Ga naar inhoud

Bluetooth module via aux


offshore

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Nadeel van een forum, toch ruimte voor verwarring; bedoelen we hier allemaal hetzelfde met "de AUX stekker eruit"? Als dat betekent dat je de hele plug inclusief aaansluitingen 3,4 en 10 van het C stekkerblok er af hebt gehaald is het logisch dat er geen AUX in het display verschijnt bij draaien aan de mode knop. Zie ook mijn post hierboven.

Link naar reactie
1 minuut geleden, 2.5si zei:

Nadeel van een forum, toch ruimte voor verwarring; bedoelen we hier allemaal hetzelfde met "de AUX stekker eruit"? Als dat betekent dat je de hele plug inclusief aaansluitingen 3,4 en 10 van het C stekkerblok er af hebt gehaald is het logisch dat er geen AUX in het display verschijnt bij draaien aan de mode knop. Zie ook mijn post hierboven.

Ik heb 't idd over de stekker uit het c blok trekken. Ik probeer gewoon vanalles

Link naar reactie
  • Administrator
5 minuten geleden, casanova72 zei:

Kan het ...

 

Als jij een werkend lampje op je bluetooth module ziet, kan de massa van de bluetooth nooit het probleem zijn.

 

Je kunt er ondertussen wel van uit gaan dat massa / spanning het probleem niet is. Je moet je nu dus richten op pinnen 3,4 en 10 van het C blok. 

 

1 minuut geleden, casanova72 zei:

Ik heb 't idd over de stekker uit het c blok trekken. Ik probeer gewoon vanalles

 

Ja, niet al te lullig bedoeld, maar als je de bedrading bedoeld voor de AUX / het geluid niet aansluit is het vrij logisch dat er geen AUX in beeld en geen geluid komt toch?:wink: Heb je zoals hierboven gesuggereerd al geprobeerd als je de kabeltjes va het stekkerblokje aansluit zonder het blokje? Dus kabelschoentjes uit blokje pluggen en  direct op corresponderende pinnetjes in de radio schuiven? Dan kun je slecht contact in ieder geval ook uitsluiten.

Link naar reactie
1 minuut geleden, 2.5si zei:

 

Als jij een werkend lampje op je bluetooth module ziet, kan de massa van de bluetooth nooit het probleem zijn.

 

Je kunt er ondertussen wel van uit gaan dat massa / spanning het probleem niet is. Je moet je nu dus richten op pinnen 3,4 en 10 van het C blok. 

Oké, dan word 't nu wat moeilijker. Ik ga er nu vanuit dat idd de spanning het probleem niet is. Plug zit gewoon normaal ingeplugd in blok c. 

Link naar reactie
12 minuten geleden, casanova72 zei:

Kan het zijn dat als de massa geen contact maakt dat het dan niet werkt? Want de massakabel van de radio is heel dik en die van de bluetoothmodule een stuk dunner, ik heb ze met een connector verbonden en voor alles wat ik in me had die dikke massakabel in die connector geduwd en dicht geknepen met de veel dunnere bluetooth massa ernaast. 

Nee moet niks uitmaken 

Link naar reactie
12 minuten geleden, 2.5si zei:

 

Als jij een werkend lampje op je bluetooth module ziet, kan de massa van de bluetooth nooit het probleem zijn.

 

Je kunt er ondertussen wel van uit gaan dat massa / spanning het probleem niet is. Je moet je nu dus richten op pinnen 3,4 en 10 van het C blok. 

 

 

Ja, niet al te lullig bedoeld, maar als je de bedrading bedoeld voor de AUX / het geluid niet aansluit is het vrij logisch dat er geen AUX in beeld en geen geluid komt toch?:wink: Heb je zoals hierboven gesuggereerd al geprobeerd als je de kabeltjes va het stekkerblokje aansluit zonder het blokje? Dus kabelschoentjes uit blokje pluggen en  direct op corresponderende pinnetjes in de radio schuiven? Dan kun je slecht contact in ieder geval ook uitsluiten.

