Ga naar inhoud

Acculampje brandt na starten - accu vervangen?


Aanbevolen berichten

Acculampje brandt na starten - accu vervangen?

Recent mijn Z3 2.8 uit 1997 ingeruild voor een Z4 3.0i uit 2003. Geweldige auto's!

 

Gisteren brandde het accu laadstroom lampje na starten van de Z4. Tijdens een klein stukje (3km) rijden bleef het branden. Heb toen de spanning gecontroleerd middels een metertje in de sigarettenaansteker: 13.7V. De dynamo laadt dus wel. Na 5km motor uitgezet en weer opnieuw gestart: lampje uit.

 

Kan het zijn dat het lampje ook brandt als de accu minder begint te worden? De auto start op zich goed maar heb toch het idee dat de accu binnenkort aan vervanging toe is. Op de accu is de installatie maand niet aangegeven. Weet de leeftijd dus niet.

 

Mocht de accu het probleem niet zijn dan is de dynamo waarschijnlijk verdacht. De kmstand is 160.000km: zouden dan de koolborstels aan vervanging toe kunnen zijn? Of is dit nog rijkelijk vroeg?

 

Na vervangen van de accu moeten waarschijnlijk de radiocode ingevoerd en zijruiten ingeleerd worden. Moet er nog meer gedaan worden na de verwisseling?

 

Alvast bedankt voor het meedenken of hulp!

 

 

Z4.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

2 uren geleden, CorvH zei:

Lampje accu brand als er niet goed geladen wordt,  je moet bij een draaiende motor ongeveer 14,4 V meten op de accu.

Kan m.i. de dynamo zijn of de spanningsregelaar.

Zal dat morgen even nameten.

Link naar reactie

Direct na starten 13,8V. Na stukje rijden 14,2V direct op accu gemeten. Niets mis mee lijkt me. Laadstroomlampje blijft nu ook uit. Strange! 🤔

 

Maar tijdje in de gaten houden en auto paar dagen laten staan. Dan de spanning nog eens meten alvorens te starten. Misschien is er wel een "grote" standby stroomverbruiker. Of is de accu toch minder aan het worden. 

Link naar reactie
  • Administrator

Nu dan op het eerste gezicht een gekke vraag; HOE start jij?

 

Draai jij in 1x de sleutel door stand I, II en III totdat de startmotor wat doet (zoals de meeste mensen zullen starten)? 

 

Bij de vroegere E85s kun je last hebben van een “bug” waarbij dan het acculampje gaat branden, ook al is er niks mis met je accu, dynamo, etc. De mijne heeft dat ook.

 

Probeer eens een tijdje het volgende en kijk of dat wat uitmaakt: draai de sleutel van O naar I, naar II. Wacht vervolgens tot ALLE lampjes die ter controle gaan branden (airbaglampjes, etc.) uit gaan. Draai dan je sleutel pas door om te starten (dus naar III).

 

Het klinkt een beetje als Jomanda weet raad / een dwangneurose, maar bij mij is dat wel het verschil tussen nooit meer een acculampje en af en toe wel een onverklaarbaar acculampje. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar van een buitenlands Z-forum geplukt ... 

Link naar reactie
1 uur geleden, 2.5si zei:

Nu dan op het eerste gezicht een gekke vraag; HOE start jij?

 

Draai jij in 1x de sleutel door stand I, II en III totdat de startmotor wat doet (zoals de meeste mensen zullen starten)? 

 

Bij de vroegere E85s kun je last hebben van een “bug” waarbij dan het acculampje gaat branden, ook al is er niks mis met je accu, dynamo, etc. De mijne heeft dat ook.

 

Probeer eens een tijdje het volgende en kijk of dat wat uitmaakt: draai de sleutel van O naar I, naar II. Wacht vervolgens tot ALLE lampjes die ter controle gaan branden (airbaglampjes, etc.) uit gaan. Draai dan je sleutel pas door om te starten (dus naar III).

 

Het klinkt een beetje als Jomanda weet raad / een dwangneurose, maar bij mij is dat wel het verschil tussen nooit meer een acculampje en af en toe wel een onverklaarbaar acculampje. Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar van een buitenlands Z-forum geplukt ... 

 

Ik draai de sleutel inderdaad in 1x door ☺️. Het probleem met het lampje is nog maar 1x voorgekomen trouwens. Ga jouw tip eens een tijdje uitproberen. Hopelijk werkt het bij mij ook! 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.