Ga naar inhoud

Irritant weigerende koplamp


Aanbevolen berichten

Ik zit hier met een rechterkoplamp die me zit te irriteren: hij is er van de week mee op gehouden, dus heb ik het lampje vervangen. Nieuwe lamp gechecked los aan de kabel: werkt. Met veel moeite weer ingebouwd: geen licht :lol: Procedure herhaald: blijft het zelfde.

Ik haal het oude lampje te voorschijn en test het los aan de kabel: werkt gewoon.

Na veel pielen: werkt het licht nu goed....dacht ik. Vanmorgen reed ik van de oprit af, en floep: lamp uit :D :D

Het lijkt me dus dat ergens een los contact of (ik hoop zo van niet) een kabelbreuk maar hoe spoor ik dat op? Het is zo lastig om die lamp te monteren dat ik nauwelijks nog ruimte heb om die kabel te bewegen.

Mijn lampje zit bij deze auto in een soort converter: van het haakse format (HB)naar de rechte (H). Waarom is mij een raadsel want ze hebben de bajonetsluiting groter gemaakt zodat er geen andere lampen in passen. Ik zit dus vast aan die converter en ik verdenk deze eigenlijk als boosdoener.

Hebben jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?

Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat ik nu zooo jammer vind van BMW dat ze een eigen adapter gebruiken voor de aansluiting. Ik heb net geinformeerd om een xenon kit te laten inbouwen en dat niet mogelijk omdat er geen standaard aansluiting voor H7 (of een andere standaard fiiting) is. :D

De xenon lampen hebben weer geen spanningspootjes die in de converter passen, dus dat gaat ook niet werken. :D

Heeft iemand wel eens verhalen gezien van mensen die het toch voor elkaar gekregen hebben?

Link naar reactie

Onderdeel 12 van de tekening (thanks Dylotic!***) is de gewraakte adapter. Hij heeft een sluiting in het huis die groter is dan HB3/4 en anders dan H7.

Met de lampjes pielen kan wel als hij los hangt dan brand de lamp gewoon, maar zodra je hem monteerd is er geen ruimte meer want hij zit klem tussen een metalen beugel en het lamphuis.

Ik heb zelfs een vermoeden dat zodra je de bajonetsluiting vastdraait, hij zo klem komt te zitten tegen die metalen beugel dat hij iets krom trekt en daardoor de contactjes verbreekt. Waarom zich dat nú ineens manifesteerd is me een raadsel, maar dat is vaker zo bij gebreken....

*** Hé Dylotic, ben je weer op het honk? Long time no see. Alles goed?

Link naar reactie
Ok, nu begrijp ik de situatie een beetje. Naar mij inziens past een normale HB4 lamp er dan toch ook in?? :D Want de fitting blijft gelijk....

Helaas, helaas. de HB4 fitting heeft dezefde vorm maar een flinke slag kleiner en past dus niet. (waardoor ik nu 6 lampen overheb.... :D ).

Link naar reactie

:D Dus eigenlijk hebben ze een fitting ontwikkeld die totaal niet standaard is. :D Ik zou nog eens goed naar die omvormer kijken. Eventueel van wat kabelschoentjes de ijzeren lipjes afknippen en die in de fitting plaatsen, zodat de speling tussen omvormer en lamp weg genomen wordt.

Normale HB4:

9006-HB4.jpg

Link naar reactie
:lol:  Dus eigenlijk hebben ze een fitting ontwikkeld die totaal niet standaard is.  :D

Inderdaad; dan snap je mijn frustratie ook wel denk ik ;)

Ik heb net twee dealers gebeld met dit probleem: de eerste snapte er niets van 'er gaan toch gewone lampjes in, wat is dan je probleem?'. De tweede die geloofde me niet 'in de Z3 zit echt een standaard fitting meneer...'. :D

als je ze dan wijst op onderdeel 12 van de TIS pagina dan wordt het heeeel stil...

