Ga naar inhoud

Weekend F90 M5


Emi

Aanbevolen berichten

 

Vanochtend heb ik bij de dealer een praktisch nieuwe (nog geen 2400km gereden) F90 M5 opgehaald om een weekendje mee te spelen. Eerste indruk: een kanon. Met een  solide wegligging, strakke besturing en een bizar acceleratie- en remvermogen. 
De komende dagen ga ik er lekker mee spelen 😄

 

Z6i5Dwm.jpg

 

oKWExga.jpg

 

EHbAzB8.jpg

 

gOlaRsM.jpg

 

ATipUpt.jpg

 

qdqfgdA.jpg

aangepast door Emi
Link naar reactie

Jah, heel vervelend..heb er een paar maanden geleden een kwartiertje mee mogen spelen. Quite an experience!

 

Geniet van je weekend! 😎

(en hou het heel, dit gaat wel heel snel heel hard)

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Afschuwelijk daar wil jij niet in gezien worden, kom hem morgen wel ophalen ik zit er niet zo mee als ze mij daar in zien 😌😂 

Speel ze

Link naar reactie

Wat een leuk speelgoed, en wat een lieve dealer heb je. Mag je hem al vol op z;n donder geven met zo'n lage KM stand? En zo ja, durf je dat?

 

Ik heb laatst ook in een gloednieuwe M5 gezeten (niet in gereden) en hoe zeer ik ook een gadget freak ben, ik vond de hoeveelheid displays en animaties als je de deur alleen al opende wel ietwat overdreven. Alles in die auto schreeuwt om aandacht, bijvoorbeeld de verlichte logo's in de stoelen. Dat vind ik persoonlijk iets over de top. Neemt niet weg dat het een prachtmachine is.

 

Mijn Z4M heeft eindelijk z'n kenteken (pfffff... dat was lang wachten) en ik heb gisteren de eerste officiele rit gemaakt. Ik ga 'm morgen weer uitlaten.

Is minder snel dan een nieuwe M5 maar wel heel puur genieten van autorijden, en zo heerlijk lineair hoe die motor de auto voortsleurt, en dat geluid.... heerlijk.

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur terug, timewa zei:

Mag je hem al vol op z;n donder geven met zo'n lage KM stand? En zo ja, durf je dat?

 

Ja en ja.  Daar komt ook bij dat ik rete-nieuwsgierig ben naar hoe zo'n auto op de limieten rijdt.

aangepast door Emi
Link naar reactie

Dat kan ik me voorstellen! Ik zou alleen niet direct ESP uitzetten en vol gas de bocht uit accelereren 🙂

 

Have fun! En zou heel leuk zijn als je een filmpje kunt delen.

Link naar reactie
Op 5-7-2019 om 22:58, timewa zei:

Wat een leuk speelgoed, en wat een lieve dealer heb je. Mag je hem al vol op z;n donder geven met zo'n lage KM stand? En zo ja, durf je dat?

 

Ik heb laatst ook in een gloednieuwe M5 gezeten (niet in gereden) en hoe zeer ik ook een gadget freak ben, ik vond de hoeveelheid displays en animaties als je de deur alleen al opende wel ietwat overdreven. Alles in die auto schreeuwt om aandacht, bijvoorbeeld de verlichte logo's in de stoelen. Dat vind ik persoonlijk iets over de top. Neemt niet weg dat het een prachtmachine is.

 

Mijn Z4M heeft eindelijk z'n kenteken (pfffff... dat was lang wachten) en ik heb gisteren de eerste officiele rit gemaakt. Ik ga 'm morgen weer uitlaten.

Is minder snel dan een nieuwe M5 maar wel heel puur genieten van autorijden, en zo heerlijk lineair hoe die motor de auto voortsleurt, en dat geluid.... heerlijk.

 

Vooral het open rijden geeft voor mij een extra dimensie die geen enkele gesloten auto  geeft, hoe snel ze ook mogen zijn.

En idd een atmosferische zeslijn blijft geweldig, zeker die S54 van jou, echt een juweel van een motor.

Ook mijn M54 3.0 loopt nog best lekker door, Had gistermiddag een S4 cabrio voor me met een 4.2 V8, die ging echt vol op het gas, alleen zo jammer voor hem hij kon me totaal niet losrijden 😂

Op het het laatst ging het wel wat te gek zo binnendoor, maar ach wat hadden we een lol.

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik kan me er iets bij voorstellen. En zo'n Audi 8 cyl klinkt mooi, maar dat is het dan ook. Veel te veel gewicht voor de vooras, matig in bochten zo'n S4, gevoelloos sturen...

 

Ik ben bekend met RS4, RS6, RS7 en R8. Klinkt prachtig, heel snel in een rechte lijn, maar dat is het dan. Leuk spul als je niet beter weet.

