Ga naar inhoud

Irritant weigerende koplamp


Aanbevolen berichten

  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Aanstaande vrijdag (na de APK :D ) gaat de ZZZ onder het mes en wordt er een Hella Xenon kit ingebouwd. Hopelijk heb ik dan voorlopig geen gezeur en in ieder geval 2 jaar garantie! :m:

Dit is echt het laatste :schater::schater: not

Link naar reactie

Zoo, het probleem is opgelost en hopelijk uit de wereld. Door een combinatie van mensen en goeie ideen en wat matriaal zijn we eruit gekomen. Het kostte een hele dag, maar dan heb je ook wat.

Het begon al 's ochtends op de keuring. Het lichtbeeld. Eeh, dat was er niet.. :D Je moet de lampen zo africhten dat ze in een bepaalde lens schijnen, en dan kunnen ze aan een lijn zien of de lichten geod staan afgesteld. Hier zijn schroefjes voor, maar mijn lampen schenen niet eens de lens in... Vandaar dat ik dus zo ontevreden was over mijn licht op de weg: het scheen allemaal de lucht in. Met de schroefjes kon het niet gecorrigeerd worden dus toen hebben ze mijn koplamphuizen iets gekanteld. Toen kwam ook al een volgend probleem naar voren: de lampen zaten er niet volledig goed in gedraaid. Hij had al geprobeerd (net zoal ik zo vele keren) maar dacht ook al dat ze tot de max erin gedraaid zaten. Ze lopen namelijk vast op een metalen stang, en rechts tegen plastic. Maar, toen het huis iets gekanteld was, was er ook ineens genoeg ruimte om de lamp volledig goed te draaien. Toen was er ook eindelijk een redelijk lichtbeeld wat ook goed te stellen was.

Daarna doorgereden naar Lochum waar de Hella Xenon kit gemonteerd zou worden. Het hart van Xenon-verlichting.nl bevind zich op de oprit van de lokale slijterij maar de man die het allemaal runt heeft er goed verstand van. De adapter die de H7 lamp in de BMW fitting moet houden is namelijk hetzelfde als in... een opel. ;) ^_^ (daar kosten ze 5,50 bij BMW 19,- p/s). Voor de zekerheid twee van die dingen gehaald want er moest nogal wat worden aangepast voordat de stekkers van de xenon verlichting erdoor gehaald kunnen worden. Eigenlijk is alleen de ring met de bajonetaansluiting nog gebruikt en is de rest eraf geslepen.

Na het testen en het daarop volgende vervangen van de inmiddels gesprongen zekeringen ( -_- ) kon het inbouw werk beginnen. Omdat hij het allemaal moest uitvogelen duurde het een uurtje of 3 voordat alles zat, maar echt lastige dingen zijn we niet tegen gekomen.

Het resultaat is prima. Een flinke bak helder wit licht, met een wat blauwige uitstraling. Helaas ben ik vergeten 'voor' plaatjes te maken, maar een schriftelijke vergelijking: ik had Philips bluevisions die zouden redelijk veel en helder licht moeten geven. Mijn groot licht waren 'oosterse' extreme white lampjes van Ebay, en die overstraalden de philips behoorlijk. Nu, in vergelijking met de Xenon zijn die grootlicht lampen gedegradeerd tot waxinelichtje.... ^_^

Oordeel zelf maar:

xenon1.JPG

xenon2.JPG

Nachtplaatjes volgen nog wel eens.

Conclusie van deze geslaagde operatie: het is prima te doen voor de Z3. Je hebt toch nog voldoende ruimte om alles weg te bergen (ballasts enzo) en alles is in 5 minuten terug te zetten naar originalo stand. Voor het forum is hij bereid om een leuke korting te geven dus als je interesse hebt......

Link naar reactie

Die prijzen zijn niet mis; Die Hella setjes kosten op Marktplaats en ebay vaak zo rond de 150 euro. Ik heb nog zo'n set liggen, maar ik heb geen idee hoe ik ze in de Z moet krijgen. Dus wat meer gedetailleerde info is welkom.

xenonset.jpg

(Let op het BMW logo op de ballast!)

Link naar reactie

Ik heb ze nog nooit gezien voor € 150,- hoor, dan vermoed ik sterk dat ze al gebruikt zijn (of door iemand gekocht en niet gemonteerd). Als je nu kijkt kan je ze inderdaad voor een $ 250,- uit de VS laten komen. Dan komen er nog BTW, shipping en invoerrechten bij als je pech hebt.

Het grootste probleem is de montage. Dat is een heel gevogel, maar er is uit te komen. Helaas heb je aan detail opnames van mij niets. Het zit nu allemaal mooi weggewerkt en je ziet er niets meer van.

Ik ben voor deze set gegaan omdat de man die ze verkocht 1. verstand van zake heeft. 2. Twee jaar garantie geeft op alles. Als er wat is dan weet ik waar ik moet zijn. Bij een Ebayshop kan je er niets meer mee.

Je kan die man natuurlijk een mailtje sturen met de vraag of hij je wilt helpen inbouwen. Dat zal je wel iets kosten natuurlijk. We kunnen natuurlijk ook een afsrpaak maken dat ik je help prutsen..

ps: doe je die lampjes wel even in een beschermkokertje? Zo gaan ze niet echt lang mee, want ze zijn zeer schokgevoelig en stof erop betekend dat ze niet lang mee gaan.

Link naar reactie

Ik heb de lampjes voor de foto even uit het kokertje gehaald. Ze zitten nu weer veilig verpakt :)

Ik heb het setje twee jaar geleden via Marktplaats gekocht voor 155 euro (na stevig onderhandelen.) Het was een nieuwe set.

Het setje paste probleemloos in mijn vorige auto, maar in de Z is wat lastiger; ik kreeg het niet voor elkaar om de Xenon lamp vast te krijgen in de koplamp.

Ik begrijp dat daar een soort verloop voor te krijgen is? (Dat Opel ding dus)

Ik hoop dat je daar iets meer over kunt vertellen; dan kan ik weer verder prutsen.

Link naar reactie

Dat is een goeie deal geweest Remmuz!

Van wat voor bouwjaar is je auto? Er zitten nogal wat verschillen in de lampmontage per bouwjaar.

Wat er met de converter moet gebeuren: het belangrijkste deel is de kop waarop de bajonetaansluiting zit. Die moeten je dus zien los te zagen van de rest. Bewaar het andere deel, want daar sluit je de autobekabeling op aan én de ingang van de ballast (die kan je ook rechtstreeks aansluiten maar dan moet je even andere stekkertjes monteren en dan kan je lastig terug). Dan zit je met het probleem dat de voet van de lampjes nogal dik is. Boor daarom een gat van die maat door de converter ring heen. De voet van de lamp blijft dan keurig op zijn plaats zitten (eventueel een klein druppeltje sec lijm om het monteren makkelijker te maken).

Link naar reactie

Het is een 2.8 van Mei 97. Ik begrijp dat ik langs de opel dealer moet voor zo'n converter?

Ik zie dat jouw auto voorzien is van koplamp sproeiers; zaten deze er al op of is dat een stukje knutsel werk?

Link naar reactie
Het is een 2.8 van Mei 97. Ik begrijp dat ik langs de opel dealer moet voor zo'n converter?

Ik zie dat jouw auto voorzien is van koplamp sproeiers; zaten deze er al op of is dat een stukje knutsel werk?

Zat er inderdaad origineel op, maar als je Xenon achteraf inbouwd is het niet verplicht. Bij nieuwe autos wel op een of andere manier. Keuring is dus geen probleem.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.