Ga naar inhoud

Bluetooth module via aux


offshore

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
  • Administrator

 

Op 25-8-2019 om 11:40, 2.5si zei:

Als je dit schema ziet, lijkt het of je een AUX of iets vergelijkbaars ook kunt aansluiten via TV (pin 10, 11, en 12 op het B blok), of VCR (pin 4,5 en 6 op het B stekkerblok). Tape en (bij mij) tel zijn ook vrij op het C blok, maar hebben meer (4) en minder (2) pinnen dan je voor een AUX nodig hebt.

 

Op 25-8-2019 om 11:40, 2.5si zei:

Iemand als eens geprobeerd / een idee? Bij onze Duitse vrienden kon ik er niks over vinden, bij onze Engelse vond ik wel mensen die dachten dat de VCR een aaansluitoptie is, maar niemand die dat zeker wist.

 

Ik weet dat uitproberen het werk niet is, maar als het bij voorbaaat zinloos is kan ik me die moeite toch besparen ...:gheylon:

 

Om het ook hier compleet te houden / voor als iemand het zich later nog eens afvraagt: ik heb het vandaag maaar eens uitgeprobeerd. De VCR aaansluiting gebruiken alsof dat een AUX is, werkt niet.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Hallo allemaal, 

Het is alweer even geleden dat ik hier gereageerd heb, maar even het volgende. 

Ik heb dus in m'n z4 een radio cd zitten, omdat ik wil kunnen streamen heb ik dus een aux functie nodig, en deze zit alleen maar op de bmw business cd en niet op mijn radio cd. 

Vandaag heb ik een BMW business cd in m'n auto gezet ingeplugd, en wat denke je? Geen aux functie weergave met de modeknop te krijgen, alleen maar radio en cd. 

Ik word hier niet wijs uit, iemand een idee?.

Groetjes michel 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou hier ook eens gaan grasduinen als ik jou was:

 

https://www.zroadster.com/forum/threads/aux-in-am-bmw-navigation-prof-cd-system.138914/

 

Als alternatief voor een AUX aansluiting kun je diverse producten kopen die doen alsof ze een CD wisselaar zijn. Hoeft ook niet de wereld te kosten, ik weet alleen zo 1,2,3 niet of alle radio’s een CD wisselaar aan kunnen.

Link naar reactie

Alternatief voor muziek luisteren via radio/CD/MP3: Een Sound Generator. Ik zie dat je een 2.5i hebt, weet je dat je daar een sound generator zoals op de pre-facelift 3.0i op kunt monteren? Is niet zo heel veel werk, en als je dat prachtgeluid in je interieur hebt dan wil je toch nooit meer een radio aan doen? Probleem opgelost lijkt me 😄

Link naar reactie
3 uren geleden, timewa zei:

Alternatief voor muziek luisteren via radio/CD/MP3: Een Sound Generator. Ik zie dat je een 2.5i hebt, weet je dat je daar een sound generator zoals op de pre-facelift 3.0i op kunt monteren? Is niet zo heel veel werk, en als je dat prachtgeluid in je interieur hebt dan wil je toch nooit meer een radio aan doen? Probleem opgelost lijkt me 😄

Had ik nog nooit van gehoord, heb even op YouTube gekeken. Is idd wel wat 😁

Link naar reactie

Ik zie niet of je een Aux aansluiting hebt onder je dashboard? Als je die burlink Bluetooth adapter achterop op je business cd steekt zou het moeten werken volgens mij.

als je nu geen aux aansluiting hebt zal ie logischerwijs ook niet de keuze geven.

ik heb nog zo’n Bluetooth adapter voor de aux aansluiting liggen, heb vorige week andere geïnstalleerd die je aansluit op de stekker van de cd wisselaar, omdat je dan ook bediening vanaf je stuurwiel hebt.

Link naar reactie

Screenshot_20190826-192159.thumb.jpg.bc11049695cf06b131f03d6fcbd9e921.jpgIk heb deze aangesloten op de radio bekabeling. 

Als ik mijn handy verbind via Bluetooth aan de radio, zijn ze ook daadwerkelijk verbonden. 

Maar ik kan met de modeknop gewoon niet naar AUX switchen. 