Kan verwarrend zijn

ik bedoel de plug die achterin de radio volgens tekening geplaatst moet worden deze is mee geleverd

 

dus deze eruit dan heb je de oude situatie en zou je weer aux op de radio moeten kunnen selecteren

Link naar reactie

Is me net opgevallen dat de metalen connectors aan de plugin zijde van de stekker bewegen en naar boven wegvallen in de stekkerbehuizing als ik kabel 3,4,en 10 aan de andere zijde beweeg. Ik begin de indruk te krijgen dat daar het probleem zit

Zitten die kabeltjes in de plug vast gemonteerd of kun je die er uit trekken? Ik durf niet te hard aan te trekken. 

Link naar reactie

Meestal hebben metalen pins een weerhaakje. Kan zijn dat ze verkeerd in de plastic body zijn geschoven en dus niet locken. Bij het inschuiven van de gehele connector in de radio kan dus dat de pinnen naar buiten geduwd worden en dus niet met de pinnen van de radio verbinding maken.

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, offshore zei:

Kan verwarrend zijn

ik bedoel de plug die achterin de radio volgens tekening geplaatst moet worden deze is mee geleverd

 

dus deze eruit dan heb je de oude situatie en zou je weer aux op de radio moeten kunnen selecteren

Ik heb nooit aux erop gehad, alleen cd en radio via de mode....via blok c moet aux erop komen als je er iets op aansluit. 

2 minuten geleden, Ewout zei:

Meestal hebben metalen pins een weerhaakje. Kan zijn dat ze verkeerd in de plastic body zijn geschoven en dus niet locken. Bij het inschuiven van de gehele connector in de radio kan dus dat de pinnen naar buiten geduwd worden en dus niet met de pinnen van de radio verbinding maken.

 

Dat is wat ik denk dat het probleem is... Kan ik de kabels losknippen en een nieuw stekkerblok je halen en ze er opnieuw in monteren. Dat is m'n enige optie denk ik nog

Link naar reactie
7 minuten geleden, casanova72 zei:

Ik heb nooit aux erop gehad, alleen cd en radio via de mode....via blok c moet aux erop komen als je er iets op aansluit. 

Dat is wat ik denk dat het probleem is... Kan ik de kabels losknippen en een nieuw stekkerblok je halen en ze er opnieuw in monteren. Dat is m'n enige optie denk ik nog

Oké ik kan via mode aux cd radio kiezen 

Link naar reactie
3 minuten geleden, casanova72 zei:

Ik heb een basis radio/cd. Ik zit stilaan te denken dat  er hier geen aux mogelijk is, alhoewel er gewoon blok c aanwezig is, voor een aux apparaat op aan te sluiten. Misschien moet ik gaan kijken voor een business radio. 

Oké maar omdat je in het begin vertelde dat je “ even” Aux had afgelezen zou je denken dat het er op zat , ik wist niet dat er meerdere types radio’s bestaan ik heb zelf een zzzz uit 2007

Link naar reactie
  • Administrator

Voor de zekerheid nog één keer: als er niets op de AUX pinnen is aangesloten, kun je géén AUX selecteren. Niemand. Kan niet. Kan alleen als de pinnen 3,4 en 10 van het C stekkerblok bepind zijn. 

 

Als je dus de hele stekker er uittrekt, is het onmogelijk dat je AUX kunt selecteren via mode.

 

Casanova: er zijn inderdaad radio’s die in het geheel geen AUX aansluiting aankunnen. Kun je mee prutsen wat je wilt, maar werken doet het nooit. 

 

MAAR, jij zei in je eerste posts dat je wel een moment AUX in beeld hebt gezien. Dat kan alleen als je een radio hebt die dat aankan. 

 

Dan, voeding is het probleem niet, want ledje op module werkt.

 

DUS het is of de module zelf (wel ledje, geen geluid), of de aansluiting van de plug achterop de radio die niet goed is. Laatste is veruit waarschijnlijkst.