 

En nu terug naar Emi, ben benieuwd naar de ervaringen, maar die zal vast op dit moment nog met een grijns achter het stuur zitten 🙂

 

aangepast door timewa
  • Like 1
Link naar reactie

Nog even gecheckt: De S4 cabrio uit 2007/2008 weegt bijna 1900 kg!

En zo'n 4.2 8 cyl is leuk, maar levert niet eens meer vermogen dan de S54 6 in lijn van BMW.

 

Maarre.... Emi, doe eens verslag van je avonturen s.v.p.!

Link naar reactie
20 uren geleden, timewa zei:

Nog even gecheckt: De S4 cabrio uit 2007/2008 weegt bijna 1900 kg!

En zo'n 4.2 8 cyl is leuk, maar levert niet eens meer vermogen dan de S54 6 in lijn van BMW.

 

Maarre.... Emi, doe eens verslag van je avonturen s.v.p.!

Klopt had het ook al opgezocht, zei het al lompzwaar.

Die S54 M van jou had er compleet gehakt van gemaakt 😎

Mij kon hij al niet eens losrijden haha.

Link naar reactie

Op verzoek van sommigen hierbij even verslagje de geweldige ervaring met deze bijzondere auto. 

 

Vanaf het beging was ik van plan om het karakter van de F90 M5 proberen te ontdekken. En na bijna 1900  km in de E90 M5 te hebben gereden (waarvan veel op de Autobahn) denk ik dat ik er iets van heb ontdekt. Maar daarover later meer.

 

Motor
De 4.4 liter V8 met 2 turbo’s en joekels van intercoolers doet zijn werk uitstekend. Bij het intrappen van gaspedaal is er een turbogat (lag) merkbaar maar dat gaatje is veel kleiner dan ik gewend ben bij andere (veelal oudere)  turbomotoren.

 

Onderstel en remmen
De vering heeft 3 standen. Comfort, Sport en Supersport. De wagen ligt zelf op de comfortstand als een blok op de weg. Het remvermogen met de carbon keramische remschijven (een remschijf voor heeft een doorsnede van 400mm en kost € 4690,-) is verbluffend. Ook als de remschijven zwaar belast (heet)  zijn, blijft het remvermogen intact. Van fading is praktisch geen sprake en het remgevoel is heel direct.

 

Versnellingsbak
De 8 versnellingen ZF bak schakelt heel snel en zacht. Bij het snel accelereren, voel je geen klappen zoals bij de F10 M5 en ook (maar in wat mindere mate) E60 M5 wel het geval is. In de sportiefste stand wacht de bak soms wel wat lang met opschakelen als je na het accelereren een constante snelheid bent gaan rijden. Als je ongeduldig bent, kun je dan gelukkig de rechterflipper achter het stuur aanflippen om op te schakelen.

 

Het rijden
De auto kan in verschillende standen worden gezet voor wat betreft de gasrespons, hardheid van de vering en stuurondersteuning, vering en DSC. En hij is van 4 wielaandrijving naar achterwielaandrijving in te stellen. Dat laatste is voor mij ook niet onbelangrijk.
Ik heb de meeste kilometers gereden met de stuurondersteuning, de vering en de gasrespons in de Supersportstand en in 4 WD. De DSC stond meestal op halve kracht aan. Dan rijdt de auto makkelijk en hoef je eigenlijk niet heel hard te werken. De geavanceerde elektronica zorgt ervoor dat de auto op de weg blijft. Als je niet weet dat de elektronica het werk doet, loop je een kans dat je jezelf een geweldige rijder gaat vinden omdat je gemakkelijk vlamhard de bocht omgaat en de auto bij maximaal accelereren vooruit gaat in plaats van dwars. Maar het karakter van de auto vind je niet op deze manier. 

 

De acceleratie is sowieso een feest op zich. 0-100 km/u doet de F90 M5 in 3,1 seconden (0-200 km/u doet hij in 10,6 seconden. Ter vergelijk: een Z4M doet daar 15,6 seconden over en een 760i heeft er 15 seconden voor nodig). Ik heb vaak het gaspedaal gevloerd bij zo’n 160 km/u en dan liet ik vooruit katapulteren totdat de wegsituatie me dwong de rechtervoet te lichten om daarbij af en toe gebruik maken van diensten van carbon keramische remmerij.
Naast het karakter ontdekken wilde ik ook testen of en hoe snel hij de beloofde topsnelheid van 305 km/u (het betrof een Competition uitvoering en die zou begrensd moeten zijn op deze snelheid) bereikt. Helaas pindakaas. Door regen op zaterdag en overvolle wegen op zondag (inclusief veel caravans) heb ik niet harder kunnen rijden dan 280 km/u.  Misschien ligt de F90 M5 op die snelheid nog iets beter op de weg dan de E60 M5. Maar dat is lastig te vergelijken voor mij omdat dat eigenlijk alleen goed kan als je de verschillende auto’s op hetzelfde stuk asfalt test.