Op mijn radio cd zit geen aux, maar ik lees overal dat op de (bmw business cd) wel een aux op zit. Ik heb gister zoals ik hierboven al verteld heb een BMW business cd in m'n auto gezet en ingeplugd. Ik met de modeknop aux gezocht, maar hij geeft ook hier alleen maar de keuze voor of radio, of cd, dus geen aux. Terwijl deze hem wel weer zou moeten geven, rara... 

aangepast door casanova72
Link naar reactie

In het verleden ben ik ook bezig geweest met een AUX aansluiting, weliswaar op een optie S677A HiFi System Professional DSP , maar daar werd de AUX optie pas zichtbaar in het keuze menu nadat deze was aangesloten.

 

Mogelijk is dat bij dit type radio ook zo.

 

Overigens vond ik de kwaliteit van deze ingang belabberd met verschillende players en heb ik vervolgens de CD aansluiting misbruikt om een cp600 aan te sluiten. Dat bevalt een stuk beter. .

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Gersh zei:

Weet je zeker dat je die zwarte stekker op de juiste plek achterop de radio heb geprikt? Volgens mij heb je meerdere mogelijkheden?

Die kun je maar op een aansluiting connecten. Maar het gaat erom dat de bmw business cd de aux niet weergeeft als ik 'm bij mij in de auto plug, dat is het probleem. Ik heb gewoon verbinding tussen de adapter en m'n handy, maar ik krijg de aux functie met de modeknop er niet op. 

 

aangepast door casanova72
Link naar reactie
4 uren geleden, Shoveltje zei:

In het verleden ben ik ook bezig geweest met een AUX aansluiting, weliswaar op een optie S677A HiFi System Professional DSP , maar daar werd de AUX optie pas zichtbaar in het keuze menu nadat deze was aangesloten.

 

Mogelijk is dat bij dit type radio ook zo.

 

Overigens vond ik de kwaliteit van deze ingang belabberd met verschillende players en heb ik vervolgens de CD aansluiting misbruikt om een cp600 aan te sluiten. Dat bevalt een stuk beter. .

 

Screenshot_20200418-223355.thumb.jpg.b9385d8d94130bb751c52c08773e2988.jpg

Dit is de achterkant van de bmw business cd, zoals je kunt zien zijn de aangegeven aux pinnen bekabelt via de stekker, iig bij mij in de auto, dat is standaard. volgens mij iig. 

Link naar reactie
  • Administrator

En weet je zeker dat de bepinning in het zwarte stekkerblokje klopt? Als ik het me goed herinner klopte die bij mijn Aliexpress Bluetooth ding niet (wat op 10 moest zitten zat volgens mij op 9 of op 11).

Link naar reactie
9 uren geleden, 2.5si zei:

En weet je zeker dat de bepinning in het zwarte stekkerblokje klopt? Als ik het me goed herinner klopte die bij mijn Aliexpress Bluetooth ding niet (wat op 10 moest zitten zat volgens mij op 9 of op 11).

MN handy is gewoon verbonden met de adapter, dus daar ligt 't niet aan. 

Het probleem is dat die bmw business cd de aux functie niet laat zien, dat heeft met dat Bluetooth adaptertje niets te maken. 

 

Ik ga gewoon deze erin zetten, 8 tientjes ben ik klaar stekker alles zit erbij. 

Doet alleen afbreuk aan t interieur vind ik, das dan jammer. Maar ik wil gewoon muziek kunnen streamen nu. 

Ik heb wel iemand die me alles inbouwd voor 275 euro, maar dat heb ik er gewoon niet voor over. 

Screenshot_20200419-051523.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, casanova72 zei:

MN handy is gewoon verbonden met de adapter, dus daar ligt 't niet aan. 

Het probleem is dat die bmw business cd de aux functie niet laat zien, dat heeft met dat Bluetooth adaptertje niets te maken. 