 

De plug / het blokje bestaat uit twee delen; een U-vormig hoesje dat over de connector schuift en het blokje zelf. Als je het hoesje er af haalt, zie je de pinnetjes ook van de zijkant (nu alleen van de onderkant). Dan zie je ook waar de door Ewout genoemde weerhaakjes zitten. Die zie je nu nog niet, want hoesje.

 

Je kunt het, tsjakka.

 

Ik zal even kijken of ik nog een plaatje van de connector voor je heb ...

Link naar reactie
10 minuten geleden, 2.5si zei:

Voor de zekerheid nog één keer: als er niets op de AUX pinnen is aangesloten, kun je géén AUX selecteren. Niemand. Kan niet. Kan alleen als de pinnen 3,4 en 10 van het C stekkerblok bepind zijn. 

 

Als je dus de hele stekker er uittrekt, is het onmogelijk dat je AUX kunt selecteren via mode.

 

Casanova: er zijn inderdaad radio’s die in het geheel geen AUX aansluiting aankunnen. Kun je mee prutsen wat je wilt, maar werken doet het nooit. 

 

MAAR, jij zei in je eerste posts dat je wel een moment AUX in beeld hebt gezien. Dat kan alleen als je een radio hebt die dat aankan. 

 

Dan, voeding is het probleem niet, want ledje op module werkt.

 

DUS het is of de module zelf (wel ledje, geen geluid), of de aansluitinh achterop de radio die niet goed is. Laatste is veruit waarschijnlijkst.

 

Het blokje bestaat uit twee delen; een U-vormig hoesje dat over de connector schuift en het blokje zelf. Als je het hoesje er af haalt, zie je de pinnetjes ook van de zijkant (nu alleen van de onderkant). Dan zie je ook waar de door Ewout genoemde weerhaakjes zitten. Die zie je nu nog niet, want hoesje.

 

Je kunt het, tsjakka.

 

Ik zal even kijken of ik nog een plaatje van de connector voor je heb ...

Duidelijk verhaal 👍

Link naar reactie
  • Administrator

Zoals beloofd: plaatje van hoesje en blokje zelf vind je o.a. hier: 

 

Zoals je op de bovenste foto van Deejac ziet, zie je in de bovenste rechthoekige sleufjes ook weerhaakjes (niet in de rechter, die zijn leeg).

 

Onthouden (of foto maken) welke kleur draad op welke positie zit, weerhaakje (ver!) indrukken en voorzichtig aan het draadje trekken. Als het draadje niet loskomt heb je het weerhaakje niet goed ingedrukt.

 

Je kunt het Casanova!

Link naar reactie
20 minuten geleden, casanova72 zei:

Iedereen hartelijk dank tot nu toe voor het meedenken. Ik ga kijken hoever ik kom. Ben vanaf morgen lang weekend weg. Dus update zal vanaf dinsdag weer zijn denk. Fijn weekend iedereen..... 

Graag gedaan dit is het mooie van een forum

prettig weekend ik ga morgen weer aan het werk op de Noordzee

21 minuten geleden, casanova72 zei:

Iedereen hartelijk dank tot nu toe voor het meedenken. Ik ga kijken hoever ik kom. Ben vanaf morgen lang weekend weg. Dus update zal vanaf dinsdag weer zijn denk. Fijn weekend iedereen..... 

 

aangepast door offshore
  • Like 1
Link naar reactie

Om de verwarring dan nog maar wat groter te maken:

Om alleen een AUX aansluiting werkend te krijgen, moeten er toch 2 weerstanden en condensatoren in de bedrading zijn opgenomen? Of heeft dat niks te maken met de module waar casanova72 mee bezig is..?

