Ga naar inhoud

Update firmware & aansluiting iPod-interface Professional-radio


Aanbevolen berichten

Update firmware & aansluiting iPod-interface Professional-radio

Moggûh!
 

In mijn E85 uit 2004 is een Professional radio met MkIV-navigatie gemonteerd (zie 1e foto).

Aan de software-versie te zien (volgens deze info) draait deze MkIV nog op firmware V20.1, V21 of V21.1.

 

Vraag 1: kan ik zonder problemen deze software updaten naar V32 (al dan niet origineel), of loop ik dan tegen problemen aan?

 

Voor de navigatie wordt nu gebruik gemaakt van een High-editie uit 2011.

Ik snap dat er hardwarematig 2 verschillende versies zijn, maar ook op kaartniveau ziet ik verschillende versies. Als ik het goed gezien heb, is er naast deze High-editie ook een Business- en Professional-editie beschikbaar.

 

Vraag 2: Hoe verhouden deze versies zich tot elkaar, en welke versie moet ik aanschaffen om weer bij de tijd te zijn?

 

Aan dit systeem is ook een BMW iPod-interface gekoppeld, met een iPod-snoertje in het dashboardkastje.

Ik heb en hoef geen iPod, maar een AUX-aansluiting voor mijn telefoon zou al prima zijn. Bluetooth zou ook perfect zijn, maar ik hoef niet persé te bellen in de Z4 en minimaal € 150 voor een BT-oplossing vind ik serieus geld.

 

Vraag 3: Kan ik de (12-polige) DIN-stekker die vanuit de radio naar de iPod-interface gaat (middels een verloopje of zo) ook direct gebruiken voor een AUX-stekkertje (3,5mm?) of desnoods een BT-oplossing? Zo ja, wat raden jullie aan?

Zo nee, wat heb ik nodig om alsnog op een simpele manier de AUX-ingang te kunnen gebruiken?

 

[edit: ik heb de download met installatieinstructies voor de AUX-ingang natuurlijk wel gevonden, maar vraag me af of er wat met de bestaande aansluiting/stekker gedaan kan worden...]

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

navi-1.jpg

navi-2.jpg

aangepast door ericvanb
Link naar reactie

Kleine update:

 

Inmiddels heb ik het systeem naar V32 (orig. versie) kunnen upgraden, dus so far so good!

Ook een 'home baked' DVD met HIGH 2018 lijkt te werken, dus als het de komende tijd de moeite waard is ga ik waarschijnlijk de originele 2019-versie aanschaffen bij de dealer (€ 83,-).

 

Voor de AUX- en/of BT-connectie zoek ik nog even verder...ben er nog niet helemaal uit. 🧐

 

Link naar reactie
  • Administrator

^ Voor AUX / BT: de 12-pins Ipod aansluiting die je nu hebt werkt via de standaard aanwezige bekabeling voor een CD wisselaar. Je headunit herkent die ook als zodanig. (met alle bedieningsongemakken van dien). Een AUX aansluiting heeft maar 3 pinnen, die in een ander stekkerblokje achterop de headunit zitten dan die van de wiselaar. Je headunit herkent een AUX aansluiting ook als zodanig. 

 

Kortom: het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zou dus eens beginnen met die AUX aansluiting (waar je bovendien ook een oplaadbare of permanent gevoede bluetooth ontvanger aan kunt hangen) en als dat niet bevalt verder kijken. Zie bijvoorbeeld mijn voorsteltopic. hier en hier , of dat van Cees ( @Shoveltje )hier

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • Administrator

Zit die AUX aansluiting er niet toevallig al? Boven de asbak thv de sigarettenaansteker aan de onderkant van de middenconsole zit een afdekplaatje. Ik heb een iPod stekker in het dashboardkastje liggen en de AUX aan de onderkant. Is volgens mij maar 1 versie van maar kan het mishebben. 

Link naar reactie
  • Administrator

Alleen bij de facelift modellen Rob, en dan nog niet eens bij allemaal. Heeft drie jaar extra ontwikkeling gekost voor dat BMW dit in 2006 uiteindelijk dan toch aandurfde ... :chinscratch:

Link naar reactie

^^ Nee, geen AUX-aansluiting daar. Had dat plaatje er eerder deze week al afgehaald, en zo kwam ik uit bij die iPod-interface. 😉

 

^^^ Misschien een domme vraag, maar kan het ook beide op diezelfde 12-pins aansluiting? Dus een 3,5mm AUX-plugje èn een BT-ontvanger? Of kan dat niet omdat de radio maar één bron aankan op die aansluiting..?

Op die andere aansluiting, die van de wisselaar/iPod-interface, kan dus geen BT (of juist de AUX) worden aangesloten?

 

Link naar reactie

Ter aanvulling, ik kwam dit nog tegen op eBay:

https://www.ebay.de/itm/Bluetooth-Freisprechanlage-Musik-Adapter-BMW-E46-E39-X5-E53-X3-E83-Z4-E85-MINI/254073118631?hash=item3b27f01fa7:g:5vsAAOSws0pcPb1t

 

Misschien is dit een alternatief om op de wisselaar-connectie aan te sluiten en de AUX op de andere 12-pins connector..?

 

Link naar reactie
  • Administrator

Dit is het bedradingsschema van de achterkant van je radio:

 

 

CE0CB7D4-7BCF-4004-8914-6090EE098C80.jpeg

 

Je kunt heel veel van de extra aansluitingen in het B of C stekkerblok gebruiken. Maar tenzij je een apparaat hebt dat op meerdere van die aansluitingen bepind is, herkent de headunit dat telkens maar als één aansluiting. 

 

Ik heb bijvoorbeeld een combinatie van toen nog Ipod, aux en usb gehad, maar dat zat op de aansluiting van de CD wisselaar. Mijn headunit dacht dus alleen maar met een CD wisselaar van doen te hebben. Dat betekent dat je dan weer met allerlei moeilijke menuutjes moet gaan klooien binnen die ene aansluiting (dus zoveel keer drukken en een rondje met de klok mee om de auto lopen voor AUX en juist tegen de klok in op je handen voor USB). 

 

Het voordeel van zoveel “vrije” aansluitingen is dat je radio die ook als afzonderlijke aansluitingen herkent. Dat maakt wisselen tussen audiobronnen veel makkelijker.

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ben benieuwd.

heb nu ook ipod interface afgekoppeld.

moet kabel nog even volgen waar zit aangesloten op het B blok.

ik heb een cd wisselaar voorbereiding en daar wil ik een bluetooth adapter aan koppelen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.