Dat je mobiel verbonden is zegt alleen dat de adapter spanning krijgt en werkt. Dat je de aux niet te zijn krijgt wijst er op dat het stekkerblokje niet op juiste manier zit of idd stekkertjes in dat blokje niet goed zitten. Lijkt mij vrij simpel om te checken en op te lossen

Wat je trouwens ook nog kan doen is kijken of je achterin de kofferbak de stekkertjes hebt liggen van de wisselaar. Ala de bedrading er al ligt (en volgens mij is dat bijna altijd zo). Prik je daar zo een adapter op en kan je streamen via de wisselaar aansluiting. Ik heb deze er in gezet. En kan niks mis gaan met stekkertjes 🙂 wel even goed kijken welke je nodig hebt, er zijn meerdere types.

https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-BMW-3-6pin-CD-Wechsleranschluss

Link naar reactie
  • Administrator
3 uren geleden, casanova72 zei:

.. handy is gewoon verbonden ...

 dat die bmw business cd de aux functie niet laat zien, dat heeft met dat Bluetooth adaptertje niets te maken. 


Zoals Gersh hierboven ook zegt: dat zijn twee verschillende dingen. Verbinding met je mobiel betekent dat je de massa en de geschakelde plus goed hebt aangesloten. Zelfs als het zwarte blokje niet in de buurt van je radio komt, kun je dan nog verbinden met je mobiel.

 

Meest logische verdachte nu: zwart blokje. Heb je de 3 draadjes er al eens uitgehaald en los met de juiste kleuren in pinnen 3,4 en 10 van je business radio gestopt?

 

Je zou echt niet de eerste zijn waarbij het blokje een palletje teveel bevat, slecht gegoten is, of de bepinning gewoon niet klopt, waardoor er geen contact is tussen pinnetje in het blokje en de radio. 
 

Ik heb twee keer zo’n cheapass product gekocht (AUX kabel en dezelfde Bluetooth module als jij nu hebt) en beide keren hadden pinnen / blokje werk nodig.

Link naar reactie
2 uren geleden, Gersh zei:

Dat je mobiel verbonden is zegt alleen dat de adapter spanning krijgt en werkt. Dat je de aux niet te zijn krijgt wijst er op dat het stekkerblokje niet op juiste manier zit of idd stekkertjes in dat blokje niet goed zitten. Lijkt mij vrij simpel om te checken en op te lossen

Wat je trouwens ook nog kan doen is kijken of je achterin de kofferbak de stekkertjes hebt liggen van de wisselaar. Ala de bedrading er al ligt (en volgens mij is dat bijna altijd zo). Prik je daar zo een adapter op en kan je streamen via de wisselaar aansluiting. Ik heb deze er in gezet. En kan niks mis gaan met stekkertjes 🙂 wel even goed kijken welke je nodig hebt, er zijn meerdere types.

https://www.musikimauto.de/BlueMusic-Bluetooth-Audio-BMW-3-6pin-CD-Wechsleranschluss

Dankjewel voor je meedenken. 

Ik heb geen wisselaar, ik heb de standaard radio/cd, daar zit standaard geen wisselaar op. 

De aux pinnetjes zoals hierboven op de tekening zijn volgens mij gewoon goed bedraad via dat stekkerblokje, dat heb ik al eens uitgeplozen, dat moet goed zitten. Maar ik zal 't voor alle zekerheid nog eens uitpluizen of t klopt wat ik zeg. 

 

2 uren geleden, 2.5si zei:


Zoals Gersh hierboven ook zegt: dat zijn twee verschillende dingen. Verbinding met je mobiel betekent dat je de massa en de geschakelde plus goed hebt aangesloten. Zelfs als het zwarte blokje niet in de buurt van je radio komt, kun je dan nog verbinden met je mobiel.

 

Meest logische verdachte nu: zwart blokje. Heb je de 3 draadjes er al eens uitgehaald en los met de juiste kleuren in pinnen 3,4 en 10 van je business radio gestopt?

 

Je zou echt niet de eerste zijn waarbij het blokje een palletje teveel bevat, slecht gegoten is, of de bepinning gewoon niet klopt, waardoor er geen contact is tussen pinnetje in het blokje en de radio. 
 

Ik heb twee keer zo’n cheapass product gekocht (AUX kabel en dezelfde Bluetooth module als jij nu hebt) en beide keren hadden pinnen / blokje werk nodig.