Link naar reactie
  • Administrator

Jawel, maar daar voorziet die module in. Dat is een bluetooth module met de 2 weerstanden en condensatoren nodig om het geluid van de bluetooth verbinding over de AUX ingang weer te geven, allemaal in één dicht kastje. Dat daar iets mis mee is valt onder een van de twee wat mij betreft meest waarschijnlijke oorzaken: module kapot. Maar om te weten of het dat is, moet je eerst weten of het geen slechte verbinding is achterop de radio. 

Link naar reactie
9 uren geleden, casanova72 zei:

Ik heb een basis radio/cd. Ik zit stilaan te denken dat  er hier geen aux mogelijk is, alhoewel er gewoon blok c aanwezig is, voor een aux apparaat op aan te sluiten. Misschien moet ik gaan kijken voor een business radio. 

 

Als ik op dit product kijk, (gewoon een voorbeeld van iets dat je op je AUX aansluit) dan staat er ook specifiek bij:

Quote

-E85 Z4 (met uitzondering van basic cd)

 

Dus dat zou wel eens het euvel kunnen zijn inderdaad.

 

Ik lees ook her en der dat je met de mode knop Aux moet kunnen kiezen ook als er niks aangesloten is. Op voorwaarde dat je ook echt een Aux functie op je radio hebt.

 

Edit: ik lees nu ook dat er wel degelijk iets aangesloten moet zijn om Aux te kunnen selecteren. Verwarrend. Ik vond nog deze post van iemand die 4 verschillende radio's heeft geprobeerd en ook met een basic zou het moeten kunnen.

 

Quote

Habe gestern bereits den Widerstand gelötet und mir zusorglich das Kabel bestellt mit Widerstand.
Heute angekommen, BEIDE funktionieren!
Hatte mir 4 verschiedene Radios gekauft, weil ich dachte es liege daran. So oft gelesen es ginge nur mit Business. FALSCH!

Hier eine Zusammenfassung, da mich das Thema seit Monaten beschäftigt!

AUX Kabel , Belegung 3,4,10 an 12 pin funktioneirt an:

BMW Basic CD 10/03
BMW Business CD 07/04
BMW Business Radio Navigation 4:3 von 05/03
BMW Business CD 06/2005


Um allen das klar zu machen, die Probleme mit dem Aux Kabel haben, weil es nicht erkannt wird, es liegt entweder an der PIN Belegung oder an dem fehlenden Widerstand des Aux Kabels.
Das Alter des BMW Radios spielt keine Rolle


Freue mich so über ein Aux fähiges BMW Radio :)

Herzlichen Dank und viel Erfolg an weitere Bastler!

 

Is deze pagina nog interessant? Gaat over E46 radio's maar kan me voorstellen dat binnenwerk gelijk is aan apparaten in de E85.

Quote
Date / Model number letters <= 10-02 > 10-02 to 07-04 > 07-04
PH CD CD CD, AUX
VD n/a CD, AUX, CD MP3 CD, AUX, CD MP3

 

aangepast door Ewout
Link naar reactie

Het moet gewoon werken als je e.e.a. correct in elkaar steekt (stekkers/schuifjes). Kniptangetjes en ander vernielzuchtig gereedschap in de koffer laten! Is beter voor de garantie als mocht blijken dat het ding zelf stuk is.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Horus zei:

Het moet gewoon werken als je e.e.a. correct in elkaar steekt (stekkers/schuifjes). Kniptangetjes en ander vernielzuchtig gereedschap in de koffer laten! Is beter voor de garantie als mocht blijken dat het ding zelf stuk is.

Alles correct in elkaar gestoken, het kan ook maar op een manier. En toch werkt het niet! Als ik naar de link in de qote van ewout gaan staat er dat het niet werkt op basic /cd. Ik ga dus kijken voor een business model radio. 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, casanova72 zei:

Alles correct in elkaar gestoken, het kan ook maar op een manier. En toch werkt het niet! Als ik naar de link in de qote van ewout gaan staat er dat het niet werkt op basic /cd. Ik ga dus kijken voor een business model radio. 

 

 

Zojuist, offshore zei:

 

Misschien iemand in de buurt bij jou en dan de radio overzetten ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.