Maar ik geef toe: de TIS is hier ook niet duidelijk in: op het plaatje boven zie je dat onderdeel 6 óf een HB3 lamp is óf een H7 (vanaf 04/99). Op het plaatje is alleen een lamp getekend waaruit lijkt dat het zo moet passen.

Link naar reactie
Het omhulsel is geheel van plastic, dus de massa wordt dan binnenin ergens verbroken.

Klopt. De kabels gaan redelijk diep de stekker in, dus ik denk dat het zowel de + als de - kan zijn. Volgens mij is de massa hetzelfde als de '-' pool in de bedrading want het geheel is van plastic en heeft geen andere verbinding met de carrosserie.

Link naar reactie

vreemd, bij mij past alles OK, zit geen specifieke BMW houder op :huh:

met een beetje pielen moet je de oorzaak toch binnen 5 minuten kunnen vinden, lijkt me :blink:

Link naar reactie
vreemd, bij mij past alles OK, zit geen specifieke BMW houder op  :huh:

met een beetje pielen moet je de oorzaak toch binnen 5 minuten kunnen vinden, lijkt me  :blink:

Dat kan wel kloppen. Die van jouw is toch van '97 of '98? Mijn vorige van '97 was ook geen probleem. Kabels direct op de lamp en de lamp direct in het huis draaien. 10 sec gebeurt. Echter is er dus bij de nieuwere generatie (na '99) behoorlijk wat veranderd waardoor ze rare sprongen hebben gemaakt.

Daarbij komt dat er veel bijna tegen het lampenhuis is gemonteerd zodat je de halve motorruimte moet leeghalen en schroeven voordat je bij de lampen bent (rechts tank ruitesproeier en links luchtinlaat ruimte en duct.) :huh:

Ik zal wel eens plaatjes maken.

Link naar reactie

De Z is daar in het westen geproduceerd, dus hadden ze standaard Amerikaanse fittingen. Veel mensen zijn toen gaan klagen dat de HB4 lampjes moeilijk verkrijgbaar waren. Bij de facelift dachten ze slim te zijn, en hebben ze van die leuke converters gemaakt. Zo denk ik tenminste dat het gekomen is.

Zou dit trouwens ook de reden zijn waarom facelift koplampen niet toepasbaar zijn op oudere modellen?

Link naar reactie

Ik heb even wat plaatjes geschoten van de lampunit voor de duidelijkheid.

Het lampje op de voorgrond is de lamp die ik nu heb als low beam: een normale H7 lamp in die bruine F-connector. Op de achtergrond een HB lamp (groot licht).

Let vooral op het verschil in grootte tussen de propellor bajonet sluiting.

Img_0396.jpg

Img_0397.jpg

Waarschijnlijk ga ik vrjidag langs twee bedrijven waarvan één op aanraden van de dealer. Die gaan kijken of ze de adapter kunnen aanpassen zodat de xenon kit erin kan. Het komt wel vaker voor dat er wat gehobbiet moet worden voordat alles zomaar past. Ook schijnt het steeds vaker 'normaal' te zijn dat je voor een lamp wissel langs de garage moet omdat het afgeschermt is.. Geen goeie ontwikkeling vind ik.

ps: het lampje werkt weer (even).. :fez:

Link naar reactie
ik zeg massaprobleem  -_-

Zo zwaar is het toch niet :schater::schater:

Nog even en fabrikanten komen hier vragen hoe alles in elkaar zit.

Btw, ik denk dat bij m'n M ook de luchtfilterbox eruit mag voor ik bij mijn lampen

kast zit..

Link naar reactie
is het niet gewoon oxydatie van de fitting ofzo?  -_-

Dat zou wel het 'knippergedrag' kunnen verklaren, maar zowel de contacten op de lamp als de connector waren brandschoon.

Hij heeft het vandaag al de hele dag gedaan!! :lmao:

of oxydatie op soldeerpunten?

Link naar reactie
Btw, ik denk dat bij m'n M ook de luchtfilterbox eruit mag voor ik bij mijn lampen

kast zit..

klopt indertdaad, en je ruitensproeierreservoir aan de andere kant :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.