Oké dankjewel voor je advies, ik zal vanmiddag dat boeltje nog eens nakijken. Maar die draden zitten vast in dat stekkerblok, die passen er net in. Ik weet niet hoe die erin vast gezet zijn, zou ik die er met wat kracht gewoon eruit moeten trekken ofzo? Als ik ze eruit krijg ben ik bang dat ik ze niet meer goed erin krijg gezet. 

aangepast door casanova72
Link naar reactie

Wat ik bedoelde is dat achterin wellicht de bekabeling al ligt voor een cd wisselaar. Dan kan je daar zo op inprikken (met wat gepruts om de stekkertjes te vinden, zijn wel filmpjes te vinden op YouTube en 5 minuten werk om uit te zoeken)

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

 

45 minuten geleden, casanova72 zei:

... Maar die draden zitten vast in dat stekkerblok, die passen er net in. Ik weet niet hoe die erin vast gezet zijn, zou ik die er met wat kracht gewoon eruit moeten trekken ofzo? 

 

Nee, je moet er juist vooral NIET aan trekken.

 

Hier loop je er tegenaan dat je een goedkope aftermarket oplossing hebt; stekkerblokje is veel onhandiger mee te werken dan de OEM blokjes. Maar; het is te doen! OEM zou dit het idee zijn:

 

Z4 Roadster (E85) Installing E46 Aux Input in E85 - Bimmerfest ...

 

OEM schuift buitenblokje makkelijk opzij weg en heeft binnenblokje bovenop gaatjes waar je met een klein schroevendraaiertje in kunt om op de tabjes van de connectoren te drukken. Zo'n connector heeft een lipje dat als een weerhaak werkt:

 

8A25232D-530C-4034-9DB7-5F792E0FF4E2.thumb.jpeg.ee3a29ef727a0947c4daeb040ba0f8df.jpeg
 

Als je dat NIET eerst indrukt en wel aan de draad trekt, breekt de draad!

 

Nu het niet OEM verhaal zoals ik dat op mijn Bluetooth module tegen kwam.

 

De kleuren van de draden zijn niet per se hetzelfde als OEM. Markeer dus voor je ze loshaalt welke positie welke draad in het blokje had.

 

Je zwarte stekkerblokje bestaat uit een buitendeel en een binnendeel. Het buitendeel is over het binnendeel geschoven en zit er aan vast op een lipje. Ik heb even geen foto van niet OEM binnen- en buitenblokje samen, wel van het losse binnenblokje. Daar zie je waar het tabje zit:

 

328D23D0-0C87-4AAF-BCF8-F17AC1729164.thumb.jpeg.8e0ccf358556a082f4fcd14e3b11d916.jpeg

 

Je moet dus buitenhoesje over tabje krijgen, dan kun je tabje er af schuiven. Je ziet verder dat het niet OEM binnenblokje aan de zijkanten rondom volledig dicht is. Het niet OEM blokje heeft aan de “radio kant” (nog) kleine(re) gaatjes boven de gaatjes die voor de bepinning gebruikt worden: 

 

571A742D-09F1-41E1-AFA2-8F72211015FD.thumb.jpeg.9e69932402d4ace1de155792a52fb7e7.jpeg
 

Als je daar iets dun en langs insteekt (heel klein plat schroevendraaiertje) kun je het tabje van de connector ook omlaag drukken en zo de connector vrij maken. Je moet dat heel voorzichtig proberen en vooral niet denken dat je met kracht iets kunt oplossen.  De kwaliteit van de soldeerverbindingen is matig, dus als je iets te hard trekt heb je de draad wel uit het blokje, maar de connector niet.

 

KORTOM: je kunt ze er ook in de niet OEM variant prima uit krijgen, met zachte hand en veel geduld. :default_thumbs_up:
 

(en ja mijn nagel is vies: gisteren in de tuin gewerkt :hypocrite:)

  • Thanks 1
Link naar reactie

 

Op 19-4-2020 om 11:08, 2.5si zei:

 

 

Nee, je moet er juist vooral NIET aan trekken.

 

Hier loop je er tegenaan dat je een goedkope aftermarket oplossing hebt; stekkerblokje is veel onhandiger mee te werken dan de OEM blokjes. Maar; het is te doen! OEM zou dit het idee zijn:

 

Z4 Roadster (E85) Installing E46 Aux Input in E85 - Bimmerfest ...