 

Op zoek naar het karakter heb ik ook met de DSC uit en met achterwielaandrijving gereden. Dan wordt het echt een gevaarlijke auto die bij  iets te snel het gaspedaal induwen gemakkelijke de kont dwars zet. Ook als je al ver boven de 100 km/ rijdt. Om de auto in deze stand in bedwang te kunnen houden, heb je niet alleen zelfbeheersing maar ook de nodige rij/drift/race-ervaring nodig. Maar door in deze stand te rijden, heb ik wel wat van het karakter van de auto kunnen ontdekken. Dus wat dat betreft was mijn missie sowieso al geslaagd.

 

Al bij al is het een extreme auto waar gemakkelijk heel  snel maar ook comfortabel rustig mee gereden kan worden. Toch blijf ik een atmosferische jongen met een voorkeur de hoogtoerige M motoren en dan nog specifieker de V10. Maar als een gebruikte F90 M5 over een paar jaar wat voordeliger te verkrijgen is, zou het zomaar kunnen dat ik er eentje aan de verzameling toevoeg. 

 

Hieronder nog de optielijst en wat andere gegevens van de geleende auto.

Prod. Date    2018-05-22
Type    M5 (EUR)
Series    F90 (5 Series)
Body Type    LIM
Steering    Left Hand Drive
Engine    S63M
Displacement    4.40
Power    441kw / 600hp
Drive    ALLR
Transmission    Automatic
Colour    SONDERLACKIERUNG (490)
Upholstery    SONDERPOLSTERUNG (Z1XX)

Editions And Packages
S7CGA    REPAIR INCLUSIVE 3200
S7M9A    INDHOCHGLANZ SHADOW LINE MEUMF
S7MEA    M DRIVERS PACKAGE

Comfort And Interior Equipment
S416A    Roller Sun Vizor Rear Lateral
S420A    SONNENSCHUTZVERGLASUNG
S428A    Warning Triangle And First Aid Kit
S453A    AKTIVE SITZBELUEFTUNG VORN
S465A    Throughloading System
S4GQA    M SICHERHEITSGURTE
S4HAA    SITZHEIZUNG VORN UND HINTEN
S4MAA    M MULTIFUNKTIONSSITZ FABEIFAHRER
S4MLA    BMWIND INT LEISTEN PIANOLACK SW
S4NBA    KLIMAAUTOMATIK MIT 4ZONENREGELUNG
S4NMA    AMBIENT AIR PAKET
S4T7A    MASSAGEFUNKTION FUER FAHRER UND BEI

Multimedia
S601A    TVFUNKTION
S609A    Navigation System Professional
S650A    Radio BMW Reverse
S654A    Radio Bavaria C III
S6ACA    INTELLIGENTER NOTRUF
S6AEA    TELESERVICES
S6AKA    CONNECTEDDRIVE SERVICES
S6AMA    REAL TIME TRAFFIC INFORMATION
S6ANA    CONCIERGE SERVICES
S6APA    REMOTE SERVICES
S6CPA    APPLE CARPLAY VORBEREITUNG
S6F1A    BOWERS WILKINS DIAMOND SURROUND S
S6FHA    FONDENTERTAINMENT PROFESSIONAL
S6FVA    ONLINE ENTERTAINMENT
S6NWA    TELEFONIE MIT WIRELESS CHARGING
S6U8A    BMW GESTIKSTEUERUNG
S6UKA    NIGHT VISION MIT PERSONENERKENNUNG
S6WDA    WLAN HOTSPOT
-    Bavsound Speaker Upgrade Available

Driver Assistance And Lightning
S575A    Socket Trunk Incl 2 Batteries
S5ALA    ACTIVE PROTECTION
S5ATA    DRIVING ASSISTANT PLUS
S5DNA    PARKING ASSISTANT PLUS
S548A    Kilometercalibrated Speedometer
S552A    ADAPTIVER LEDSCHEINWERFER
S5ACA    FERNLICHTASSISTENT

Wheels And Drive
S230A    Lowslung Sports Suspension
S248A    Steering Wheel Heater
S2AQA    20M LM RAEDDOSPEI 706M JETBLMB
S2NKA    M CARBONKERAMIKBREMSE
S2PAA    RADSCHRAUBENSICHERUNG
S2VBA    REIFENDRUCKANZEIGE
S2VCA    REIFENREPARATURSET

