in TOP staat en nog altijd nog altijd in de  originele smetteloze lak dus schadevrij (altijd geweest)  je kunt amper zien dat hij gebruikt is.

Inclusief alle boekjes en aankoopfactuur (2004) van Dusseldorp Apeldoorn en alle facturen van het jaarlijkse onderhoud die de E85 heeft gekregen.

Bovendien is de stuurkolom vervangen door de dealer dus geen sticky-steering problemen (factuur aanwezig)

De auto is de laatste 15 jaren iedere winter geschorst geweest en over 2 dagen gaat dit weer gebeuren.

De E85 is slechts gebruikt voor jaarlijkse buitenlandse trips

 

Maar ik wil er meer euro's voor hebben dan jij wilt uitgeven.

Zomaar een voorbeeld hoe het ook kan.

 

Succes met je zoektocht.

 

 

aangepast door Veloce
Link naar reactie

Ik wil per se een automaat. Vind ik fijner, vindt mijn lief fijner.

 

Ik begrijp daadwerkelijk niet waarom mensen die alles automatisch laten gebeuren – van telebankieren tot koffiezetten, van cv thermostaat tot parkeer-app – in een auto zonodig zelf de yoghurt willen roeren. Dat kan die auto veel beter.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 9 maanden later...

And the saga continues...

 

Excuses voor de etherstilte hier na al jullie vriendelijke input. Om te beginnen wil ik even kwijt dat zeilers grotere zeikers zijn dan BMW-liefhebbers. Het is maar da je het weet. En ik ben zelf een zeiler. Ik meld hier dat ik op zoek ben naar een BMW Z4 en vraag wat info en tips en krijg die. Nogmaals dank. Zelfs mijn vragen over G3, wat natuurlijk vloeken in de kerk is, worden daadwerkelijk inhoudelijk beantwoord. Geen kwaad woord. Op een doorsnee zeilersforum was binnen een uur de 3e wereldoorlog uitgebroken en was het topic inmiddels verschoven richting de mening dat antiroosshampoo geen goed smeermiddel is voor dieselmotoren. Kortom: it's good to be back.

 

Mijn pauze alhier had te maken met wat werktripjes naar het buitenland en een souvenir dat ik van mijn laatste trip naar Dubai mee terugnam: corona. Voordat deze nare ziekte in Nederland indaalde, pikte ik het op op het vliegveld (vermoed ik) van Dubai waar een miljoen Aziaten elke dag in- over en uitstappen. Vette pech, dat was februari en ik ben nog aan het herstellen. En voor de zeilers die per ongeluk op dit forum beland zijn en ook over corona een mening hebben: nee, ik heb geen 5G mast in m'n achterste en de aarde is echt rond.

 

Kijken, dan kopen

Enfin, komende maand ga ik verhuizen en daarna kan de Z4 er dan eindelijk komen. Dus weer een beetje aan het rondkijken. Als ik iets geschikts tegenkom... Na de verhuizing wordt dit m'n dagelijkse ride.

 

Wat me opvalt is dat de prijzen van de Z4 ondanks de beginnende crisis eerder gestegen dan gedaald zijn. Dat is op zich goed nieuws. En dat het aanbod aan 2.5i (ook 6 in lijn toch?) enorm is ten opzichte van de 3.0i, terwijl de prijzen niet veel lager zijn. En er suddert iets bij mij: It's Joel, die grappige Brit met z'n Z4 vlog, zegt ergens in een van z'n video's dat de 3.0i stugger is afgeveerd dan de 2.5i versie. Is dat zo? Kan iemand dat bevestigen? Voor wat betreft de levensduur van zo'n blok, is er verschil tussen de 2.5i en de 3.0i qua levensduur? Houd in gedachten: ik ben geen Speedy Gonzales. Voor het jakkeren hoef ik geen extra power. Mijn Volvo baksteen 2.3 aut. heb ik ooit tot over de 500.000 km gereden, zonder een centje pijn. Dat moet met zo'n 2.5i BMW toch ook prima mogelijk zijn? Of is de 3.0i dan echt een betere optie?

 

En dan een iets grotere vraag: e85 (6-cil) of meteen maar een e89 (2.3i 6-cil)? Zijn er voors en tegens qua motor, levensduur en dat soort dingen?

 

Dat waren dan weer genoeg concrete vragen, ik heb ze even vet gemaakt. Alvast weer veel dank. Ik kijk er nu al naar uit om vanuit mijn nieuwe huis straks in mijn nieuwe auto te stappen.

aangepast door jeex
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.