 

OEM schuift buitenblokje makkelijk opzij weg en heeft binnenblokje bovenop gaatjes waar je met een klein schroevendraaiertje in kunt om op de tabjes van de connectoren te drukken. Zo'n connector heeft een lipje dat als een weerhaak werkt:

 

8A25232D-530C-4034-9DB7-5F792E0FF4E2.thumb.jpeg.ee3a29ef727a0947c4daeb040ba0f8df.jpeg
 

Als je dat NIET eerst indrukt en wel aan de draad trekt, breekt de draad!

 

Nu het niet OEM verhaal zoals ik dat op mijn Bluetooth module tegen kwam.

 

De kleuren van de draden zijn niet per se hetzelfde als OEM. Markeer dus voor je ze loshaalt welke positie welke draad in het blokje had.

 

Je zwarte stekkerblokje bestaat uit een buitendeel en een binnendeel. Het buitendeel is over het binnendeel geschoven en zit er aan vast op een lipje. Ik heb even geen foto van niet OEM binnen- en buitenblokje samen, wel van het losse binnenblokje. Daar zie je waar het tabje zit:

 

328D23D0-0C87-4AAF-BCF8-F17AC1729164.thumb.jpeg.8e0ccf358556a082f4fcd14e3b11d916.jpeg

 

Je moet dus buitenhoesje over tabje krijgen, dan kun je tabje er af schuiven. Je ziet verder dat het niet OEM binnenblokje aan de zijkanten rondom volledig dicht is. Het niet OEM blokje heeft aan de “radio kant” (nog) kleine(re) gaatjes boven de gaatjes die voor de bepinning gebruikt worden: 

 

571A742D-09F1-41E1-AFA2-8F72211015FD.thumb.jpeg.9e69932402d4ace1de155792a52fb7e7.jpeg
 

Als je daar iets dun en langs insteekt (heel klein plat schroevendraaiertje) kun je het tabje van de connector ook omlaag drukken en zo de connector vrij maken. Je moet dat heel voorzichtig proberen en vooral niet denken dat je met kracht iets kunt oplossen.  De kwaliteit van de soldeerverbindingen is matig, dus als je iets te hard trekt heb je de draad wel uit het blokje, maar de connector niet.

 

KORTOM: je kunt ze er ook in de niet OEM variant prima uit krijgen, met zachte hand en veel geduld. :default_thumbs_up:
 

(en ja mijn nagel is vies: gisteren in de tuin gewerkt :hypocrite:)

De aux pinnen zijn bedraad via het stekkerblok, als ik wil controleren of de goede draad op de juiste pin zit, hoe doe ik dat dan? Ik zal toch eerst moeten weten welke draad voor welke functie is wil ik erachter komen of ze op de juiste plek zitten

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Ik bedoelde:

 

  1. Kijken of de draden op de juiste positie in het blokje zitten. Dus op 3,4 en 10; Als dat niet zo is weet je dat het daar aan ligt. Dan moet je de pin die niet op de juiste plek zit alsnog op de juiste plek doen (daar moet het blokje voor open, maar er hoeft dan hopelijk maar één draad uit en weer in). --> Als dat wel zo is, stap 2. 
  2. Blokje open maken, markeren welke kleur draad welke positie had, losse pinnetjes uit blokje  halen en zoals ze op kleur in het blokje zaten los in de radio pluggen. Als je dan wel een AUX ziet, weet je dat de pinnetjes in het blokje onvoldoende contact maken met de pinnetjes op de radio. --> Als het dan nog niet werkt, stap 3.
  3. De losse pinnetjes anders inpluggen op posities 3,4 en 10 van positie C van je radio. Het zijn maar 3 draden, dus zoveel mogelijke combinaties zijn er niet.      --> Als het dan nog niet werkt, stap 4.
  4. Er is toch iets mis met de bedrading van de Bluetooth module zelf. --> Ik zou alle tape / plastic toestanden er eens afhalen en kijken of er daar niet een draadje los zit. Of als alternatief: meteen weggooien en je verlies nemen.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.