Environment And Safety
S302A    Alarm System
S316A    Automatic Trunk Lid Mechanism
S319A    INTEGRIERTE UNIVERSALFERNBEDIENUNG
S322A    KOMFORTZUGANG
S323A    SOFTCLOSEAUTOMATIK FUER TUEREN
S3DSA    BMW DISPLAY SCHLUESSEL
S868A    Radio Factory Prep For ZFZI
S886A    Onboard Vehicle Literature Dutch
S8KAA    OELWARTUNGSINT 30000KM24MONATE
S8R9A    KAELTEMITTEL
S8S2A    KODIERUNG ALARMSIGNAL
S8S3A    AUTOM VERRIEGELUNG BEIM ANFAHREN
S8TFA    AKTIVER FUSSGAENGERSCHUTZ

Other Equipment
S1MAA    M SPORTABGASANLAGE
S1MDA    M CARBON MOTORABDECKUNG
S938A    STEUERUNG ZSINDIVIDUALSERIEN
S940A    Special Equipment BMW Individual
S9ABA    AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL
-    Sign BMW Individual
-    Special Series
-    F90 Individual Series M5 First Edition KA537
-    0490 Special Painting
-    Paintwork Frozen Dark Red Metallic Code P71
-    Base Coat Aventurine Red Metallic X15
-    Finish Of Matting As Surface Technology Release
-    Exterior Items
-    Door Handles Whitout Chrome Clasps From G01
-    Exterior Items
-    Rear Spoiler Black Sapphiremetallic As Code 475
-    Sign Dull Paintwork
-    Z1XX Special Upholstery
-    Full Leather Merino Smoke White
-    Nb 7 849 679 Sun Reflective Technology
-    Sewing Thread Lotos White Nb 1 966 487 Code 0102 Z
-    Quilting Yarn Lotos White Nb 1 969 127 Code 0102 Z
-    In Combination With Option 453
-    Front An Rear Seat Seat Covers Partially In Climate Leather
-    Merino Smoke White Perforated
-    Nb 7 985 836 Sun Reflective Technology
-    Sewing Thread Lotos White Nb 1 966 487 Code 0102 Z
-    Quilting Yarn Lotos White Nb 1 969 127 Code 0102 Z
-    Contrast Stitching On Full Leather
-    Quilting Dream Red Nb 7 037 409 Code 1913 A
-    Upper Dash Board And Capping Of Door Trim
-    Leather Walknappa Black
-    Nb 7 963 181 Sun Reflective Technology
-    Sewing Thread Black Nb 1 905 499 Code 0020
-    Contrast Stitching On Upper Dash Board And Capping Of Door Trim
-    Quilting Dream Red Nb 7 037 409 Code 1913 A
-    Seam Of Front Seats According To X3
-    Floor Mats Velour Anthracite
-    Trim In Merino Smoke White
-    Nb 7 849 679 Sun Reflective Technology
-    Quilting Dream Red Nb 7 037 409 Code 1913 A
-    Remainder Of Spec As Full Leather Merino Black Code X3SW
-    0940 Special Equipment On Demand
-    Cover Of Centre Console Piano Finish Black With Badge
-    M5 First Edition

aangepast door Emi
  • Thanks 1
Link naar reactie

Emi, dank voor het delen van deze ervaring.

 

Leuk dat je vrij objectief oordeelt en goed kunt vergelijken met andere M modellen. Soms zijn reviews van dit soort auto's wat minder informatief om te lezen, "EEN KANON" enzo, maar jij voelt hem op een goede manier aan de tand en schrijft er mooi over.

 

Als ik het zo lees lijkt het toch alsof je iets minder enthousiast bent qua rijbeleving vergeleken met de oudere modellen zoals de E60 M5, klopt dat of concludeer ik voorbarig?

aangepast door timewa
  • Like 1
Link naar reactie
2 uren geleden, timewa zei:

En tel daar nog bij op dat Audi rijders niet al te beste chauffeurs zijn, en wij natuurlijk briljante coureurs, vergeet dat niet! 😁

Mwah, ik weet niet of dat in alle gevallen waar is. De jongens die hierin rijden zijn bijv. niet de slechtste chauffeurs...

 

bmhy1b2bjnxa.jpg

Link naar reactie
2 minuten geleden, Individual zei:

Mwah, ik weet niet of dat in alle gevallen waar is. De jongens die hierin rijden zijn bijv. niet de slechtste chauffeurs...

 

 

 

Ervaring mee ja? Klinkt alsof ze je hebben bijgehouden en ingerekend 🙂

Link naar reactie

Mooi verslag, dank voor de info! 👍


Niet dat die of een soortgelijke auto ooit in mijn bereik zullen komen, maar het blijft mooi om dit soort ervaringen te lezen!

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator
18 uren geleden, Individual zei:

... hierin ... 

 

 

image.png.1af2794e35d603176459988dcb31e24e.png

 

18 uren geleden, timewa zei:

... in de prak ...

 

image.png

 

Waarom heeft dat ding caravanspiegels? Heeft het ook een trekhaak en een extra sigarettenaanstekeraansluiting achterin?

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.